2016-04-06, 13:29
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brad-Pitt
Nu är det dags att gå på aktivitetsersättning, vilken diagnos ska jag fejka?

Jag orkar inte jobba längre för att jag blir utmattad psykiskt av jobbet, jag orkar inte gå ner i tid heller så alternativet är att fixa aktivitetsersättning för jag inte orkar jobba.

Vilken diagnos ska jag fejka för att få en hel aktivitetsersättning? Dessutom får man ju bostadstillägg på det så det känns värt att fejka en diagnos.

Yes landsmän, jag är en parasit... Ni behöver inte påminna mig om det... Jag har ingen sorg för svenska samhället som tillåter alla dessa bidrag så för mig gör det ingenting om man förstör för sossarna.

Om du nu blir psykiskt utmattad av ditt jobb skall du väl istället söka vård för detta. Du kommer då sannolikt att bli sjukskriven, och kan återhämta dig. Du kan sedan i samråd med din vårdgivare, försäkringskassan, dinarbetsgivare och fack diskutera din framtid. Kommer man fram till att du inte kan arbeta alls eftersom du blir psykiskt utmattad kommer aktivitetsersättning så småningom att bli ett alternativ.
Citera
2016-04-11, 14:29
Medlem
Citat:
Egentligen är det ju så, win/win... Men folk ser inte det, dom riktar bara in sig negativt på bidragen... Det blir liksom +/- 0 i slutändan ändå eftersom någon annan kommer ersätta mig.

Handlar mycket om att människor behöver någon/något att se ner på för att kunna höja sig själva "titta på den, där inget jobb" och vips så är dom själva mycket bättre i förhållande till dig. Sker ofta omedvetet, men så funkar människan.
Citera
2016-04-15, 08:22
Moderator
tobess avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Psykisk hälsa
/Moderator
Citera
2016-04-15, 11:00
Medlem
Gameplayers avatar
Du är ju utmattad och orkar inte jobba. Det kan tyda på att du ligger nära utbrändhet eller har drabbats av depression. Så du behöver kanske inte ens fejka något... Det är dock svårt att få sjukersättning. Du måste som du själv förstår ha diagnos, ha varit sjukskriven länge och ha klassats som inkapabel att jobba av en läkare. Utöver detta har försäkringskassan egna läkare som gör en bedömning. Steg nummer ett är såklart att gå till en psykiatriker och bli långtidssjukskriven. Det kan dock vara en mycket lång process att beviljas sjukersättning... Aspergers som du och någon nämnde är en genväg om du "lyckas" få den diagnosen. Det kan dock ge komplikationer som t.ex. att ditt körkort kan dras in, du kan få en "god man" om du missköter din ekonomi m.m.

Något annat att tänka på är att det kan vara "bättre" att helt enkelt gå länge på A-kassa eller t.o.m. socialbidrag. Socialbidrag har ju rent ekonomiskt vissa fördelar gentemot grundläggande sjukersättning. Med soc får du utöver normen + hyra även betald elräkning, tandvård, sjukvård, läkemedel, hemförsäkring etc. Dessa saker får du pröjsa själv om du beviljas sjukersättning. De som erhåller sjukersättning kan söka hyrestillägg som täcker 90% av hyran upp till 5000 kronor. Du kan alltså högst få 4500 kr medan socialbidrag ofta täcker hyror högre än så. Du kanske inte ens beviljas hyrestillägg heller om din sjukersättning är för hög (pga tidigare arbete) eller om du har mer än en viss summa på banken. Så under vissa förutsättningar kan sjukersättning vara en förlustaffär jämfört med andra alternativ.
Senast redigerad av Gameplayer 2016-04-15 kl. 11:16.
Citera
2016-04-15, 12:16
Medlem
xx-xs avatar
Citat:

Jag orkar inte jobba längre för att jag blir utmattad psykiskt av jobbet, jag orkar inte gå ner i tid heller så alternativet är att fixa aktivitetsersättning för jag inte orkar jobba.

Vilken diagnos ska jag fejka för att få en hel aktivitetsersättning? Dessutom får man ju bostadstillägg på det så det känns värt att fejka en diagnos.

Yes landsmän, jag är en parasit... Ni behöver inte påminna mig om det... Jag har ingen sorg för svenska samhället som tillåter alla dessa bidrag så för mig gör det ingenting om man förstör för sossarna.
Ja, vilken bra idé att fejka en psykisk sjukdom för att få aktivitetsersättning så du kan leva som en kung på dina 8.000 kr i månaden.

Om du inte trollar så är du förmodligen efterbliven, så du behöver inte ens fejka, var bara dig själv.
Citera
2016-04-15, 15:42
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:

vilken diagnos har du då? behöver du verkligen fejka?
Citera
2016-05-26, 18:44
Bannlyst
Jag håller på att göra en utredning för psykiska problem.. Måste jag få en diagnos klart för att få aktivitetsersättning? Och vad gör man sen? Går man till försäkringskassan och bevisar dom med intyg? Det kan ta upp till ett år tills jag blir klar med den.

Vet ni något om det här?
Citera
2016-05-29, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verdandix
Jag håller på att göra en utredning för psykiska problem.. Måste jag få en diagnos klart för att få aktivitetsersättning? Och vad gör man sen? Går man till försäkringskassan och bevisar dom med intyg? Det kan ta upp till ett år tills jag blir klar med den.

Vet ni något om det här?

Vill också veta om det här.
Citera
2016-05-29, 21:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Verdandix

Vet ni något om det här?

Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Vill också veta om det här.

Kan stå vilken diagnos läkaren misstänker. Behöver inte vara fastställd.
Citera
2016-05-29, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gils
Kan stå vilken diagnos läkaren misstänker. Behöver inte vara fastställd.

Jag gör en utredning för ADHD. Är i början av den. Så jag kan altså få ett intyg och gå till försäkringskassan med den? Jag har för mig att utredningen måste bli klar?
Citera
2016-05-29, 22:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Jag gör en utredning för ADHD. Är i början av den. Så jag kan altså få ett intyg och gå till försäkringskassan med den? Jag har för mig att utredningen måste bli klar?

Du får fråga din läkare om denna kan skriva ett intyg åt dig. Om du inte har en fastställd diagnos så kan det bli så att läkaren skriver "misstänkt ADHD". I ditt fall vet jag inte om läkaren anser att utredningen skall bli klar innan, men det måste inte vara så.
Citera
2016-06-04, 20:09
Medlem
Har själv aktivitetsersättning samt bostadstillägg, det vore ju rätt bra om du hade en diagnos på pappret när du ska ansöka men jag tror säkert det går att fejka om du skulle vilja det. Har själv två diagnoser samt en del andra problem som gör att jag har rätt till dessa pengar utan att för den skull bli en ''parasit'', dessutom går en del av dessa pengar till skatten så helt tjuvaktig är man ju inte i fall man skulle fejka sig till det, även om majoriteten av pengarna går till en lurendrejare.
Senast redigerad av blatteboy 2016-06-04 kl. 20:13. Anledning: stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in