Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-03-30, 14:10
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Några punkter:

- Jag är absolut inte "hjärntvättad" av svensk media. Jag läser inte ens svensk media när det kommer till Trump då de endast plockar ut skandalösa godbitar och publicerar dem 5 dagar efter man läst om det i amerikansk press.

- Mina utspel kring homosexualitet etc syftade till att peka på varför Svenskar i regel delar demokratiska värderingar. Jag glömde vapenfrågan, den kan man lägga till på listan. Vi har väldigt lite gemensamt med republikanska värderingar. Var jag själv står? Jag är liberal men inte dum i huvudet, jag är tex för en ansvarsfull invandringspolitik i stället för det sinnesjuka kaoz vi har idag.

- VAR får du/ni Trump-älskare er information som ni ej bedömer som vinklad/hjärntvättad liberal media fylld av lögner? Jag antar att tex NYT, CNN, Washington post, Huffington post och till och med Fox news faller bort då de samtliga är Trump-kritiska. Är det endast Trumps egen hemsida som återstår? Jag är genuint nyfiken! Det är OMÖJLIGT att hitta en artikel som verkar ta Trump på allvar, i samtlig media! => motbevisa mig gärna här, jag är faktiskt trött på att läsa artikel efter artikel som går ut på att peka på vilken charlatan och okunnig fjant Trump är från seriösa mediahus. Man börjar nästan tro att han ÄR en charlatan och okunnig fjant.

Det är kanske där problemet ligger? All massmedia är vänster som fan och kastar all skit på Trump bara för att. Men varje kanal har någon "contributor" som är med i panelerna som håller på Trump, lyssna på dessa under valvakor etc.

Själv får jag väldigt mycket nyheter från Twitter. Väldigt många på CNN, FOX etc. som uttalar sig där och skriver om saker som inte tas upp i nyheter eller ligger på nyhetssajterna. Om flera trovärdiga källor skriver en sak så börjar jag tänka att det kan nog ligga något i det dem skriver.

Sen måste jag passa på att rekommendera "Alex Jones" på Youtube. Han har en sketbra kanal, proffsiga inslag och intervjuer som bevakar framförallt bara republikanerna.
2016-03-30, 14:13
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Det är kanske där problemet ligger? All massmedia är vänster som fan och kastar all skit på Trump bara för att. Men varje kanal har någon "contributor" som är med i panelerna som håller på Trump, lyssna på dessa under valvakor etc.

Själv får jag väldigt mycket nyheter från Twitter. Väldigt många på CNN, FOX etc. som uttalar sig där och skriver om saker som inte tas upp i nyheter eller ligger på nyhetssajterna. Om flera trovärdiga källor skriver en sak så börjar jag tänka att det kan nog ligga något i det dem skriver.

Sen måste jag passa på att rekommendera "Alex Jones" på Youtube. Han har en sketbra kanal, proffsiga inslag och intervjuer som bevakar framförallt bara republikanerna.

Ok ska kolla upp det! Min första tanke när jag läser tex den här artikeln:

http://www.nytimes.com/2016/03/29/opinion/mr-trumps-dangerous-babble-on-foreign-policy.html?smid=fb-share&_r=0

...är, VAR är artikeln som talar FÖR Trumps förslag som samtliga sågas. Var är de seriösa tänkarna som tycker det är bra idé att USA är "unpredictable", stänga ner NATO, hinta om att använda kärnvapen och annat kul Trump säger.
2016-03-30, 14:16
Medlem
AnnaPetrovnas avatar
Trump vore en katastrof för USA men Cruz vore en katastrof för hela världen. Så hellre Trump då även om det är som att välja mellan pest och kolera.
Trump saknar politik, han gick in i valrörelsen som ett jippo för att stärka varumärket. Han blir nog lika förvånad som nån annan om han skulle vinna och jag antar att hans regering skulle bli tillsatt med dom som betalar bäst för en plats. Det kan bli kul om man nu inte råkar vara amerikan.
2016-03-30, 14:26
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Ok ska kolla upp det! Min första tanke när jag läser tex den här artikeln:

http://www.nytimes.com/2016/03/29/opinion/mr-trumps-dangerous-babble-on-foreign-policy.html?smid=fb-share&_r=0

...är, VAR är artikeln som talar FÖR Trumps förslag som samtliga sågas. Var är de seriösa tänkarna som tycker det är bra idé att USA är "unpredictable", stänga ner NATO, hinta om att använda kärnvapen och annat kul Trump säger.

Nu är jag inte från USA och är inte tillåten att rösta men jag är insatt och intresserad av politik.

Kort sagt kan jag dock säga att OM jag hade bott i USA så hade jag definitivt föredragit en president som håller det hemligt vad han tänker göra (Trump) än en president som säger ett datum då man skall begå attacker, dra ur sina trupper etc. (Obama).

Det Trump gör är EXAKT samma sak man gjorde under andra världskriget/kalla kriget, man höll käft för man tjänade på det. Men i dagens masshysteri med media som bevakar varenda liten millisekund så är deras resonemang att: "Om han inte vill säga vad han har för planer så har han inga planer"

Att han skulle vilja stänga ner NATO är felaktigt. Han vill omforma NATO så att det moderniseras. NATO skapades främst för att ha en allians mot ryssen. Idag är inte ryssen det stora problemet utan radikala muslimer och därför borde NATO omstruktureras för att fokusera på det som faktiskt är det viktiga. Dessutom betalar USA runt 60% av NATO för att skydda ANDRA LÄNDER? Varför skall ett land som går på knäna ekonomiskt skydda andra länder istället för att vårda sina egna i första hand?

