Citat:
Ursprungligen postat av
klippan13
Hmmm....
jag är arbetsgivare.
Ställer inga höga krav på utbildning.
1. Ska kunna läsa och göra sig förstådd på svenska (säkerhetsregler)
2. Ha svenskt B-körkort.
3. Ev. ha någon form av humm om yrket men energiknippe funkar oxå.
Om man har utbildning inom området så är det ett plus annars utbildar mitt företag.
Vad får man för sökande...
Lönekrav runt 30k.
Inga språkkunskaper i svenska överhuvudtaget.
Sökande har ingen bostad men fixar det (I stockholm, Sure...)
Har inget körkort men fixar det på begäran (eller hur).
Var är verklighetsförankringen ?
Skulle lätt kunna anställa 3-4pers på rotfläsk.
Men sanningen är att folk e lata.
Så dina krav är följande:
1. Är svensk. Check.
2. Kan yrket eller är ung. Check.
3. B-körkort i Stockholm (trots att trafiken är hemsk och många ungdomar åker kollektivt)
4. Har ett förstahandskontrakt i Stockholm (för andrahandskontrakt går väl inte? Pendling från t. ex. Botkyrka, Täby eller kanske Västerhaninge funkar väl inte heller gissar jag på trots att yrket kräver körkort).
5. Lågt lönekrav (för att ta körkort och bo i Stockholm kostar väl ingenting)?
Så du får massor av ansökningar med människor som är villiga att göra ganska omfattande förändringar för att anpassa sig efter dina krav; ta körkort, flytta, lära sig svenska. Det är orealistiskt att alla kan nå upp till dem, speciellt efteråt har du rätt i men att folk är lata är väl ganska orättvist och cyniskt sagt?
Jag har också ett uttryck som jag gillar;
sysslolöshet föder lättja. Alltså det är mycket enklare att vara arbetssam när man är inne i arbete eller en syssla än att vara arbetssam när man inte gör så mycket. När folk blir blockerade från att arbeta så bidrar man ju till problemet. Varför ska de ta tag i att göra något när alla verkar säga att de inte behövs?
De flesta av dagens och morgondagens svenskar spenderar ca. 9 - 17 år av sitt liv med att anpassa sig till arbetsmarknaden för att sedan få höra att de är "lata" eller inte behövs. Bör vi inte sitta ned en stund, och fundera över hur absurt det är?