2016-03-26, 23:13
Medlem
Hur många vet att han dog? Hur många vet att han lever?
Senast redigerad av aukupunktur88 2016-03-26 kl. 23:15.
Citera
2016-03-27, 00:20
Medlem
I P3-dokumentären "Operation Cobra" framgår eggande stoff. Polisen får där upp ögonen för en grupp som är ute och spanar på saker och ting innanför tullarna (vad vi vet). De hade de facto inget med bomberna/hoten att göra, men de är - enligt undertecknad - alltjämt intressanta i annat sammanhang...

Jag har varit i kontakt med P3-dokumentärs brevsvarare om detta, men han har - trots sina högst hövliga svar - valt att inte ta mina frågor på allvar. Jag ifrågasätter t.o.m. att brevsvararen for med sanning då han svarade att dokumentärskaparen inte fäst vikt vid gruppen, och han skulle återkomma om han denna gång fann den intressant. (Jag tror alltså att producenten inte ens fått reda på mina iakttagelser/synpunkter.)

Vad är det för jä*la grupp som är ute och spanar - bekräftat så! - på Stockholms gator vid tiden för den galningens dåd??? Denna grupp bör ha fortlevt. Här blir jag mycket konspiratorisk (Barbro).

Kan någon tillföra?

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/77904?programid=2519

/Daniel
Citera
2016-03-27, 00:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne01
I P3-dokumentären "Operation Cobra" framgår eggande stoff. Polisen får där upp ögonen för en grupp som är ute och spanar på saker och ting innanför tullarna (vad vi vet). De hade de facto inget med bomberna/hoten att göra, men de är - enligt undertecknad - alltjämt intressanta i annat sammanhang...

Jag har varit i kontakt med P3-dokumentärs brevsvarare om detta, men han har - trots sina högst hövliga svar - valt att inte ta mina frågor på allvar. Jag ifrågasätter t.o.m. att brevsvararen for med sanning då han svarade att dokumentärskaparen inte fäst vikt vid gruppen, och han skulle återkomma om han denna gång fann den intressant. (Jag tror alltså att producenten inte ens fått reda på mina iakttagelser/synpunkter.)

Vad är det för jä*la grupp som är ute och spanar - bekräftat så! - på Stockholms gator vid tiden för den galningens dåd??? Denna grupp bör ha fortlevt. Här blir jag mycket konspiratorisk (Barbro).

Kan någon tillföra?

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/77904?programid=2519

/Daniel

Palmhusgruppen. Finns en del i tråden om den. Ska ha fått lägga ner verksamheten efter avslöjandet . Visar på att Holger Romander var välinformerad om hemliga övervakningsgrupper. Tyvärr har aldrig namn kommit fram , kan finnas intressant folk i gruppen .
Senast redigerad av mvagrippa 2016-03-27 kl. 00:30.
Citera
2016-03-27, 00:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Det beror på vem som var redaktör för Proletären, det skiftade nämligen i tid.

Om det sedan förhåller sig som Jan Guillou låter en person säga i Hamilton-serien, att det var Säpo som skapade KFML:r - en skön omskrivning, menar jag - och gav ut Proletären. Ja, vad kan man då förvänta sig av Proletären

Vad vi kan veta av KGB-tillgången Guillou vet vi.
Citera
2016-03-27, 06:39
Medlem
Ch*ister Ande*ssons .357 Magnum med nummer 61575

Denna revolver har ju som bekant inte provskjutits.

CA uppgav att han sålde detta vapen på svarta marknaden 1992.

Då uppstår frågorna:

- Borde inte den nuvarande ägaren vilja komma fram med detta vapen (åtminstone via ombud)? Han skulle kunna tjäna en stor slant på detta?

- Eller ligger denna revolver på sjöbotten ditslängd av t.ex. CA?

- Hade det inte varit bättre att sälja vapnet lagligt?