Trump säger att NATO måste omstruktureras och att han inte är som president villig att betala en sån stor del av kakan. Det är inget fel med det tycker jag?
2016-03-30, 14:31
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Nu är jag inte från USA och är inte tillåten att rösta men jag är insatt och intresserad av politik.

Kort sagt kan jag dock säga att OM jag hade bott i USA så hade jag definitivt föredragit en president som håller det hemligt vad han tänker göra (Trump) än en president som säger ett datum då man skall begå attacker, dra ur sina trupper etc. (Obama).

Det Trump gör är EXAKT samma sak man gjorde under andra världskriget/kalla kriget, man höll käft för man tjänade på det. Men i dagens masshysteri med media som bevakar varenda liten millisekund så är deras resonemang att: "Om han inte vill säga vad han har för planer så har han inga planer"

Jag lämnar NATO-frågan därhän då jag inte hunnit sätta mig in i den, men angående ovanstående är jag övertygad om att det sker rätt mycket bakom kulisserna som aldrig kommer till allmänhetens kännedom. Det är naivt av både oss och Trump att tro att det han läser i tidningen är allt som Obama gör och att han alltid förvarnar fienden. Obama vilseleder också rätt hårt, tex har han sagt att amerikanska marktrupper ej ska bekämpa IS i Syren, ändå läser man om Amerikansk special forces som gör insatser (trots att de officiellt är där som "konsulter"). Lekmannen Trump har ingen aning om detta och borde inte uttala sig då han inte har access till hemligstämplade militära operationer och strategier.

Att ett land ska vara unpredictable får mig snarare att tänka på typ Nordkorea som man aldrig vet var man har.

Det känns som Trumps idé om unpredictable snarare syftar till att rättfärdiga hans flip-floppande i diverse frågor, som att han vill ge ett litet smakprov på hur oberäknelig han kommer vara. Det är alltså en BRA sak att ändra sig i frågor hela tiden när man kandiderar till presidentposten, enligt Trump.
2016-03-30, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaPetrovna
Trump vore en katastrof för USA men Cruz vore en katastrof för hela världen. Så hellre Trump då även om det är som att välja mellan pest och kolera.
Trump saknar politik, han gick in i valrörelsen som ett jippo för att stärka varumärket. Han blir nog lika förvånad som nån annan om han skulle vinna och jag antar att hans regering skulle bli tillsatt med dom som betalar bäst för en plats. Det kan bli kul om man nu inte råkar vara amerikan.

Varför vara så rädd för förändring? skall allt snurra på som vanligt bara för så har det "alltid gjort"?

Hoppas verkligen Trump vinner, om inte han så hoppas jag det blir Sanders!

och du, det är inte en bananrepublik du talar om, en president sitter inte på en tron som nån gammal kejsare eller diktator, det finns HD och en rad samhällsinstutitioner som skall godkänna större förändringar, var inte orolig.

Vad är du rädd för skall hända i USA om Trump vinner? det du skriver om Cruz kan jag mer hålla med om.....
2016-03-30, 16:01
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaPetrovna
Hej, Anna Petrovna. Trump har pratat om att ställa upp i presidentvalet sedan 80-talet. Det låter inte som en impulsdriven/jippobetonad ide i mina öron. Det kanske verkade logiskt för dig när du läste det i aftonbladet. Men det klingar väldigt falskt här på flashback där vissa faktiskt följer amerikansk media.
2016-03-30, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Det här ser ju inge vidare ut. Trump är mer trumpen än någonsin i Big state California:

http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/ca/california_republican_presidential_primary-5322.html

Han går + i samtliga räkneområden i California - vad ville du ha sagt?
2016-03-30, 17:11
Medlem
AnnaPetrovnas avatar
Jag skulle ju kunna vara lite rättvisare mot Trump och beskriva honom som en oskriven bok. Det han säger i valrörelsen låter mycket som det han tror folk vill höra. Annars har han ju tidigare ansetts luta vänsterut i sina åsikter.
Det är naturligtvis fullt möjligt att han blir jättebra som president, problemet är just den totala osäkerheten.
2016-03-30, 17:12
Medlem
Citat:

Ofta säger man exakta datum som sen inte alls visar sig vara exakta - utan det råkar vara "krigslist" där man använder "media" som "nyttiga idioter"

Att Trump raljerar över trupperna har sin grund i inrikespolitik
2016-03-30, 17:26
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:

Att han skulle vilja stänga ner NATO är felaktigt. Han vill omforma NATO så att det moderniseras. NATO skapades främst för att ha en allians mot ryssen. Idag är inte ryssen det stora problemet utan radikala muslimer och därför borde NATO omstruktureras för att fokusera på det som faktiskt är det viktiga. Dessutom betalar USA runt 60% av NATO för att skydda ANDRA LÄNDER? Varför skall ett land som går på knäna ekonomiskt skydda andra länder istället för att vårda sina egna i första hand?

Trump säger att NATO måste omstruktureras och att han inte är som president villig att betala en sån stor del av kakan. Det är inget fel med det tycker jag?

Du upprepar Trumps felaktiga slutsatser och hans uppenbara inkompetens vad gäller utrikespolitiken. Trump har ingen vidare koll på hur relationer med andra länder fungerar, och han vet inte var det riktigt stora hotet finns. Det är detta som gör honom utomordentligt farlig som amerikansk president.

Intervjuer gjorda nyligen av NY Times och Washington Post visar tydligt hur lite han egentligen kan, och fakta som varje presidentkandidat ska veta i sömnen har han ingen aning om.
2016-03-30, 17:29
Medlem
Lyin Ted blir aldrig gammal i hans tal

Meme nr 1

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in