Citat:
Ursprungligen postat av
birdlover
De befann sig i området vid kritisk tidpunkt, körde aktuell väg åt det ena eller andra hållet. De kan ha styrkt att NB's bil inte var hemma. De kan ha mött NB när han körde från Martorp. De kan ha sett något vid Martorp etc. Allt beroende på vilken väg de åkte. Ytterligare vittnesmål som bundit NB vid brottet. (många kan här, men vi får inte ha skygglapparna på)
Förhoppningsvis är de hörda och deras vittnesmål hamnat i "slasken" som ointressanta, men om inte de är hörda...?
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Tyck vad du vill, inte mig emot. Men som sagt: en beige mindre personbil och att de ses kl 19.14 gör att jag ser dem som helt ointressanta jämfört med vittnenas uppgift - bilen stämmer inte för fem öre och inte tidsangivelsen där de är heller.
Läs en gång till vad jag skrivit.
Kl 19.14 blir de sedda. Är det helt omöjligt att vittnena som sett dom vid Gerds torp tagit fel på tid? Det är lätt att ta fel på några minuter hit och dit. Färg och modell på bilen skulle jag vilja ha bekräftat. (
Själv vet jag inte vilken bil eller vilken färg det är på grannens bil, men däremot vet jag regnumret. Vi minns detaljerna om det vi är intresserade av.)
När lämnade de Gerds torp? Är det helt omöjligt att de kunde ha relevanta uppgifter att lämna? Du påstår att NB inte var hemma efter kl 19. Är det då helt omöjligt att de passerat NB's bostad och sett att bilen inte var hemma? Eller att de körde mot Martorp och mötte NB? Eller att de passerade Martorp och gjorde några observationer? Så i mina ögon är de inte ointressanta - de är lika viktiga som övriga vittnen.
Förstå mig rätt - jag tror att NB är skyldig. DNA-bevisen pekar på det. Men för den skull måste jag kunna ifrågasätta vittnesmål. Kan det vara på nåt annat sätt? Minns vittnet fel? Har vittnet uppskattat tiden fel? Har vittnet uppfattat något annorlunda?. Jag kan inte låsa mig vid att de vittnesmål som talar för NB's skuld är sanna/riktiga bara för att jag tror att han är skyldig, lika lite som jag kan låsa mig vid att de vittnesmål som talar för att NB är oskyldig är sanna/riktiga.
Och jag försöker se helheten, men bara för att uppgift A pekar i en riktning behöver inte uppgift B göra det även om det verkar så. Jag kan sätta upp en rimlig hypotes att så är fallet, men hypotesen kan ändå vara fel (
eller rätt).