2016-04-03, 22:31
Medlem
Jag är rätt så ny med cityparkering och körkort så jag lyckades enbart hitta denna parkering:
http://imgur.com/K9fbFX0

Hur ser det ut med den? Står jag rätt?

Har löst parkeringsbiljett men är osäker på lagen om 10meter ifrån en korsning och övergångsställe.

Tack
Citera
2016-04-03, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CMLN
Jag är rätt så ny med cityparkering och körkort så jag lyckades enbart hitta denna parkering:
http://imgur.com/K9fbFX0

Hur ser det ut med den? Står jag rätt?

Har löst parkeringsbiljett men är osäker på lagen om 10meter ifrån en korsning och övergångsställe.

Tack

Vilka skyltar finns och var är dessa placerade?
Citera
2016-04-03, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vilka skyltar finns och var är dessa placerade?

Skyltar finns längre bak som visar huvudled och information om parkeringsplatsen.
Efter det så visar den farthinder och gångfartsområde tror jag.

Frågade några som gick förbi men de sa att de inte visste säkert men att det antagligen var okej.
Citera
2016-04-03, 22:44
Medlem
Vad stod det för skylt om p-fickan(?) du stå på? Det är det som gäller!
Senast redigerad av KamratBlue 2016-04-03 kl. 22:47.
Citera
2016-04-03, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad stod det för skylt om p-fickan(?) du stå på? Det är det som gäller!

Här är en bild på hur det ser ut http://imgur.com/amunLbx
Citera
2016-04-05, 23:13
Medlem
miikoss avatar
Det ser ut som att vara en utfart eller gångpassage. Något övergångställe ser det inte ut att vara.

Det är inte stopp- eller parkeringsförbud 10 meter före en utfarter eller gångpassager.

Bara man inte stannar och blockerar utfarten så är nog allt okej.
Senast redigerad av miikos 2016-04-05 kl. 23:16.
Citera
2016-04-05, 23:15
Medlem
Swe1227s avatar
Det är väl alltid förbjudet att parkera inom 10 meter före ett övergångställe?
Citera
2016-04-06, 02:07
Medlem
Frågan är nu om det finns en övergångställ skylt eller ej.

Övergångställen ska vad jag vet vara skyltade annars är det inget övergångsställe.

Foton som visar alla skyltar skulle ju inte skada om du vill ha ett helt korrekt svar.
Citera
2016-04-06, 02:50
Medlem
Joomlas avatar
Om jag nu rent spekulativt får bidra till tråden så skulle jag säga att ja, det är en lovlig parkering eftersom det är en anvisad parkeringsplats OCH parkeringen är "infälld" i trottoaren. Även om det hade varit en vanlig parkering längs gatan och det fanns en målad ruta så vill jag nästan garantera att du inte skulle fått böter för att ha parkerat för nära ett övergångsställe. Säger nästan garantera för man vet ju aldrig (och jag har ingen absolut koll).

Att parkera 10 m från korsningar/övergångsställen är nog viktigast att ta i beaktning när det gäller parkering på en vanlig gata utan målade rutor eller anvisad parkering.
Citera
2016-04-06, 07:34
Medlem
Märkligt att det alltid ska komma inlägg med fria spekulationer (inte riktat mot Joomla då han tänker rätt...) från folk som uppenbarligen inte fattar vad skyltarna på bilderna betyder, man kan ju undra om de ens själva har körkort....

Givetvis får man parkera så som trådstartaren visar, det står ju för fan i klartext på skyltarna att det är en anvisad parkeringsplats det handlar om, och så länge man står korrekt på den, inte utanför rutorna, så spelar det ingen roll hur nära man står ett ev. övergångsställe, därför att det ju är en avsett uppmärkt anvisad och skyltad P-plats.

Skyltarna säger.
Man får parkera där alla tider på dygnet alla dagar, utom mellan 07-10 på torsdagar. Ingen gräns för hur många timmar man får stå.

Det är avgift 07-20 på vardagar, och 07-15 på lördagar och dag före helgdag. Övrig tid är avgiftsfri.

Röd biljett gäller, så det torde finnas en automat för röda biljetter i närheten.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2016-04-06 kl. 07:36.
Citera
2016-04-08, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Givetvis får man parkera så som trådstartaren visar, det står ju för fan i klartext på skyltarna att det är en anvisad parkeringsplats det handlar om, och så länge man står korrekt på den, inte utanför rutorna, så spelar det ingen roll hur nära man står ett ev. övergångsställe, därför att det ju är en avsett uppmärkt anvisad och skyltad P-plats.
Nej, förbudet mot att stanna eller parkera närmare än 10 meter före ett övergångsställe får INTE skyltas bort med lokal trafikföreskrift enligt TrF 10:e kapitlet. Så även om en kommun skyltar med vägmärke för parkering samt vägmarkering så gäller fortfarande regeln att man inte får stanna inom 10 meter före ett övergångsställe.

I exemplet på bilden dock så är ju parkeringen inom en ficka och bilar står därmed inte före "övergångsstället" (saknas vägmärke samt vägmarkering så är det inget övergångsställe) öht
Senast redigerad av Cygnus-X 2016-04-08 kl. 21:47.
Citera
2016-04-09, 00:47
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus-X
Nej, förbudet mot att stanna eller parkera närmare än 10 meter före ett övergångsställe får INTE skyltas bort med lokal trafikföreskrift enligt TrF 10:e kapitlet. Så även om en kommun skyltar med vägmärke för parkering samt vägmarkering så gäller fortfarande regeln att man inte får stanna inom 10 meter före ett övergångsställe.

I exemplet på bilden dock så är ju parkeringen inom en ficka och bilar står därmed inte före "övergångsstället" (saknas vägmärke samt vägmarkering så är det inget övergångsställe) öht
Men frågan är ju om man får en bot för att man parkerat enligt korrekt skyltning. Kan tänka mig det finns tillräckligt nitiska p-vakter, men att förvänta sig att man som förare ska ha koll på att du inte får parkera på en anvisad plats? Njäe (även om jag hoppas att föraren fått rätt vid en ev. tvist).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in