2016-04-03, 22:13
Medlem
Mitt drickande har successivt ökat, låg på 1,5-2 liter per dag fram till i höstas, har ingen anledning på rak arm till varför jag gjort den ökningen jag gjort senaste månaderna. Har inte heller tänkt så mycket på det men kom å tänka på hur mycket jag faktiskt dricker och skulle va kul att höra vad folk har för åsikter och om jag utsätter mig för stor fara eller ej
Citera
2016-04-03, 22:22
Medlem
Dina tänder mår garanterat skit av det.
Citera
2016-04-03, 22:25
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyaflameh
Tunnare plånbok?

Köpte 3 stycken 2-liters Coca Cola Zero för 29 kronor + pant förra veckan.

Tänker främst att tänderna kan ta stryk. Viktigt att skölja med vatten när man ligger på 4 liter Coca Cola/dag.
Citera
2016-04-03, 22:28
Medlem
Blueobservers avatar
På bipackssedeln står det massa ord man inte ens vet vad det betyder. Det är mängder med farliga sötningsmedel och annat skit i det där. Aspartam har man bland annat i råttgift, vet inte varför dock.
Citera
2016-04-03, 22:44
Medlem
PussyLiquors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekkasus
Mitt drickande har successivt ökat, låg på 1,5-2 liter per dag fram till i höstas, har ingen anledning på rak arm till varför jag gjort den ökningen jag gjort senaste månaderna. Har inte heller tänkt så mycket på det men kom å tänka på hur mycket jag faktiskt dricker och skulle va kul att höra vad folk har för åsikter och om jag utsätter mig för stor fara eller ej
Rent generellt så bryr jag nig inte om du ökar till 60 liter per dag. Min fråga är egentligen varför? Vad du kan få för bi-effekter beror väl på hur länge du har tänkt dricka 6 liter läsk/per dag. Du kanske ska ta å börja halvera ditt intag för din egen hälsas skull.
Citera
2016-04-03, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PussyLiquor
Rent generellt så bryr jag nig inte om du ökar till 60 liter per dag. Min fråga är egentligen varför? Vad du kan få för bi-effekter beror väl på hur länge du har tänkt dricka 6 liter läsk/per dag. Du kanske ska ta å börja halvera ditt intag för din egen hälsas skull.

Beroende, går inte 2-3 timmar utan att suget kommer tillbaka. Jag njuter knappast och ganska trött på smaken men allt annat har blivit äckligt i och med att min konsumtion av dryck är 95% Cola Zero och 5% kaffe typ.
Citera
2016-04-03, 22:52
Medlem
S.O.Stolps avatar
Många som undrar om coca cola. En jävla massa...

https://www.flashback.org/sok/coca+cola?f=97
Citera
2016-04-03, 22:54
Medlem
Har läst att kroppen "luras" av sötningsmedel, och att man riskerar diabetes typ 2 oavsett. Kemiska substanser är säkert inte så nyttiga i längden heller.

Tänder (emaljen) tar helt klart stryk av frätande läskeblask, och sen innehåller ju skiten ingenting av näring direkt. Pressa citron i lite kranvatten istället o känn dig som en ny människa! Motverkar njursten, c-vitaminbrist och lite sånt. Oh, glömde: drick med sugrör, och borsta inte tänderna direkt efter citronvattenintag, för det är lite frätande för emaljen i ungefär 25 minuter (om du dricker utan sugrör). Men sen går det bra.
Senast redigerad av weseeyou 2016-04-03 kl. 22:57.
Citera
2016-04-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Fanta fräter för att det är lägre pH-värde, inte för att det är socker. Samma gäller för Fanta Zero som inte innehåller socker öht.
Stämmer, blandade ihop det. Socker ger karies, lågt ph-värde fräter på emaljen. Två goda skäl till att avstå från läskeblask alltså.
Citera
2016-04-03, 23:15
Medlem
Polyklorfenols avatar
Njurarna får jobba som tusan för att filtrera bort all vätska. Du trycker dessutom undan plats i mage och tarm för sådant som ger dig riktig näring. Du blir mätt utan att få det du behöver.
Citera
2016-04-03, 23:28
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Nja, jag har nog allt smakat på drycken i mina dar. Men gillar den inte - kanske pga att jag blev hjärntvättad på lågstadiet att coca cola fräter sönder tänder? Fröken la en tappad barnatand i ett glas med coca cola, och dagen efter fanns det nästan ingenting kvar av tanden. Blev ett litet läsktrauma , men Fanta är väl lika dåligt egentligen då det är sockret som fräter? Gillar inte läsk öht, men godis går bra.

Läsk som läsk, spelar ingen roll vad som står på flaskan. Godis är heller inte bra och undvik surt godis då det är värst för tänderna.

Sägs att rosten från en rostig spik försvinner i ett glas Coca Cola.

Skölj alltid munnen noga efter vad du än äter/dricker.

Apelsinhimlen

Leg. tandläkare.
Senast redigerad av apelsinhimlen 2016-04-03 kl. 23:47.
Citera
2016-04-03, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Blev ett litet läsktrauma , men Fanta är väl lika dåligt egentligen då det är sockret som fräter?
Sockret ger karies. Det låga PH-värdet fräter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in