Citat:
Ursprungligen postat av
Valari
På mitt jobb söker vi minst 5 st personer av olika karaktär, kalkylatorer, montörer, servicetekniker osv(Säkert 50 vakanta tjänster i företaget i olika delar av Sverige). Men det kommer inte in några ansökningar av kompetent personal, vi söker aktivt. Dessutom så söker arbetsgivaren(Annan bransch) till min morbror MINST 10 st personer med omgående anställning till montering av diverse maskiner som skeppas världen runt. Jag får själv frågan om att byta firma 1 gång i månaden, alla firmor i min bransch söker folk.
Har mycket kontakt med diverse folk ute i samhället och det har aldrig sökts så mycket folk som nu på flertalet år. Jag kommer ihåg i början av min "karriär", då hade jag tur som fick jobb, nu dränks vi i jobb om vi så önskar.
Så jobb finns det allt. IT-Branschen söker dessutom också folk hela tiden, reklam i radio, baksidor av bussarna ,reklampelare, överallt.
IT branschen söker säkerligen men då måste man också ta hänsyn till de olika kraven. Det finns gott om jobb inom analys jag skulle klara mig galant men har enbart 2 års erfarenhet medan bolagen behöver resurser med över 5-7 års erfarenhet.
Min sista månad hos min arbetsgivare var väldigt roligt för själva jobbannonsen hade helt otroliga krav. När denne började, han klarade inte ens en tredje del utan kraven. Vidare fick han lära sig Tableau och SQL Server på arbetsplatsen när dessa kunskaper är kritiska för det dagliga arbetet. Han påstod har jobbat med SQL relaterade uppgifter i över 10 år men saknade kunskapen om hur man gör en "GROUP BY".
Allt handlar om kontakter och stabilitet. Ett bolag som har någon form av stabilitet i anställningen lär säkerligen vinna i längden. Bolaget vinner säkert på att anställa en person i början av sin karriär och erbjuda kontinuerligt med utbildning och försäkra sig att engagera personen i verksamhetsutvecklingen. Att anställa en person med 10 års erfarenhet betyder inte per automatik han kommer smidigt anpassa sig till verksamhetens dagliga arbetet.
I telekombranschen , suger det balle.
Jag kanske hettade till ... men trådrubriken har delvis rätt. "Delvis".