2016-04-02, 00:46
Medlem
Bunnys avatar
Hej
Jag undrar vilka fördelar det finns för en arbetsgivare att teckna kollektivavtal? Om man bortser från eventuella önskemål från anställda eller påtryckningar från facket, vilka orsaker finns då kvar för arbetsgivaren att teckna kollektivavtal?

De skäl jag själv känner till, är att en del anställningar med stöd från Arbetsförmedlingen fordrar kollektivavtal. Men det är ju långtifrån alla företag som har behov av att kunna anställa med dessa stöd.
Citera
2016-04-02, 00:53
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Man kan ju anses seriös, men annars har ju inte köparen några fördelar. Men en etablerad och seriös arbetsgivare behöver ju folk som säljer sin arbetskraft och då kan det vara bra med avtal från deras part för att verksamheten ska löna sig.

Så fungerar det.
Citera
2016-04-02, 01:20
Medlem
Man slipper bojkott från den legala "maffian", facket. Så det bör ses som att betala för "beskydd" ungefär.
Citera
2016-04-02, 01:30
Medlem
elgholms avatar
Man kan ha det som ursäkt för att slippa individuella lönesamtal.

"ja, men, nu får du dina 1,8% i löneförhöjning efter 3 år, PRECIS som ditt fack vill att det ska vara"

Ha..

Nu är jag arbetsgivare, men jag såg igenom bluffen med de fackliga organisationerna redan på den tiden jag var anställd. För mycket avgifter för alldeles för liten nytta (för mig).

Om man jobbar i en, eller misstror sin, bransch kan det dock vara vettigt med en inkomstförsäkring - vilket många fack har - men de kan man även teckna privat, utanför facket.
Citera
2016-04-02, 01:31
Medlem
Det blir mycket enklare för arbetsgivaren att ha en enda motpart i förhandlingarna, t ex den lokala metallklubben. Man kommer överens om löner och andra villkor såsom skyddskläder, arbetsschema etc, och vet att man kan lita på att avtalet följs. När Syndikalister och annat löst folk kommer med i leken blir allt mer komplicerat. Detta är huvudsaken till att många seriösa arbetsgivare vill ha kollektivavtal på arbetsplatsen.
Citera
2016-04-02, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgholm

"ja, men, nu får du dina 1,8% i löneförhöjning efter 3 år, PRECIS som ditt fack vill att det ska vara"

Ha..

Nu är jag arbetsgivare, men jag såg igenom bluffen med de fackliga organisationerna redan på den tiden jag var anställd. För mycket avgifter för alldeles för liten nytta (för mig).

Om man jobbar i en, eller misstror sin, bransch kan det dock vara vettigt med en inkomstförsäkring - vilket många fack har - men de kan man även teckna privat, utanför facket.

Man har givetvis lokala lönesamtal med de anställda. Det finns för det mesta en lokal pott utöver det generella påslaget som ska fördelas på alla anställda inom avtalsområdet. På senare år har arbetsgivarna tagit fram en "mall" för vilka framsteg och vilken utveckling den aktuella anställde har gjort sedan förra löneförhandlingen.
Citera
2016-04-02, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Man har givetvis lokala lönesamtal med de anställda. Det finns för det mesta en lokal pott utöver det generella påslaget som ska fördelas på alla anställda inom avtalsområdet. På senare år har arbetsgivarna tagit fram en "mall" för vilka framsteg och vilken utveckling den aktuella anställde har gjort sedan förra löneförhandlingen.

Det är ytterst få företag som har ens 100 anställda. De flesta jobbar i små och medelstora företag.

0-250 anställda är 99,9% av företagen, 99,4% är 0-49 anställda.

Enmans och 1-9 är 96,4% dessa företag har knappast "lokala potter" utan de är totalt lokala hela firman och sitter 2-3 på annan plats så är det ändå ingen pott.

De allra flesta företagen följer minimiökningarna vare sig de har kollektivavtal eller ej, på så sätt slipper de tjafs från anställda/fack då de intet har att hämta.

