2016-04-05, 23:49
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Undrar när arabiska blir det största språket?
Citera
2016-04-05, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvsrullader
170k är ju dom som blev registrerad, när det var som värst i höstas så sa polisen att dom bara hann registrera ungefär hälften av dom som kom in, den verkliga siffran ligger nog runt 250k bara för 2015.

Förbannade jävla 87r.

Japp. Därför jag skrev mer än 170.000 då ingen vet den exakta siffran. T. ex när 80.000 ramlade in i höstas bara under två månaders tid kan ju liksom mer än 100.000. Bara det att 80.000 reggade sig som du säger.

Fan ta alla 87% väljare. Jag vill inte förlora hela mitt liv i Sverige för dessa idioter ville leka "god man" och bilda moralens högborg (in my backyard) som jänkare säger.
Citera
2016-04-06, 00:01
Medlem
Sammansvetsats avatar
Tycker inte att det finns alltför stor anledning till att gasta över denna nyhet. För det första så kommer långtifrån alla att få stanna. 2: Alla är inte araber, faktum är att väsentliga delar av de som kom var t.ex. afghaner och gissningsvis minoriteter såsom kurder, assyrier/syrianer m.fl. 3: Grundproblemet är detsamma i hela västvärlden, d.v.s för låga nativitetstal. Folket blir allt äldre och den demografiska pyramiden ser snarare ut som en fyrkant. Skulle folk bara skaffa fler barn i kombination med en restriktivare invandring så skulle vi alla bli nöjda. Vi skulle få ett pyramidmönster igen, och vi skulle få de som är rädda för folkutbyte att sova gott om nätterna igen då befolkningen skulle bli allt vitare samtidigt som att barnen skulle ta bidrag som annars hade gått till flyktingmottagande. Göran Persson varnade för det här för många år sedan och uppmanade till att skaffa fler barn annars var ökad invandring att vänta...
Men det är inte försent än, det gäller bara att knulla mer så att det varesig finns ekonomiska medel eller behov att fortsätta med massinvandringen.
Men ponera att vi förintas och blir till detta "Swedistan" som ördög skriver. Då är ju detta bara ett sätt av flera sätt att förintas på. Man kan ju jämföra med Finland har som bekant haft en mycket restriktiv hållning vad gäller invandring, och som troligen återgår till det iom. allt missnöje som försöksåret 2015 innebar. Där har de samma problem med nativiteten och lägg då till att Finland har en jävla massa lån att betala som har gjort att landet nu är ett PIGS-land i nivå med Irland för några år sedan. Man försöker nu stoppa nedgången för att inte sjunka ner till Greklands nivå genom att höja skatterna, dra ner på löner och öka arbetstimmarna. Vad är det som säger att inte arbetsföra finländare återigen söker sig utomlands för att få det bättre ställt medan allt färre stannar kvar och kämpar? Måhända att den sista finländaren som dör är kritvit men vad spelar det för roll ifall landet ändå förintas?
Vi måste knulla mer gott folk, alla européer måste göra det så blir uppgifter som denna bara ett minne att skratta åt i framtiden
Citera
2016-04-06, 00:53
Medlem
Fappy11s avatar
Tycker det låter underligt att finska skulle vara Sveriges näst största språk? de finskspråkiga jag sett i mitt liv kan jag räkna på en hand, arabiska hör man ju dock hela tiden så fort man sticker huvudet utanför dörren.
Citera
2016-04-06, 01:20
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammansvetsat
Tycker inte att det finns alltför stor anledning till att gasta över denna nyhet. För det första så kommer långtifrån alla att få stanna. 2: Alla är inte araber, faktum är att väsentliga delar av de som kom var t.ex. afghaner och gissningsvis minoriteter såsom kurder, assyrier/syrianer m.fl. 3: Grundproblemet är detsamma i hela västvärlden, d.v.s för låga nativitetstal. Folket blir allt äldre och den demografiska pyramiden ser snarare ut som en fyrkant. Skulle folk bara skaffa fler barn i kombination med en restriktivare invandring så skulle vi alla bli nöjda. Vi skulle få ett pyramidmönster igen, och vi skulle få de som är rädda för folkutbyte att sova gott om nätterna igen då befolkningen skulle bli allt vitare samtidigt som att barnen skulle ta bidrag som annars hade gått till flyktingmottagande. Göran Persson varnade för det här för många år sedan och uppmanade till att skaffa fler barn annars var ökad invandring att vänta...
Men det är inte försent än, det gäller bara att knulla mer så att det varesig finns ekonomiska medel eller behov att fortsätta med massinvandringen.
Men ponera att vi förintas och blir till detta "Swedistan" som ördög skriver. Då är ju detta bara ett sätt av flera sätt att förintas på. Man kan ju jämföra med Finland har som bekant haft en mycket restriktiv hållning vad gäller invandring, och som troligen återgår till det iom. allt missnöje som försöksåret 2015 innebar. Där har de samma problem med nativiteten och lägg då till att Finland har en jävla massa lån att betala som har gjort att landet nu är ett PIGS-land i nivå med Irland för några år sedan. Man försöker nu stoppa nedgången för att inte sjunka ner till Greklands nivå genom att höja skatterna, dra ner på löner och öka arbetstimmarna. Vad är det som säger att inte arbetsföra finländare återigen söker sig utomlands för att få det bättre ställt medan allt färre stannar kvar och kämpar? Måhända att den sista finländaren som dör är kritvit men vad spelar det för roll ifall landet ändå förintas?
Vi måste knulla mer gott folk, alla européer måste göra det så blir uppgifter som denna bara ett minne att skratta åt i framtiden

