2016-03-30, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Jag tycker det är himla konstigt att inte Christoffer lade märke till släpspåren .
Släpspåren syns ju jättetydligt .
Likadant teknikern som var inne och knallade runt i boden .
Var inte skåpet med kläderna det sista hon kollade ?
Möjligheten finns i så fall att kroppen kom till Byssjan efter att Christoffer var inne i lokalen som var den 9 juni och kroppen togs fram den 12 juni.
2016-03-30, 05:16
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Vilken lögnaktig slyna IB är. I det sista förhöret i Litauen så minns hon plötsligt att mystiska personer hade varit inne i hennes hus och även synts precis där man har hittat BOs tillhörigheter. Hon minns plötsligt också att NB var hemma 19.00 till 100%. Och att han inte alls hade varit nervös efter mordet utan varit precis som vanligt. Sen skyller hon tidigare lämnade uppgifter på den stygga svenska polisen som hon var rädd för. Vilket jävla dravel alltså. Men konstigt nog så står hon fast vid att AB var hemma hela söndagen. Annars så hade hon ju kunnat försöka skylla på honom för det hade kunnat ge en alternativ GM som har synts köra runt i bilen och även uppe vid ladan i samband med mordet.
Att Irina har ändrat sitt vittnesmål och hittat på detaljer i försök att anpassa sin berättelse till en historia som ska kunna hjälpa sin man, det förstår nog de flesta. Hon är inte alls trovärdig som vittne.
Ändå är det flera här på forumet som använder hennes vittnesmål som en absolut sanning och förkastar därmed andras vittnesmål.
Vad man istället borde fundera över, som är en mycket viktigare aspekt i det hela, är att brodern Aivaras inte ändrat något i sitt vittnesmål. Om Aivaras hade trott att Nerijus varit oskyldig så hade han gjort allt i sin makt för att försöka stötta och hjälpa sin bror - men nu är det inte så.
Både Aivaras och deras mor skulle ha varit med vid båda rättegångarna för att visa sitt stöd - om de hade trott att Nerijus var oskyldig. I vilken familj vill man inte stötta den som blir oskyldigt anklagad för något så hemskt?
2016-03-30, 05:31
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Enligt FUP 1488
Nerijus sitter ensam på trappen framför bostaden, när det kom fram en Audi 3 som körde till herrgården, som Nerijus vet om att det var Gustavs bil.
Då klev en kvinna fram och sedan ser Nerijus tydligt att det var Gustav, de gick in till herrgården och kanske stannde där 5 minuter och kanske inte ens det enligt Nerijus.

Nu hade Irina kommit ut på trappen och både Nerijus och Irina såg när de kom tillbaka båda två och satte sig i bilen, och dom passerade precis framför oss, det kanske är trettio meter och då var hustrun Irina bredvid mig, jag sa jag måste gå och stoppa honom och berätta att jag gjort färdigt jobbet,
och då reste jag mig och tog ett par tre steg och han Gustav han helt enkelt bara hälsade med handen och åkte vidare, hur kunde han inte se mig ?

Nerijus skulle aldrig ha sett och vetat att Gustav och dottern kom med bilen till herrgården om han inte suttit där. Enligt flertal uppgifter kom Gustav och dottern till herrgården strax innan 19.00.
Därför kan inte Nerijus vara någon gärningsman för Lisa som försvann 18.40 och de vittnet som påstår sig sett Nerijus köra bil upp till Martorp vid 19.00 tiden har helt enkelt sett fel.

När Irina kommit ut på trappen sitter de tillsammans där och ser när Gustav och dottern lämnar herrgården, nu finns ingen exakt tid men det bör ha varit efter 19.00.
När förhörsledarna förhör både Irina och Nerijus har de samstämmiga uppgifter även om detaljer när Gustav och dottern åker från herrgården, därför finns det ingen tvekan, utan Irina och Nerijus satt på trappen när Gustav och dottern åkte från herrgården.
När de sitter på trappen ser Irina att Nerijus byxknän är dammiga och föreslår att hon tvättar byxorna tillsammans med annan tvätt, som hon går in och gör.
Nerijus skypar med sin mor från 19.35- 19.51 som finns bekräftat att deras dator kopplas upp mot Nerijus mor dator i Litauen den tiden.
Vittnesuppgifter som påstår sig sett Nerijus bil köra från Martorp mot Blomberg 19.30-19.45 har sett fel, han har inte varit uppe i Martorp den tiden.

