2016-04-09, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag skulle säga att feminism inte har med invandringspolitik att göra, det finns nog feminister som tycker allt möjligt i frågan. Nästan allt möjligt, det finns troligtvis inte feminister som förespråkar det du föreslår. Jag har aldrig hört någon feminist uttala sig varken positivt eller negativt om anammande av andra kulturella synsätt.

Det går givetvis ändå att generalisera. Den feminism som dominerar debatten är den vänsterorienterade och den har en tydlig mångkulturell agenda. Med den följer ett kulturrelativistiskt förhållningssätt: Den syn på kvinnor, homosexuella et c som följer med invandrade kulturer är kanske inte aktuell för oss att anamma men den kan inte fördömas eftersom det vore ett kolonialistiskt projekt. Alltså dubbla måttstockar. Vi kan kräva kvoterad föräldraförsäkring och hälften kvinnor i bolagsstyrelser medan det möjligtvis vore bra om dom slutade stena sina kvinnor till döds. Fast som sagt, med vilken rätt kan vita västerlänningar med förtryckartraditioner lägga sig i det.
Citera
2016-04-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Japp jätte positivt du säg det till alla flickor som blivit kulturberikade eller pojkar för den delen.

Du vet man kan fortfarande ha tacos, pizza, kebab, kinamat utan att för den sakens skull ta hit hela planeten.

Invandringen berikar inte Sverige ett dugg ifrån tredje världen tröttsamt med vänsterflosklar.

Hoppa på TS du istället för mig, det var inte mina floskler från början utan jag bara citerade. Jävla surkart.
Citera
2016-04-09, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
För att det är fakta på flera sätt.
Och seriöst, du lever på ett klot som just är mångkulturellt. Vare sig du vill detta eller ej.
I samma takt som vi skaffat flygplan, turistvisum och ekonomiska resurser till att frossa i semesterresor så får vi ju vackert finna oss i att andra människor på andra ändar av klotet ser ut, äter, firar, tycker och tror på andra saker än vad vi gör. Big deal.
Och i stort något positivt för de flesta inskränkta människor att inse att hmm? som jag växt upp att tänka kanske inte är det enda sättet som fungerar.

Vår egen europeiska kultur har ex. ett stort negativt kulturellt lass i hur vi har betraktat naturen och människor som "resurser" att exploatera. Där har vi något att lära från andra kulturer som
har andra tanketraditioner.

Ja, jorden är mångkulturell. Vem påstår något annat?

Vilka invandrargrupper anser du kan få oss att anamma dessa andra tanketraditioner? Är Sverige ett land som exploaterar människor i större utsträckning än de länder som invandrarna kommer ifrån? Sverige har långtgående skydd och rättigheter för anställda så arbetsgivare ej ska kunna exploatera.

Om du anser att mångkultur är positivt och önskvärt, hur ställer du dig till det jag listade i trådstarten?
Senast redigerad av hardstart 2016-04-09 kl. 14:40.
Citera
2016-04-09, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardstart
Att tacos blivit populärt i Sverige har inget med invandring att göra. Kulturella influenser från utlandet kan ske även utan stora migrationsströmmar.

Jag försökte alltså påpeka att berika inte är detsamma som att anamma något.

Om man gillar tacos måste man inte börja bära sombrero varje dag bara för att det också hör till den kulturen.

Vad tror du om pizzan då? Har dess popularitet att göra med invandringen eller inte? Och har den berikat den svenska kulturen? Jag tror det, särskilt den med oxfilé och bearnaisesås.
Citera
2016-04-09, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Jag försökte alltså påpeka att berika inte är detsamma som att anamma något.

Om man gillar tacos måste man inte börja bära sombrero varje dag bara för att det också hör till den kulturen.

Vad tror du om pizzan då? Har dess popularitet att göra med invandringen eller inte? Och har den berikat den svenska kulturen? Jag tror det, särskilt den med oxfilé och bearnaisesås.

Om man väljer att anamma något så ser man det som berikande. Varför anamma något man ej gillar?

