2016-04-06, 18:39
Medlem
LVX156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antilife
På tal om Dark Funeral, är det någon som vet vilken intervju Dark Fjunneral påstår att de ska åka till Transylvanien och härska på en tron?
Jag vet att de pratar om det i ett nummer av Close-Up från 1996-97, men jag är osäker på om det var första gång. De snackar också en jävla massa skit om Mörk Gryning som inte är "true" nog.
Citera
2016-04-06, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LVX156
Du visar med all önskvärd tydlighet att din smak är under all kritik. "Secrets of the Black Arts" är ett monumentalt mästerverk av 90-talsblack, antagligen en av de tio bästa under 90-talet. Mayhem lärde världen hur man spelar black metal med mer än bara kvintackord; Dark Funeral visade hur slingor skall användas.

Att de sen råkar vara ett pajasband som inte tror på det de sjunger är en annan sak; inte heller spelar det någon roll att "Secrets..." är den enda bra fullängdare de gjort - Mayhem gjorde bara en bra fullängdare, det räcker så.

Det blir bakläxa för alla som inte förstår hur bra det här är: https://www.youtube.com/watch?v=SCjRQIaXQXE

Höjer mitt krus och nickar gillande till detta inlägg!

Kör Dark Funeral - Dark Desires bara för att hetsa lite..
Citera
2016-04-06, 19:36
Medlem
von_Ss avatar
Ett roligt släpp av Dark Funeral är deras live-album från Sydamerika där publiken går fullständigt bananas och drar igång regelrätta fotbollsramsor mellan varven.

"Olé, olé olé olé - Darrk Fhuuuuu-neraaaall"

NP: Woods of Ypres - Woods 4, The Green Album
Citera
2016-04-07, 08:33
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Du visar med all önskvärd tydlighet att din smak är under all kritik. "Secrets of the Black Arts" är ett monumentalt mästerverk av 90-talsblack, antagligen en av de tio bästa under 90-talet. Mayhem lärde världen hur man spelar black metal med mer än bara kvintackord; Dark Funeral visade hur slingor skall användas.

Att de sen råkar vara ett pajasband som inte tror på det de sjunger är en annan sak; inte heller spelar det någon roll att "Secrets..." är den enda bra fullängdare de gjort - Mayhem gjorde bara en bra fullängdare, det räcker så.

Det blir bakläxa för alla som inte förstår hur bra det här är: https://www.youtube.com/watch?v=SCjRQIaXQXE

Hitler håller inte med.....

https://vimeo.com/15396879
Citera
2016-04-07, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton

Den där var för härlig.

Lite för tidigt för kross-bläck mätall nu så jag kör lite In The Woods - Omnio.

https://www.youtube.com/watch?v=2VxA2YwR2k0
Citera
2016-04-07, 17:23
Medlem
LVX156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton

Hur menar du? Han säger ju precis det som jag sade - att Mayhem bara har gjort en bra fullängdare.
Citera
2016-04-07, 18:21
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Jag kan kanske förstå charmen med första skivan, men jag anser att det fanns så mycket bättre band just då, och innan. De hade väl ändå stor påverkan på scenen antar jag för att det känns som alla band började speeda upp som fan sedan. Jag tackar dock Blackmoon för den omedvetna humorn i hans kommentarer.

Jo, de har ändå ett sound som är karaktäristiskt oavsett om man gillar det eller ej. Jag tycker behållningen i de släpp jag gillar är melodierna samt att manglandet på något sätt inte känns påträngande. Tror det är något med produktionen på de tidigare albumen och de ständigt malande tremoloackorden. Det blir som en skön matta, bitvis låter det nästan som om de lagt lite stämningsfulla syntar långt bak i ljudbilden, inte alls så "taggigt" som andra blastande band (eller som Dark Funeral lät med Matte Modin bakom trummorna).
Citera
2016-04-07, 20:32
Medlem
LVX156s avatar
Citat:
Jag kan kanske förstå charmen med första skivan, men jag anser att det fanns så mycket bättre band just då, och innan. De hade väl ändå stor påverkan på scenen antar jag för att det känns som alla band började speeda upp som fan sedan. Jag tackar dock Blackmoon för den omedvetna humorn i hans kommentarer.
Ja, den som inte kan hela mellansnacket från "Live in Sundsvall" är ingen trve blakk metal warrior.