Nerijus har blivit fälld för mord till livstids fängelse på uppgifter att han hade kört bil upp till Martorp vid 19.00 tiden, som är felaktiga uppgifter och uppgifterna att han kört bil från Martorp mot Blomberg 19.30-19.45 som också är felaktiga.

Jävla skitsnack en vända till från din sida .
Mördaren Nerujus har blivit fälld för att han har mördat Lisa och inget du fantiserar ihop
kan ändra på det . Två domstolar har dömt honom för mord till livstid och utvisning .
Vad spelar det för roll vad han säger i förhören ?
Alla mördare ljuger för att slippa straff . "Svärmorsdrömmen" Nerijus är inget undantag .
Inte nog med att han ljuger själv , Irina gör precis samma sak . Båda ljuger .
Det är ingen som har sett fel när det gäller de fyra vittnena som sett mördaren Nerijus
köra bil till och ifrån Martorp . Fyra samstämmiga uppgifter har inte fel , glöm det .
Hur faan vet du att dessa uppgifter är felaktiga ? Du har inte en susning .
Du glömmer också att brodern vid ett flertal tillfällen sagt att Nerijus inte var hemma
det tid som du påstår att han var hemma . Hur förklarar du det om man får fråga ?
2016-03-30, 05:49
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Möjligheten finns i så fall att kroppen kom till Byssjan efter att Christoffer var inne i lokalen som var den 9 juni och kroppen togs fram den 12 juni.

Skitsnack igen precis som vanligt .
Kroppen fanns i boden redan söndag kväll den 7:e Juni .
Intryckt där och skandad av mördaren Nerijus .
Möjligheten att den kom dit efter att Christoffer var inne i boden är lika med 0
eftersom mördaren Nerijus sågs i full fart till och från Martorp den 7:e Juni .
Det var då kroppen kom dit därom råder inga som helst tvivel .
Fyra vittnen har sett honom på vägarna till och frånl Martorp .
Två av dom såg honom på fem meters håll med nedvevad sidoruta .
Finns inga som helst tveksamheter på den punkten .
Han har bett brodern och frugan att ljuga om att han var hemma vid tidpunkten .
Han har även bett Irina att ljuga om tvätten av kläderna på söndagskvällen .
Dessutom har han betett sig helt annorlunda hela veckan efter Lisas försvinnande .
Inte ätit , inte sovit , inte spelat spel på datorn , bara rökt och varit allmänt stirrig .
Lite konstig reaktion för en oskyldig person eller vad tror du ?
Och som sagt , brodern har vid förhör sagt att han inte var hemma när Lisa försvann .
2016-03-30, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Att Irina har ändrat sitt vittnesmål och hittat på detaljer i försök att anpassa sin berättelse till en historia som ska kunna hjälpa sin man, det förstår nog de flesta. Hon är inte alls trovärdig som vittne.
Ändå är det flera här på forumet som använder hennes vittnesmål som en absolut sanning och förkastar därmed andras vittnesmål.
Vad man istället borde fundera över, som är en mycket viktigare aspekt i det hela, är att brodern Aivaras inte ändrat något i sitt vittnesmål. Om Aivaras hade trott att Nerijus varit oskyldig så hade han gjort allt i sin makt för att försöka stötta och hjälpa sin bror - men nu är det inte så.
Både Aivaras och deras mor skulle ha varit med vid båda rättegångarna för att visa sitt stöd - om de hade trott att Nerijus var oskyldig. I vilken familj vill man inte stötta den som blir oskyldigt anklagad för något så hemskt?
Irina har inte ändrat något vittnesmål, det som är avgörande i det här fallet är om Nerjius var hemma vid 19.00 tiden, som gör att han kan inte vara någon gärningsman.
Den som läser igenom förundersökningen där förhören med förhörsledarna är viktiga, kan konstatera att Nerjius var hemma 19.00.
Irina säger vid förhören i Sverige att Nerjiu var hemma i bostaden 19.00, vid förhöret i Litauen med svensk polis säger hon att hon är 100% säker att Nerjius var hemma 19.00.
Vid förhören i Litauen där hon svär ed och vittnar för Hovrätten säger hon att Nerjius fanns i bostaden från 18.45.
Hon är mycket konsekvent och säger att Nerjius var hemma 19.00 och den som vet till 100% om Nerjius var hemma eller inte är Irina.
Om Irina hade kommit med lögner det skulle ha varit mycket lätt att genomskåda, det är samma sak med de som kommit med felaktiga uppgifter, det kan man inse mycket lätt.

