2016-04-01, 19:31
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har också en liten samling, funderar på hur jag ska fota dom, vill helst köpa en glashylla med integrerad belysning.

Min erfarenhet är att UV-lysdioder är helt ok för att påvisa att det är uran, man behöver inte en lysrörs-modell. Jag har minsta sorten på nyckelknippan, bra till sedlar också.

Snälla, när ni köper på loppisar och liknande, berätta INTE vad ni sysslar med.
Dels så kommer priset stiga löjlig mycket när loppis-experter får upp ögonen för detta.
Löjligt då det finns så otroligt mycket där ute!

Dels skrämmer ni folk.
Min fru fick panik när jag köpte en Geiger-mätare och visade henne...
Ja vissa glas strålar mer än andra, stå inte i en affär med en Geiger-mätare snälla, det blir Expressen och förbud då!!!
Citera
2016-04-01, 20:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag har också en liten samling, funderar på hur jag ska fota dom, vill helst köpa en glashylla med integrerad belysning.

Min erfarenhet är att UV-lysdioder är helt ok för att påvisa att det är uran, man behöver inte en lysrörs-modell. Jag har minsta sorten på nyckelknippan, bra till sedlar också.

Dels så kommer priset stiga löjlig mycket när loppis-experter får upp ögonen för detta.

Dels skrämmer ni folk.
Ja vissa glas strålar mer än andra, stå inte i en affär med en Geiger-mätare snälla, det blir Expressen och förbud då!!!
Jo, jag märkte det idag. De spärrade av hela Storgatan p.g.a. mina uranglas...
http://www.hd.se/lokalt/angelholm/2016/04/01/just-nu-storgatan-i-angelholm-avsparrad/

Polis, ambulans, räddningstjänst, bombgrupp o strålsäkerhetsmyndigheten. Men lustigt nog stod de kvar hemma, när jag fick tillbaka mina nycklar o tillgång till hemmet igen. Så jag tror inte det är olagligt.
Citera
2016-04-02, 09:42
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jo, jag märkte det idag. De spärrade av hela Storgatan p.g.a. mina uranglas...
http://www.hd.se/lokalt/angelholm/2016/04/01/just-nu-storgatan-i-angelholm-avsparrad/

Polis, ambulans, räddningstjänst, bombgrupp o strålsäkerhetsmyndigheten. Men lustigt nog stod de kvar hemma, när jag fick tillbaka mina nycklar o tillgång till hemmet igen. Så jag tror inte det är olagligt.
Var det bara pga dina glas?
Var det inte vad du sa till vissa myndigheter??

Citera
2016-04-04, 13:10
Avslutad
Citat:
Var det bara pga dina glas?
Var det inte vad du sa till vissa myndigheter??

Jag tror det, men de står kvar ändå. De verkar inte tagit något annat, förutom min dator o Theralen-flaskor.
Citera
2016-04-09, 09:36
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:

Dels skrämmer ni folk.
Citerar mig själv då jag vill berätta att jag har utökat min samling.
En keramisk skål med uranfärg!

Den liknar denna:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/0f/6a/1d/0f6a1d45bb9740d8fc76637139e99e68.jpg

Om min mina glas är radioaktiva, är det ingenting mot den oranga färgen!
Geigermätaren skriker!!

Leta efter detta på loppisar:
http://www.atomicemporium.com/radioactive/photos/uranium_orange.JPG
Citera
2016-05-20, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
tack ts för denna tråd!
Har alltid älskat uranglasets färg. Har en 20-tals-ostkupa (på vinden, pga platsbrist) men köper uranglassaker åt min fru, som är fysiker, när jag kommer åt. Tipset med uv-lampa är ju kanon! Har hittills gått på färgen, den skarpa gulgröna, och blev intresserad när du skrev om att det finns variationer i färgen.
Frugan har också blivit biten och kollar efter uranglas på loppisar.

Så än en gång tack!

Ursäkta för dålig delaktighet i tråden.
Har gått och blivit student på senare dagar så kan inte riktigt gå och shoppa loss på loppisar längre

Vill jättegärna se bilder på din samling nån gång när du har lust
Har sett många glas som har den typiska gul/gröna färgen, men som sedan visat sig vara helt utan uran.
Har alltid med mig min lilla LED-lampa

Sålänge det är ultraviolett ljus så ger det alltid en grön färg, men olika starkt.
Ett kraftigt uv-rör lyser upp skönheterna mer, så vill man ta kort på sin samling, vilket jag kraftigt förespråkar, så rekommenderar jag ett lysrör - annars klarar man sig utmärkt med en liten nyckelknippelampa
Jag har en liten glasbehållare som nästan inte alls lyser grönt med min lilla LED-lampa, men som skiner upp vackert med UV-röret. Det har ju givetvis också med styrkan på ljuskällan att göra.

