2016-04-02, 14:40
Medlem
Greateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Har ett ex. av modell mindre, den fungerar men känns lite i vekaste laget.
Så ta gärna modell större, det är ju inga större belopp det handlar om ändå.
Passa på och köp mutterdragaren också.

Alright, låter som att den billigare modellen kommer fungera OK då jag har en volvo 850 lär den hålla gott och väl. Mutterdragare låter lite dyrt då jag försöker minimera kostnaderna (anledningen till att jag inte lämnar in bilen för däckbyte)
Citera
2016-04-02, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frifart
ok bra den gången det går mindre bra så kan det vara ditt sista däckbyte om du har otur

Inte vet jag hur du gör vid däcksbyte, men jag brukar inte befinna mig under bilen då, utan jag håller mig på sidan om. Det värsta som kan hända om domkraften viker sig är att det kan bli en bucklig bromssköld eller liknande.
Den enda faran jag kan tänka mig vid däcksbyte är om man står trångt mellan en vägg och bilen när domkraften viker sig och man blir inklämd mellan bilen och väggen. Fast det är ju lätt åtgärdat....stå nån annan stans vid däcksbytet.

Pallbockarna kommer fram om jag ska krypa under bilen av nån anledning.
Citera
2016-04-02, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Inte vet jag hur du gör vid däcksbyte, men jag brukar inte befinna mig under bilen då, utan jag håller mig på sidan om. Det värsta som kan hända om domkraften viker sig är att det kan bli en bucklig bromssköld eller liknande.
Den enda faran jag kan tänka mig vid däcksbyte är om man står trångt mellan en vägg och bilen när domkraften viker sig och man blir inklämd mellan bilen och väggen. Fast det är ju lätt åtgärdat....stå nån annan stans vid däcksbytet.

Pallbockarna kommer fram om jag ska krypa under bilen av nån anledning.
ni får göra hur ni vill , men jag använder pallbock alltid vid däckbyte tar max 5 sek att få under en sådan och man har en helt annan säkerhet vid sitt däcksbyte . bara ett tipps i all välmening
Citera
2016-04-02, 14:56
Medlem
sucuks avatar
Citat:
ni får göra hur ni vill , men jag använder pallbock alltid vid däckbyte tar max 5 sek att få under en sådan och man har en helt annan säkerhet vid sitt däcksbyte . bara ett tipps i all välmening

Du förespråkar alltså att man skall köpa pallbockar man inte behöver för att skydda mot något som inte kommer hända vid ett vanligt däcksbyte? Låter onödigt komplicerat om du frågar mig
Citera
2016-04-02, 15:09
Medlem
Volvo brukar väl ha hyfsade domkrafter annars... Förstår inte heller varför man ska använda pallbockar när man hela tiden befinner sig vid sidan av bilen. En lagom stor sten på var sin sida om framdäcket på motsatt sida kan vara en extra säkerhet mot rullning.
Citera
2016-04-02, 17:04
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Mellan domkrafterna verkar det vara hugget som stucket, i varje fall om du bara ska ha den hjulbyten ett par gånger om året.

Pallbockar har någon nämnt, det känns väldigt ambitiöst, själv har jag aldrig släpat fram pallbockar för att byta hjul.
Citera
2016-04-02, 18:39
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
ok bra den gången det går mindre bra så kan det vara ditt sista däckbyte om du har otur
Den dagen jag ligger under bilen och byter hjul bör jag tas ur trafik.
Citera
2016-04-02, 18:49
Medlem
Precis inkommen efter att ha bytt hjul på parkeringen. Inga pallbockar, och tro det eller ej, jag överlevde.

Eftersom frågan var om domkrafter så kan jag berätta att jag har en sån här: http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/garagedomkraft-601056/

Den är jättebra, snabb och lätt, men har en stor nackdel upptäckte jag alldeles nyss. Den där rullen i stället för hjul frampå, den rullar inget bra på asfalt utan försöker flytta på bilen i sidled istället för att glida in under bilen när man hissar.. På hårt underlag fungerar den dock utmärkt, i ett garage t.ex.
Citera
2016-04-02, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Den dagen jag ligger under bilen och byter hjul bör jag tas ur trafik.
svårt som vanligt att förklara för de som inte förstår jag ville få fram infon att håller man på med sin bil och tex byter hjul eller annat när man köpt sin fina domkraft så är det alltid säkrast att också använda en pallbock , lär man sej det på ren rutin så blir ens bilskruvande mycket säkrare och man slipper obehagliga överraskningar eller död ..... ett enkelt tipps bara från mej . hoppas ni förstår och även inte litar allt för mycket på eran fina nya domkraft ni just köpt från kina
Citera
2016-04-02, 18:52
Medlem
gurkmajjas avatar
Jag tror att de allra flesta garagedomkrafter för privat bruk (1,5-2 ton cirka) som säljs i Sverige fungerar utmärkt för att hissa upp bilen några gånger per år. Det viktigaste är väl att den inte är för hög så att den inte går in under en låg bil om man lägger på ett skydd. Sen ska man vara extra försiktig på mjuka underlag, men det brukar gå fint även det.
Citera
2016-04-02, 18:53
Medlem
Pallbockar nä, he he den billigare "garagedomkraften för 129:- " använder jag och jag bor i en "backe" , gäller bara att dra åt handbromsen och parkering "eftersom bägge bilarna har automatlåda" en grov bräda mellan domkraftfästet och något att fästa mot insidan, min Subaru inga problem de har tänkt till när de tillverkat bilen men Toyotan det vet i sjutton om de tänkt alls? Den får man hänga upp mot bärarmarna (knappt att den domkraften lyfter så högt) men det fungerar.
Citera
2016-04-02, 18:53
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
svårt som vanligt att förklara för de som inte förstår jag ville få fram infon att håller man på med sin bil och tex byter hjul eller annat när man köpt sin fina domkraft så är det alltid säkrast att också använda en pallbock , lär man sej det på ren rutin så blir ens bilskruvande mycket säkrare och man slipper obehagliga överraskningar eller död ..... ett enkelt tipps bara från mej . hoppas ni förstår och även inte litar allt för mycket på eran fina nya domkraft ni just köpt från kina
Jo, men nu var inte frågan om att "hålla på med annat" utan om att byta hjul. Att folk är idioter går inte att skydda idioten mot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in