2016-03-23, 14:10
Medlem
apakuls avatar
Fick verkligen en kylig känsla över huset. Visst, betonggolv är läckert men då ska det till med färg på väggarna för att motverkar det kala golvet. Blir även provocerad av mannens beteende. Mycket är givetvis skapat i klipprummet men att han snackar om att han lägger allt fokus på jobbet samtidigt som han sticker iväg och kolla på fotboll och struntar i barnen på dagis medan frun är hemma och bygger hus. Körkort hade han inte heller.
Citera
2016-03-23, 19:44
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apakul
Fick verkligen en kylig känsla över huset. Visst, betonggolv är läckert men då ska det till med färg på väggarna för att motverkar det kala golvet. Blir även provocerad av mannens beteende. Mycket är givetvis skapat i klipprummet men att han snackar om att han lägger allt fokus på jobbet samtidigt som han sticker iväg och kolla på fotboll och struntar i barnen på dagis medan frun är hemma och bygger hus. Körkort hade han inte heller.
Arkitektestetiskt, då får det inte vara för mycket myspys.

Sen tror jag hon gjorde lite dygd av nöden, eller hur man säger. Tror att de hade rätt tajt budget och så sparade hon in ytskikt genom att putsa upp bottenplattan och låta den vara golvet.

Det man undrar över är om det inte blir kallt? Eller kan de ha lagt golvvärme i bottenplattan?

Det är väl typiskt arkitekter att hitta sådana där lösningar som ska vara både estetiska och ekonomiska. De la nog en rätt stor del av budgeten på tomten och så kostade det kanske med ändrade planer och försening.
Citera
2016-03-23, 19:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apakul
Håller med dig, vackert hus, fin tomt men väldigt mycket inredningstidning över det, inte så mycket hemma enligt min smak.
Duktig tjej som fick till bygget så billigt.
Citera
2016-03-23, 20:39
Medlem
Kongruensbojds avatar
Undrade hela programmet vad den intelligenta, snygga och ungdomliga kvinnan såg i en lönnfet, körkortslös fotbollsidiot med gula tänder och barnsliga vanor (sova i badkaret). Vilken nitlott till man!

Beaktar man priset och materialvalen var det ett mästerligt hus. Området blev jag inte klok på dock. När de zoomade ut från höjden på slutet verkade grannskapet mest bestå av gamla oansenliga småhus. Någon som vet? Stärkte hur som helst uppfattningen att tjejen var helylle och inte någon överklass.
Citera
2016-03-26, 17:11
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Huset i sista avsnittet för säsongen var det fan något skumt med, 2,5mille för 211 kvm boa. Det går liksom inte ihop att bygga hus för 12kkr/kvm i Sverige 2015/2016. Sedan såg man förvisso på möblemanget att pengarna verkligen var slut och huset var lite sådär akriktektigt med oanvändbart små/smala rum på ovanvåningen för ungarna men fortfarande, 12 lax kvadraten är märkligt billigt.
Citera
2016-03-26, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Huset i sista avsnittet för säsongen var det fan något skumt med, 2,5mille för 211 kvm boa. Det går liksom inte ihop att bygga hus för 12kkr/kvm i Sverige 2015/2016. Sedan såg man förvisso på möblemanget att pengarna verkligen var slut och huset var lite sådär akriktektigt med oanvändbart små/smala rum på ovanvåningen för ungarna men fortfarande, 12 lax kvadraten är märkligt billigt.