De som kommer med lögner är de som påstår att Irina har ljugit om tiden när Nerjius var hemma i bostaden.
2016-03-30, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Irina har vittnat om att Nerjius fanns i bostaden vid 19.00 tiden den kvällen Lisa försvann och blev mördad, som medför att han kan inte vara någon gärningsman.
Den som skall ifrågasätta hennes vittnesmål måste kunna motbevisa henne att Nerjius fanns inte i bostaden som hon vittnat om den tiden 19.00.
Jag kan påstå utan överdrift att det är helt omöjligt att motbevisa hennes vittnesmål.
Att komma med något påstående att någon sett hans bil köra mot Martorp, säger absolut ingenting man kan påstå vad som helst de man inte behöver bevisa.
Det här gäller ett mord och då måste det finnas konkreta bevis mot gärningsmannen, det duger inte att komma med ett lösryckt påstående, som det inte heller finns någon konkret koppling till.
Att inte Irina och Aivaras kom till Sverige och vittnade var sannolikt därför de litade inte på det svenska rättssystemet och rättssäkerheten.
De vet att Nerjius är oskyldig till mordet på Lisa som de också vittnat om, att han har ingenting med Lisas död att göra, men det är endast att se vad som hänt för honom.
Senast redigerad av Fagro 2016-03-30 kl. 07:17.
2016-03-30, 09:02
Medlem
Citat:
Irina har vittnat om att Nerjius fanns i bostaden vid 19.00 tiden den kvällen Lisa försvann och blev mördad, som medför att han kan inte vara någon gärningsman.
Den som skall ifrågasätta hennes vittnesmål måste kunna motbevisa henne att Nerjius fanns inte i bostaden som hon vittnat om den tiden 19.00.

Jag kan påstå utan överdrift att det är helt omöjligt att motbevisa hennes vittnesmål.
Att komma med något påstående att någon sett hans bil köra mot Martorp, säger absolut ingenting man kan påstå vad som helst de man inte behöver bevisa.
Det här gäller ett mord och då måste det finnas konkreta bevis mot gärningsmannen, det duger inte att komma med ett lösryckt påstående, som det inte heller finns någon konkret koppling till.
Att inte Irina och Aivaras kom till Sverige och vittnade var sannolikt därför de litade inte på det svenska rättssystemet och rättssäkerheten.
De vet att Nerjius är oskyldig till mordet på Lisa som de också vittnat om, att han har ingenting med Lisas död att göra, men det är endast att se vad som hänt för honom.

