2016-03-29, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerfilm
Ja och nej. Det är en intressant sammanställning. Den förklarar dock inte den udda proportionen mellan å ena sidan den oerhört stora mängd människor som deltog i skallgång/marksök och den starkt begränsade krets personer som gjorde en stor del av fynden.

Ursäkta att jag lägger mig i, men den stora skallgångskedjan med MPS kom först på onsdagen. Familjen och vänner var där dygnet runt från det att Lisa saknades (dvs söndag kväll).

EDIT. Ser nu att det är i enlighet med #develis sammanställning. Många små saker hittades tidigt och de som då letade i närområdet för försvinnandet är, naturligt, dom som gjorde fynden. Allt annat hade varit märkligt.
Senast redigerad av Remark 2016-03-29 kl. 01:27.
2016-03-29, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Inte ett skit mysko eftersom mopeden aldrig har lämnat parkeringsplatsen .
När Anders "såg" Lisa åka söderut var hon förmodligen redan död .
Mördad av den snälle och vänlige Nerijus som i din värld aldrig gjort en fluga förnär .
Han är så in i helvete skyldig man kan bli , det är den verkliga sanningen .
Om du skall få en uppfattning om Nerijus är gärningsmannen måste du veta var han fanns när Lisa försvann och blev mördad.
Enligt FUP sid 183
Arne Jönsson säger i förhör: Gustav kom med dottern från Årnäs ca 19.10-19.15 och Gustav har sagt att då han körde förbi litauerna så vinkade de och klockan var då 19.15.
Den som vinkade till Gustav var Nerijus som satt ensam på trappen.

Förhörsledarna grillar Nerijus och Irina i förhören.
Det var Nerijus som satt ensam på trappen och tog en rök när Gustav åkte förbi.
Nu kommer Irina ut på trappen och sätter sig bredvid Nerijus för att ta en rök, när de båda ser att Gustav och dottern åker från herrgården, enligt Nerijus stannar de ca 5 minuter i herrgården när de åker därifrån. Irina bad Nerijus att stoppa Gustav för att tala om att jobbet med fönsterblecket var klart, men Gustav hälsade och körde förbi.
Förhörsledarna frågar Irina om många små detaljer exempelvis på vilket trappsteg de satt och på vilken sida om Nerijus hon satt och vad sade han till Gustav, hälsade Nerijus först eller Gustav, åkte han ensam och körde Gustav bilen, som han inte gjorde utan det var dottern.
Sedan frågar förhörsledarna samma saker av Nerijus med lite omskrivningar och frågor och händelser kommer i andra upprepade versioner om det blivit ändringar.
Det säger sig självt det skulle ha varit helt omöjligt för Irina och Nerijus att sitta och ljuga till förhörsledarna och att minnas och veta alla detaljer om de inte fanns där.
Därför måste man jämföra de här förhören med varann om de överensstämmer, som de gör och då kan man konstatera att Nerijus satt på trappen ca 18.45 eftersom polisen hade kommit fram till att Gustav kom till herrgården 18.46 +- 5 minuter och Irina uppgav vid förhör i Litauen att Nerijus fanns i bostaden från 18.45.
Nerijus fanns sedan i bostaden tills de åker och handlar 20.00 i Källby och det är noggranna förhör allt som sker till 20.00 med Irina och Nerijus, och att det överensstämmer.
Det är omfattande förhör med Irina, Nerijus och Aivaras.
Förhöret med Irina är på 82 sidor och med Nerijus 333 sidor och med Aivaras 191 sidor, men läser du igenom förhören och memorerar dem och sedan jämför dem och ser att de överensstämmer kan du vara säker på att de talar sanning samtliga inblandade.
Förhörsledarna bandar förhören och de jämföres, men enklare om ens egen hjärna är bandspelaren.
Förhörsledarna gör aldrig någon egen bedömning utan gör sitt jobb och förhör de misstänkta.
Men inser de att det finns några oklarheter går de tillbaka och reder ut vad problemet är, jag har den uppfattningen att det är omöjligt att ljuga sig igenom de här förhören.
Senast redigerad av Fagro 2016-03-29 kl. 05:25.
2016-03-29, 12:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Om du skall få en uppfattning om Nerijus är gärningsmannen måste du veta var han fanns när Lisa försvann och blev mördad.
Enligt FUP sid 183
Arne Jönsson säger i förhör: Gustav kom med dottern från Årnäs ca 19.10-19.15 och Gustav har sagt att då han körde förbi litauerna så vinkade de och klockan var då 19.15.
Den som vinkade till Gustav var Nerijus som satt ensam på trappen.
Förhörsledarna grillar Nerijus och Irina i förhören.
Det var Nerijus som satt ensam på trappen och tog en rök när Gustav åkte förbi.
Nu kommer Irina ut på trappen och sätter sig bredvid Nerijus för att ta en rök, när de båda ser att Gustav och dottern åker från herrgården, enligt Nerijus stannar de ca 5 minuter i herrgården när de åker därifrån. Irina bad Nerijus att stoppa Gustav för att tala om att jobbet med fönsterblecket var klart, men Gustav hälsade och körde förbi.
Jag ska baka in GJ då detta är din favoritdel i FUP - förutom Anders då som du har som annat mantra.

