2016-03-26, 22:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det som NB inte visste var att en av dom i MSP som han pratade med hade deltagit i det söket som NB refererade till och därför mycket väl visste att Martorp inte genomsökts. Och att NBs uppgift därmed var felaktig.

Det var sammanhanget.
Ja, BS visste att NB:s påstående inte var sant, men inget talar för att NB visste det. Så, NB behöver inte ha ljugit medvetet. Men BS talade utan tvekan med polisen efteråt, och den visste därmed vem som skulle misstänkas. Sedan var det bara att leta bevis mot honom och lägga allt annat åt sidan.
2016-03-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, BS visste att NB:s påstående inte var sant, men inget talar för att NB visste det. Så, NB behöver inte ha ljugit medvetet. Men BS talade utan tvekan med polisen efteråt, och den visste därmed vem som skulle misstänkas. Sedan var det bara att leta bevis mot honom och lägga allt annat åt sidan.

Det är inte alls vad som hände. Dom fortsatte att söka av Martorp och ytterligare grupp från MPS anslöt sig som sökte av baksidan på ladugården (där rishögen med Lisas kläder sedan hittades). Gruppen som NB tilltalat hittade å sin sida ett djurkadaver och en bussbiljett och kallade på polisen för avrapportering av fynden.

Därefter beslöt polisen att ta in gästarbetarna på förhör.

Senare samma kväll hittades Lisa.
2016-03-26, 22:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det är inte alls vad som hände. Dom fortsatte att söka av Martorp och ytterligare grupp från MPS anslöt sig som sökte av baksidan på ladugården (där rishögen med Lisas kläder sedan hittades). Gruppen som NB tilltalat hittade å sin sida ett djurkadaver och en bussbiljett och kallade på polisen för avrapportering av fynden.

Därefter beslöt polisen att ta in gästarbetarna på förhör.

Senare samma kväll hittades Lisa.
Nej, https://www.youtube.com/watch?v=0ab6ZkHVlGM. "Där konstaterar vi ganska snabbt att det finns personer i området som blir aktuella för oss". Vem tror du polisen hade lyssnat på?
2016-03-26, 22:49
Medlem
Citat:
Nej, https://www.youtube.com/watch?v=0ab6ZkHVlGM. "Där konstaterar vi ganska snabbt att det finns personer i området som blir aktuella för oss". Vem tror du polisen hade lyssnat på?

Det var väl den sammantagna bilden där naturligtvis NBs felaktiga information utgjorde en del. Snarast tycker jag att dom borde hörts tidigare i och med att dom rörde sig i området och kände till markerna där omkring Blomberg - Martorp. Borde både sett och haft information att lämna.
2016-03-27, 00:42
Medlem
Citat:

Ren otur då att just den snubben stått och runkat på mordplats ( vilket han erkänt) samt helt saknade alibi. Och då har vi inte ens snuddat vid dna, bajs samt att hans bil setts av flera vittnen.

Men det är klart, han kan ju ha blivit frame'ad... Det är ju bara otur att han figurerar på så många sätt i utredningen samt att han minns vilka filmer han sett och inte har varit aktiv på nätet... trots att han var hemma och hände framför datorn.

Osis...
2016-03-27, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallbrandt
Ren otur då att just den snubben stått och runkat på mordplats ( vilket han erkänt) samt helt saknade alibi. Och då har vi inte ens snuddat vid dna, bajs samt att hans bil setts av flera vittnen.

Men det är klart, han kan ju ha blivit frame'ad... Det är ju bara otur att han figurerar på så många sätt i utredningen samt att han minns vilka filmer han sett och inte har varit aktiv på nätet... trots att han var hemma och hände framför datorn.

Osis...