Irinas vittmesmål har ingen bärkraft alls. Aivaras däremot har det.
2016-03-30, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Irinas vittmesmål har ingen bärkraft alls. Aivaras däremot har det.
Irina är ett mycket starkt och viktigt vittne därför hon vet till 100% om Nerijus var hemma i bostaden vid 19.00 tiden, som gör att hon kan avgöra om han var någon gärningsman för Lisa.
Irina och Nerijus har haft omfattande förhör av förhörsledarna, som det vid analys av förhören visar att Nerijus fanns hemma i bostaden vid 19.00 tiden och han kan därför inte vara någon gärningsman.
Nu finns det mycket annat som kompletterar att Nerijus var ingen gärningsman, som gör att det finns inget tvivel att han är oskyldig till mordet på Lisa.
Irina har sagt vid förhör i Sverige att Nerijus fanns i bostaden 19.00 och vid förhör av svensk polis i Litauen sade hon att hon var 100% säker att Nerijus fanns i bostaden 19.00.
Sedan vittnade hon under ed från Litauen för Hovrätten med alla procedurer som det innebär i Litauen att Nerijus fanns i bostaden från 18.45 den kvällen Lisa försvann.
Ett vittne under ed är ett mycket starkt vittne i Litauen och fanns ingen orsak för Irina att inte vittna under ed, därför hon behövde endast säga sanningen.
Jag anser att det var en brilliant ide av advokat Rönnbäck att ta in Irina som vittne därför alla som vittnar i Litauen måste göra det under ed, och ett vittne under ed har stor tyngd.
Att nära anhörig inte får vittna under ed i Sverige är helt betydelselöst.
Styrkan i Iranas vittnesmål under ed försämras inte ett dugg.
2016-03-30, 10:42
Medlem
Quods avatar
Citat:
Irina är ett mycket starkt och viktigt vittne därför hon vet till 100% om Nerijus var hemma i bostaden vid 19.00 tiden, som gör att hon kan avgöra om han var någon gärningsman för Lisa.

Jag tror också hon vet till 100%. Och det är nog få som säger emot dig på den punkten.

MEN. Den intressanta frågan är om hon ljuger.
2016-03-30, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quod
Jag tror också hon vet till 100%. Och det är nog få som säger emot dig på den punkten.
MEN. Den intressanta frågan är om hon ljuger.
Om Irina skulle ha ljugit det skulle ha kommit fram vid förhören med förhörsledarna, därför de var duktiga på att grilla både Nerijus och Irina de skulle inte haft en chans att komma med lögner.
Irina var psykiskt pressad under förhören i Sverige därför hon visste inte vad de hittar på mot henne, det sades bland annat att hon riskerade fängelse för att hon tvättat Nerijus byxor, som helt säkert ökade på rädslan, hon tänkte på sin son som kunde bli utan förälder.
För Irina och Aivaras de behöver endast se vad som hände med Nerijus, därför de vet sanningen.
2016-03-30, 13:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad yrar du om, du har ingen aning om var NB var kl 19:00. Det vet bara han själv, hans fru och möjligen brodern om han tagit sig ur sitt rum. Det verkar inte spela någon roll hur många vittnen det finns för eventuellt alibi, paret med hunden är supergudar med röntgensys och fotografiskt minne.
Det finns inte minsta alibi för den tiden - så vem som vet vad är fullständigt skit det samma.

Det är frånvaron av alibi som är det väsentliga: NB har ingen som kan gå i god för honom.

