2016-03-28, 13:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av l150
Jag är glad för din skull att du verkar ha sån koll på läget!!!
Fem k i hyra är väl ingenting ?
Byggrelaterade brukar ge 130-160 i timmen btw, så räcker att jobba en vecka för att kunna pröjsa ditt palats.

Har en plan i den riktning, men ska inte avslöja här
Citera
2016-03-28, 13:15
Medlem
KonungHonungs avatar
Medborgarlön är lösningen. CSN är skuldsättande och begränsat till 6 år. A-kassa är inkomstgrundat och tidsbegränsat. Försörjningsstöd är förnedrande & belagt med arbetsplikt.

Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det finns visst jobb. Dra ut tummen ur röven och kolla upp inom vilka yrken med minimal eller ingen utbildning det finns jobb, genomgå den eventuella utbildningen, sök jobb.

Yrken jag spontant kan komma på.

Undersköterska/vårdbiträde
Hemtjänsten
Städare
Taxichaufför
Diskare
McDonalds/Burger King/Max
Cafébiträde
Tack för att du nämnde några miserabla skitjobb som kommer automatiseras om de ges tillräckliga ekonomiska incitament, t ex i form av en medborgarlön.
Senast redigerad av KonungHonung 2016-03-28 kl. 14:05.
Citera
2016-03-28, 13:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nooben12
Det finns väldigt mycket jobb.
Det är bara du som är dålig.

Har du dett gott nu? Det är sånt psykopat typer som dig, dett gör livet ett helvete..Hoppas försynet har en överraskning till dig..Cancer whatever.
Citera
2016-03-28, 13:57
Medlem
I know the feeling.

Var arbetslös hela 2013 och fick äntligen en fastanställning i början av 2014.

Nu den 1 April blir jag arbetslös igen pga. arbetsbrist. Fantastiskt liv man besitter.

Funderar nu på att ansöka om sjukpension i stället.
Citera
2016-03-28, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nevlec
Jag har gett upp sökt hur många jobb som helst överallt och allt jag möts av är antigen för höga krav eller måste flytta men finns inga bostäder eller så finns det bostäder men inga jobb. Vad ska jag göra? allt utvecklas så att robotar och datorer tar över jobb finns inga jobb och jag har inte råd att utbilda mig utan inkomst har panik vet inte vad jag ska göra längre vad fan gör man?

Du har en poäng.

Vi var 7 st personer i avdelningen. Jag var den sista som fick lämna. Alla rapporter jag hade utvecklat, automatiserades i Tableau. Det finns väldigt mycket mer som automatiserades men jag orkar inte skriva ned det.

Nu som arbetssökande, blir jag bortgallrad pga brist på arbetserfarenhet.

Livet är roligt. De personer som jag, som vill jobba får inga jobb pga olika anledningar medan de som inte söker seriöst eller vill jobba får jobb via kontakter.
Citera
2016-03-28, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
I know the feeling.

Var arbetslös hela 2013 och fick äntligen en fastanställning i början av 2014.

Nu den 1 April blir jag arbetslös igen pga. arbetsbrist. Fantastiskt liv man besitter.

Funderar nu på att ansöka om sjukpension i stället.

Ja du, har du egen bostad och inte behöver betala något till banken då kan man säga , "grattis".

Att befinna sig i en situation som du beskrev i ditt inlägg är katastrofalt om man har ambitionen att köpa bostad.

Jag förstår dock upplevelsen att vara arbetslös, få jobb och återigen bli arbetslös.
Citera
2016-03-28, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwinyouloose
Inte ens utbildning kommer garantera dig jobb. Talar av egen erfarenhet. Kontakter och erfarenheter tar dig längre.

100% korrekt om "kontakter".
Citera
2016-03-28, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Jag jobbar också inom automationsbranchen, och håller inte riktigt med att automationen har att göra med att "få bort någon" öht. Det handlar istället om effektivisering och ökad lönsamhet.
Men visst, vissa jobb kan tas över av robotar eller liknande men det är sällan anledningen till att automatisera.

Ont: Allt handlar om att göra sig attraktiv på arbetsmarknaden, kollar man på mitt yrke så behöver vi nästan alltid folk som kan elkonstruktion eller automation. Ännu bättre är det med mångsidighet, alltså att göra sig så bred inom sitt område som möjligt, det är guld värt!