Jag tror att det 'skrala' möblemanget mycket väl kan ha berott på tidsbrist, dvs att de inte hann bli klara/inte var beredda att stressa för tv-kamerorna. Om SVT ville ha med huset till den här säsongen och inte ha med ett helt tomt hus kan det mycket väl vara så att de slängde in lite möbler för tv-teamets skull, eller kanske tom programmet hjälpte till med lite möbler för att det inte skulle se helt tomt ut vid deras sista besök.
Citera
2016-03-26, 22:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Tomtpriset var inte inräknat, det förändrar kalkylen en hel del om du tar med den.
Citera
2016-03-26, 22:36
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tomtpriset var inte inräknat, det förändrar kalkylen en hel del om du tar med den.
Tror tomtpriset var runt 2 miljoner.
Citera
2016-03-27, 06:55
Medlem
Är det bara jag som ogillar rum med snedtak? Kan man inte se till att undvika det när man bygger ett nytt hus? Jag är lite mystiskt feng shui när jag ser alla dessa hus. Jag vill ha fritt spelrum när jag möblerar och inte ha tvång i var jag kan ställa möblerna. Svinhögt i tak och betonggolv...Jag ryser. Och fixa att fint hus där man är tvungen att välja om man ska ha köksbordet eller köksön i ljus, känns oprisvärt. Man bygger väl så man inte behöver välja på det sättet?
Citera
2016-03-27, 19:54
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Hon fick väl till det med hjälp av sina yrkeskunskaper. Gert pratade ju mycket om detta - hur hon hade paketerat projektet i delar som hon kunde handla upp separat - be om offert från väldigt många och på så vis få ett riktigt bra pris på varje del. Kanske får hon lite kompispris privat om hon är en (potentiellt) bra kund/referens till dem i sitt jobb? Och så kan säkert en arkitekt redan på ritbordet göra val som sparar. Hon vet priserna för olika mått och dimensioner, vad olika material kostar och vilka lösningar som skapar merarbete och så. Hon blandade exempelvis smala och breda golvplankor för att de smalare är mycket billigare och så la hon de breda strategiskt så att intrycket skulle bli bra. Även fasaden bestod av blandade bredder, sannolikt något liknande tänk som gör totalen billigare och ytan mer "levande". Är inte sådant typiskt när arkitekter ritar till sig själv. Sen kan hon stå och peka och instruera om hur plankorna ska mixas. Till en kund hade hon kanske valt en mer praktisk och dyr lösning med breda plankor genomgående.

Kanske vet hon att fönster på 70 cm är alltid billigare än 80 cm (påhittat exempel) och så ritar hon in så det passar. För en normal kund så kostar ju arkitektens/projektledarens tid och då är det kanske inte värt med sådant pyssel men den tiden var ju hennes egen så hon la säkert MYCKET mer tid på sådant finlir, upphandling, offerter och köpslående än vad någon som betalar arkitektens arbetstimmar kan kosta på. Är inte insatt i husbyggande och kostnader så jag kan inte bedöma om sådant förklarar det hela.

Men visst var det duktigt!
Senast redigerad av TigerKid 2016-03-27 kl. 20:00.
Citera
2016-03-27, 20:06
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Jag tror att det 'skrala' möblemanget mycket väl kan ha berott på tidsbrist, dvs att de inte hann bli klara/inte var beredda att stressa för tv-kamerorna. Om SVT ville ha med huset till den här säsongen och inte ha med ett helt tomt hus kan det mycket väl vara så att de slängde in lite möbler för tv-teamets skull, eller kanske tom programmet hjälpte till med lite möbler för att det inte skulle se helt tomt ut vid deras sista besök.

Inte omöjligt, det såg inte ut som att de hunnit bo in sig. Sen kan jag föreställa mig (luftar alla förutfattade meningar om arkitekter) att hon (han hade nog ingen talan i möbelvalet) hellre tar det lugnt och avvaktar tills hon hinner/har råd att köpa några designfavoriter och låter det vara lite tomt ett tag hellre än att snabbt fynda ett lass på Jysk.
Citera
2016-03-28, 10:07
Medlem
Men ni med betonggolv. Hur känns det i kroppen efter att ha gått omkring på betong en hel dag? Det är ju ett helt stumt material som inte sviktar alls. Går ni med innetofflor, eller hur gör ni för att det inte ska göra ont i fotsulan och kännas i ryggen. Och ni som har betonggolv och småbarn, har de hjälm då eller hur undviks att de slår sig som fan när de tjongar i golvet med huvud, armbågar och knän?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in