2016-03-29, 01:29
Bannlyst
Tacka invandringen för det du upplever som problem. Flytta till Norge istället, gör det nu med detsamma.
Citera
2016-03-29, 02:13
Medlem
Zaaphs avatar
Precis som TS konstaterar så utförs allt fler jobb av robotar, samtidigt som andra jobb flyttas antingen till storstäder eller till låglöneländer. En förenklad lösning på detta skulle kunna vara att:

1) Införa 6-timmars dagar med marginellt sänkt eller bibehållen lön. Fler får dela på samma arbeten.

2) Ta dom rikas pengar. Höja skatterna på kapitalinkomster och vinster samt jaga skattefuskare hårdare. Pengarna används till att skapa fler jobb inom välfärden samt till integrationsarbete.

3) Decentralisera. Flytta myndigheter och kontor från storstäderna vilket leder till att det är lättare att få jobb och bostad på samma plats.

Att sen inget parti förutom kanske Vänsterpartiet skulle genomföra detta är en annan femma. Som kortsiktig lösning rekommenderar jag TS att skaffa sig en utbildning inom ett bristyrke för att enkelt kunna få jobb.
Citera
2016-03-29, 06:36
Bannlyst
* Kom på något du brinner för och är duktig på.
* Starta eget, du kan få starta eget bidrag.
* Gå en kurs inom marknadsföring.

Annars som andra säger, utbilda dig.
Citera
2016-03-29, 06:58
Medlem
Rebell4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
Tacka invandringen för det du upplever som problem. Flytta till Norge istället, gör det nu med detsamma.

Invandrarna tar våra jobb!!

Lösning:

Bli invandrare själv, och ta norrmännens jobb!!

Haha, förlåt- menade inget illa, kunde bara inte låta bli.

Till Ts- du har fått många bra råd av andra i tråden, så det enda råd jag kan ge är- har du funderat på att starta eget? Kanske inom tjänstesektorn, där du hyr ut dig själv? Eller import av varor och sälja på tradera/facebook te:x..

Nu är jag ingen expert på detta, så det behövs en kunnigare person än mig för att hjälpa dig med företagsiden.

Hoppas det löser sig, Ts!
Citera
2016-03-29, 11:06
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Nej, stanna kvar och engagera dig för medborgarlön och kontrollerade gränser (EU-utträde) istället.
Citera
2016-03-29, 11:24
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsechair
Hur ger din blotta existens dig rätt till andras pengar och tillhörigheter? Du får existera hur hårt du vill, du behöver inte lyfta ett finger men kräv inte att ta del av något du inte har gjort dig förtjänt utav som inte tillhör dig!
Inte andras tillhörigheter. Mina tillhörigheter. Jordens resurser och råvaror tillhör mig lika mycket som någon annan.

När nu stora delar av landet privatiserats och ockuperats skulle min medborgerliga rättighet kunna förkroppsligas i en medborgarlön om 10-15k, helt befriad från, gränslöst manipulerbara, krav på motprestation.

Citat:
Du kan jobba som vad du vill, simpel knegare, starta eget företag eller som professionell kuksugare. Den maskinproducerade maten och det maskinproducerade bordet tillhör inte dig om du inte kan införskaffa det med egna medel!
Jag behöver inte lyfta ett finger för att rättfärdiga min grundläggande existens. Speciellt inte när basvarorna produceras av datorer och robotar.

Deal with it.

Citat:
Har jag antytt detta eller hittar du bara på nu!?
Du lät inte så intresserad av att skrota arbetsförmedlingen. Fast det kanske du är?

Citat:
Ingenting alltså! Du vill ha andras pengar så att du kan sitta på en stol dagarna i ända.
Parasit är ett väldigt passande ord för dig och det värsta är att du gillar att vara en parasit och gärna ger dig själv det epitetet, du bidrar inte med något utan ställer krav baserat på din egen menlöshet och tror att andra kommer ställa upp för dig.
Det är du som är för sinnessvag och lutherskt indoktrinerad för att erkänna mitt bidrag till civilisationen. Inte ens mina skattepengar är goda nog eftersom jag har fel åsikter.