Vad vet ni, och vad tror ni?
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2016-03-27 kl. 07:38.
Citera
2016-03-27, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chimon
Hur blev Palme vän med Schein? Står att de blev vänner på 50-talet men inte var eller hur Känns ologiskt att en kemist med en vattenrenare börjar umgås med statsministern. -Ser Schein som en Ebbe Carlsson figur en som hade en hemlig sida. Likt Ebbe jobbade på svd och registrerade folk mm-Så arbetade Schein på Aftonbladet. Han hette dessutom Leo i andra namn tänker på Leongruppen.
Jag tror inte Palme hade "kompisar" utan denna relation var något annat. Scheins hustru sa att hon aldrig lärde känna sin man. Jag tycker det är konstigt att han går från ensam judisk pojke född 1924 kom till Sverige 1938 till att på slutet av 50 talet vara ekonomiskt oberoende genom vattenrening efter att ha tagit över firman sålt den bara för att helt plötsligt arbeta på Aftonbladets kultursidor. Med tanke på var Ebbe var med Ib på svd kan man tänka sig kan man undra om ib använde Schein genom Palme på Aftonbladet. Svårt att tro att de bara var kompisar kan det vara rapporteringar om Aftonbladet mm som de egentligen sysslade med fast det var förtäckt tennis?

Schein hade visst andra avancerade uppgifter: T ex Exportkreditnämnden som bland annat finansierade krigsmaterielexport där C F Algernon var kringsmaterielinspektören som skulle granska sådana affärer.
Citat:
1988 kallade konstitutionsutskottet, KU, Exportkreditnämndens ordförande Harry Schein till en utfrågning. Det gällde två stora exportaffärer: Boforsaffären och militärbasen i Colombia. Sekretessen hindrade Harry Schein från att prata öppet om militärbasen. Han kunde inte säga vilket land det handlade om och han pratade om en fiskehamn som ”uppenbarligen inte bara skall användas till fiske utan med all sannolikhet även blir marinbas”.
Citera
2016-03-27, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok

- Att ett team framlade vattentäta bevis för Palmes skuld för delar av den socialdemokratiska eliten och fick dem att inse att Palme måste stoppas och sedan tas om hand.

Eller att man inte alls hade bevis men påstod det och att det ledde till desperation och desperata åtgärder. I ljuset av en mängd olika ageranden (anklagelser mot Näss och Tore och manipulationen av LP:s utpekande av CP mm) är det kanske inte helt otänkbart att man utnyttjade sovjetskräcken i eget syfte närhelst man kunde.
Citera
2016-03-27, 09:39
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Schein hade visst andra avancerade uppgifter: T ex Exportkreditnämnden som bland annat finansierade krigsmaterielexport där C F Algernon var kringsmaterielinspektören som skulle granska sådana affärer.

Schein var Palmes tennispartner. De spelade mot varandra i en tennismatch på mordsmorgonen.

Men när det gällde politik spelade de dubbel på samma planhalva.

Som jag upplevde det på den tiden var Harry en av de personer som hårdast understödde OP och hans ideer. Där det idag framgår att han även var ICs vän.

http://www.expressen.se/kronikorer/lars-lindstrom/lars-lindstrom-harry-schein-dog-ensam-och-overgiven/

Han var en produkt av, eller en konsekvens av, ett långvarigt sossestyre. Precis som Ebbe och Holmer.

Algernon. Begick han självmord eller blev han knuffad. Otvivelaktigt besatte han alla kunskaper om vapenbyk som Sten Andersson skulle tvätta men aldrig utförde. Slutsatsen blir att SA aldrig var införstådd i de implikationer som föregick hans uttalande förste maj i Göteborg 1987. Han talade tyst om sitt pudlande efteråt.

Idag framstår han, IC, CL och dagens clown som clowner på Cirkus Scott. Största möjliga tyssssstnad. Ni ska nu få bevittna det största tricket som genomförts på svensk mark. Därför mörklägger vi nu hela arenan och låter strålkastarna belysa först PKK och sedan CP. Där det är mörkret som är förutsättningen för den upplysta arenan.

Det är inte lika roligt idag när cirkusarbetarna börjar läcka om att det fanns andra artister i kulisserna. Där man rentav kommunicerade med WT utanför strålkastarljuset. Precis som vi åskådare redan på den tiden anade.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-03-27 kl. 10:03.
Citera
2016-03-27, 09:42
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Eller att man inte alls hade bevis men påstod det och att det ledde till desperation och desperata åtgärder. I ljuset av en mängd olika ageranden (anklagelser mot Näss och Tore och manipulationen av LP:s utpekande av CP mm) är det kanske inte helt otänkbart att man utnyttjade sovjetskräcken i eget syfte närhelst man kunde.

