2016-04-04, 10:03
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC-Cowboy

Bra inlägg!

Läser medicin och skulle satsa ett par CSN-veckor på att pH-balansen troligtvis är det som är allvarligast(näst efter det överdrivna vattenintaget). Cola Zero har enligt en snabbgoogling ett pH på runt 3.18, vilket är rejält surt. En frisk människas normala pH ligger runt 7,35-7,4, så redan där har du ju en rätt så bra indikation på att det kanske inte är superbra. Dock kan kroppen normalt extremt effektivt lösa ev. försuring m.h.a bikarbonat-buffertsystemet, dock oklart hur pass mycket du behöver dricka för att påverka detta.
Kan tänka mig att själva kolsyran(H2CO3) i Cola Zero spelar en roll och påverkar i buffertsystemet(där H+ och bikarbonat omvandlas till kolsyra och sedan till vatten + CO2), men till vilken del är svårt att säga.

4-6L vätska om dagen är i regel skadligt(beräknat på runt intag av 1-1,5ml/intagen kcal för en frisk människa)

Det du säger är korrekt men jag tvivlar på att det påverkar kroppens pH värde nämnvärd mycket. Jag tror (inga källor) att CO2 bildas redan i magsäcken därav de stora mängder gaser som bildas när man dricker cola (som släpps då ut). Jag skulle nog gissa på att det sker en respiratorisk/metabolisk acidos men då till följd av central depression och nedsatt njurfunktion pga hyponatremi.

Kroniska tillstånd har redan nämnts i tråden men utvecklingen av gastroesofagal reflux är nog vanlig.
Citera
2016-04-04, 10:14
Medlem
Din kropp förgiftas sakta. Syran och de artificiella sötningsmedlen ger depression och så småningom cancer i inre organ.
Även om vanlig Coca-Cola är sötad med socker så tycker jag du skall dricka det i stället. Du blir fet, men risken för cancer och depression är lägre. Det bästa vore att lägga av med cola helt och hållet. Svart kaffe utan socker, vatten och någon fruktjuice då och då är det bästa du kan dricka.
Citera
2016-04-04, 10:33
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Din kropp förgiftas sakta. Syran och de artificiella sötningsmedlen ger depression och så småningom cancer i inre organ.
Även om vanlig Coca-Cola är sötad med socker så tycker jag du skall dricka det i stället. Du blir fet, men risken för cancer och depression är lägre. Det bästa vore att lägga av med cola helt och hållet. Svart kaffe utan socker, vatten och någon fruktjuice då och då är det bästa du kan dricka.

Rent trams. Det finns gott om studier som visar att aspartam är helt ofarligt, även vid hög konsumtion (4 l lightläsk per dag t ex).

Men du har förstås studier i bakfickan som stöder dina påståenden?
Citera
2016-04-04, 10:39
Medlem
Klemos avatar
Har druckit typ en flaska pepsi max varje dag i flera år, har då inga känningar eller problem med tänderna. It's my water.
Citera
2016-04-04, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Rent trams. Det finns gott om studier som visar att aspartam är helt ofarligt, även vid hög konsumtion (4 l lightläsk per dag t ex).

Men du har förstås studier i bakfickan som stöder dina påståenden?

Okej de hade natriumcyklamat tidigare som anses vara carcinogen, men tydligen har man slutat använda denna substans. Jag ber om ursäkt för detta.
Citera
2016-04-04, 10:57
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Okej de hade natriumcyklamat tidigare som anses vara carcinogen, men tydligen har man slutat använda denna substans. Jag ber om ursäkt för detta.

Den finns fortfarande i liten mängd i light tror jag, men inte i zero. Studierna man lutar sig mot när man säger att det är cancerframkallande är dessutom från typ 70-talet och gjorda på möss med väldigt hög koncentration av sötningsmedlet. Det finns egentligen inget vettigt stöd för att det skulle vara farligt alls i "normala" mängder.
Citera
2016-04-04, 11:09
Medlem
Svar till tidigare kommentarer om att aspartamet kommer öka TS risk för cancer.

Nej, helt enkelt. Varför?
- För att börja med aspartam: En utav de två aminosyrorna i aspartam är fenylalanin. En essentiell aminosyra, mer exakt, en utav åtta aminosyror du MÅSTE få i via kost varje dag. En genomsnittssvensk får i sig 2-4g fenylalanin. Hur mycket av detta får en som TS i detta fall i sig genom att dricka sina 6 liter Coca Cola Zero? gissningsvis 10mg +/- 5.
Värt att veta är då att det i ett glas mjölk innehåller 150-200mg fenylalanin. Men det är de ingen som säger någonting om.
Den andra aminosyran, asparginsyra, är inte en essentiell aminosyra men likväl en utav de totalt 20 aminosyror som allt protein i din kropp är uppbyggt av.