GJ passerar ladan strax efter kl 19, möter sin bror i allén och talar i 5 minuter. HJ ser sen ingen bil vid ladan när han passerar.
GJ anländer till AJ 19.10, är in en kort stund men åker hem för att byta till bekvämare kläder (vilket han dock själv inte tror med tanke på att de har besök). AJ påstår att GJ sagt att han vinkat till litauerna 19.15.
Det finns dock ingen som uppger att han direkt åker därifrån som IB och NB påstår, men låt gå att så sker:
IB har gått ut och finner NB som sitter och röker på trappan i samma veva.
GJ vinkar till dem då de sitter på trappan och de ser honom när han kör därifrån.
NB själv har absolut ingen koll på tidsangivelser överhuvudtaget:
Citat:
jag osäker vilket äh, klockslag det var när han alltså körde därifrån, och men det borde ha varit mellan klockan sju och åtta
Citat:
Va, var klockan då?
Ja, mellan sju och åtta
Mellan sju och åtta? Och han åkte därifrån då?
Han kom kanske på fem minuter, gick in och sen åkte iväg igen

Klockan är således runt kvart över sju.
NB har dess innan iakttagits av LB och MB i mkt hög hastighet på väg till Martorp vid 19-tiden.
Han iakttas sen av grannarna att komma i hög hastighet från Martorp och tiden uppges till c:a 19.30 - vilket kan ha varit något tidigare. Det som helt utesluts i deras diskussion är om det skulle ha varit närmre kl 20.

Han har således c:a en kvart på sig att dumpa in henne i skåpet och restiden genom område Skogen är minimal och tar endast minuter i anspråk. Restid som uppges i normal hastighet är 3 minuter för sträckan mellan NBs bostad och Martorp via Skogen - varav hälften är på länsväg där han kan gasa på rejält. Grannarna såg honom komma i mkt hög hastighet så det lär ha gått undan..

Han sätter sig direkt på trappan och röker, IB går ut i samma veva och ser honom. GJ passerar och vinkar. IB pratar om att hans byxor är skitiga upp till knäna.
Han går in och byter kläder, hon stoppar i en maskin. Han drar sen på Skype och ringer morsan när han lagt sig i sängen.
Vad det beträffar IBs tidsangivelser i förhör är det absolut ingen exakt vetenskap gällande klockan 19:
Citat:
Jag trodde att jag hörde att han varit hemma
Okej, när var det då?
Mmm, runt sju
Runt sju tror du att han var hemma, att du kan ha hört?
Ja, det kan vara så
Ja, runt nitton?
Ungefär, kanske
Tiden spikas däremot till kl 19 i slutförhör (nu vet hon plötsligt till 100%..) och denna exakta tid säger hon sen att GJ sett honom - vilket inte har minsta belägg (du citerar själv AJ som säger 19.15).

