2016-04-03, 23:56
Medlem
ArkadSs avatar
Det hypas så mycket om att man ska ha gått på en bra utbildning på en bra skola. Det som det mest talas om är läkare, jurist, psykolog, civilingenjör, eller civilekonom (på ngn av de stora skolorna). Men alla dessa program kräver, som ni säkert vet, relativt höga intagningspoäng. Generellt ska man ha minst 1,5 på HP för att "bli något" överhuvudtaget, och det är det, statistiskt sett, ca 8 % av alla som skriver provet som får. Har själv lyckats ta mig in på en av nyss nämnda utbildningar, och även där får man höra mkt samma sak. Har man tex. 1,0 på HP "blir" man inget. Många av mina vänner är djupt oroade då de inte har kunnat anpassa sig efter kraven som ställs på HP eller motsvarande i betygsskalan, utan de ligger på medelbetyg/HP eller strax under. Därav är de oroade för sin framtid.

Tänkte fråga om er som har fått "dåligt" resultat på HP men lyckats i alla fall? I bemärkelsen fått ett bra jobb med bra lön? Mest av intresse. Det kanske behövs lite balans mot den ständiga jakten på bra utbildning på en statusskola.

Edit: skriv alltså ni som pluggat trots låga betyg/HP, och blivit fullfjädrade akademiker i alla fall!
Senast redigerad av ArkadS 2016-04-04 kl. 00:08.
Citera
2016-04-04, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArkadS
Det hypas så mycket om att man ska ha gått på en bra utbildning på en bra skola. Det som det mest talas om är läkare, jurist, psykolog, civilingenjör, eller civilekonom (på ngn av de stora skolorna). Men alla dessa program kräver, som ni säkert vet, relativt höga intagningspoäng. Generellt ska man ha minst 1,5 på HP för att "bli något" överhuvudtaget, och det är det, statistiskt sett, ca 8 % av alla som skriver provet som får. Har själv lyckats ta mig in på en av nyss nämnda utbildningar, och även där får man höra mkt samma sak. Har man tex. 1,0 på HP "blir" man inget. Många av mina vänner är djupt oroade då de inte har kunnat anpassa sig efter kraven som ställs på HP eller motsvarande i betygsskalan, utan de ligger på medelbetyg/HP eller strax under. Därav är de oroade för sin framtid.

Tänkte fråga om er som har fått "dåligt" resultat på HP men lyckats i alla fall? I bemärkelsen fått ett bra jobb med bra lön? Mest av intresse. Det kanske behövs lite balans mot den ständiga jakten på bra utbildning på en statusskola.

Hello! Gled igenom gymnasiet 2013 med C i alla ämnen i princip. Jobbar idag inom försäljning och reser väldigt mycket inom norden och besöker mässor och säljer bilar. Har tjänstebil, två lägenheter (en i Sverige och en i Norge). Har en grundlön på 46.300:- och har även stora chanser för stora bonusar om jag lyckas få sålt en av våra finare modeller i sortimentet.

HP = 0,4

Böcker, pennor och prov är inte min grej!
Senast redigerad av crabfisa 2016-04-04 kl. 00:03.
Citera
2016-04-04, 00:10
Medlem
ArkadSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crabfisa
Hello! Gled igenom gymnasiet 2013 med C i alla ämnen i princip. Jobbar idag inom försäljning och reser väldigt mycket inom norden och besöker mässor och säljer bilar. Har tjänstebil, två lägenheter (en i Sverige och en i Norge). Har en grundlön på 46.300:- och har även stora chanser för stora bonusar om jag lyckas få sålt en av våra finare modeller i sortimentet.

HP = 0,4

Böcker, pennor och prov är inte min grej!

Ber om ursäkt, skulle naturligtvis skrivit att jag vill att de som pluggat trots låga poäng lyckats Men kul att det gått bra för dig i alla fall, tycker verkligen fler borde ta efter och jobba hårt och inte bara tro att utbildning är den enda vägen till karriär
Citera
2016-04-04, 00:13
Medlem
Gills det om man fått bra på hp men komplett misslyckats? 😕
Citera
2016-04-04, 00:19
Medlem
ArkadSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applemonitor
Gills det om man fått bra på hp men komplett misslyckats? 😕

Ja. Ut med språket
Citera
2016-04-04, 00:21
Medlem
1.8 men helt hemsk på att plugga. Aldrig i mitt liv pluggat, i princip. Hoppade av ett av de bästa civ ing programmen. (Pga för dum)
Citera
2016-04-04, 00:23
Medlem
Pastmasters avatar
Min kusin skrev dåligt på HP (0.90 första försöket och 1.10 andra försöket) och sökte till KTH, Chalmers, LTH, LiTH, LTU och Uppsala efter det program han var intresserad av. Han kom in på LTU och läste väg- och vattenbyggnad. Idag är han geotekniker/geokonstruktör som konsult och väldigt välbetald. Han trivs med sitt yrke och sitt liv.
Senast redigerad av Pastmaster 2016-04-04 kl. 00:26.
Citera
2016-04-04, 00:26
Medlem
ArkadSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applemonitor
1.8 men helt hemsk på att plugga. Aldrig i mitt liv pluggat, i princip. Hoppade av ett av de bästa civ ing programmen. (Pga för dum)

Tvivlar faktiskt på att det berodd på att du var för dum. Kan däremot tänka mig att du inte hade den rätta motivationen.
Citera
2016-04-04, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArkadS
Tvivlar faktiskt på att det berodd på att du var för dum. Kan däremot tänka mig att du inte hade den rätta motivationen.

Usla betyg i de högre mattekurserna, ma4 C och ma5 D, fy 1 A fy 2 E.

Nu glider man bara runt haha
Citera
2016-04-04, 12:25
Medlem
RabiatModerats avatar
Civ ek, 1.2 HP men hyfsade betyg från gymnasiet. Tog mig ändå in på HP och det gick som en dans. Började som controller på statligt verk och nu ledningsarbete i den privata sektorn.

Jag har aldrig känt att jag haft sämre förutsättningar i studierna eller i mitt yrke pga att jag inte hade kapacitet att lyckas bättre på högskoleprovet.
Citera
2016-04-04, 13:11
Medlem
HP är ett bullshitprov, bevisar ju inte ett skit om ens intelligens. Varför ska ett par ord som uppkommer på provet som man aldrig hört talas om bedöma om man lyckas eller inte lyckas i livet?
Citera
2016-04-04, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mineralvatten1
HP är ett bullshitprov, bevisar ju inte ett skit om ens intelligens. Varför ska ett par ord som uppkommer på provet som man aldrig hört talas om bedöma om man lyckas eller inte lyckas i livet?
Aa, för provet handlar ju bara om att kunna ord. Försök igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in