2016-04-08, 16:01
Medlem
Det dryga måste vara att häla all skiten man stal. Förmodligen värt 1/10 av nypris om man ska häla det.

Grattis till 25kkr, värt det? Bra risk:reward kalkyl där, men det kanske är därför de är inbrottstjuvar och inte bankirer.
Citera
2016-04-08, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Det dryga måste vara att häla all skiten man stal. Förmodligen värt 1/10 av nypris om man ska häla det.

Grattis till 25kkr, värt det? Bra risk:reward kalkyl där, men det kanske är därför de är inbrottstjuvar och inte bankirer.

Vad får du 1/10 från? Låter väldigt lågt. Jag gissar på att det iallfall borde gå få ut närmare 30% av värdet?
Citera
2016-04-08, 17:15
Medlem
rex144s avatar
troligen tjuvar från utlandet, proffs,
Citera
2016-04-08, 17:20
Medlem
rex144s avatar
om de själva ska sälja dessa grejer så kan de få 60% , men det kommer ta tid, troligast att de säljer till en hälare för 30%
Citera
2016-04-08, 17:51
Medlem
Innerfittefetts avatar
Några tattare som leker ocean,s 11.
Efter alla omkostnader kanske slöddren få loss,5-10 lax per näsa.

Dessa lowlifes kommer aldrig att tjäna mer än en socbidragstagare trots att de emellanåt lyckas med en sån här stöt.
Citera
2016-04-08, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett

Dessa lowlifes kommer aldrig att tjäna mer än en socbidragstagare trots att de emellanåt lyckas med en sån här stöt.

Precis, risken ackumuleras till 100%. Efter nog många stötar så åker de in.
Citera
2016-04-08, 18:13
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Det var ungefär det jag undrade när jag skrev om detta med spaning tidigare. Kan man se - om man vet vad man ska titta efter - om det finns detektorer vid taket och vilken typ det är? En sådan spaning måste ju kräva att man är där ett antal gånger, och inte glor för mycket upp i taket, för att det inte ska bli alltför uppenbart vad man håller på med.

Som det såg ut på bilderna (såg inte filmen) tog de sig ned en bit från en yttervägg där larm och sådant kanske är koncentrerat. Men jag är tyvärr inte så kunnig vad gäller larm och sånt.

Ja asså i en vanligt larmad lokal kan man ha den turen. Om man har jävligt bra koll och går in i ett rum utan värde och sen tar sig igenom gipsväggar. Men i det här fallet börjar man nästan undra om det är försäkringsbedrägeri.

Andra elkedjorna förvarar sina elektronikprylar i fristående stålburar inne på lagret som är så pass bevakade att du inte kan ta dig fram till buren utan att larmet går. Och skulle du av någon anledningen ta dig in i buren så rökfylls hela lagret på mindre än 6 sekunder, en stroboskop går igång och en extra kraftig siren. Detta gör att tjuven inte kan göra mycket mer än att bara lägga sig på golvet och invänta polisen.

Detta så vitt jag vet, krävs av försäkringsbolagen..
Så med tanke på kontrasterna så börjar man ju undra.
Citera
2016-04-08, 19:20
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho

Mer än så tror jag nog de kan sälja det för. Känns som att de redan hade köpare utomlands, eller vad tror ni andra? Lär ju inte kränga allt på blocket/tradera Tänkte på utomlands pga storleken på bytet, lär vara knepigare att sälja av allt inrikes till någon mobilturk..

Det i Veddesta (Utanför Stockholm) blir det ju inbrott i lite titt som tätt.. Vet att det har gått snack om att flera av inbrotten där är ett "test" man genomför innan man får gå med/klättra inom ett gäng.
Citera
2016-04-08, 19:41
Medlem
Wueterichs avatar
De hade inbrott för drygt ett år sedan men då bröt man upp fasaden:

http://www.corren.se/nyheter/linkopi...d-7791009.aspx
Citera
2016-04-08, 20:55
Medlem
A.Ericssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1234-5678-9
Med andra ord:

Inte smart av NetOnNet att lägga sin butik på ett sådant öde ställe, iallafall ur en säkerhetsaspekt. Den säkerhetsansvarige borde varit medveten om att vid eventuellt rån så kommer vittnen endast att finnas på dagen, men nästan aldrig på natten / efter stängning.

NetOnNet är egentligen, som namnet antyder, en nätshop i första hand. De fysiska butiker de har ligger lite "off" för att kunna hålla ned på lokalkostnad, så det är ingenting konstigt med det.

Om man sedan tänker att man måste se till att lägga sin butik på ett ställe där det finns många vittnen vid ett eventuellt inbrott eller rån, ja då har man helt fel säkerhetstänk från första början
Citera
2016-04-08, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett

Kan du snälla hjälpa mig hur du kalkylerar för att få fram detta, eftersom jag bara gissade på det jag sa tidigare. Skulle vara väldigt intressant att få reda på "hur det går till och ser ut".
Citera
2016-04-08, 21:39
Medlem
Om man vet vad man ska titta efter så ser man ju tydligt hur man kan ta sig in i en butik. Folk gör ju oftast inte kopplingen att ta sig genom taket för att man saknar kunskap att ta sig upp och ned för rep. Dom som kan reptekniker kanske inte kan larm.

Sen är ju butiker och säkerhetskonsulter snåla jävlar som inte vill larma taket.

Kameran är ju mest till för att kika i efterhand på olika tjuvar. I detta fallet så kan man verifiera hur mycket som försvann, vilket är skönt för net on net när det är dags för försäkringsersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in