2016-03-28, 21:34
Medlem
Hej!

Jag har satt in 3000 kronor på Avanza och nu vill jag få pengarna att växa. Hur skulle ni göra? Jag är tacksam för alla tips och råd jag kan få!
Citera
2016-03-28, 21:46
Medlem
Tjippmunks avatar
lägg några timmar på att lyssna på podden prata pengar https://soundcloud.com/pratapengar

sen kan du läsa lite här: http://västkustinvesteraren.se/nyborjarguider-aktier/
Citera
2016-03-28, 21:50
Medlem
Reevess avatar
Mitt tips till den absoluta nybörjaren är att du skall
1) Gör dig beredd på att förlora varenda öre av de där 3000 kronorna
2) Köp aktier i ett företag som har en produkt eller tjänst som du tycker om

På så sätt har du inga förväntningar, du börjar inte handla en massa värdepapper du inte förstår dig på och faktum är att om du handlar aktier i företaget du tycker om så går det mindre åt helvete än om du försöker.

Av detta får du ut att du vänjer dig vid handel och går inte ut för hårt.
Citera
2016-03-28, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves

På så sätt har du inga förväntningar, du börjar inte handla en massa värdepapper du inte förstår dig på och faktum är att om du handlar aktier i företaget du tycker om så går det mindre åt helvete än om du försöker.

Tackar! Ska jag fokusera på företag med aktieutdelning?
Citera
2016-03-28, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
lägg några timmar på att lyssna på podden prata pengar https://soundcloud.com/pratapengar

sen kan du läsa lite här: http://västkustinvesteraren.se/nyborjarguider-aktier/

Stort tack!
Citera
2016-03-28, 23:02
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Tackar! Ska jag fokusera på företag med aktieutdelning?

Det är aldrig fel om du är långsiktig. Så om du hittar ett företag som verkar bra och som ger stabil hög utdelning över tid, så kör på det!
Citera
2016-03-28, 23:11
Medlem
L.E.s avatar
Det tråkiga, men bästa svaret är att sätta in dem i aktieindex. Helst olika index spridda över världen. Det ger bäst riskjusterad avkastning. 3000 kr är ju i och för sig väldigt lite pengar, så du kanske vill öka risken lite? Då bör du köpa derviat i aktieindex. Mini-future är det bästa. Den jag länkar till ger just nu ca 6,5 gånger hävstång. Det blir i praktiken som att du handlar index för 20 000 kr. Det finns automatisk inbyggd stop-loss, så det är omöjligt att hamna på minus.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/om-warranten.html/425344/minilong-omx-bnp47
Citera
2016-03-28, 23:39
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves

Courtaget käkar ju upp all eventuell vinst med så liten summa. Själv hade jag lagt pengarna åt sidan, väntat ner index och under tiden skaffat mer investeringskapital, i alla fall 10K. Sen hade jag köpt någon hyffsat stabil utdelare med aptitligt p/e eller ett investmentbolag med susbstansrabatt som ökat de senaste tiden, och som har bra tracrecord vad gäller vilka portföljbolag de förvärvat de senaste åren.
Citera
2016-03-28, 23:50
Medlem
L.E.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Courtaget käkar ju upp all eventuell vinst med så liten summa. Själv hade jag lagt pengarna åt sidan, väntat ner index och under tiden skaffat mer investeringskapital, i alla fall 10K. Sen hade jag köpt någon hyffsat stabil utdelare med aptitligt p/e eller ett investmentbolag med susbstansrabatt som ökat de senaste tiden, och som har bra tracrecord vad gäller vilka portföljbolag de förvärvat de senaste åren.

Courtage behöver man inte oroa sig för på Avanza. Har man courtageklass "Mini" så är minsta courtage 0,25 % om man handlar för minst 400 kr (annars 1 kr). Det är försumbart. Handlar man fonder utgår inget courtage över huvud taget.
Citera
2016-03-29, 10:06
Medlem
Adolf-Bengtssons avatar
"Att tjäna pengar på aktier är lätt, köp billigt och sälj dyrt"
Senast redigerad av Adolf-Bengtsson 2016-03-29 kl. 10:09.
Citera
2016-03-29, 21:18
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf-Bengtsson
"Att tjäna pengar på aktier är lätt, köp billigt och sälj dyrt"

Ja, visst är det enkelt! Undrar varför inte alla gör så?
Citera
2016-03-29, 22:16
Medlem
Eftersom jag är så impulsiv och inte har så bra tålamod så skulle jag valt aktier med hög volatilt. Allt beror på vad för risker du vill ta. Höga eller låga. Kortsiktig avkastning eller köra på långa loppet. Sen vad ser du potential i eller tillväxt är ens egen bedömning...

Kortsiktigt skulle rekommendera exeo!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in