2016-04-05, 12:32
Medlem
Arnoldt101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ska-se-till-att-du-far-ett-skott-i-pannan (Har aldrig sett någon ljuga så här dåligt i TV om jag ska vara ärlig.)

SVT morgon TV = 22 mars 2016 - 07:30
Delgiven misstanke om brott, TRE falsklarm = 23 mars
Självmord = 24 mars

Tycker det ser ut att vara en perfekt Timeline för ett självmord av en "Drama Queen" som ville göra en karriär inom politiken med hjälp av sin hudfärg, sexuella läggning & påhittade Rasisthot. Killens uppblåsbara fasad sprack ordentligt när polisen & åklagaren hittade saker som talade för att AB hade ljugit i minst 3 fall om hoten.

Intervjun blir ju helt klart jävligt skev om man tänker på det faktum att det ev. var så att han ljugit ihop allt. Risken är väl att vi aldrig får veta något eftersom polisen troligtvis lägger ner falsklarmsutredningarna nu när han är död.
Citera
2016-04-05, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ska-se-till-att-du-far-ett-skott-i-pannan (Har aldrig sett någon ljuga så här dåligt i TV om jag ska vara ärlig.)

SVT morgon TV = 22 mars 2016 - 07:30
Delgiven misstanke om brott, TRE falsklarm = 23 mars
Självmord = 24 mars

Tycker det ser ut att vara en perfekt Timeline för ett självmord av en "Drama Queen" som ville göra en karriär inom politiken med hjälp av sin hudfärg, sexuella läggning & påhittade Rasisthot. Killens uppblåsbara fasad sprack ordentligt när polisen & åklagaren hittade saker som talade för att AB hade ljugit i minst 3 fall om hoten.

Högst tre fall, enligt åklagaren.
Citera
2016-04-05, 13:41
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200

Exakt 3 av de senaste utreddes där det var så uppenbara motsägelser att man var tvungen att utreda om det inte var falsk tillvitelse. Det är ganska ovanligt att det inte är en angiven motpart som gör en sådan anmälan.
Polisen har antagligen tagit upp en hel del anmälningar de känt varit fabricerade men kårmentaliteten som uppdagats, där man inte gärna vill bli utpekade som rasistiska som när en "rasifierad" möter "hat"
Det är ju inte särskilt troligt att dessa tre skulle vara de enda tveksamma fallen men nu läggs ju detta ned och vi lär inte få veta. Utredningarna om hot fortsätter men jag törs satsa en slant på att de kommer att läggas ned beroende på uselt utredningsläge, då det mesta är fiktivt.
Citera
2016-04-05, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Exakt 3 av de senaste utreddes där det var så uppenbara motsägelser att man var tvungen att utreda om det inte var falsk tillvitelse. Det är ganska ovanligt att det inte är en angiven motpart som gör en sådan anmälan.
Polisen har antagligen tagit upp en hel del anmälningar de känt varit fabricerade men kårmentaliteten som uppdagats, där man inte gärna vill bli utpekade som rasistiska som när en "rasifierad" möter "hat"
Det är ju inte särskilt troligt att dessa tre skulle vara de enda tveksamma fallen men nu läggs ju detta ned och vi lär inte få veta. Utredningarna om hot fortsätter men jag törs satsa en slant på att de kommer att läggas ned beroende på uselt utredningsläge, då det mesta är fiktivt.
Utredningarna om hot läggs väl också ner nu när Alexander Bengtsson är död, givet att polisen inte misstänker att han blivit mördad. Såvida ingen anhörig vill berätta mer om det som hände lär vi aldrig få veta, nej.
Citera
2016-04-05, 13:59
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Utredningarna om hot läggs väl också ner nu när Alexander Bengtsson är död, givet att polisen inte misstänker att han blivit mördad. Såvida ingen anhörig vill berätta mer om det som hände lär vi aldrig få veta, nej.

Åklagaren fortsätter tydligen att utreda hoten "så gott det går"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=6401417
Citera
2016-04-05, 14:02
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Jag förmodar (obs! det är en förmodan), att Alexander fick någon gliring (eller ett par gliringar) och när det uppmärksammades av media, så fann han stimulerande att vara i ramljuset och började själv hitta på fler och kanske grövre händelser.