Ovanstående text är en kort sammanfattning från bloggen tranastyrka.se och inlägget "idiot på internet" för er som vill läsa mer.

Svar till TS: Bieffekterna är som redan nämnt att du upplever frekvent sug efter mer utav drycken, en omättad känsla oavsett hur mycket och ofta du dricker. Att du får tömma tappen en aningen oftare och en större förbrukning utav toalettpapper blir ju också en bieffekt utav din konsumtion.
Citera
2016-04-04, 11:11
Medlem
vasaduellers avatar
Äcklig smak. Byt till Cola Light. Mycket fräschare då den inte är lika sötjolmig som Zero.
Citera
2016-04-04, 11:22
Medlem
Dexter.Pointdexters avatar
Är väl aldrig nyttigt på sikt med överdriven konsumtion av någonting egentligen, oavsett om det är Cola, cigaretter eller att äta 5 kilo äpplen om dagen... Är väl kanske därför man har rekommenderade intag på mycket av det vi stoppar i oss.
Citera
2016-04-04, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Problemet är väl att man inte riktigt vet den långsiktiga effekten i kroppen av de tillsatta kemikalierna? Personligen slutade jag dricka läsk när jag såg hur de rengjorde toaletter med Coca cola. Som att dricka kaustiksoda nästan.

(Det finns de som menar att det var light-produkter som orsakade Michel J Fox's parkinson men huruvida det är sant eller ej kan jag inte gå i god för. Dock står jag fast vid att all läsk är skräp om så bara för det tillsatta sockret eller sötningsmedlen. Men, men, ditt liv ditt val)

Du kan rengöra toaletter med citron också, inte farligt för det. Sådana där känslogrejer ger jag inte mycket för.

Personligen tror jag inte Cola Zero är ett dugg farligt att dricka varje dag, men helst inte mer än en flaska. Kan slå vad om att många i den här tråden som pratar om hur farligt det är att dricka mycket Cola Zero dricker alkohol titt som tätt, vilket är betydligt mer hälsovådligt.
Senast redigerad av ausradieren 2016-04-04 kl. 11:41.
Citera
2016-04-04, 11:30
Medlem
Det finns ingen poäng för dig att fråga här. Du kommer få tre olika svar:

1. Aspartam är livsfarligt du kommer dö.
2. Äh drick lite vatten så du inte förstör tänderna.
3. Du är störd - gå till läkare.

Samtliga svar är skrivna av antingen inkompetenta lekmän som leker forskare eller av andra internet troll.

Du kan ju dricka på i 2-3 månader och se hur du känner dig. Förmodligen kommer inte ett skit hända då coca cola zero är typ vatten med pyttelite sucralose och färgmedel/cola-smak.
Om du känner dig nervös så kan du ju läsa de vetenskapliga skrifterna och FDA-rapporten /livsmedelsverket om sucralose.

EDIT: Coca cola zero innehåller tydligen inte sucralose utan aspartam och acesulfam-K. Och angående kroppens buffertsystem så kommer personen inte att fortsätta dricka 4-6 liter cola ifall kroppens pH-värde förändras - för då uppstår det väldigt snabbt mycket illamående. Det är alltså självkorrigerande. Personligen tror jag att kroppen klarar av att hantera 6 liter dryck med pH 3.8.
mvh
Senast redigerad av Macatho 2016-04-04 kl. 11:37.
Citera
2016-04-04, 11:40
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Det finns ingen poäng för dig att fråga här. Du kommer få tre olika svar:

1. Aspartam är livsfarligt du kommer dö.
2. Äh drick lite vatten så du inte förstör tänderna.
3. Du är störd - gå till läkare.

Samtliga svar är skrivna av antingen inkompetenta lekmän som leker forskare eller av andra internet troll.

Du kan ju dricka på i 2-3 månader och se hur du känner dig. Förmodligen kommer inte ett skit hända då coca cola zero är typ vatten med pyttelite sucralose och färgmedel/cola-smak.
Om du känner dig nervös så kan du ju läsa de vetenskapliga skrifterna och FDA-rapporten /livsmedelsverket om sucralose.

Vilken tur för TS att du, med din oändliga visdom, dansade in i tråden då.

1. Det heter "sukralos" på svenska, "sucralose" är engelska
2. Coca cola Zero innehåller noll sukralos
3. Det heter "vetenskaplig artikel", inte "vetenskaplig skrift"
4. Empiriska självstudier, d v s att själv utvärdera hur farligt något är genom att förtära det under viss tid, är på en 10-årings nivå. Resultatet av det säger givetvis ingenting.

Vetenskapliga artiklar om sötningsmedlet som faktiskt förekommer i Zero:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2802896
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16895873
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in