Du har väl inte tänkt på att "effektivisering" , kan också användas på ett snyggt sätt att referera till "nedskärningar i personal"? Ingen säger vi ska utveckla/förbättra det här för att "få bort någon" ur bolaget. Man vill gärna försöka " fria upp den anställdes tid".
Citera
2016-03-28, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sailing.brand
Ja du, har du egen bostad och inte behöver betala något till banken då kan man säga , "grattis".

Att befinna sig i en situation som du beskrev i ditt inlägg är katastrofalt om man har ambitionen att köpa bostad.

Jag förstår dock upplevelsen att vara arbetslös, få jobb och återigen bli arbetslös.

Ja, man tröttnar verkligen på att försöka få arbete igen. Det rätt otroliga är att jag hade ett arbete för några år sedan men blev arbetslös 2009 under en kraftiga lågkonjunkturen
Citera
2016-03-28, 14:27
Medlem
bitch-sandwichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwinyouloose
Inte ens utbildning kommer garantera dig jobb. Talar av egen erfarenhet. Kontakter och erfarenheter tar dig längre.
Pessimistiskt, men sant. Arbetsgivare får så många CVn skickade till sig, att de inte ens tittar på alla. De som får jobben, är oftast de som envisas med att prata med arbetsgivaren ansikte mot ansikte, för att lämna in sin ansökan personligt.
Citera
2016-03-28, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valari
På mitt jobb söker vi minst 5 st personer av olika karaktär, kalkylatorer, montörer, servicetekniker osv(Säkert 50 vakanta tjänster i företaget i olika delar av Sverige). Men det kommer inte in några ansökningar av kompetent personal, vi söker aktivt. Dessutom så söker arbetsgivaren(Annan bransch) till min morbror MINST 10 st personer med omgående anställning till montering av diverse maskiner som skeppas världen runt. Jag får själv frågan om att byta firma 1 gång i månaden, alla firmor i min bransch söker folk.
Har mycket kontakt med diverse folk ute i samhället och det har aldrig sökts så mycket folk som nu på flertalet år. Jag kommer ihåg i början av min "karriär", då hade jag tur som fick jobb, nu dränks vi i jobb om vi så önskar.

Så jobb finns det allt. IT-Branschen söker dessutom också folk hela tiden, reklam i radio, baksidor av bussarna ,reklampelare, överallt.
IT branschen söker säkerligen men då måste man också ta hänsyn till de olika kraven. Det finns gott om jobb inom analys jag skulle klara mig galant men har enbart 2 års erfarenhet medan bolagen behöver resurser med över 5-7 års erfarenhet.

Min sista månad hos min arbetsgivare var väldigt roligt för själva jobbannonsen hade helt otroliga krav. När denne började, han klarade inte ens en tredje del utan kraven. Vidare fick han lära sig Tableau och SQL Server på arbetsplatsen när dessa kunskaper är kritiska för det dagliga arbetet. Han påstod har jobbat med SQL relaterade uppgifter i över 10 år men saknade kunskapen om hur man gör en "GROUP BY".

Allt handlar om kontakter och stabilitet. Ett bolag som har någon form av stabilitet i anställningen lär säkerligen vinna i längden. Bolaget vinner säkert på att anställa en person i början av sin karriär och erbjuda kontinuerligt med utbildning och försäkra sig att engagera personen i verksamhetsutvecklingen. Att anställa en person med 10 års erfarenhet betyder inte per automatik han kommer smidigt anpassa sig till verksamhetens dagliga arbetet.

I telekombranschen , suger det balle.

Jag kanske hettade till ... men trådrubriken har delvis rätt. "Delvis".
Citera
2016-03-28, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
Ja, man tröttnar verkligen på att försöka få arbete igen. Det rätt otroliga är att jag hade ett arbete för några år sedan men blev arbetslös 2009 under en kraftiga lågkonjunkturen
Så du har fått uppleva det här med att vara anställd, arbetslös och arbetssökande mer frekvent än vanligt, eller hur?

Av de gånger du fick sluta på din arbetsplats, hur många av dessa gånger fick du sparken?

Jag tror det mest irriterande är få sparken när man gör ett bra jobb men man tyvärr får lämna bolaget pga arbetsbrist/nedskärningar och dylikt. Alltså externa faktorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in