2016-03-29, 12:57
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Finland väljer nu den enda rätta vägen http://www.di.se/artiklar/2015/12/7/finland-provar-medborgarlon/
Men du kan väl ändå inte stå här och påstå att jorden är rund? Vem tror du att du är!?

Citat:
Dags för svenska politiker att ta sig i kragen snart.
Det vore sannerligen något nytt.
Senast redigerad av KonungHonung 2016-03-29 kl. 13:04.
Citera
2016-03-29, 13:30
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Då har du såklart inga problem med att vi skrotar arbetsförmedlingen och sparar 78 miljarder skattekronor årligen?

KonungHonung! Vill du göra AF's personal arbetslösa? Många av dom är indvandra eller handikappade, vad ska dom jobba med istället??
Citera
2016-03-29, 13:35
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
KonungHonung! Vill du göra AF's personal arbetslösa? Många av dom är indvandra eller handikappade, vad ska dom jobba med istället??

Finns andra sätt att skapa hittepåjobb än att bekosta en myndighet som har som jobb att kontrollera arbetslösa. Man hade t.ex kunnat lägga pengar på vården så att det blir mer attraktivt att söka sig dit, polisen behöver mer resurser osv.
Citera
2016-03-29, 13:35
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ja, jag vill göra arbetsförmedlarna, jobbcoacherna & Fas 3-anordnarna arbetslösa. De får medborgarlön som alla andra.

Det finns bättre saker att göra med sitt jordeliv än att konfiskera sina medmänniskors tid. Det håller du säkert med om.
Citera
2016-03-29, 13:42
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Det finns jobb. Jag har aldrig haft ett fast jobb och jag har aldrig heller varit utan jobb när jag väl vill jobba.

Anledningen till att du inte hittar ett jobb är: Lathet.

Största chansen att hitta jobb är inte genom arbetsförmedlingen utan det är genom vänner och bekanta. Random fråga folk när du är på någon fest med folk du aldrig täffat. På krogen ja vart fan som egentligen.

Så säg inte att det inte finns jobb.

Du bor i en cartonlåda? Jamen, tur för dig och ditt nätverk..Jag skäms inte för jag är arbetslös, men dett har tyvärr inte skaffat mig jobb..Tvärtom behandlas man som pest drabbad..Ingen vill bli "besmittat".
Citera
2016-03-29, 13:46
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Finns andra sätt att skapa hittepåjobb än att bekosta en myndighet som har som jobb att kontrollera arbetslösa. Man hade t.ex kunnat lägga pengar på vården så att det blir mer attraktivt att söka sig dit, polisen behöver mer resurser osv.

Jag använder smileys till HonungKonung, för jag är enig med honom, om någon missförstått det..
Citera
2016-03-29, 13:47
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ja, jag vill göra arbetsförmedlarna, jobbcoacherna & Fas 3-anordnarna arbetslösa. De får medborgarlön som alla andra.

Det finns bättre saker att göra med sitt jordeliv än att konfiskera sina medmänniskors tid. Det håller du säkert med om.

Yep
Citera
2016-03-29, 15:02
Medlem
Har du provat att söka till telefonförsäljare? I princip behövs ingen utbildning. Det räcker med social smidighet, talförhet och ett sjujävla driv.
Citera
2016-03-29, 15:20
Medlem
Juneauxs avatar
Citat:
Du bor i en cartonlåda? Jamen, tur för dig och ditt nätverk..Jag skäms inte för jag är arbetslös, men dett har tyvärr inte skaffat mig jobb..Tvärtom behandlas man som pest drabbad..Ingen vill bli "besmittat".

Väldigt svårt och begripa vad du menar. Men jag tror jag förstår.

Anledning till att du är arbetslös?
Citera
2016-03-29, 15:29
Medlem
Cloudriders avatar
Betala utbildning, för att få ett jobb, för att sedan betala tillbaka för sin utbildning. Vara skuldsatt stora delar av sitt liv, här snackar vi modernt slaveri.

Det finns jobb, man får inte vara kräsen!
Citera
2016-03-29, 15:38
Medlem
j.m-hs avatar
Citat:

Konfiskera andras människors tid är precis vad du gör när du inför medborgarlön, då den är bekostad av dina medmänniskors tid i arbete. Mot deras vilja.

Citat:
Ursprungligen postat av nevlec
helst ett yrke där inte kroppen tar skada och där man kan ta det lugnt för vi har ändå blivit automatiserade såpass mycket att tunga arbeten icke bör existera. Vet inte om det finns jobb inom vården men har hört att man kan lätt bli smittad av diverse sjukdomar via avföring etc etc

Citat:
Ursprungligen postat av nevlec
Jag har gett upp sökt hur många jobb som helst överallt och allt jag möts av är antigen för höga krav eller måste flytta men finns inga bostäder eller så finns det bostäder men inga jobb. Vad ska jag göra? allt utvecklas så att robotar och datorer tar över jobb finns inga jobb och jag har inte råd att utbilda mig utan inkomst har panik vet inte vad jag ska göra längre vad fan gör man?
Du säger att du möts av för höga krav av arbetsgivare, när dina egna krav på arbete är att i stort inte behöva arbeta på jobbet? Konstigt, men vi kanske kommer fram till en lösning senare i tråden.
Senast redigerad av j.m-h 2016-03-29 kl. 15:45.
Citera
2016-03-29, 15:52
Medlem
Citat:

Jag ser att du ändrat ditt "förslag" på medborgarlön från 15.000 till 10.000 i din fotnot efter vår senaste diskussion. Så då gör vi om räknestycket med dina nya siffror. Skulle man dela ut gratispengar till alla från 18 år och upp i storleksordningen 10.000 per månad skulle det innebära en kostnad på 939 miljarder per år med dagens folkmängd (2015).

Det offentligas inkomster var 2015 1781 miljarder (enligt prognos). Så istället för att ha 1781 miljarder att disponera till t.ex. skola, sjukvård, äldreomsorg, kollektivtrafik, vägbyggande och underhåll, mm, mm så skulle man ha 842 miljarder. Det vill säga mindre än hälften av det man har idag.

Om man vill leva i ett samhälle utan sjukvård, skolor, vägar, kollektivtrafik och äldrevård låter medborgarlön som en kanonidé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in