2016-03-27, 23:35
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Hennes far är ju militär och han sökte väl?

Javisst, men i denna tråd anser vissa märkliga människor att det är mycket underligt att militären hjälpte till vid sökinsatsen när man letade efter Lisa.
2016-03-27, 23:46
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Javisst, men i denna tråd anser vissa märkliga människor att det är mycket underligt att militären hjälpte till vid sökinsatsen när man letade efter Lisa.

Jo, har förstått reaktionen från en del håll men om man är lite snabbare i klotet än på tangentbordet så borde man ju förstå att om den ena statsmakten behöver förstärkning så är det väl rimligt att en annan ställer upp och hjälper till. Det är väl så det är meningen att det ska gå till och under ledning av den behovskrävande instansen. Polisen kan ju rimligtvis inte kommendera ut en flock dagisvästar från pms då dessa knappast är en tillgång att räkna med i detta läget.
2016-03-27, 23:46
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hej igen och återigen tack för info om skattningsskalor. Följdfråga: Inför placering på anstalt så kommer den dömde (straff > 4 år) till riksmottagningen på Kumla. Där sker en utredning som är runt 6 veckor. Gällande personen i fråga sker en risk- och behovsanalys utifrån dubbla uppdraget att ”vårda och vakta” och där undrar jag om vilka skattningsskalor då används?
I utredningsprocessen handlar det väl om säkerhetsfrågor och inventering om risk för misskötsamhet - men jag är intresserad av att veta hur denna fördjupning sker och då främst kartläggning/bakgrund och psykiatriska frågor.

Den personutredning som finns redan innefattar ju få knapphänta uppgifter från personen själv i fråga - väldigt basic och inte dubbelkontrollerat.
Några frågor som jag främst är intresserad av flytten kring mormor, varför han avbröt högskolestudierna samt detta med exfrun och att inte ha kontakt med sin dotter öht. Där finns några milstolpar i livet som kan indikerar röd flagga - eller inte.
Att det skett är nog en grundsanning från NB - men det är alltid fördjupning som ger svar dvs att inte stanna vid ett konstaterande från personen ifråga utan snarare att forska kring vad som hände.
Tas det kontakt med personer i patientens bakgrund?
Jag undrar även hur kriminalvården gör gällande de interner som inte är från Sverige då det lär komplicera utredningar (finns det särskilda riktlinjer osv).
Gällande det jag tittat på (din huvudsakliga fråga) så är det kronologi bakgrund, indikationer på våld, kriminalitet/tendenser, copingförmåga/personliga egenskaper, förmåga till interaktion och samt tecken på dubbelnatur rent generellt. Det är citerat men inte med sidhänvisning tyvärr.

Jag får återkomma i det andra jag nämnde om stress - du väckte intresset i en helt annan inriktning nu.

Tack för informationen. Jag är medveten om att jag inte alltid är i kölvattnet av dagsfrågorna på tråden. I vilket fall håller jag med att fördjupningen kring bakgrunden är det mest spännande i kriminalvårdens (+ - RPU) utredning. Ska se om jag hittar något om skattningsskalor vid risk- och behovsanalys. Jag gissar bl a att de kommer att studera hur han interagerar med en grupp andra interner.

Du reser några nyckelfrågor som flytten till mormor och relationen till exfrun och dottern samt studiefrågan. Hans relation till modern är inte minst intressant men svår att kartlägga då det kräver ett mått av samarbete.

Personligen är jag övertygad att personlighetsinventoriumet MMPI kan ge svar på många frågeställningar, inte minst diverse ångestfaktorer. Länken http://www.hogrefe.se/Klinisk-psykologi/Personlighetstest/MMPI-2/ ger en bild av MMPI-test.

För övrigt ställer jag mig samma frågor som dig beträffande hur en utredning sker i annat EU-land med brott begånget i Sverige.

Vi får absolut anledningen att återkomma.
2016-03-27, 23:52
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Tack för informationen. Jag är medveten om att jag inte alltid är i kölvattnet av dagsfrågorna på tråden. I vilket fall håller jag med att fördjupningen kring bakgrunden är det mest spännande i kriminalvårdens (+ - RPU) utredning. Ska se om jag hittar något om skattningsskalor vid risk- och behovsanalys. Jag gissar bl a att de kommer att studera hur han interagerar med en grupp andra interner.

Du reser några nyckelfrågor som flytten till mormor och relationen till exfrun och dottern samt studiefrågan. Hans relation till modern är inte minst intressant men svår att kartlägga då det kräver ett mått av samarbete.

Personligen är jag övertygad att personlighetsinventoriumet MMPI kan ge svar på många frågeställningar, inte minst diverse ångestfaktorer. Länken http://www.hogrefe.se/Klinisk-psykologi/Personlighetstest/MMPI-2/ ger en bild av MMPI-test.