"När skuggorna reser sig från avgrunden och mörkrets herre har återkommit, när solen för evigt svartnar, det är då tiden är kommen...The Dawn No More Rises!"

"Jag har sökt bortom portarna, jag har sökt djupt i mitt inre, jag har sett ondskans låga brinna i djupet av min själ...My Dark Desire!"

"Jag är ett med Satan, jag har vigt mitt liv till ondskan, jag har hört plågade själar skrika i helvetet, jag gick genom helvetets eviga eldar...The Fire Eternal!"

Jag tycker fan allvarligt bättre om den här sortens primitiva texter där man sätter världsrekord i antal "Satan" på en platta än majoriteten av dagens hipsterblacktexter. Och när plattan kom (det här var ju på den tiden som typ 1% av Sveriges befolkning hade tillgång till internet) så trodde man ju att de var helt seriösa, för det enda man hade att gå på var intervjuer i Close-Up, fanzines, en intervju i Chili (om någon kan scanna den så är jag evigt tacksam!) och diverse suspekta tv-program (Hannah, Taxi) som berättade hur farlig satanismen var (och det var den ju tack och lov på den tiden; det brann ju kyrkor var och varannan helg).

EDIT: Fast när jag tänker efter så var det väl Emperor Magus Caligula som skötte mellansnacket? Fan, jag har ingen koll på vilka medlemmar som var med när; Dark Funeral har väl knappt spelat två spelningar i rad med samma medlemmar.
Senast redigerad av LVX156 2016-04-07 kl. 20:36.
Citera
2016-04-07, 21:36
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Hur menar du? Han säger ju precis det som jag sade - att Mayhem bara har gjort en bra fullängdare.

Tycker du det ser ut som om han anser att det räcker med EN bra fullängdare?
Citera
2016-04-07, 23:39
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S

Efter några genomlyssningar av nya Ill Omen kan jag konstatera att den är jävligt bra, om man är i exakt rätt sinnesstämning. Inga tankar på kakrecept eller minsta smörblomma får störa hjärnan som i en röntgen ska se ut som valfri bild av Luciana Nedelea. Då är det ren gåshud. Ett riff som återkommer ett par gånger i första låten sticker ut och släpper loss all jävulskap som existerat.

Rätt sinnesstämning var det ja. När den spelas i hörlurar i mörker och när man egentligen är för trött för att orka lyssna men ändå är så pass vaken att musiken går in. Då, ta mig satan infekterar den ens inre. Svart som jordens inre och lika ogästvänlig som helvetet är den. Jag var lite skeptisk till det extremt långsamma tempot i början, men ju mer man lyssnar desto mer fattar man att det passar ypperligt. Krävde dock 4-5 genomlyssningar för mig att begripa dess storhet. Enthroning...fastnade ganska direkt vill jag minnas.

Förstår vilket riff du snackar om i första låten. Ogästvänligt som satan. Även låt tre precis innan tempohöjningen svärtar som fan. Tycker dock att man lätt kan svälja plattans helhetsintryck tack vare dess ganska korta speltid.

NP: Ill omen - Æ.Thy.Rift
Citera
2016-04-08, 11:57
Medlem
Albert.....Pikes avatar
Lyssnade igenom nya Desaster idag, ytterligare ett mediokert släpp från 2016.
Som jag ser det har det bara släppts 4st bra skivor detta år, varav en är en nyinspelning och en annan en återutgivning av demos.

Ser fram emot nya Inquisition, ett band som inte gjort något dåligt.

NS : Inquisition - Ominous Doctrines of the Perpetual Mystical Macrocosm
https://www.youtube.com/watch?v=n2TgehDuBOU
Citera
2016-04-08, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Albert.....Pike
Lyssnade igenom nya Desaster idag, ytterligare ett mediokert släpp från 2016.
Som jag ser det har det bara släppts 4st bra skivor detta år, varav en är en nyinspelning och en annan en återutgivning av demos.

Ser fram emot nya Inquisition, ett band som inte gjort något dåligt.

NS : Inquisition - Ominous Doctrines of the Perpetual Mystical Macrocosm
https://www.youtube.com/watch?v=n2TgehDuBOU
Desaster var längesen jag hörde något om. Minns att de gjorde kvalitativ blackthrash för något decennium sedan, sen har de fallit i glömska för mig.. Tråkigt att de inte håller måttet längre.

No: Spisar lite Abigor här på jobbet för tillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in