Utöver detta ljuger hon om tiden i slutförhöret gällande skype och kontakt med morsan:
Citat:
Hon säger att Nerijus pratade med sin mamma vid 19-tiden.
Även Gustav har sett Nerijus vid 19-tiden. Därför måste Nerijus varit hemma redan kl 19:00.
Det enda som förändras är att GJs relativt vaga beskrivning av bilen vid ladan är inte NBs och att tiden förläggas något tidigare gällande grannarnas iakttagelse (med tillägg att varken IB eller Ajs flacka tidsangivelser heller inte är exakt vetenskap). Mördaren själv har som sagt ett ännu bredare tidsperspektiv om vinkandet:
Citat:
Äh, ja att jag svar, jag kan inte svara exakt var klockslaget var men det var alltså nån gång mellan klockan sju och åtta, antingen så var det alltså före samtalet med mamma

Oavsett finns det inte nåt som stämmer med den exakta tidsangivelsen kl 19.
Sensmoralen med att baka in GJ som du tjatar om är att NB ändå saknar alibi gällande tiden för mordet.

# Hans bil HAR iakttagits komma enligt grannarna och absolut ingenting talar för kl 19.
# Ingenting talar för att han har varit hemma hela tiden sen kl 18 - vilket dock är vad han vill ha dem att säga.
# Han HAR sen avsatt 10 DNA på Lisas kläder så Irinas fladdriga tidsuppgifter är noll värda gällande den exakta tidsangivelsen kl 19.
# När HJ åker ut ser han inte några litauer sitta på nån trappa, ej heller NBs bil.
# AJ nämner tiden kl 19.15 snarare än kl 19.
# Irina ljuger om att han skypar kl 19.
Senast redigerad av develi 2016-03-29 kl. 13:01.
2016-03-29, 13:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ursäkta att jag lägger mig i, men den stora skallgångskedjan med MPS kom först på onsdagen. Familjen och vänner var där dygnet runt från det att Lisa saknades (dvs söndag kväll).
EDIT. Ser nu att det är i enlighet med #develis sammanställning. Många små saker hittades tidigt och de som då letade i närområdet för försvinnandet är, naturligt, dom som gjorde fynden. Allt annat hade varit märkligt.
Ja - visst är det så. Mobilfodral, krossad display, displayskydd och även körkort hittas innan MPS ens hunnit placeras ut i bygden. Men trots detta hittas ändå fler saker av MPS och polis totalt.
Detta förfasande över att vänner hittar fler saker är felaktigt och läser man på bättre så ser man anledningarna också: De är igång innan MPS, fodral och display ligger synligt på vägen, de letar givetvis intensivt under långa tider eftersom det är en dotter till en vän och arbetskamrat som försvunnit.

Jag skulle tippa att det är fodral, display, skydd och sen kvitto som tekniker hittar är startskottet för att de vill ta in MPS just för att kunna fingranska området kring grusvägen minutiöst. Det kräver nämligen mer folk att finkamma området med en svår terräng (stora åkrar med hög vegetation, ris och snår, skogspartier).
Senast redigerad av develi 2016-03-29 kl. 13:24.
2016-03-29, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
GJ passerar ladan strax efter kl 19, möter sin bror i allén och talar i 5 minuter. HJ ser sen ingen bil vid ladan när han passerar.
GJ anländer till AJ 19.10
GJ passerar ladan strax FÖRE kl 19 (enligt TR)

Citat:
NB har dess innan iakttagits av LB och MB i mkt hög hastighet på väg till Martorp vid 19-tiden.
De har iakttagit en utländsk registrerad BIL. Att det skulle vara NB är bara ett antagande.

Funderar fortfarande över gästarbetarna hos Gerd. Vilken bil hade de och vilken väg körde de från Gerds torp? Har Gerd och dessa gästarbetare blivit hörda? (nu misstänker jag inte dessa, är bara nyfiken)
2016-03-29, 15:25
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover

Korrekt.
HJ´s körtider är noga kontrollerade enl FUP och visar nära nog exakt tid för mötet med GJ.

