2016-03-25, 21:24
Medlem
Asymptots avatar
Osäker på om detta är en frågetråd eller inte, testar iaf.

Jag ska ta MC-kort i år, fyller 24 i början av oktober. Planen är att övningsköra privat i sommar, ta några lektioner i september och sen köra upp. Köper en BMW F650GS om tre veckor som ska stå avställd ett tag, min tanke är att öva upp mig lite på gårdsplanen och grusvägarna här hemma och vänja mig vid hojjen.

En polare skrev att jag inte borde sätta mig på min egen förrens jag tagit en lektion på körskola, att jag borde börja med att välta deras hoj innan jag repar min egen. Vad säger flashback? Välte ni första gången ni satte er på hojjen?
Citera
2016-03-25, 21:39
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asymptot
Osäker på om detta är en frågetråd eller inte, testar iaf.

Jag ska ta MC-kort i år, fyller 24 i början av oktober. Planen är att övningsköra privat i sommar, ta några lektioner i september och sen köra upp. Köper en BMW F650GS om tre veckor som ska stå avställd ett tag, min tanke är att öva upp mig lite på gårdsplanen och grusvägarna här hemma och vänja mig vid hojjen.

En polare skrev att jag inte borde sätta mig på min egen förrens jag tagit en lektion på körskola, att jag borde börja med att välta deras hoj innan jag repar min egen. Vad säger flashback? Välte ni första gången ni satte er på hojjen?
Det är en synnerligen lättkörd och balanserad hoj du köpt. Ypperlig att övningsköra med.
Du har väl ändå kört något annat tvåhjuligt motordrivet förut?
Kör bara...kör.
Citera
2016-03-25, 22:06
Medlem
Första gången jag satte mig på ett tvåhjuligt fordon flög jag in i ett träd med huvudet före. Nä du kanske skulle skaffa en Trike? Lätta på lågfartsprovet också
Citera
2016-03-27, 18:14
Medlem
Asymptots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
Det är en synnerligen lättkörd och balanserad hoj du köpt. Ypperlig att övningsköra med.
Du har väl ändå kört något annat tvåhjuligt motordrivet förut?
Kör bara...kör.

Tack hörru! Känns skönt att kunna glida runt och prova kopplingen utan att körskolans taxameter tickar. Hojjen kommer om två veckor och jag har redan hunnit fixa MC-ställ och hjälm, borde räcka när jag puttrar omkring på gruset.

Vad kör ni med för lås på era hojjar?
Citera
2016-03-27, 20:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Vad kör ni med för lås på era hojjar?
Ett bygellås runt hjul och stolpe vid kortare parkering och 2 bygellås vid längre parkeringar, kompisen använder bromsskivelås men dom kan vara lite si och så för ibland räcker det att lossa bromsskivan med skruvdragare för att kunna köra iväg.
Haft några grannar som använde kedja vid parkering över natten, lätt att dra runt en aluminiumfälg men om du köper kedja köp en med skydd så fälgen inte repas.
Citera
2016-03-27, 21:04
Medlem
MrHumpes avatar
Sista delen till hojen för denna säsongen är nu beställd, kombinerade 3-i-1 blinkers, Colorado svarta. Ombyggnationen så god som klar för sin första säsong, till nästa blir det byte av styre och en ny lackering igen m.m..

Har ledigt denna veckan för min intensivkurs, kör 2ggr om dagen hela veckan och har risktvåan på torsdag, riskettan gjord i Januari och teoriprov bokat nästa måndag! Nu börjar det klia ordentligt i nävarna, och förhoppningsvis får man en hel säsong framför sig om allt går väl

Några tips för en nybörjare till uppkörningen? Har några hundra mil under bältet och kört en hel del cross i mina dagar, men mer sånt körskola och uppkörning förväntar sig..?
Citera
2016-03-27, 21:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHumpe
Några tips för en nybörjare till uppkörningen? Har några hundra mil under bältet och kört en hel del cross i mina dagar, men mer sånt körskola och uppkörning förväntar sig..?
Dra lärdom av andras klanterier
https://www.youtube.com/watch?v=I3Wro6RZPd0
https://www.youtube.com/watch?v=kVl-6-A9ZO4
Citera
2016-03-27, 22:30
Medlem
Asymptots avatar
Citat:

Har inte börjat övningsköra än, men tyckte att videoklippen man fick om man skrev in sin epost här verkade riktigt riktigt bra! Inriktade just på vad många misslyckas med på uppkörningen.
Citera
2016-03-27, 22:47
Medlem
MrHumpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Haha, har glott runt en hel del på sånt där. Samma regel för MC gäller väl som för bil, viket jag har många tusen mil med. Anta att alla andra på vägen är idioter och bedöm i förväg vad man tror är påväg att hända, räddade mig senast häromdagen när en idiot kom i ett skymt hörn på en parkering och hade blåst in i mig om jag inte antagit att han bara skulle dra på utan att kolla sig för, i säkert 30km/h...

Citat:
Har inte börjat övningsköra än, men tyckte att videoklippen man fick om man skrev in sin epost här verkade riktigt riktigt bra! Inriktade just på vad många misslyckas med på uppkörningen.

Tack! Ska kolla på det
Citera
2016-03-28, 00:58
Medlem
dannekerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Amen fyfan, varför åker alla i jeans och t-shirt?
Citera
2016-03-28, 01:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannekerror
Amen fyfan, varför åker alla i jeans och t-shirt?
Skydd är överskattat ända tills den dagen det behövs, du kan se samma beteende med bilbälte, däck, bromsar.

Citat:
Haha, har glott runt en hel del på sånt där.
Skrämmande hur ofta det är skitgrejer som ligger bakom.
Citera
2016-03-28, 17:55
Medlem
MrHumpes avatar
Kanske lite löjlig fråga, men frågar man inte får man inte veta

Har min första MC-lektion imorgon, ska man komma med alla kläder på sig och hjälm/handskar i hand eller bara ta det med sig in i väskan...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in