Vad du sen anser ger jag inte ett vitten för - dina inlägg har aldrig tillfört nåt av värde i mitt tycke. Det är mest 70 frågetecken och vad DU vill veta, vad DU tycker borde utredas, vad DU anser som nån sorts superagent.
Ha en bra eftermiddag för övrigt.
2016-03-30, 14:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Vilken lögnaktig slyna IB är. I det sista förhöret i Litauen så minns hon plötsligt att mystiska personer hade varit inne i hennes hus och även synts precis där man har hittat BOs tillhörigheter. Hon minns plötsligt också att NB var hemma 19.00 till 100%. Och att han inte alls hade varit nervös efter mordet utan varit precis som vanligt. Sen skyller hon tidigare lämnade uppgifter på den stygga svenska polisen som hon var rädd för. Vilket jävla dravel alltså.
Inledningsvis kunde jag ha viss förståelse för henne utifrån att hon högst troligt levt under förtryck, han har dominerat och trakasserat henne. Utöver detta press på sig att ställa upp som maka från hans familj (främst morsan som är ettrig som en iller). Som tredje aspekt från advokatens håll. Hennes slutförhör ändras så markant och hon har inte kunskapsnivå att tala i såpass juridiska termer så hon är helt klart påverkad när det plötsligt ramlar in 8-9 alternativa gärningsmän bl.a.
Efter förhör i HovR är jag dock beredd att se henne i det sken som du uttrycker det för hon beter sig som en jävla bitch och ljuger som en häst travar. När hon inte levererar direkta lögner så gör hon omskrivningar och förskönar.
Kan meddela att procentsatsen på hennes sk sanningshalt ökade till 200% enligt henne i HovR:
Citat:
– Hundra procent säker. Två hundra procent säker på att han var hemma klockan 19.00.
Utöver detta framställde hon sig som Moder Theresa själv:
Citat:
Citat:
Minns du att förhörsledaren frågar dig i slutet om det du berättat är helt sant?, undrar åklagaren.
– Ja!
Minns du vad du svarade då?
– Att jag väljer sanningen som vanligt.
Citat:
Inger Rönnbäck har en till fråga. Hur förhåller du dig till sanning?
– Sanning. Jag gillar inte lögn.
– Det var mina föräldrar som uppfostrade mig att jag inte skulle ljuga någon gång.
Gällande att NB ber dem säga att han var hemma från kl 18 och att inte säga att hon tvättat säger hon följande under rättegången:
Citat:
Har han sagt att ni ska säga att han varit hemma 17.30–18.00?
– Han har inte sagt det till mig.
Har han sagt något om hans kläder?
– Om kläderna sa han ingenting.
Citat:
– Jag har inte tvättat arbetskläder, säger hustrun.
FUP:
Citat:
"det var bara så, sa han, tänk inte berätta att tvättade kläder annars kan dom tänka att det är ja som är inblandad."

"och så ( ohörbart ) sa han till mig och Aivaras att ni får säga att jag kommit hem innan klockan sex, inte efter."

",.har Nerijus sagt till dig och Aivaras att ni ska tala om att han var hemma klockan arton?
Att han kommit hem innan arton men inte efter"

" Är det okej om jag förklarar ( ohörbart…)
Jättegärna
( ohörbart…) hade varit på morgonen och vi röker, då hämtade eller skulle det väldigt olyckligt att hans byxor var smutsiga igår, visst var det inte var det opassande av mig att göra det, då sa jag kanske det var du som gjorde något mot tjejen, då kollar han på mig och säger är du helt galen eller, och då säger ja, och sa till mig, eller till oss, tänk inte berätta att du tvättade kläderna, annars börjar dom misstänka mig, då sa han det
Mmm, var det då han sa också att ni skulle tala om vilken, att han var hemma innan klockan var sex? Jag kom tillbaka innan arton inte senare sa han "

" Det är så att jag tvättade hans arbetskläder tillsammans med mina kläder, det var då. Han har bytt kläder men jag har inte sett det. Men det är så att måndagen de sa att ta de här kläderna o använda dem men ni får inte säga att jag hade andra kläder eller nått i den här stilen.
Sa han också att han hade varit hemma kl 18 på söndagskvällen
När han blev orolig o rökte mycket vad klockan var så kanske var det runt kl 6 så pratade vi. Ok sa han då sa att jag kom hem kl 17.30 eller 18 inte mer än så "
Sen lägger den patetiska människan in att NBs oro berodde på att han har en dotter vilket är rent hyckleri inför rätten då han inte ens vet vart hon bor sen flera år.
Citat:
Nerijus, han har ett eget barn. Visst var han också orolig, som vi alla andra.
Utöver detta nämner han själv inte dottern mer än en gång då han krasst och torrt svarar på en fråga i förhör om sociala förhållanden. Han reagerar med andra ord inte det minsta på dottern - förrän i TR då han melodramatiskt åberopar sig själv inför Lisas familj som den förstående fadern och har fräckhet nog att åberopa att han känner medlidande som far. Han fullständigt äcklar mig via dessa uttalanden på samma sätt som hon är en patetisk lögnerska.

nlt liverapportering HovR.
Senast redigerad av develi 2016-03-30 kl. 14:41.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in