17.34 togs ett foto på en tårta som skulle serveras. Då fotot togs fanns Gustav och Victoria Jönsson kvar på Årnäs. sid 215
18.40 togs nästa foto och då Victoria fanns inte med på fotot och Honorine drog slutsatsen av att hade de varit kvar skulle Victoria varit med på fotot.
18.47 Gustav och Henrik möts allén och pratar 5 min
18.52 Efter mötet i allén åker Henrik till Andreas, körtid 6-8 min.
18.52 Gustav åker till huvudbyggnaden körtid högst ca 3 min.
18.55 Gustav kommer fram till huvudbyggnaden enl FUP's körtider,sid 209 och 929, samt enl NB och IB's vittnesmål.
19.00 Lämnar Gustav huvudbyggnaden enl NB och IB. sid 1488, 1293
19.00-19.30 avslutas middagen enl LMT vilket AJ preciserar till 19.10-19.15.
19.15 Kommer Gustav åter till huvudbyggnaden och säger till AJ att litauerna vinkat när de körde förbi men det måste i så fall varit när de körde förbi 18.55 och 19.00 då ingen av litauerna var ute därefter.

Gustav har tydligen kommit rakt in och stört i den pågående middagen så det finns all anledning att han och VJ valt att återkomma som AJ säger 19.15.
2016-03-29, 15:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
De har iakttagit en utländsk registrerad BIL. Att det skulle vara NB är bara ett antagande.
Funderar fortfarande över gästarbetarna hos Gerd. Vilken bil hade de och vilken väg körde de från Gerds torp? Har Gerd och dessa gästarbetare blivit hörda? (nu misstänker jag inte dessa, är bara nyfiken)
Jag klarar av att läsa FUP, har till och med rätt bra koll.
Meningen med inlägget är att det spikade klockslaget att se GJ klockan 19 stämmer inte.

Antagande eller inte så sammanfaller det med NBs bil:
Ljus, blå/grå kombi åt det silvriga hållet som har ett L i beteckningen. Association till öststaterna görs samt även VW framkommer i sammanhanget som förslag på modell.
Även körsättet sammanfaller med nästkommande vittnen: extremt hög hastighet. Utöver detta är det en väg som leder direkt till NBs bostad och nästa vittnen (grannarna) ser honom komma på samma väg en stund senare. Således på en grusväg som NB brukar köra på.

Uppgiften om Gerds arbetare är extremt svag jämfört med beskrivningen av bilen från vittnena. Deras bil ser ut så här enligt A-S B:
Citat:
De åkte i en mindre beige personbil
.. som hennes man BB beskriver enligt följande:
Citat:
Han sa att det var en ljus bil. Det var en mindre personbil, halvcombi, med sluttande bakparti. Han sa att bilens bakparti sluttade mer än på en Volvo S80. Han sa också att han kände det som att det kunde ha varit en Opel eller Ford.
Utöver detta ställer jag mig tveksam till att vägen är en väl använd genomfartsled eftersom Lisa fick godkänt att resa genom hans ägor. Det finns tidigare tråduppgifter att vägen bevakas av AJ och från andra hållet sett (år 2011) finns förbudskyltar för genomfart:
https://www.google.se/maps/@58.5403471,13.3547124,3a,75y,270h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1scamC3jVnMsxat9DC0Tco3w!2e0!7i1 3312!8i6656

Om det finns några nu förtiden från cafét sett vet jag dock inte. Det finns diskussion om detta i tråden:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Senast redigerad av develi 2016-03-29 kl. 15:42.
2016-03-29, 15:40
Medlem
Citat:
[b]Oavsett finns det inte nåt som stämmer med den exakta tidsangivelsen kl 19.
Det finns en sak som inte kan förnekas och det är att Gustav och dottern kommer från Årnäs vid 19.00 tiden när de passerar bostaden där litauerna bodde. Polisen gjorde en undersökning när Gustav skulle ha passerat ladan enligt telefonsamtal och de kom fram till tiden 18.46 +- 5 minuter.

Enligt FUP 1293
Förhörsledaren till Irina:
Du säger att han eventuellt är hemma vid 19.00, när är det i förhållande till när han sitter på trappen och röker.
Irina: Ja, jag går ut och han sitter där och röker och jag gick ut för att röka också och Gustav han är på väg därifrån. Enligt Irina åker Gustav från herrgården vid 19.00 tiden eller strax därefter.
Enligt Nerijus Mellan 19.00-20.00 åker Gustav iväg från herrgården och Nerijus försökte stoppa honom, men Gustav höll uppe handen och åkte vidare.