Parasiten är låtsasjobbaren som använder förbränningsmotor för att ta sig till och från vuxendagiset.
Senast redigerad av KonungHonung 2016-03-29 kl. 11:30.
Citera
2016-03-29, 12:04
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Men marknaden är ju totalt snedvriden och fortfarande går nästan 400000 arbetslösa och politikerna dom bara snackar ingen ska behöva gå arbetslös blablabla bara tomt prat

Ta mig fan sorgligt att det ska behöva vara så här
Precis, det är för mycket snack och för lite verkstad. Moderaterna pratar om att dom vill göra det lättare för unga att skaffa sig sitt första arbet och det är väldigt bra, men det händer inget mer. Dom hade makten i 8 år och inte blev arbetsmarknaden bättre för det.

Citat:
Flytta till Norge istället, gör det nu med detsamma.

Hade jag haft pengar så hade jag dragit till Norge eller något annat land för längesen, Sveriges arbetsmarknad är ju helt värdelös och inte försöker någon förbättra den heller, arbetsgivarna utnyttjar antalet arbetslösa till att pressa ned lönerna och sätter högre krav.
Citera
2016-03-29, 12:07
Medlem
Juneauxs avatar
Det finns jobb. Jag har aldrig haft ett fast jobb och jag har aldrig heller varit utan jobb när jag väl vill jobba.

Anledningen till att du inte hittar ett jobb är: Lathet.

Största chansen att hitta jobb är inte genom arbetsförmedlingen utan det är genom vänner och bekanta. Random fråga folk när du är på någon fest med folk du aldrig täffat. På krogen ja vart fan som egentligen.

Så säg inte att det inte finns jobb.
Citera
2016-03-29, 12:09
Medlem
Manuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det finns visst jobb. Dra ut tummen ur röven och kolla upp inom vilka yrken med minimal eller ingen utbildning det finns jobb, genomgå den eventuella utbildningen, sök jobb.

Yrken jag spontant kan komma på.

Undersköterska/vårdbiträde
Hemtjänsten
Städare
Taxichaufför
Diskare
McDonalds/Burger King/Max
Cafébiträde

Jag undrar ofta om folk på det här forumet trollar eller är genuint korkade när de skriver den här typen av inlägg. Jag jobbade på BK för flera år sedan, och just min restaurang fick in 50-100 ansökningar per vecka, och då vet jag inte hur många ansökningar vi fick via enkäten på BKs hemsida. Sist en släkting sökte ett städjobb så konkurrerade hon med 200 andra sökanden. Söktrycket ser likadant ut på caféer och restauranger, och i taxibranchen måste du konkurrera med svartjobbande araber. Vårdbiträde och jobb inom hemtjänsten är väl de enda alternativen där folk har en halvvettig chans att få jobb, men även där är de mycket glada för att ringa in dig som vikarie istället för att anställa dig, vilket betyder att du aldrig vet när du är ledig och risken är att du fortfarande måste leva på bidrag för att överleva.
Citera
2016-03-29, 12:15
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Största chansen att hitta jobb är inte genom arbetsförmedlingen utan det är genom vänner och bekanta.
Då har du såklart inga problem med att vi skrotar arbetsförmedlingen och sparar 78 miljarder skattekronor årligen?
Senast redigerad av KonungHonung 2016-03-29 kl. 12:17.
Citera
2016-03-29, 12:19
Medlem
Juneauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Då har du såklart inga problem med att vi skrotar arbetsförmedlingen och sparar 78 miljarder skattekronor årligen?

Verkligen inte!

Jag var inskriven en gång i tiden när jag började söka jobb. Det tog mig 2 timmar efter inskrivningen så fick jag panik över vad fan jag hade gjort när jag fick höra om hur jagade folk blev så ringde upp dom och sa att jag fått jobb och bad dom skriva ut mig
Citera
2016-03-29, 12:37
Avslutad
Finland väljer nu den enda rätta vägen http://www.di.se/artiklar/2015/12/7/finland-provar-medborgarlon/

Marknaden kommer att behöva medborgarlön så snart bör detta även vara verklighet i Sverige. Det säger sig självt att när det finns färre jobb än vad det finns arbetssökande så kan man inte sparka på människor och tvinga ut människor i "låtsasjobb" och "låtsasåtgärder" som på papperet ska se ut som jobb när det handlar om fiktiva jobb. För att inte tala om alla som routas runt i studiesystemet med CSN och som räknas som självförsörjande. Hur fan kan man räknas som självförsörjande på CSN bidrag och CSN lån från staten, ganska komiskt faktiskt.

Dags för svenska politiker att ta sig i kragen snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in