Du menar att SAP inte härbärgerade nog insatt underrättelsefolk. 😊

Tillåt mig le lite.
Citera
2016-03-27, 09:44
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Nej det är konspirationstänkande och okunnighet som får ihop så enkel logik som oftast.
Jag vill hävda motsatsen. FM har läckt ut rykten om en kuppövning när normala människor börjar undra vad alla WT män gjorde i området. Och när det i media förekom mängder av FM personal som med sannolikhet var i periferin inblandade i mordet. Kuppövningen är en väldigt billig ursäkt, som många andra sväljer. FM har löst sin uppgift på ett oklanderligt sätt. IC har på samma sätt gjort det som förväntades av honom, att lösa Sverige ur den mest knepiga sitts som vi befunnit oss i. Frågan är som någon var inne på tidigare, vilka bevis fanns mot OP eller var det med falska förespeglingar man sköt en för Sverige och många övriga länder i väst, väldigt obekvämt ifrågasättande politiker?

Att FM är och den största mörkläggaren av alla, är helt naturligt. Det borde alla förstå, det är ett av deras viktigaste uppdrag.
Citera
2016-03-27, 10:51
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
......
Klart ingen läcker OM det är så att MOP bygger på:
- Väldigt säkra bevis på att Olof Palme tog sig säkerhetspolitiska friheter utöver vad han som statsminister kunde och fick göra.....
För att sluta med att hota avslöja Sveriges och NATOs gemensamma Ubåtsförsvar samt att han inte förstått att GRU lurat honom att tro att en Atomvapenfri zon i norden skulle präglas av reciprocitet mellan stormakterna......
- Att detta team fick kör-kör-kör i och med OPs oortodoxa intresse av vissa försvarsinstallationer nära på ett lite hastigt påkommet besök i Sovjet och genomförde operationen när tillfälle gavs......
Om, …något av det jag skriver i punkterna ovan är sant förståss.
Tack för denna utmärkta sammanställning av hur den typiska officerskåren efter Vinge, Ljungberg, Schuback osv kunnat motivera majoriteten natokramare till att utan diskussion göra statskupp i smyg. Det är ingen tvekan om att det också är denna tolkning av personliga motiv hos avlidna som segrarmakten nu vill göra historiskt gällande.
Redan av propagandaverkets envetna mediala karaktärsmord på särskilt folkligt ledande personligheter förstår man vilken sorts totalitär rättsstat som eftersträvas. Centrala informationsstyret kan nu med sitt registerövertag enkelt locka-tvinga-lura fram bekännelser för vilka grundlösa falskheter som helst och kalla det bevis för historien.
Att GRU från grunden sedan tsartiden varit i maskopi med västmakten och kunnat verka bakom ryggen på sovjetmakten kan vi visserligen alla vara tacksamma för men om folk inte får förstå hur maktspelet gått till kommer historien ändå att upprepas med allt värre krig i allt större skala som bara en allt mindre krets ska finna lönsamhet i. Perestrojkan blev bäst för alla parter men hade kalla krigets hysteri kunnat avslöjas från grunden också i väst och vi kunnat få nedrustning och kärnvapenfritt samtidigt så hade hela världen kunnat känna sig tryggare.
Citera
2016-03-27, 11:00
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Tack för denna utmärkta sammanställning av hur den typiska officerskåren efter Vinge, Ljungberg, Schuback osv kunnat motivera majoriteten natokramare till att utan diskussion göra statskupp i smyg. Det är ingen tvekan om att det också är denna tolkning av personliga motiv hos avlidna som segrarmakten nu vill göra historiskt gällande.
Redan av propagandaverkets envetna mediala karaktärsmord på särskilt folkligt ledande personligheter förstår man vilken sorts totalitär rättsstat som eftersträvas. Centrala informationsstyret kan nu med sitt registerövertag enkelt locka-tvinga-lura fram bekännelser för vilka grundlösa falskheter som helst och kalla det bevis för historien.
Att GRU från grunden sedan tsartiden varit i maskopi med västmakten och kunnat verka bakom ryggen på sovjetmakten kan vi visserligen alla vara tacksamma för men om folk inte får förstå hur maktspelet gått till kommer historien ändå att upprepas med allt värre krig i allt större skala som bara en allt mindre krets ska finna lönsamhet i. Perestrojkan blev bäst för alla parter men hade kalla krigets hysteri kunnat avslöjas från grunden också i väst och vi kunnat få nedrustning och kärnvapenfritt samtidigt så hade hela världen kunnat känna sig tryggare.

Som enkel frimurare av 8e graden och rimligt insatt i Rysslands historia är jag nyfiken på vilka källor eller skeden du vill hänvisa till vad gäller frimurerisk inblandning i MOP och särskilt vad avser GRUs - av dig påstådda - västliga konspiration.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in