För det första så stämmer det där inte och definitivt inte i Sverige. Tino har avfärdat det som en myt. Sverige har en stabil befolkning och födelsetillväxt.

För det andra skulle befolkningen sjunka vore det ju bara bra, eftersom vi håller på att utarma jordens resurser. Vi är inte längre självförsörjande i matfrågan i Sverige mer än till 40%, så varför skulle vi då vilja dra hit miljoner bidragstagare? På 80-talet var vi till 100% självförsörjande i matfrågan. Varför valde man att ändra på det?

För det tredje, skulle det nu vara så att befolkningen minskar OCH att det vore ett problem så kan väl staten lämpligast uppmuntra den inhemska befolkningen att bilda familj och skaffa många barn. Precis som med allt annat kan staten med skatter, bidrag och lättnader styra befolkningens beteende i rätt stor utsträckning.

Men faktum kvarstår. Vi minskar inte i antal och vi drar hit hundratusentals/miljoner människor från kulturer som befinner sig långt från oss i både kulturellt och i värderingar. Detta handlar inte om att underlätta för svenskarna. Detta handlar inte om att hjälpa människor i nöd. Detta är inget misstag. Ta ett par minuter eller dagar och fundera över det. När det sjunkit in, fundera då vad det här kan komma leda till i förlängningen.
Citera
2016-04-06, 01:52
Medlem
BAB7s avatar
Många av dom som pratar arabiska i sverige har kommit som flyktingar, och de flesta av dessa kommer flytta tillbaka till sina hemländer när det blir fred i mellanöstern.
Citera
2016-04-06, 03:05
Medlem
Men detta är ju underbart! Vi kan nu lägga ner skitspråken Tyska, Spanska och Franska och i stället erbjuda obligatorisk Arabiska som C-språk. Dvs barnen lär sig (förorts)Svenska, Engelska och Arabiska. Till skillnad från skitspråken kan du träna Arabiskan varje dag så i stället för att man kan Svenska hyfsat, Engelska mycket bra och ett C-språk obefintligt kan du nu få ett C-språk du behärskar flytande. Dessutom fullt med jobb åt invandrare, integrationen förbättras när du kan prata med din arbetsgivare på förläggningen osv.

Så vad fan klagar ni över? Ni är bara en samling fördomsfulla Svennar!