Enligt FUP 1488
Nerijus: Det kom en Audi 3 fram till herrgården, jag vet att det är Gustavs bil. En kvinna och Gustav gick in i herrgården, det kanske gick fem minuter, och de kom tillbaka båda två och satte sig in i bilen och de passerade framför oss, Irina och Neirus satt på trappen och rökte, Neirus tänkte stoppa Gustav men han hälsade och körde vidare.
Nerijus visste att Gustav hade en ljusblå skjorta med vit krage, och Irina satt bredvid Nerius och det var före 20.00.
När Gustav kommer till herrgården sitter Nerijus ensam på trappen och röker, men när Gustav och dottern åker därifrån har Irina kommit ut på trappen för att ta en rök och de sitter där tillsammans.

Enligt FUP 1593
Nerius säger att mellan 19.00-20.00 kom Gustav till herrgården för ett besök på kanske 5 minuter och åker iväg därefter.
Förhörsledaren frågar:
Om han körde själv Gustav, men det tror inte Nerijus utan han satt bredvid och Nerijus tror att det var en kvinna som körde.
Han hälsade på mig eller lyfte handen och sen under förhören säger ni att han såg mig inte.
Men hur kan han säga att han lyfte handen mot en osynlig person.

Nerijus säger i förhör att han pratar via Skype med sin mor mellan 19.30 till 20.00 därefter åker Nerijus och Irina och köper pizza i Källby.
Datorn kontrolleras och det visar sig att den är kopplad mot hans mors dator i Litauen 19.35 till 19.51.

Det är helt korrekt att det finns uppgifter som är felaktiga i fallet, men varför måste det påstås att det är Nerijus uppgifter som är felaktiga, när allt visar att han har korrekta uppgifter som han och Irina framför i förhören.
Om Nerijus fanns i bostaden vid 19.00 tiden finns ingen möjlighet att han är någon gärningsman för Lisa.
2016-03-29, 15:43
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
/.../Det finns tidigare tråduppgifter att vägen bevakas av AJ och från andra hållet sett (år 2011) finns förbudskyltar för genomfart. Om det finns några nu förtiden från cafét sett vet jag dock inte.

Var fanns förbudsskyltarna 2011?:
https://www.google.se/maps/@58.5469205,13.33195,3a,64.3y,130.57h,87.11t/data=!3m6!1e1!3m4!1sJuSc8BD_TUZAxMhCmpliKA!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv

EDIT. Ser att du menar från andra hållet.
2016-03-29, 15:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det finns en sak som inte kan förnekas och det är att Gustav och dottern kommer från Årnäs vid 19.00 tiden när de passerar bostaden där litauerna bodde. Polisen gjorde en undersökning när Gustav skulle ha passerat ladan enligt telefonsamtal och de kom fram till tiden 18.46 +- 5 minuter.
Ja - han har givetvis passerat ladan. Vad som däremot inte framkommer tydligt är Irinas extremt förändrade uppgifter:
Att påstå att klockan är 19 versus AJs utsagor om 19.15 är en del av det hela.
Att påstå att NB skypade kl 19 är direkt lögn iom att detta kan kontrolleras och det sker kl 19.35.
"Vid 19" samt "ungefär" är de ord hon använder i förhör. Det 100%-iga kommer först i slutförhör ihop med de andra lögnerna (skype).

Backar tillbaka till GJ. Han passerar ladan uppskattningsvis strax innan kl 19. Han stannar och pratar med sin bror. Sen är det återigen en uppskattning från NB och IB om hur länge han var därinne och vände (uppgiften finns inte nån annanstans för övrigt) - men sen så finns uppgift via AJ till 19.15.
Citat:
Det är helt korrekt att det finns uppgifter som är felaktiga i fallet, men varför måste det påstås att det är Nerijus uppgifter som är felaktiga, när allt visar att han har korrekta uppgifter som han och Irina framför i förhören.
Om Nerijus fanns i bostaden vid 19.00 tiden finns ingen möjlighet att han är någon gärningsman för Lisa.
För att det INTE stämmer att han var i bostaden klockan 19 och det har jag redan räknat upp:
Vittnena ser hans bil, AJ nämner kl 19.15, Irinas uppenbart vaga tidsangivelse, hennes lögn om tiden för Skype. Hon är sen ett mycket svagt vittne som anhörig, ändrar uppgifter vilket absolut inte är till fördel samt vittnar inte under ed. Dessutom har hon sen samspråkat med NB inför rättegång.
Utöver detta har NB själv inte en susning - så han ska verkligen inte åberopas i sammanhanget angående kl 19.