Vissa glas kan vara nästan pissgula (ursäkta uttrycket) andra starkt limegröna.
Och ibland kan man hitta nästan helt mjölkvita glas.
Jag tror det beror på vilken typ av annan mineral man har haft i glaset.
Citera
2016-05-20, 21:59
Medlem
Att folk får panik av en geigermätare tyder bara på dålig information om ämnet.
Utmärkt att bilda folk om lite basic radioaktivitet och det periodiska systemet, med allt vad det innebär, eftersom det är det vi är skapta av.
Lite kemi och fysik har aldrig skadat någon.
Folk kan bli lite rädda till en början, men bara man förklarar på ett pedagogiskt sätt så förstår dom snart att det är harmlöst Och att priset skulle höjas tvekar jag på - gruppen uranglassamlare är minimal och det skulle aldrig löna sig att höja priset på uranglas för den sakens skull.

När expressen får nyhetstorka kan dom ju komma hem till mig och inse att uransamlandet är så tråkigt för gemene man att det är roligare att skriva om uråldriga bakterier som hittats i en glaciär än uranglas - det är bara nördar som håller på med detta.
Citera
2016-05-20, 22:19
Medlem
Citat:
Citerar mig själv då jag vill berätta att jag har utökat min samling.
En keramisk skål med uranfärg!

Den liknar denna:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/0f/6a/1d/0f6a1d45bb9740d8fc76637139e99e68.jpg

Om min mina glas är radioaktiva, är det ingenting mot den oranga färgen!
Geigermätaren skriker!!

Leta efter detta på loppisar:
http://www.atomicemporium.com/radioactive/photos/uranium_orange.JPG

En riktig klimp du har fått tag på hur mycket strålar den i sievert? är det fiestaware?

Här är en bild på en Fiestaware som legat på en röntgenfilm i 5 dagar.
Ganska bra kräm i den https://www.goshen.edu/art/DeptPgs/X-RayFilm.jpg
Jag hade inte ätit med bestick från den, hålla-i-handen-mat eller ätpinnar som inte kan skrapa av färgsmulor. Men den gör sig bäst i hyllan, för inte vill man slita ner en sån antik skönhet.

Jag hade lyckan att hitta Glödstrumpor med Toriumnitrit på hemma hos min hyresvärd.
Och hon var så generös att jag fick dem av henne
Citera
2016-05-20, 23:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Serumsanalytikern
Jag hade lyckan att hitta Glödstrumpor med Toriumnitrit på hemma hos min hyresvärd.
Och hon var så generös att jag fick dem av henne
Ooohaha, en sån hyresvärd skulle man ha...

Min hyresvärd vräkte mig nyss p.g.a. att de misstänker att jag haft farliga saker hemma! Som t.ex. radioaktivt material.
Citera
2016-05-21, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Ooohaha, en sån hyresvärd skulle man ha...

Min hyresvärd vräkte mig nyss p.g.a. att de misstänker att jag haft farliga saker hemma! Som t.ex. radioaktivt material.

Hon lagar till och med mat åt en ibland

Du har sån jävla otur mannen! Lider med dig!
När folk är negativt inställda så brukar jag försöka få dem att förstå.
Men är dem liksom "låsta" i sitt tänk, speciellt som hyresvärd eller liknande, så kan det ju vara knepigt.

Önskar dig lycka till!
Citera
2016-08-03, 06:36
Medlem
Ambelains avatar
Jag har faktiskt också blivit inspirerad till att börja samla på dessa uranglas, helt tack vare denna tråden faktiskt.

Men - jag undrar lite om hur man kan känna igen de.
Dvs den "piggelingröna" färgen de, enligt bilderna, ofta tycks ha, är det alltid ett bra riktmärke?
Eller är det vanligt med den färgen trots att det inte finns något uran i?

Jag tycker ju att färgen i sig ändå är väldigt särpräglad som den är.

Så färgen kanske blivit populär och tillverkas iaf?

Eller det är mycket ovanligt?
Den piggelingröna färgen kanske uteslutande har med uranet att göra?

Jag har ingen UV-lampa, det är därför jag undrar.
Om det visar sig vara lika vanligt med piggelingrönt utan uran som med uran, så måste jag kanske ändå skaffa mig en sådan. Som nyckelring kanske.

Men annars, om det Är en bra garanti, så ...

Jag har iaf lyckats lokalisera några få glasvaror med en färg som jag tycker ser intressant ut.

De är väldigt klart piggelingröna.
Men det syns klarast i "slipningarna". Dvs på kanterna.
När man tittat på dessa slipade kanterna, så ser det ut som att den piggelingröna färgen nästan Lyser, så skar blir det gröna liksom.

Alltså inte när man ser Genom glaset, genom "långsidan", så att säga, utan bara i själva slipningen på den skarpa kanten på vasen.
Om ni förstår vad jag menar ...
Citera
2016-08-04, 19:54
Medlem
UVlampa har man ju inte. Undrar om de halogenlampor på 12 volt som var populära hemma hos hipsters för 10 år sedan fungerar. De ska alltid användas med ett skyddsglas för att inte råka ut för skadlig UV.
http://www.clasohlson.com/se/Halogenlampa-2-pack/32-2190

Har tittat i fyndbodar men inte hittat det gröngula glaset än
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in