Synd att politiker/fack inte fattat vilka som drar in stålarna i Sverige!
Citera
2016-04-02, 02:37
Medlem
Ydriks avatar
Om du säljer tjänster till en myndighet som vill få ett jobb gjort t ex bygga en skola, städa, leverera mat eller driva busstrafik kan de neka dig att delta i upphandlingen om du inte kan visa att de anställda har "kollektivavtalsliknande villkor".

Efter EU-lagstiftning och Konkurrensverkets föreskrifter är trenden på dessa krav i stigande hos t ex kommuner och landsting från ca 25% till 95% under de senaste 10 åren då myndigheternas upphandlingschefer tvingats att beakta sociala krav som en slags garanti för kvalité inför sina egna uppdragsgivare, dvs skattebetalarna.

Precis som du skriver är det ju inte alla företag som livnär sig på tjänster till myndigheter och behöver bry sig men för dem som vill vara med i konkurrensen om de stora pengarna gäller att de kan visa sig seriösa med anständiga villkor för sina anställda.
Citera
2016-04-23, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgholm

Vad söt du är som i egenskap av arbetsgivare tror att du slipper lönesamtal för att du har kollektivavtal... Ganska korkat ställningstagande du som arbetsgivare dessutom tar i avseende att du inte kan tänka dig betala mer än kollektivavtalet, "ja, men, nu får du dina 1,8% i löneförhöjning efter 3år, PRECIS som ditt fack vill att det ska vara"...

Du vet väl att lönerna i kollektivavtalet är lägstalöner? Du är fri att sätta vilken lön som helst sålänge den är högre än kollektivavtalens.

Du påstår dig vara arbetsgivare, men i verkligheten är du förmodligen en korkad arbetare? Rätta mig om jag har fel...
Citera
2016-05-03, 22:30
Medlem
Förutom att verka mer seriös m.m. Ett utplock av fackens argument till kollektivavtal:

- Arbetsgivare får förhandlingsstöd, hjälp med avtalstolkningar och juridisk expertis.
- Under avtalsperioden råder fredsplikt, det vill säga ingen ska under avtalsperioden kunna strejka sig till bättre villkor än de som står i avtalet. Inga stämningar från anställda – förhandlingsordningen ger en billig och snabb tvistelösning, där bara ytterst få procent av tvisterna går vidare till domstol
- Går oftast fortare att förhandla med en fackklubb än att prata med varje anställd om alla förändringar och villkor.
- Inbetalda pensionspremier ger mera pension för pengarna eftersom kollektivavtalad pension har 65 procent lägre avgifter.
- Företaget riskerar inte att inbetalda pensionspremier för anställda med korta jobb försvinner på grund av höga avgifter, vilket är vanligt i individuell tjänstepension.
- Möjlighet att teckna avtal om turordning vid uppsägningar. Utan kollektivavtal måste arbetsgivaren följa lagens turordningsregler (sist in-först ut)
- Trygghetsförsäkring för arbetsskada ger ersättning till den skadade utan utredning om vem som är vållande till arbetsskadan. Arbetsmiljöarbetet syftar till att förebygga skador istället för att leta efter syndabockar och döma någon som ansvarig. Utan arbetsskadeförsäkring har den som får en arbetsskada ingen möjlighet till ersättning utan att stämma företaget.
Citera
2016-05-03, 23:04
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Det blir mycket enklare för arbetsgivaren att ha en enda motpart i förhandlingarna, t ex den lokala metallklubben. Man kommer överens om löner och andra villkor såsom skyddskläder, arbetsschema etc, och vet att man kan lita på att avtalet följs. När Syndikalister och annat löst folk kommer med i leken blir allt mer komplicerat. Detta är huvudsaken till att många seriösa arbetsgivare vill ha kollektivavtal på arbetsplatsen.

Precis så är det. Att ha en enda motpart (det kan finnas fler om man också har tjänstemän och akademiker anställda) förenklar tillvaron.

Enskilda lönesamtal har man ändå därför att det oftast finns en lönepott som ligger utanför den huvudsakliga uppgörelsen och via den kan man reglera vissa löner individuellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in