Citat:
Ursprungligen postat av
Yppsilon
Gravitationen är inte "inget som behövs". Det är begreppet på den effekt att du faktiskt är fast på marken.
OM nu jorden var platt så skulle det ändå vara benämningen på effekten.
Ditt svar är ypperligt bevis på din vilja att hellre motsätta sig koncensus än att veta vad det innebär.
Lägg inte ord i munnen nu, jag har inte skrivit att jag accepterar deras modell, jag försöker bara förklara utifrån deras synsätt, jag har spenderat många timmar med att försöka få förstå deras synsätt och jag känner mig säker nog att kunna tala för hur 'flat earth community' representerar sig själva utan att själv ställa mig på deras sida.
En stor del av Flat earth rörelsen, speciellt på youtube där folket delar sina ideer, är att nästan ALLA videor har en kristen bakgrund, man tror att nordpolen är mitten av jorden och att sydpolen är en isring runt världen. Nord på en kompass är alltid mot mitten och syd är alltid mot isringen, eftersom nord alltid är mot mitten = Syd alltid mot iskanten. Bortom kanten = ingenting finns.
Gud skapade jorden, många tror att vi har ett 'firmament', som en kupol över oss som håller inne oss, vi kan inte lämna jorden, nasa, rasa, alla rymdorganisationer är en bluff, eftersom ''dom'' lurar oss så fundamentalt där så blir all övrig indoktrinering rätt.
Gravitation är där en magisk formel som i detta synsätt bara är bluff, 'dom försöker förklara allt med gravitation, det är bullshit, gravitation är bara ett sätt att hjärntvätta'.
Här kommer ideen: Gravitation är helt onödigt, behövs inte. Är en magisk formel som 'forskarna och astrologiska präster och bluffade matematiker som kommit på detta. I detta synsätt är det så enkelt som att gud skapade världen, upp är upp, ner är ner. Himlen och allting runt oss kretsar kring oss, vi är mittpunkten och allt kretsar runt oss. Behövs ingen gravitation, för upp är upp ner är ner, återigen...
Finns ju mer bakom detta tankesätt men en grundide hur rörelsen fungerar. Förövrigt så, dom flat earth människor som inte är religiösa och frånkastar sig gud brukar bara ignorera guds bilden och acceptera resten av iden.