Du vet väl att NB är världens mest otursförföljda man
2016-03-27, 01:32
Medlem
Citat:
Det var väl den sammantagna bilden där naturligtvis NBs felaktiga information utgjorde en del. Snarast tycker jag att dom borde hörts tidigare i och med att dom rörde sig i området och kände till markerna där omkring Blomberg - Martorp. Borde både sett och haft information att lämna.
Det var nog lyckat att de väntade med förhören. Man avvaktade spaningen och utvärderingen av den.
2016-03-27, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Du vet väl att NB är världens mest otursförföljda man
Kanske inte otursförföljda men otur hade han. Det var dåligt planerat, vad han nu hade planerat.
2016-03-27, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
En mycket välvillig tolkning av Nerijus agerande vid konfrontationen med BS och de andra
på kvällen medger i och för sig att ingen "medveten lögn" förelåg då skogsområden
blivit avsökta under torsdagen nån gång och de ryms också under namnet Martorp,
men gården och dess byggnader hade i vart fall inte fått någon riktig genomsökning
förrän dagen efter och det torde NB vara väl medveten om.
Han och brodern skyndade sig till Martorp när man förstod att sökfolket drogs sig ditåt
på fredagskvällen. Det blev väldigt angeläget att leta mask just därborta och inte på
närmare håll...
Argumenten tryter verkligen inte när jag ska försvara tesen om att mord blivit begånget.
Jag kan mobilisera hur många som helst som behövs för att hävda min sak.
Är du i position att kunna detsamma tror du?
"Förolämpningar" - ibland får saker och ting det bemötande som de förtjänar.
Detta var ett sånt tillfälle.
Efter att Aivaras och Nerijus kommit hem från jobbet på fredag eftermiddagen föreslår Aivaras att de åker och söker mask för att fiska i en damm eller sjö som finns i närheten av deras bostad.
De tar en grep för att gräva med och åker till en byggnad där de utanför dumpad gammal spannmål och där brukar de söka mask och hitta också.
Men den här fredagen var området avspärrat och de kunde inte söka mask där, då föreslog Aivaras att de åker upp till Martorp därför där finns en gödselhög och sannolikt med mask där, som också är vanligt med gödselhögar.
De åker upp till Martorp och där finns folk från MP och säkert andra som spanar runt där bland annat en med hund som kanske var en polis med hund.
En av Missing People glor misstänktsamt på Nerijus, som säger till den misstänksamme "jag jobbar här" som också var sant han jobbade på Blomberg, sedan sade han till honom "militären var här och sökte igår, därför slösar ni bort tiden att söka här".
Nu hittade de ingen eller några maskar därför de hade fyllt makadam där gödselhögen fanns, kanske för att motverka flugor och annat småkryp och Aivaras och Nerijus åker hem med grepen och ställer den i förrådet de har.
Aivaras bestämmer sig för att ändå gå och fiska med de fåtal maskar han har, men Nerijus beslutar sig för att stanna i bostaden.

Det som skrivits om det här maskletandet av vissa, tycks syftet varit att försöka misstänkliggöra Aivaras och Nerijus med en massa lögner och fantasier.
2016-03-27, 06:34
Medlem
Det underliga med sökningen av mask i Martorp av Nerijus och Aivaras, det är att ingen ställt frågan varför söktes inte området tidigare än efter 5 dagar av Missing People och vilka som nu var där ?
När Lisa saknades och polisen kom till platsen kontaktade de godsägaren Arne Jönsson under natten och han gav tillåtelse att alla lokaler som fanns på gården kunde genomsökas av polisen.
Det första som görs vid en saknad person är att söka igenom lokalerna med sökhund.
En hundförare med hund skulle mycket lätt ha kunnat söka igenom lokalerna även under natten de som fanns uppe i Martorp. Om misstanken var att hon hade blivit mördad är det en likspårhund som gäller och den vittringen avges efter ca 20 minuter därför skulle en likspårhund markerat omedelbart om den kommit innanför en lokal om det fanns en kropp där, hunden hade även reagerat utanför lokalen.
Att börja söka i en lokal som fanns i Martorp efter 5 dagar visar att något var inte vad det borde varit.
2016-03-27, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Då tror du alldeles fel:
http://www.expressen.se/gt/de-saknar-fortfarande-svar-pa-fragan-varfor/
Dålig koll du har måste man säga.
Jag har läst SH uttalanden vid förhören och i domen och det finns ingenting där han anklagar NB för mordet, det som kvällstidningarna skriver är inte mycket att ta fasta på de följer den politiska korrekta linjen, sedan kan de påstå det mesta.
Enligt SH ansåg han uteslutet att Lisa skulle ha gått in självmant i någon okänd persons bil och inte heller ensam i någon lokal, hon skulle inte låtit sig lockas till något sådant.
Att någon skulle handgripligen kunnat kidnappa Lisa på grusplanen utesluter jag helt, därför det är en öppen plats och den tiden ca 18.40 fanns det folk i farten där, en sådan risk tar inte kidnapparna.
Lisa hade kunnat skrika och begära hjälp och det hade synas på grusplanen om något sådant förekommit, men jag ser det som osannolikt.
Sedan finns det ingenting vid söket med hund att Lisa gått till fots från grusplanen, det finns inga utgående spår.
Jag anser att hon åkte med mopeden från platsen och då kan inte NB vara gärningsmannen.
Sedan finns det en person Anders som har sagt att han är övertygad att han mötte Lisa i hög fart på mopeden som åkte söderut från Blomberg vid 18.30 tiden och det stämmer in att det kunde vara Lisa.

