Citat:
Ursprungligen postat av
SillyWalks
jag vill att alla ska ha rätten till god hälsa.
Alla
har rätt till god hälsa. Vissa väljer bara att inte ha det. T.ex rökare (som mig själv), alkoholister, överviktiga som trycker i sig alldeles för mycket onyttig mat, träningsmissbrukare. Till och med träning har hälsoskadligt i överdrivna mängder.
Jag tycker det är helt okej att folk förstör sina egna kroppar och lever ohälsosamt. Det är individens val och det kan man inte säga är fel. Visst, det kostar skattebetalarna en jävla massa pengar att vårda dessa ohälsosamma människor. Men ska man argumentera som du så måste en oerhörd lång lista på saker förbjudas för att hindra människor att skada sig själva till den gräns att de behöver läkarvård. Det funkar helt enkelt inte, om man inte vill leva i fascism..
Tänk dig att vi skulle förbjuda bilar för bilarna skapar olyckor där människor måste vårdas på sjukhus. Olyckorna kan även orsaka skador på vägar, byggnader och annan infrastruktur. För att det ska kunnas repareras behövs skattepengar..
Självklart ett mer långsökt exempel än det om cigaretterna, men principen är densamma och man kan använda precis samma argument på bägge delarna och på en som sagt lååång lista på andra saker.
Jag håller med, det är jävligt att måsta betala skattepengar till sjukvården för sjuka rökare. Men det är även samma sak till feta människor, alkoholister, bilförare, folk som åker skidor osv. Egentligen allt där folk utsätter sig själva för fara.
För att vara lite mer OT tycker jag att det är en sjuk lag.. Vår frihet försvinner mer och mer. Den här lagen kommer inte att ändra ett jävla skit. De som feströker mentolcigg kanske slutar, men de som regelbundet röker kommer att byta till vanliga för att de är fast i nikotinberoendet eller så hittar de ett annat sätt att få tag i mentolcigg på..