2016-04-09, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Vad har det med det jag skrev? Låter du din fantasi rusa iväg?

NB fick dock lämna blodprov. Två ggr tom har jag för mig.

Och..? Du tycker det är misstänkt? Jag lämnar blodprov flera ggr i månaden.
2016-04-09, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag har utvecklat det lite, tyvärr inte nog för att du ska acceptera det. Men förslaget var hur som helst riktat till Hurtig, han kanske kan utveckla det bättre. För motivfrågan är central och inte självklar här.

Jag hade hoppats du ville utveckla hur man kan bevisa/belägga att tejpningen skedde efter Lisa var död. Eftersom du påstår det inte borde vara så svårt måste du ha en teori hur det skulle gå till. Du har nog rätt i att jag ändå inte skulle acceptera ditt förslag, men jag ger dig möjligheten att utveckla.

Du förklarade heller inte hur en senarelagd tejpning skulle utesluta sexuella motiv.

Även om BH fiskar upp en ny sakkunnig som på, enligt dig, enkelt vis belägger tejpning efter död och påstår att därför är sexuellt motiv uteslutet så kommer det inte räcka till PT.

Det du hävdar rör endast bevisvärdering, vilket saknar prejudikatsvärde och är inte domvilla eller grovt förbiseende.
2016-04-09, 22:11
Medlem
Citat:
Hur hade du gjort om du ville att det skulle seut som ett sexmord?

Om jag skulle fejka ett sexmord skulle jag ha klätt av henne mer.
2016-04-09, 22:14
Medlem
Citat:
Varför måste tejpningen vara sexuellt betingad?

Jag har inte påstått att den måste vara sexuellt betingad, men det talar för det.
Jag frågar A1 hur tejpning efter LH med säkerhet var död kan utesluta sexuellt motiv, samt hur man ska kunna tidsbestämma tejpningen i förhållande till dödens inträde.
Senast redigerad av Prudent 2016-04-09 kl. 22:26.
2016-04-09, 22:16
Medlem
develis avatar
Dead end road.

Planteringen och ditsatt är väl rätt meningslöst i sig att diskutera - eftersom Hurtig själv inte tänker slå in på den Rönnbäckska stigen till PT:
Citat:
– Min hypotes innebär inte att han blivit ditsatt av några konkurrenter eller av polisen, min hypotes ligger på ett annat plan, säger Björn Hurtig som efter hovrättens dom tog över uppdraget som advokat till Nerijus Bilevicius.

Hurtig tror alltså inte på konspirationsteorier som varit uppe under rättegångarna.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6382673
2016-04-09, 22:16
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Och..? Du tycker det är misstänkt? Jag lämnar blodprov flera ggr i månaden.

Skribenten jag svarade tyckte det verkade konstigt att någon skulle tappat NB på blod utan att denne visste om det. Jag påpekar att han fick ta blodprov två ggr. Det tyder på att skribenten inte har speciellt bra koll utan snarare argumenterar utifrån vilja än fakta.
2016-04-09, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ska då BH kunna hålla på och söka nya anstånd hela året så är det bra illa alltså.
För det han sysslar med är helt MENINGSLÖST och det vet han väl själv om också.
Fördröja den här processens avslutning bara för att man är i stånd att kunna göra på
det viset - nej, jag tycker illa vara om detta.

Familjen Holm borde äntligen få kunna komma till nån slags ro och slippa ha detta elände
längre med att dotterns mördare ska få uppskjutet en oundviklig lagakraftvunnen dom.
Vi har berört det här tidigare och mitt minne av kunnigt svar låter antyda, att det inte finns mycket formalia omkring anståndsbeviljande och att hänsyn till målsägaren inte är en faktor att beakta för domstolen. Man kan ju säga att staten tagit över målsägarskapet å samhällets vägnar och att brottsoffren får låta sig nöja. Som amatör reagerar jag mot detta.

Borde man inte kunna se en sorts analogi med häktningsförfarandet ? I somras skedde omhäktningar, varvid åklagaren fick lov att redovisa sina resultat och liksom köpa sig tid m h a trovärdiga framsteg. Jag tycker att advokaten efter ett första anstånd skulle prövas på ett motsvarande sätt för ytterligare anstånd - han skulle behöva övertyga domstolen om att sannolikheten för prövningsvärda resultat har ökat sedan sist och att hans fortsatta projekt inger ett visst mått av förväntan om relevanta resultat.
2016-04-09, 22:21
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om jag skulle fejka ett sexmord skulle jag ha klätt av henne mer.

Du hade alltså klätt av henne. I rest my case.
2016-04-09, 22:23
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Varför måste tejpningen vara sexuellt betingad?

Vad var tejpningen ett tecken på annars ?
Finns det något annat fall i statstiken som talar emot detta ?
Hur många procent av alla mördare tejpar ansiktet på sitt offer om det
inte har med en sjuk sexuell fantasi att göra ?
Eller du kanske inte ens tror att Lisa blev mördad ?
2016-04-09, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Vi har berört det här tidigare och mitt minne av kunnigt svar låter antyda, att det inte finns mycket formalia omkring anståndsbeviljande och att hänsyn till målsägaren inte är en faktor att beakta för domstolen. Man kan ju säga att staten tagit över målsägarskapet å samhällets vägnar och att brottsoffren får låta sig nöja. Som amatör reagerar jag mot detta.

Borde man inte kunna se en sorts analogi med häktningsförfarandet ? I somras skedde omhäktningar, varvid åklagaren fick lov att redovisa sina resultat och liksom köpa sig tid m h a trovärdiga framsteg. Jag tycker att advokaten efter ett första anstånd skulle prövas på ett motsvarande sätt för ytterligare anstånd - han skulle behöva övertyga domstolen om att sannolikheten för prövningsvärda resultat har ökat sedan sist och att hans fortsatta projekt inger ett visst mått av förväntan om relevanta resultat.

Helt enig med dig. Men HD måste väl ändå göra ett sådant övervägande, allt annat syns orimligt.

Jag tror HD bara avslår.

Som #devili säger Dead end road.
Senast redigerad av Remark 2016-04-09 kl. 22:35.
2016-04-09, 22:31
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jag har inte påstått att den måste vara sexuellt betingad.
Jag frågar A1 hur tejpning efter LH med säkerhet var död kan utesluta sexuellt motiv, samt hur man ska kunna tidsbestämma tejpningen i förhållande till dödens inträde.

Poängen är att tejpningen används som ett bevis till att det skulle vara ett sexuellt motiv.

Det blir cirkulärt om det är det enda man har, plus att kläder var neddragna då Lisa hittades under klädhögen. Det finns inget annat som pekar på ett sexuellt motiv som inte är ren spekulation.

Det blir självfallet svårt att bedömma när tejpningen skedde. Detta beror till stor del på att man har svårt att etablera ett säkert motiv. Det sexuella motivet är långt ifrån bevisat, även om det inte är uteslutet. Kan man helt utesluta att det rör sig om en avrättning, trots att HR nämner att det är just det mordet liknar OM Lisa hängts till döds?
2016-04-09, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag har utvecklat det lite, tyvärr inte nog för att du ska acceptera det. Men förslaget var hur som helst riktat till Hurtig, han kanske kan utveckla det bättre. För motivfrågan är central och inte självklar här.
Just denna tes kan du få utveckla och motivera. Delfrågor: räcker det inte att binda NB vid mordet och räcker inte omständigheterna fram till dödsögonblicket till karaktäristiken "så hänsynslöst att påföljden ska vara livstid", utan att motivet är säkerställt (kolla hur Hovrätten uttrycker sig) ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in