2016-03-29, 23:28
Medlem
Vad kan det kosta på ett ungefär att ta ett lastbilskörkort?

Jag har redan körkort för personbil och taxi och har kört en del med släp och även lite större bilar som Ford transit när jag körde färdtjänst.

Finns det möjlighet att övningsköra med lastbil utan att köra på trafikskola, tänkte ifall det är åkare som har detta som extrajobb, men det är kanske inte lagligt.
Citera
2016-03-29, 23:50
Medlem
ArischManns avatar
Det är gratis genom arbetsförmedlingens yrkes utbildning
Citera
2016-03-29, 23:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av haddirajraj
Vad kan det kosta på ett ungefär att ta ett lastbilskörkort?

Jag har redan körkort för personbil och taxi och har kört en del med släp och även lite större bilar som Ford transit när jag körde färdtjänst.

Finns det möjlighet att övningsköra med lastbil utan att köra på trafikskola, tänkte ifall det är åkare som har detta som extrajobb, men det är kanske inte lagligt.

Yrkeskompetensbevis (YKB) måste du ha om du vill ha jobb
Kursen är för dig som tagit C-kort efter 10 september 2009 och är äldre än 21 år, samt för dig som tagit D-kort efter 10 september 2008 och är äldre än 23 år. Utbildningen avslutas med ett teoretiskt prov på Trafikverket. Grundutbildningen är 140 timmar, alternativt 280 timmar beroende på elevens ålder. Kontakta oss om du känner dig tveksam på vad som gäller för just dig.

kostnad : 20 - 30 lax .utöver körkortet

tror nog det bli svårt att hitta någon som lånar ut sin 1-2 miljoners lastbil till dig .
Citera
2016-03-29, 23:54
Medlem
Streckkods avatar
Om du är mörkhyad så är det gratis.

En kompis går nu en sån utbildning och AF betalar notan á 300.000 kr / skalle.

I klassen finns en lirare med brottsbenägen hudfärg som är där för fjärde gången
utan att klara ett endaste prov.

Väl över en mille i avloppet och killen kommer aldrig att klara lastbilskortet.
Undra just varför inga kvällstidningar skriver om det här?
Citera
2016-03-29, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Streckkod
Om du är mörkhyad så är det gratis.

En kompis går nu en sån utbildning och AF betalar notan á 300.000 kr / skalle.

I klassen finns en lirare med brottsbenägen hudfärg som är där för fjärde gången
utan att klara ett endaste prov.

Väl över en mille i avloppet och killen kommer aldrig att klara lastbilskortet.
Undra just varför inga kvällstidningar skriver om det här?

300.000! Även jag har hört om afganer och somalier som inte förstår ett ord svenska som hamnat på båge CE och DE utbildningen och fått köra upp 5-6 gånger tills instruktören tröttnat och godkänt dom bara för att slippa dom.

Hur i herrans namn ska dom klara en frosthalka?
Citera
2016-03-30, 00:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merciful
300.000! Även jag har hört om afganer och somalier som inte förstår ett ord svenska som hamnat på båge CE och DE utbildningen och fått köra upp 5-6 gånger tills instruktören tröttnat och godkänt dom bara för att slippa dom.

Hur i herrans namn ska dom klara en frosthalka?

frågan är vem kommer anställa dom
Citera
2016-03-30, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av minponny
frågan är vem kommer anställa dom

Det finns åkerier som gillar lönebidragsanställda...
Citera
2016-03-30, 00:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merciful
Det finns åkerier som gillar lönebidragsanställda...
nja inte dom jag träffat på då lastbilen kan kosta mer att ha på verkstad än vad bidragen genererar .
Citera
2016-03-30, 00:10
Bannlyst
Citat:
nja inte dom jag träffat på då lastbilen kan kosta mer att ha på verkstad än vad bidragen genererar .

Det kan säkert stämma men det finns lika många oseriösa aktörer. Dom större speditörerna har pressat priserna till 80-tals nivå därför en hel del rumäner och bantunegrer bakom ratten.
Senast redigerad av Merciful 2016-03-30 kl. 00:15.
Citera
2016-03-30, 00:38
Medlem
Citat:
Yrkeskompetensbevis (YKB) måste du ha om du vill ha jobb
Kursen är för dig som tagit C-kort efter 10 september 2009 och är äldre än 21 år, samt för dig som tagit D-kort efter 10 september 2008 och är äldre än 23 år. Utbildningen avslutas med ett teoretiskt prov på Trafikverket. Grundutbildningen är 140 timmar, alternativt 280 timmar beroende på elevens ålder. Kontakta oss om du känner dig tveksam på vad som gäller för just dig.

kostnad : 20 - 30 lax .utöver körkortet

tror nog det bli svårt att hitta någon som lånar ut sin 1-2 miljoners lastbil till dig .

Har full förståelse för att man inte vill låna ut sin lastbil :-)

Så om jag inte inte siktar på en karriär som yrkeschaufför blir det att hosta upp åtskilliga tusenlappar alltså...gissade på det
Citera
2016-03-30, 10:22
Medlem
sebastian66s avatar
Kan du inte få det via arbetsförmedlingen så lär du få hosta upp emot minst 100.000.
Då är det teori tillstånden körningar mm det är trots allt en massa ggr du lär få köra.
Att ha kört med släp innebär inte att man automatiskt kan backa med Lastbil+släp.
Det är stor skillnad,en del reder ut det fort medans en del andra behöver massa lektioner för
att ens kunna backa seriöst
Citera
2016-03-30, 16:15
Medlem
Ok, tack för info, jag var mest nyfiken. Jag förstår att det skiljer mkt i att backa med vanligt personbilssläp jämfört med lastbilssläp, dubbla axlar, överhäng m.m. Att tänka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in