(Ovanstående skrivet med "viss" ironi...)
Citera
2016-04-06, 03:25
Medlem
RingRing2014s avatar
Sorgligt, man känner låg empati för MENA-människor. Man vill verkligen inte att Arabiskan ska gå om finskan, det tror jag 95% av det svenska etniska folket håller med om innerst inne. Vi har ingen koppling kulturellt till MENA alls jämfört med banden vi har till Finland.

Jag tycker det är sorgligt helt enkelt.
Citera
2016-04-06, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Många av dom som pratar arabiska i sverige har kommit som flyktingar, och de flesta av dessa kommer flytta tillbaka till sina hemländer när det blir fred i mellanöstern.
Fred i Mellanöstern. ..hahaaaa!
Kommer inte att hända.Många finnar har lämnat Sverige för gott bla.jag själv och jag har rekommenderat mina barn att flytta till Australien så snabbt dom har jobbat ihop lite stålar.Jag själv bor i Asien permanent.
Lycka till med arabiskan!
Insallah Raikkonen
Citera
2016-04-06, 05:34
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fappy11
Tycker det låter underligt att finska skulle vara Sveriges näst största språk? de finskspråkiga jag sett i mitt liv kan jag räkna på en hand, arabiska hör man ju dock hela tiden så fort man sticker huvudet utanför dörren.

Jag har alltid undrat vad detta beror på. Det måste vara en rad kulturella skillnader:
  • Araber hänger mer ute i allmänna platser än finskspråkiga.
  • Finskspråkiga både hänger ute och pratar i telefonen med svennar, medan araber gör det endast med andra araber.
  • Araber är avsevärt mer högljudda än finskspråkiga.
  • Araber pratar helt enkelt mer. Finskspråkiga från både Norrbotten och Finland har haft en skriftlig kultur, medan araber för över muntligt information till andra generationer och kan inte läsa.
  • Araber kan gissa lättare att en okänd person kan arabiska än finskspråkiga att en okänd person kan finska.
Citera
2016-04-06, 05:36
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Personligen tycker jag att program på finska är en självklarhet. Den gemensamma historien som förbinder Sverige med Finland bör man inte bara lämna därhän, och det finska språket har haft en de facto status som andraspråk i Sverige i hundratals år.

Faktiskt har man ända sedan Finland rycktes loss i det närmaste verkat vilja glömma bort det och behandlat finska språket i Sverige väldigt styvmoderligt. Medans man i Finland från början värnade om svenskans bevarande gjorde man i princip tvärtom i Sverige gentemot finskan. Det har givetvis bidragit till antipatin mot den s.k. "tvångssvenskan" i finländska skolor. Samtidigt har svenskarna rent allmänt haft en otroligt usel, rentav provocerande usel kunskap om vår gemensamma historia. Undervisning i grundläggande finska borde ha varit lika obligatorisk i Sverige som svenskan i Finland. Det hade varit till gagn för bägge länderna, men är givetvis alldeles för sent nu.

Förvisso, men okunskapen om den gemensamma historien är stor på finskt håll i Finland också, där undersisningen om den tiden inte ingår i den obligatoriska läroplanen i historia, vilket är smått absurt. DET har lyfts fram som en bidragande orsak till kritiken av "tvångssvenskan". Och det är nog många finskspråkiga som t.ex. inte ens vet att de bor på orter som långt in på 1900-talet haft svensa som majoritetsspråk (som Esbo, exempelvis).

(En stor skillnad mellan finskan i Sverige och svenskan i Finland i dag är ju att finskan i Sverige - och personerna med finskspråkig bakgrund - huvudsskligen är ett invandrarspråk efter kriget, medan de flesta som talar svenska i Finland har sina rötter där långt tillbaka i tiden.)
Citera
2016-04-06, 06:17
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Jösses, jag hoppas att du har tagit något, för annars lär du ha drabbats av en psykos. Om det är det sistnämnda, ring närmaste vårdmottagning inom den psykiatriska öppenvården för råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in