Det finns inget klockan 19 att falla tillbaka på.

Använd citattecken eller citatfunktionen - dina egna påhitt flyter ihop med det du kopierar in och blir ett virrvarr att läsa. Sen blir det ingen mer sanning för att du lägger in massiva texstycken som inte ens har med tiden för diskussionen att göra - håll fokus på det som diskuteras.
Senast redigerad av develi 2016-03-29 kl. 16:00.
2016-03-29, 16:03
Medlem
Citat:
Antagande eller inte så sammanfaller det med NBs bil:

Utöver detta ställer jag mig tveksam till att vägen är en väl använd genomfartsled eftersom Lisa fick godkänt att resa genom hans ägor. Det finns tidigare tråduppgifter att vägen bevakas av AJ och från andra hållet sett (år 2011) finns förbudskyltar för genomfart:

Jag säger inte emot att det kan ha varit NB's bil, men trots det finns det obesvarade frågor om Gerds arbetare - vilken bil de hade (vittnen har ju lämnat vaga uppgifter om bilar tidigare, så jag skulle vilja ha det bekräftat) samt vilken väg de körde. Ska de nu köra från Loftarbacken så finns det ju bara två vägar de kan ta - vägen mot Martorp eller vägen mot caféet. FUP344.
2016-03-29, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Korrekt.
HJ´s körtider är noga kontrollerade enl FUP och visar nära nog exakt tid för mötet med GJ.

17.34 togs ett foto på en tårta som skulle serveras. Då fotot togs fanns Gustav och Victoria Jönsson kvar på Årnäs. sid 215
18.40 togs nästa foto och då Victoria fanns inte med på fotot och Honorine drog slutsatsen av att hade de varit kvar skulle Victoria varit med på fotot.
18.47 Gustav och Henrik möts allén och pratar 5 min
18.52 Efter mötet i allén åker Henrik till Andreas, körtid 6-8 min.
18.52 Gustav åker till huvudbyggnaden körtid högst ca 3 min.
18.55 Gustav kommer fram till huvudbyggnaden enl FUP's körtider,sid 209 och 929, samt enl NB och IB's vittnesmål.
19.00 Lämnar Gustav huvudbyggnaden enl NB och IB. sid 1488, 1293
19.00-19.30 avslutas middagen enl LMT vilket AJ preciserar till 19.10-19.15.
19.15 Kommer Gustav åter till huvudbyggnaden och säger till AJ att litauerna vinkat när de körde förbi men det måste i så fall varit när de körde förbi 18.55 och 19.00 då ingen av litauerna var ute därefter.

Gustav har tydligen kommit rakt in och stört i den pågående middagen så det finns all anledning att han och VJ valt att återkomma som AJ säger 19.15.
Uppgifterna stämmer inte:
När Gustav och dottern kommer från Årnäs passerar de bostaden där litauerna bor, på trappen sitter Nerijus ensam och röker,
Gustav och dottern åker till herrgården.
De går in i herrgården och stannar där en kort stund ca 5 minuter sedan lämnar de herrgården och passerar litauernas bostad och Nerijus skulle försöka stoppa Gustav men han höll upp handen och de körde vidare till Gum där de har bostaden.
Efter det ser inte Irina och Nerijus, Gustav något mer.

Enligt FUP 183 när AJ säger att Gustav och dottern kommer in i herrgården och Gustav säger till honom att litauen vinkat till honom, är när de kommer från Årnäs och AJ bedömer tiden är 19.10-19.15.
Senast redigerad av Fagro 2016-03-29 kl. 16:09.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in