När man ser på ett sådant här fall måste man ha en klar uppfattning hur Lisa togs till ladan, som är rimlig, om man tror på något sådant. Man kan inte påstå saker som någon sanning, och det finns inga bevis och kan ses som orimliga och ologiska.
2016-03-27, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Vem säger att det behövs ett nätverk för att man ska kunna begå ett brott?

Den som ser stora konspiratoriska näverk tycks vara du. Det är du som fört diskussionen dit från att handla om hur militärer kan använda militärmaterial för personliga ändamål. Du började dra in agronomer och jägmästare i diskussionen. Jag har påpekat att det troligaste inte är att en agronom eller jägmästare tillskanskar sig militäraresurser för eget bruk utan begår de brottsliga gärningar så är det fm något som har med deras roller/yrken att göra, vanvård, otillåtna hormoner, tjuvskytte, etc etc.

Du för diskursen vidare till DNA och plantering. I linje med ovan resonemang så hävdar jag att om det inträffar så är det troligtvis någon som har med bevimaterial att göra i sitt yrke. Det kan ju tänkas att det är någon som är bekant eller tillsammans med en person som har det som del av sitt yrke som får personen att göra det. Precis som en bondmora kan få bonden att börja dopa sina kossor för hon tycker det går för dåligt.

Du börjar yra om planteringskit som militären har. Tramsigt men jag påpekar att en militär troligare har en polis som kompis eller partner än andra yrkesgrupper, speciellt i en regementsstad. Samma typ av mentalitet. Om man nu vill spekulera kring det.

Hur ser man då på folk om de är ohederliga? Ja lika lite som man kan se på en mekaniker om denne är hederlig eller ohederlig så kan man se på en militär, polis eller NFC-anställd om denne är att lita på eller inte. Eller en balt för den delen. Ohederliga saker och brott sker. Vi får vara vaksamma och försöka upptäcka rötäggen i vårat samhälle så gott det går, var de än håller hus.

Det blir ju inte personligt bruk av resurserna när de används inom ramen för vad
FM skall kunna ställa upp med som stöd för civilsamhället. Polisen var med så då var det väl inte gärna privat. Att den drabbade familjen hade militär anknytning gjorde bara att militär personal och resurser desto tidigare kunde engageras. Högst troligt genom personliga kontakter.
Nopomils omedelbara reflex att man kunde misstänka döljande av brott och förvanskning av bevis eftersom militär var inblandad och att just detta skulle vara en del av deras kärnverksamhet och välbekanta kompetens var det jag vände mig mot utifrån diverse perspektiv.
Ett perspektiv var att efterlysa yrkeskategorier som var att lita på. Det är intressant för då får man en liten inblick i just den debattörens verklighetsuppfattning. Det gick tydligen inte att förstå att man kan bli lite undrande på den punkten.
Ett annat perspektiv var hur går sådan bevisförvanskning till. Har varje operatör längst ut i organisationen den kompetensen? Att bevisen till stor del består av avsatt DNA betyder i alla fall i min värld att det är just DNA som skall förvanskas. Har jag hästarna hemma i åtminstone det avseendet? "Bevisförvanskningskitet" introducerades av a1hornyland men är intressant ändå. Detta dömer du ut förstår jag. Att den enskilde soldaten hanterar pipetter är tydligen löjligt att tänka sig. Jag håller med men frågan är inte löjlig.
Finns det då speciella enheter inom FM som skulle ägna sig åt bevisförvanskning var en annan ingång. Hur var dessa organiserade, utrustade och utbildade? Och varför? Jag uppfattar det som att du tycker att det är en löjlig tanke. Har jag rätt? Det tycker jag nämligen själv.
Detta kokar ner till att då FM skall förvanska bevis så måste de anlita extern expertis. Detta är enligt dig inte förberett. Det skulle i så fall vara det av mig skisserade nätverket som du dömer ut.
Nej någon militär känner någon polis är förklaringen. Hur väl då? Har man redan dryftat hur långt man är villig att gå när det gäller professionell ohederliget? Det blir i så fall en ad hoc-lösning på plats. Och en jävla tur om det klaffar.
Enligt nopomil så är ju detta med bevisförvanskning något som bör misstänkas när FM är inblandad. Är det på grund av att det händer så ofta? I så fall har de en väldig tur när de så pricksäkert väljer ut de lokala mutkolvarna varje gång. Och i främmande land till på köpet. Eller förresten inte. Nån gång måste förslaget hamnat hos en hederlig polis. Hur kan man annars blivit varse att företeelsen förekommer?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in