Citat:
Ursprungligen postat av
Fagro
Enligt FUP 1488
Nerijus sitter ensam på trappen framför bostaden, när det kom fram en Audi 3 som körde till herrgården, som Nerijus vet om att det var Gustavs bil.
Då klev en kvinna fram och sedan ser Nerijus tydligt att det var Gustav, de gick in till herrgården och kanske stannde där 5 minuter och kanske inte ens det enligt Nerijus.
Nu hade Irina kommit ut på trappen och både Nerijus och Irina såg när de kom tillbaka båda två och satte sig i bilen
Ta och sätt in citattecken - det är mycket missvisande när du lägger in egna ord i samband med vad du tar ur FUP och ska få det att verka som om det är NBs egna ord. Det hör till grundkunskap att inte förvanska texter och förvirra läsaren.
Här ska du få se på två som svamlar rejält om detaljerna trots att ett tappert försök till att vara samstämmiga uppenbart skett.
NB sitter själv på trappan och det enda som IB sen ser när hon väl kommer ut är när GJ åker därifrån. IB i FUP:
Citat:
"Ja, jag går ut och han sitter där och röker, och jag gick ut för att röka också och Gustav han var på väg därifrån"
"Nej, jag såg bara att Gustav var på väg att åka därifrån"
Däremot förvanskar hon även detta i HovR och påstår hon ser när GJ kommer - dvs ännu en förändring av tidigare förhör samt säger att hon ser honom stå på trappan vilket hon heller aldrig uppgett förut:
Citat:
– Klockan sju är jag helt säker eftersom gårdsägarens son åkte till Arne Jönsson med sin dotter.
Hur vet du det?
– Vi satt tillsammans. Jag och min man. Avståndet var 30–40 meter, hur kunde man missa det? Jag har mina ögon, jag är inte blind, säger hustrun.
– När sonen kom till Arne var han där 3–5 minuter. De pratade på trappan och sedan åkte han iväg med sin dotter.
Detta ska tilläggas i sammanhanget från rättegången:
Citat:
Efter tingsrättsförhandlingen har inte Nerijus restriktioner längre. Det betyder att ni har pratat med varandra. Hur ofta pratar ni med varandra?
– Väldigt ofta.
– Jag skickar pengar till honom och han köper telefonkort.
Har ni pratat om den här rättegången?
– Huvudsakligen pratar vi om det som vi är intresserade av. Vår familj och släktingar.
Har ni pratat om den här rättegången? Ja, eller nej?
– Jag vill inte svara på den här frågan. Du personligen vet.
Varför vill du inte svara på frågan är intressant?
– Varför ska jag berätta vad vi pratar om. Jag och min. Så smutskastad som jag var då.
Linda Hallstedt säger att hustrun måste svara på frågan om de har pratat om rättegången.
– Ja, vi har pratat, säger hustrun.
När hon väl diskuterar detta i HovR har hon lagt till det som NB däremot har sagt - att GJ var där runt 5 minuter OCH att hon satt och såg detta - vilket hon som sagt
inte uppgett alls i tidigare förhör. Däremot tycks hon inte ha talat sig samman tillräckligt bra med sin man om detaljerna för enligt honom går de in i huset.. IB har gjort nya tillägg om att de stod på trappan däremot.
NB i FUP:
Citat:
jag såg hur från Arnes hus gick in två personer och min hustru såg samma sak och verkligen det var före åtta och vi har inte ens åkt än till Källby
NB har inte heller ordning på sina lögner jämfört med IB. Han säger att de gick ut ihop för att röka - hon sa att hon däremot kom ut och fann honom på trappan..
Citat:
Vi, med hustrun gick ut…
Mmm
… för att röka…
Mmm
... framför vårat hus så är det Arnes, våran arbetsgivares hus…
Mmm
… och då kom fram en Audi 3, jag vet att det Gustavs bil
Mmm
Äh, och då klev fram en kvinna och sen såg jag tydligt det var Gustav, dom gick in, det
kanske gick fem minuter, inte ens det, dom kom tillbaka båda två och satte sig in i bilen
nlt liverapportering HovR.