Diskussionen handlar inte om mat. Ingen har problem med att det finns utländsk mat i Sverige. Inte ens nazister vill förbjuda tacos. Så det finns inget att diskutera då alla är överens.
Citera
2016-04-09, 14:40
Medlem
Citat:
Ja, jorden är mångkulturell. Vem påstår något annat?

Vilka invandrargrupper anser du kan få oss att anamma dessa andra tanketraditioner? Är Sverige ett land som exploaterar människor i större utsträckning än de lönder som invandrarna kommer ifrån? Sverige har långtgående skydd och rättigheter för anställda så arbetsgivare ej ska kunna exploatera.

Om du anser att mångkultur är positivt och önskvärt, hur ställer du dig till det jag listade i trådstarten?

Precis, så om du accepterar faktumet att ex. Portugiser inte fungerar exakt likadant som dig kulturellt, varför kan du då inte tänka dig ha ex. Portugiser boende som grannar?
Vad är problemet?

fetningen, du syftade på det jag skrev som jag anser vara ett problemtisk drag i vår europeiska kultur? Buddism ex. Där har du ex. på en religion/ kultur som har en inbyggd större respekt för liv och livsvärde av olika slag än abrahamistiska religioner.

Listat? Du listade ingenting i din TS. Du ställde en rad frågor, vilka/ vilken har jag inte svarat på?
Citera
2016-04-09, 14:46
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Den mediala feminismen vi ser på TV samt den politiska Feminismen som t. ex Liberalerna, Miljöpartiet och Feministiskt initiativ etc så är väl mångkultur högst på agendan verkar det som.

Sen vad individuella Feminister ute i samhället tycker varierar nog. Många gånger har jag lust att fråga en Feminist utan politisk koppling för att se vad de tycker om just kanske mångkultur och att den främst består av MENA.

Men just nu vill jag fortsätta påstå att Feminism förespråkar mångkultur och särskilt MENA kultur/värderingar. Ironiskt nog kan man tycka.
Jag tycker det sista du säger är viktigt och för den intellektuella feministiska eliten Merapi, Varmare osv är det där nog en utmaning de inte kan förklara.
Det blir en äta tårtan och ha den kvar, som med det mesta andra i deras logik.

Men försök gärna förklara.
Hur förbättras svenska feministers position med 160 000 människor per år med en helt annan värdegrund gentemot flickor stora som små, kvinnor och oss övriga "otrogna"?
Och varför tror du att den här stora majoriteten män i krigsför ålder, skulle vilja torka bajs på din mormor om några år?
Citera
2016-04-09, 14:49
Medlem
Citat:
Precis, så om du accepterar faktumet att ex. Portugiser inte fungerar exakt likadant som dig kulturellt, varför kan du då inte tänka dig ha ex. Portugiser boende som grannar?
Vad är problemet?

fetningen, du syftade på det jag skrev som jag anser vara ett problemtisk drag i vår europeiska kultur? Buddism ex. Där har du ex. på en religion/ kultur som har en inbyggd större respekt för liv och livsvärde av olika slag än abrahamistiska religioner.

Listat? Du listade ingenting i din TS. Du ställde en rad frågor, vilka/ vilken har jag inte svarat på?

Jag hade inte haft problem att bo granne med portugiser. Varför frågar du?

Buddismen har typ noll kulturellt inflytande i Sverige. Buddism kan därför ej räknas som exempel på vad som är positivt med den mångkultur vi har i Sverige. Sedan tror jag att du har fel i att östasiatiska länder har större respekt för liv och att man ej ska exploatera människor. Finns en anledning till varför stora företag lägger sin tillverkningsproduktion i länderna i östra Asien istället för i västländer där arbetare har rätt till bra lön och bra villkor.

Jag listade exempel på värderingar som mångkulturen erbjuder. Exempelvis synen att homosexualitet är dåligt är inte så utbredd i svenska majoritetskulturen, däremot i många minoritetskulturer i Sverige.
Citera
2016-04-09, 14:49
Medlem
franges avatar
Citat:
Vad är problemet?

