2016-03-21, 21:24
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thobbe
Sedan att flygplanens hastighet inte alls påverkas av rotationen samt motståndet känns ju rimligt.. Rätt tokig grej att ifrågasätta jordens form med all vetenskap och forskning. Nästan lika tokigt som att tro att nervgiftet flourid/flour tillsätts i dricksvattnet ..Oh wait.. Det görs ju redan. Är dock en annan diskussion.. Out.
Är det inte konstigt att du kan hoppa jämnfota i gången på ett passagerarplan som rör sig framåt i tusen kilometer i timmen utan att flyga bakåt i tusen kilometer i timmen? Det måste bero på gångens form. Tur att den är platt...

Kan du förklara varför sylt ramlar mot locket inuti en syltburk, om du vänder uppochned på den, utan att hänvisa till gravitation?
Citera
2016-03-21, 22:34
Medlem
madtops avatar
Citat:
den kanske inte är platt men den nuvarande modellen håller inte..

Du behöver bara bevisa en enda sak som "inte håller" med den vedertagna teorin så stjälper du den. Du kommer dessutom få nobelpris, bli hyllad över hela världen och bli ekonomiskt oberoende. Så kör hårt och överraska oss.

Citat:
Rätt tokig grej att ifrågasätta jordens form med all vetenskap och forskning.

Inte alls - att ifrågasätta är en stor del av vetenskapen. Det blir tokigt först när man påstår en massa saker utan att ha belägg för dem.
Citera
2016-03-24, 23:06
Medlem
withnonames avatar
Satellitbilder på jorden är väl övertygande? Det kan ju omöjligt vara en konspiration när så många har satelliter däruppe.Från Mount Everest får man också indikationer om att det är en boll
Citera
2016-03-25, 23:56
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Satellitbilder på jorden är väl övertygande? Det kan ju omöjligt vara en konspiration när så många har satelliter däruppe.Från Mount Everest får man också indikationer om att det är en boll

Haha. Foliehattarna hävdar så klart att satelliter inte existerar, och att alla bilder på jorden är CGI. Vad vi inte fått svar på är bl.a. varför jorden skulle vara platt när andra himlakroppar är klotformade. Vem som helst kan ju köpa ett teleskop och enkelt konstatera att våra grannplaneter inte är platta. Så varför jorden?

Så skruvat förhållande till information. NASA, alla astronomer och varenda jävla människa som hävdar att jorden är rund är antingen grundlurade eller konspiratörer. Inga bevis kan övertyga foliehattarna om motsatsen. Ändå krävs det bara ett gäng usla youtube-klipp och några bibelcitat för att dom ska tro att jorden är platt.
Citera
2016-03-26, 12:14
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Haha. Foliehattarna hävdar så klart att satelliter inte existerar, och att alla bilder på jorden är CGI.

Hur förklarar de bilder tagna av Jorden innan computer generated imagery var möjligt att framställa?
Modeller av Jorden typ Staffan Westerbergs vilse i pannkakan var ju som bekant inte framställda via dator och kan därför inte kallas CGI.
Citera
2016-03-26, 12:58
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Hur förklarar de bilder tagna av Jorden innan computer generated imagery var möjligt att framställa?
Modeller av Jorden typ Staffan Westerbergs vilse i pannkakan var ju som bekant inte framställda via dator och kan därför inte kallas CGI.

Dom kommer på något ska du se. Äsch vad fan, jag gör det åt dom. Man har givetvis gjort en jordglob i plast och fotograferat den mot en svart bakgrund med lite vita prickar på. Mystiken tätnar.
Citera
2016-03-29, 07:16
Bannlyst
Något som jag tycker är spännande är att fartyg faktiskt inte försvinner under horisonten 5-6 km bort, det har man ju alltid trott att dom gör.
Citera
2016-03-29, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allanbama
Något som jag tycker är spännande är att fartyg faktiskt inte försvinner under horisonten 5-6 km bort, det har man ju alltid trott att dom gör.

När försvinner fartyg under horisonten då?
Citera
2016-03-29, 09:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av theKGS
När försvinner fartyg under horisonten då?
Det beror på hur bra teleskop du har.
Citera
2016-03-29, 09:29
Medlem
madtops avatar
Citat:

5-6 km låter lite kort eftersom avståndet är beroende av din höjd över vattnet och fartygets höjd. 10-20km för ett större fartyg låter mer rimligt.
http://media10.jrsk.org/Avst%C3%A5ndsber%C3%A4kning.pdf

Vad jag tycker är spännande är att du verkar antyda att föremål inte försvinner bakom horisonten. Det är speciellt intressant eftersom det är ett mycket felaktigt påstående.
Citera
2016-03-29, 09:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
5-6 km låter lite kort eftersom avståndet är beroende av din höjd över vattnet och fartygets höjd. 10-20km för ett större fartyg låter mer rimligt.
http://media10.jrsk.org/Avst%C3%A5ndsber%C3%A4kning.pdf

Vad jag tycker är spännande är att du verkar antyda att föremål inte försvinner bakom horisonten. Det är speciellt intressant eftersom det är ett mycket felaktigt påstående.
Dom verkar inte försvinna, men du kan enkelt prova själv.
Använd ett teleskop och titta över en 1 mil bred sjö. Om du kan se stranden på andra sidan så har jag rätt, eller hur?
Citera
2016-03-29, 09:41
Medlem
Citat:
Dom verkar inte försvinna, men du kan enkelt prova själv.
Använd ett teleskop och titta över en 1 mil bred sjö. Om du kan se stranden på andra sidan så har jag rätt, eller hur?

Påstår du att horisonten inte existerar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in