2016-04-09, 11:10
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
För mig är det självklart att flatearters är samma människor som även tror på att jorden är 5000 år gammal och att den är skapad av en gud på 5 dagar.

Eftersom det inte finns något som helst vetenskapligt stöd för en platt jord är det tämligen självklart att tron på en platt jord kommer från religionen. Det är trots allt en tro.
Sant, det är en tro.

Jag ser det lite som en buffe av olika saker man kan tro på. Flat earth är en av dem. Gud en annan, skapelsen en tredje. Men man behöver nödvändigtvis inte tro på alla.
Citera
2016-04-09, 11:27
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Sant, det är en tro.

Jag ser det lite som en buffe av olika saker man kan tro på. Flat earth är en av dem. Gud en annan, skapelsen en tredje. Men man behöver nödvändigtvis inte tro på alla.
Falsk analogi. Flat Earth är inget man kan välja att tro på utan att samtidigt, helt irrationellt, ignorera allt som tyder på att jorden är sfärisk. Det går inte att jämföra med en personlig tro på gud. Gud existens går ju inte (beroende på definitionen av gud) på något vis att verifiera eller falsifiera
Citera
2016-04-09, 12:21
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Falsk analogi. Flat Earth är inget man kan välja att tro på utan att samtidigt, helt irrationellt, ignorera allt som tyder på att jorden är sfärisk. Det går inte att jämföra med en personlig tro på gud. Gud existens går ju inte (beroende på definitionen av gud) på något vis att verifiera eller falsifiera

Det går även inte visa ideologier om naturen.

För vad han menar är att det finns tillräckligt med bevis för att FE inte finns, ändå bortser man för att skydda sin tro.

Det finns tillräckligt med bevis att jorden inte är 5000år, ändå bortser man det faktumet för att skydda din tro.

Etc..etc

- "Såklart inte är vi virriga. Gud går ju inte att bevisa eller motbevisa, så honom tror jag på! Men FE vet jag är sann, för ni har inte motbeivsat det och jag har bevisat det för er. Så jag tror på den. Wake upp sheeple!"
Citera
2016-04-09, 12:52
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det går inte med 100% säkerhet verifiera att jorden är rund.

Det går inte med 100% säkerhet verifiera att vi kom till genom "big bang".

Etc etc.

Det är mer troligt att 95% av människor levet i ett helvete. Än att den vackra fasad folk sätter upp på facebook är sann. Men för att inte tro på facebook fasaden så måste man lära sig stt se igenom den.
Samma sak med annat bullshit
Senast redigerad av QkNN 2016-04-09 kl. 12:59.
Citera
2016-04-09, 12:59
Medlem
madtops avatar
Citat:
Sant, det är en tro.

Fast ens tro blir riktigt knasig när den går stick i stäv med verkligheten.

Vilket den här tråden är ett strålande exempel på. Trots att det är ställt utom allt rimligt tvivel att jorden är en sfär så fortsätter vissa att tro på en platt jord bara för deras religion säger så. Måste kännas ohyggligt frustrerande.
Citera
2016-04-09, 13:02
Medlem
madtops avatar
Citat:

Det är klart att det gör. Vilket vi dessutom gjort miljontals gånger.
Citera
2016-04-09, 13:06
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Fast ens tro blir riktigt knasig när den går stick i stäv med verkligheten.

Vilket den här tråden är ett strålande exempel på. Trots att det är ställt utom allt rimligt tvivel att jorden är en sfär så fortsätter vissa att tro på en platt jord bara för deras religion säger så. Måste kännas ohyggligt frustrerande.
Det är inget du kan verifiera själv. Jorden genom dina ögon i verkligheten är platt. Du väljer att TRO på folk som du anser vara bättre vetande.
Citera
2016-04-09, 13:07
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Det är klart att det gör. Vilket vi dessutom gjort miljontals gånger.
När har du verifierat detta?

Vilka vi pratar du om?
Citera
2016-04-09, 13:13
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det är inget du kan verifiera själv. Jorden genom dina ögon i verkligheten är platt. Du väljer att TRO på folk som du anser vara bättre vetande.

Nej, jag tror inte på andra. Andra bevisar sina teorier och därmed kan vi lämna tro och bibeln bakom oss.

För övrigt så kan jag väldigt lätt verifiera att jorden inte är platt. Jag kan till och med bestämma hur mycket ytan kröks.
Citera
2016-04-09, 13:28
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Nej, jag tror inte på andra. Andra bevisar sina teorier och därmed kan vi lämna tro och bibeln bakom oss.

För övrigt så kan jag väldigt lätt verifiera att jorden inte är platt. Jag kan till och med bestämma hur mycket ytan kröks.
Du tror på deras bevis, som dom säger sig ha. Du kan inte bevisa någonting.
Citera
2016-04-09, 13:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Naturvetenskapen opererar med "höga sannolikheter", inte "absoluta sanningar".
Strikt logiskt/filosofiskt går det förstås inte att veta något med "100% säkerhet".
Vi kanske är in en matrix-simulering, allt vi upplever kan vara inbillning o.s.v.
Men, om vi bestämmer att våra gemensamma verifierbara upplevelser är "verkligheten", då går det att med 100% säkerhet bestämma jordens form. Det är "bara" att ta ett varv runt jorden i rymden.

Citat:
Det går inte med 100% säkerhet verifiera att vi kom till genom "big bang".

Strawman. Vetenskapen påstår inte att något "kom till" genom Big Bang.
Big bang är teorin (inom vetenskap är en teori inte en gissning) om universums expansion efter det att universum "kommit till". Inget annat.

Citat:
Det är mer troligt att 95% av människor levet i ett helvete. Än att den vackra fasad folk sätter upp på facebook är sann. Men för att inte tro på facebook fasaden så måste man lära sig stt se igenom den.
Samma sak med annat bullshit
Irrelevant.
Citera
2016-04-09, 15:58
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du tror på deras bevis, som dom säger sig ha. Du kan inte bevisa någonting.

Du förstår inte vad vetenskap och vetenskapliga teorier är.

För det första finns det inga "de" och "vi".
För det andra kan vem som helst kontrollera teorierna. Formler går att härleda och mätningar och tester går att upprepa.

Och självklart kan jag bevisa att jorden inte är platt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in