Byt ut portugiser mot bokstavstrogna salafister som anser att alla som inte ser, tycker, och lever exakt enligt den rätta läran är otrogna hundar som saknar människovärde och skall dödas så plågsamt som möjligt.

Skulle du vilja ha sådana grannar? Det skulle du väl? Du är väl för mångkultur?
Citera
2016-04-09, 14:58
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Vad är problemet?

Du vet att Portugal alltid legat i Europa va? De delar religion/värdegrunder med oss sen ungefär tusen år.
När det gäller buddhismen har du så fel man kan ha. Fråga munkarna i Tibet om de håller med. Finns ganska mycket mer att säga om "fredliga religioner" och annat hokus pokus.
Citera
2016-04-09, 15:04
Medlem
Citat:
Jag hade inte haft problem att bo granne med portugiser. Varför frågar du?

Buddismen har typ noll kulturellt inflytande i Sverige. Buddism kan därför ej räknas som exempel på vad som är positivt med den mångkultur vi har i Sverige. Sedan tror jag att du har fel i att östasiatiska länder har större respekt för liv och att man ej ska exploatera människor. Finns en anledning till varför stora företag lägger sin tillverkningsproduktion i länderna i östra Asien istället för i västländer där arbetare har rätt till bra lön och bra villkor.

Jag listade exempel på värderingar som mångkulturen erbjuder. Exempelvis synen att homosexualitet är dåligt är inte så utbredd i svenska majoritetskulturen, däremot i många minoritetskulturer i Sverige.

Nja det skulle jag inte direkt säga. Buddism har haft ett rätt stort inflytande över europeisk kultur genom tiderna.

Att homosexualitet varit "dåligt" har en fet historia i västerländsk kultur. Att vi långsamt har förändrat denna stavas aktiv politik och vi håller fortfarande på skulle jag våga påstå i långsamt mak. Att kulturen i ex. Syrien kring denna fråga (och nu får jag ju erkänna att jag dåligt känner till traditionell kultur kring denna fråga i ex. Syrien, så kanske har jag fel) är lika negativ som vår egen var låt säga för 100 år sen stavas helt enkelt bara tid och politisk lobbingarbete. Jag tror inte syrier är sämre på att tänka om i frågan än vad ex. svenskar är. Och samtidigt så kan vi ex. rädda skinnet och den mentala hälsan på en och annan homosexuell syrier som lyckas ta sig hit och som kanske äntligen får vara sig själv lite mer öppet.
Och ska vi ta kvinnofrågan så är det samma sak där. De flesta invandrare som möts av Sveriges ståndpunkter kring dessa saker, är jag rätt säker på ser fördelarna, speciellt om de har döttrar.
Citera
2016-04-09, 15:12
Medlem
Tochtlis avatar
Citat:
För att det är fakta på flera sätt.
Och seriöst, du lever på ett klot som just är mångkulturellt. Vare sig du vill detta eller ej.
I samma takt som vi skaffat flygplan, turistvisum och ekonomiska resurser till att frossa i semesterresor så får vi ju vackert finna oss i att andra människor på andra ändar av klotet ser ut, äter, firar, tycker och tror på andra saker än vad vi gör. Big deal.
Och i stort något positivt för de flesta inskränkta människor att inse att hmm? som jag växt upp att tänka kanske inte är det enda sättet som fungerar.

Vår egen europeiska kultur har ex. ett stort negativt kulturellt lass i hur vi har betraktat naturen och människor som "resurser" att exploatera. Där har vi något att lära från andra kulturer som
har andra tanketraditioner.
Vad är det som är bra med mångkultur? Är det våldtäkterna? Är det personrånen? Är det terrorismen?

Du menar som den arabiska slavhandeln, som höll på längre och var mer omfattande än den europeiska? Eller menar du som Kina, där man för bara ett par decennier sedan dödade miljoner människor? Eller kanske Rwanda, med folkmord 94? Eller menar du kanske islams oerhört brutala framfart på 700-talet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in