2016-03-27, 18:06
Medlem
roggeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesant
De ska vara gjorda för att vara säkra, dvs med öppen lucka ska den inte kunna vara igång. Förmodligen har de förutsett att många kommer öppna luckan innan mikron har plingat och sett till att strålingen stängs av väldigt fort. Men visst, varför inte ta det säkra före det osäkra där och inte öppna alltför hastigt?
Som du säger så stängs källan till vågorna (magnetotronen) av när dörren öppnas.

Citat:
Ursprungligen postat av bullingen
Har varit och är ett fan av micro. Fick min första i present 1986! och har avverkad 5 sedan dess..
I alla instruktionsböcker som följer med står att läsa: om du vill avgränsa tex,tunnare delarna på kycklingen så går det bra att "foliera" dessa..
Vem grillar iofs en hel kyckling i micron, men det är vad som står i alla fall.
Så det är nog o.k med aluminium i Micro, har själv provat att v ärma något med metall och det sprakar för jävligt! så det kan ju inte vara ok?
Folier blir lätt spetsiga. Så en folie som du inte vikt eller hanterat speciellt mycket kan eventuellt vara OK. Å andra sidan vet jag inte hur det blir med kanterna. Tunna guldskikt på fina serviser kan ju också orsaka problem. Jag skulle ta det säkra före det osäkra och undvika metaller i mikron.
Citera
2016-03-27, 18:06
Medlem
Jofs avatar
min demente far körde konsekvent sin metallkaffekopp i mikron. Vet inte hur många nya mikron jag var köpte sen...
så det är klart att det går, kaffet blev varmt men det kostade 600 kronor koppen
Citera
2016-03-27, 19:33
Medlem
JoeDevolas avatar
Jag har värmt mat i en gammaldags plåtlåda några få gånger i en mikro. Det enda jag har märkt av är att det tar ganska lång tid att värma maten. Det har varit en nödlösning och man för köra den utan lock så klart.

Det brukar ju rekommenderas att man har en tesked i koppen om man värmer en vätska. Ska tydligen minska risken att det kokar över.
Citera
2016-03-27, 19:38
Medlem
roggeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jag har värmt mat i en gammaldags plåtlåda några få gånger i en mikro. Det enda jag har märkt av är att det tar ganska lång tid att värma maten. Det har varit en nödlösning och man för köra den utan lock så klart.

Det brukar ju rekommenderas att man har en tesked i koppen om man värmer en vätska. Ska tydligen minska risken att det kokar över.
Plåtlådan lär reflektera det mesta av strålningen vilket är anledningen till att det tar längre tid att värma.

Gällande tesked i koppen kanske det har mer att göra med att förhindra plötslig kokning/överhettning? Rena kärl med vatten kan komma över 100 grader utan att koka (vid atmosfärstryck) p.g.a att det inte finns något ställe där ångbubblorna kan bildas. Ungefär som regndroppar växer på smutspartiklar i moln måste ångbubblor börja växa på något ställe, och oftast är det en hålighet, smuts eller något som gör ytan heterogen.
Citera
2016-03-27, 19:38
Medlem
lasternassummas avatar
Den här tråden är så rolig, så jag tvekar att bryta trenden, men i alla fall...

Säkerhet
WHO anser att mikro-säkerhet är så viktig så det finns en säkerhetsinstruktion
som dom tagit fram:
http://www.who.int/peh-emf/publications/facts/info_microwaves/en/

I korthet:
– Modifiera inte ugnen. Gör framförallt inte så ugnen kan köras med luckan öppen.
– Ögon och testiklar skadas troligen först om du blir utsatt för strålning.
– Stoppa inte in metall.
– Ägg rekommenderas inte i ugnen. Dom har en tendens att explodera.