Någon som vet något om, hur det hela började?
Citera
2016-04-05, 14:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Finns det någon dömd eller misstänkt för de övriga 47 hoten & attackerna?

För det känns ju lite prematurt att ta livet av sig för några enstaka falskanmälningar utreds, kan jag tycka.
Citera
2016-04-05, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Åklagaren fortsätter tydligen att utreda hoten "så gott det går"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=6401417

OK så de börjar om från scratch kanske man kan säga. Utreder alltihop.

Citat:
Enligt åklagare Magnus Berggren så kommer förundersökningarna om falskt larm att läggas ner om Alexander Bengtsson har avlidit – och samtliga anmälningar – även de här tre – kommer att utredas som hot.
Citera
2016-04-05, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Finns det någon dömd eller misstänkt för de övriga 47 hoten & attackerna?

För det känns ju lite prematurt att ta livet av sig för några enstaka falskanmälningar utreds, kan jag tycka.

De ska utredas så gott det går. Det är en trådsanning både att alla anmälningarna var falska och att det var därför han begick självmord. Strängt taget kan vi inte ens vara säkra på att det var självmord heller.
Jag skulle tyckt det var tragiskt även om det varit en sverigedemokrat, hur mycket jag än avskyr sd. Skilja mellan sak och person. Inte så lätt alltid, men bra att försöka.
Citera
2016-04-05, 14:36
Medlem
Citat:
De ska utredas så gott det går. Det är en trådsanning både att alla anmälningarna var falska och att det var därför han begick självmord.
Trådsanningen är väl rimligen att han faktiskt ljugit i de tre fallen som utreds och sannolikt ljugit fler gånger. De flesta verkar eniga om att han säkert fått en hel del skit efter att ha gått ut i media.

Hur stor andel av anmälningarna som var falska är ju omöjligt att veta men att det var åtminstone några, med tre stycken som rimlig undre gräns, och inte alla är ganska så klart. Analogt med att en snattare åker dit för tre fall så är det ju rent förnuftsmässigt mycket otroligt att dessa tre var de enda gångerna människan stulit, även om det juridiskt inte går att göra så mycket åt saken.

Att han skulle tagit livet av sig på grund av att det hela höll på att uppdagas är väl också lite otroligt, rimligen var det väl någon underliggande patologi som både fick honom att ljuga och må så dåligt att han drevs till självmord. Hade det inte varit den här härvan hade det ju kunnat ske senare på något annat vis.

Citat:
Strängt taget kan vi inte ens vara säkra på att det var självmord heller.
Är du så sträng blir det svårt att vara säker på något alls. Mycket säkrare bevis för självmord än att polisen går ut och säger att det var självmord går ju inte att få utan att det blivit filmat eller man närvarat.
Citera
2016-04-05, 14:39
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
De ska utredas så gott det går. Det är en trådsanning både att alla anmälningarna var falska och att det var därför han begick självmord. Strängt taget kan vi inte ens vara säkra på att det var självmord heller.
Jag skulle tyckt det var tragiskt även om det varit en sverigedemokrat, hur mycket jag än avskyr sd. Skilja mellan sak och person. Inte så lätt alltid, men bra att försöka.

Det är inga vinnare i denna soppan men naturligtvis intressant med sådana vändningar.
Homosexuell rasifierad profilpolitiker med mediadrömmar mottar en mycket stor mängd hot, attackeras med kniv i sitt hem, uppmärksammas i media, blir misstänkt och utreds för falsk tillvitelse, omkommer i spektakulärt misstänkt självmord och då är det fortfarande massor av okända faktorer kvar under ytan.

Man känner ju med anhöriga som får gå igenom detta offentliga gatlopp mitt i sorgen.
Citera
2016-04-05, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomodoFall
Trådsanningen är väl rimligen att han faktiskt ljugit i de tre fallen som utreds och sannolikt ljugit fler gånger. De flesta verkar eniga om att han säkert fått en hel del skit efter att ha gått ut i media.
Alltså, jag håller mig till vad åklagaren säger. Och denne säger att det var frågetecken kring tre fall, men inte kring de övriga. Och han säger att det ingalunda är klart att de tre fallen var falskanmälningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in