För övrigt ställer jag mig samma frågor som dig beträffande hur en utredning sker i annat EU-land med brott begånget i Sverige.

Vi får absolut anledningen att återkomma.

Nu ska jag kanske inte blanda mig i men, det fetade; Ett brott som är begånget i Sverige utreds väl i Sverige?
2016-03-27, 23:53
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Är det samma instrument inom kriminalvården (tänker främst på NB och hans nuvarande påföljd) och rättspsykatrin menar du?
Jag har inte en susning men det vore intressant att veta.

Jag är övertygad om att Kriminalvården använder sig av alla till buds stående medel för att kartlägga inkl HCR-20 som ztella nämnde.
2016-03-28, 00:03
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Nu ska jag kanske inte blanda mig i men, det fetade; Ett brott som är begånget i Sverige utreds väl i Sverige?

Sant men jag syftade på en framtida psykiatrisk undersökning.
2016-03-28, 00:10
Medlem
Citat:
Hennes far är ju militär och han sökte väl?

Han sökte som far efter sin dotter ...
2016-03-28, 00:15
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han sökte som far efter sin dotter ...

Det fattar ju jag också men många här har ju bekymmer varför man anlitar militär hjälp vid en polisiär insatts där man har en stor personell brist. Om polisernas numerär inte räcker till, vad eller vilka ska man då anlita?
2016-03-28, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Var och en kan väl självklart tycka vad dom vill .
Men om man har en åsikt så ska man ju kunna backa upp den med ett vettigt resonemang också . Att bara sitta och rapa ut sin åsikt gång på gång utan att ha en tanke bakom verkar i mina ögon inte det minsta genomtänkt .
Ursäktar ändå inte den ton som används här på forumet. Respekt åt båda hållen!!! behövs inga idiotförklaringar, svordomar etc,

Citat:
Om polisen hade tagit hjälp av en riktig förhörsledare istället så hade man vid det här laget säkerligen vetat hur allt har gått till . Att sitta och dalta med en jävel som dödad en ung flicka är i min bok snudd på skrattretande .
Vilka förhörsmetoder anser du skulle ha använts då - skendränkning? (Obs, ironi)

Citat:
Domstolarna har säkerligen ifrågasatt bevisen i sina diskussioner inför domarna men den samlade bedömningen är ändå i två instanser att han är skyldig till att ha dödat Lisa . Svårare än så är det inte . Att Hurtiga Björne ska komma nånstans med sina svamlerier är ju bara ett önsketänkande för vissa här i tråden .
Domstolarna har nog bara gått på det åklagaren lagt fram, samt vittnesmål i TR/HR. Tvivlar på att de läst hela FUP. Sen är det försvarsadvokatens uppgift att framföra motargument. Om hon då har brustit i sin uppgift, pga olika orsaker, så har inte domstolarna haft alla fakta och kunnat ifrågasätta.
Dessutom består domstolar av människor, som vi alla, och kan påverkas på olika sätt (se bara här på forumet). De är inte gudar som vet vad som är rätt eller fel.

Jag skulle också ha ansett NB som skyldig med den bevisning som lagts fram i TR/HR, men om jag hade haft läst FUP så hade nog åklagaren först fått förklara några oklarheter.
2016-03-28, 00:23
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
Ursäktar ändå inte den ton som används här på forumet. Respekt åt båda hållen!!! behövs inga idiotförklaringar, svordomar etc,

Vilka förhörsmetoder anser du skulle ha använts då - skendränkning? (Obs, ironi)

Domstolarna har nog bara gått på det åklagaren lagt fram, samt vittnesmål i TR/HR. Tvivlar på att de läst hela FUP. Sen är det försvarsadvokatens uppgift att framföra motargument. Om hon då har brustit i sin uppgift, pga olika orsaker, så har inte domstolarna haft alla fakta och kunnat ifrågasätta.
Dessutom består domstolar av människor, som vi alla, och kan påverkas på olika sätt (se bara här på forumet). De är inte gudar som vet vad som är rätt eller fel.

Jag skulle också ha ansett NB som skyldig med den bevisning som lagts fram i TR/HR, men om jag hade haft läst FUP så hade nog åklagaren först fått förklara några oklarheter.

Domstolen ska inte läsa FUP, den ska döma på det som framkommer i rätten.
2016-03-28, 00:31
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover

Det fanns kanske inte några oklarheter för dem som var engagerade i TR/HR. De hade kanske full koll till skillnad från resten utav världen. De har ju trots allt i två instanser kommit fram till samma resultat och med handen på hjärtat, skulle du själv eller någon du känner väl kunna döma någon till rikets strängaste straff om du eller de hade någon som helst tvekan?
2016-03-28, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Domstolen ska inte läsa FUP, den ska döma på det som framkommer i rätten.

Hade för mig det, men var inte säker.
Dvs om då inte försvarsadvokaten uppmärksammat brister i åtalet så kan inte domstolen göra en riktig bedömning?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in