Funktion
Mikron har en källa med en effekt på ca 1 kW som genererar mikrovågsstrålning.
Frekvensen är ca 2450 MHz och genereras av en typ av elektronrör som kallas
magnetron. Strålningen leds från magnetronen in i det metallomslutna utrymmet
i ugnen via en glimmerskiva, som om det inte får fett eller smuts på sig, släpper
igenom mikrovågsstrålning. Våglängden (f=2450 MHz) är ca 122 mm. Det är
främst vattenmolekyler H2O, men även fett och socker som tar upp strålningen
som då blir till värme. Vinkeln i H-O-H-molekylen, ca 104,5°, gör vattenmolekylen
till en dipol som tacksamt "rockar loss" i takt med mikrovågsstrålningen och blir
varm. Den roterande bottenskivan hjälper till att fördela uppvärmningen genom
maten.

Metall?
Metall blir ungefär som kortslutning för strålningen i ugnen och risken är att ugnen
går sönder. Den enda test jag gjort med metall en gång var med ett gammalt
kaffefat med en gulddekoration längs kanten som var så sliten att den bara
bestod av små korta segment runt hela tallriken. Det blev ungefär som en korona,
nästan som en gloria, runt tallriken. Fatet är borta sedan länge, men efter att
läst den här tråden blev jag sugen på att stoppa en CD i mikron. Om någon
testar – lägg gärna upp en bild. Allt görs på egen risk. Tag en CD utan värdefulla
data, för den kommer inte att kunna användas efter experimentet...
Jag kan inte heller garantera att mikron överlever experimentet.
Här finns några exempel:
http://margo.student.utwente.nl/el/microwave/
http://www.theamazingpics.com/this-is-what-happens-to-a-cd-when-you-put-one-in-a-microwave/

Citera
2016-03-27, 19:48
Medlem
lasternassummas avatar
Det är ju påsk...
Någon som är sugen på att testa med ägg i mikron?
Jag har testat. Det var besvärligt att göra rent efteråt.

Så här gick det (titta efter ca 47 sekunder):
https://www.youtube.com/watch?v=VJ6VmjMg_GA

Citera
2016-03-27, 20:06
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kneela
För att microvågsugnen hettar upp kammaren genom strålning. När strålningen träffar metall så studsar strålarna istället för att absorberas.

Micron har inte metall där strålningen sker.
Jo det har den.

Citat:
Ursprungligen postat av Kneela
Det är tack vare strålningen som micron anses bidra till tumörväxt.
Nej det anses det inte.
Citera
2016-03-27, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klippatung
Japp. Såg detta i dag. Det är en metallplatta i och metallskruvar. Detta är tydligen ok. Är allt en enda stor bluff?
klart du får, men du kommer förstöra micron.
Citera
2016-03-27, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jo det har den.

Nej det anses det inte.
jo din lilla skunk
Citera
2016-03-27, 20:33
Medlem
knarknazists avatar
Citat:
Hehe. Ok, tack för svaret
Bör man vara försiktig när man stänger av den? Brukar öppna luckan varefter den automatiskt stängs av men det kanske hinner läcka ut lite strålning där?

Strålningen är inte joniserade, så det ska inte vara någon fara.
Citera
2016-03-27, 20:38
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Bör man vara försiktig när man stänger av den? Brukar öppna luckan varefter den automatiskt stängs av men det kanske hinner läcka ut lite strålning där?
Det ska inte läcka ut något. Men alla modeller är tillverkade på olika sätt. Vissa är sämre designade än andra. Även om man öppnar den försiktigt så är det möjligt att lite strålning ändå läcker ut, och den riktas då mot huvudet.

Varför chansa? Stäng av den först. Det tar en halv sekund extra.
Citera
2016-03-27, 20:53
Medlem
intesants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarknazist
Strålningen är inte joniserade, så det ska inte vara någon fara.

Å andra sidan värmer den upp vattnet i kroppen vilket kan orsaka skador i sig.

Läste att om man hade kunnat ha ugnen igång med öppen lucka och stuckit in handen så skulle den varit förbränd på några sekunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in