2016-03-26, 00:47
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, tjockskalleresonemang. Du vet att DNA:t inte bevisar mord, ändå vidhåller du det.

Jag har upptäckt att min formulering "DNA bevisar endast griftefridsbrott" missförstås som om att DNA:t motbevisar mord, därför skriver jag i fortsättningen "DNA bevisar inte mer än griftefridsbrott".

Var ligger det absurda?

Det absurda ligger i att mord aldrig kan bevisas med DNA och vittnesuppgifter såvida inte mordet filmats. Alla mord i Sverige kan således skyllas på brott mot griftefriden. Det kan alltid finnas någon annan som begått mordet hur litet tidspannet än är ( tydligen).

Beskriv ett mord där mord kan bevisas utan att GM skyller på brott mot griftefriden.

Det blir ganska många mördare som springer runt i Sverige och hittar döda kroppar. Är det en utveckling vi vill ha? Eller dömer man istället på att mord har begåtts utom rimligt tvivel ( sunt förnuft).

Det är ganska tjatigt detta med brott mot griftefriden. Inget annat du kan ta upp istället?
2016-03-26, 00:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det absurda ligger i att mord aldrig kan bevisas med DNA och vittnesuppgifter såvida inte mordet filmats. Alla mord i Sverige kan således skyllas på brott mot griftefriden. Det kan alltid finnas någon annan som begått mordet hur litet tidspannet än är ( tydligen).

Beskriv ett mord där mord kan bevisas utan att GM skyller på brott mot griftefriden.

Det blir ganska många mördare som springer runt i Sverige och hittar döda kroppar. Är det en utveckling vi vill ha? Eller dömer man istället på att mord har begåtts utom rimligt tvivel ( sunt förnuft).

Det är ganska tjatigt detta med brott mot griftefriden. Inget annat du kan ta upp istället?
Mordet på Olof Palme. Beskriv ett mord där GM kunde ha skyllt på brott mot griftesfriden.
2016-03-26, 01:31
Medlem
För övrigt är det ingen skillnad på "bortom rimligt tvivel" och "bortom varje rimligt tvivel". Det bara låter så. För att tvivlet skall kunna kvalificera sig som något att beakta skall det vara rimligt. Det är det enda filtret. Det är inte sedan så att bara vissa rimliga tvivel skall släppas vidare utan så klart alla som är just rimliga. Det vill säga varje. Bara lite filosoferande på småtimmarna.
2016-03-26, 01:48
Medlem
Citat:
TR: TR:
Citat:
Att det varit Nerijus Belivicius som talat med [BS] är klarlagt genom hans
egna uppgifter. Nerijus Belivicius har också bekräftat att han sagt att det varit
militärer på Martorp, ett påstående som inte var osant då det både av [CB:s] uppgifter och [BS:s] utsaga framgår att det synts militärer på
Martorp dagen innan.

1. Det finns åtminstone tre nivåer här: Nerijus kunde sagt att militärer varit på Martorp. Eller att de sökt på Martorp. Eller att de sökt så till den grad att vidare sök är slöseri meds tid. Enligt BS valde han det sista.
2. Jag tror inte att CB knallade fram till Nerijus och meddelade att Martorp genomsökts av militär sedan vände om på klacken och gick.
Jag tror att Nerijus fick del av den här informationen ihop med andra då man dryftade vad man visste eller trodde sig veta:
"Väster spritfabriken avsökt. Check! Dammen avsökt tror jag. Check! Gödselbrunnar. Check! Dikena runt fältet söder om mejeriflygeln vet jag säkert. Check! Martorp. Check!"
Varför intog informationsskärvan om Martorp en så prominent ställning i Nerijus minne?
2016-03-26, 01:53
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
För övrigt är det ingen skillnad på "bortom rimligt tvivel" och "bortom varje rimligt tvivel". Det bara låter så. För att tvivlet skall kunna kvalificera sig som något att beakta skall det vara rimligt. Det är det enda filtret. Det är inte sedan så att bara vissa rimliga tvivel skall släppas vidare utan så klart alla som är just rimliga. Det vill säga varje. Bara lite filosoferande på småtimmarna.

Förutom att termen är direkt översatt från engelskans "beyond reasonable doubt". Man hör ofta termen "bortom allt rimligt tvivel" och det låter som om inget tvivel alls får finnas.
2016-03-26, 02:00
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Mordet på Olof Palme. Beskriv ett mord där GM kunde ha skyllt på brott mot griftesfriden.

Mordet på Olof Palme är ett mord bevittnat av ett flertal personer inklusive makan, precis som Kennedy-mordet.

Alla mord som inte bevittnas kan skyllas på brott mot griftefriden.

" Jag var inte där när hon dog, jag hittade henne död bara". Jag tog i henne för att se om hon var död, det var då jag lämnade spår. Måste vart nån annan som dödade henne innan jag hittade henne".

Elin Krantz-mordet är bara ett exempel.
2016-03-26, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Läser du inte vad man skriver, man måste tydligen upprepa sig. När Arnes fru såg Nerijus runt 18:00 så betyder det att hon såg han där i några minuter. Han kan ha stuckit där ifrån minuterna efteråt och Aivaras kan inte intyga att Nerijus var hemma klockan 18:00. Och Irinas har ändrat sin historia upprepade gånger, allt för att försöka skydda sin man. I dom inledande förhören så sa hon att Nerijus inte var hemma klockan 18:00. I vissa förhör så sa hon att han kom lite här och var för att hämta verktyg. Väldigt oseriöst vittne, det tyckte även TR och HR som skrev att han saknade alibi. Klockan 19:00 däremot kan Nerijus ha kommit tillbaka, så det stämmer in åtminstone på att Gustav såg Nerijus. Men då hade Nerijus redan hunnit överfalla Lisa holm, och kommit tillbaka hem. Det skulle han ha hunnit på dom ca 45minuterna. Så Nerijus har inget giltigt alibi mellan ca 18:00-19:00.
När de här tre Aivaras, Nerijus och Irina var på väg för att topsas skall Nerijus ha sagt om ni blir frågade, kom jag hem innan 18.00 inte senare. Han säger det här därför han var hemma innan 18.00, men för att det inte skulle bli skillnader med tiden för honom.
Aivaras och Irina var ärliga i förhöret och sade till förhörsledarna vad han sagt.
Sedan är det gjort en höna av ett fjun, som att han skulle försöka få något falskt alibi och liknande som det finns ingen grund till, utan är illvilligt förtal.
Nerijus visste om att han kommer bli utsatt negativt, därför han var utlänning som också visade att han hade gjort en helt rätt bedömning. Det är ingen tvekan det finns ett utlänningshat i området när man ser till vittnen som finns i fallet, där man kan inse att det är felaktiga uppgifter till Nerijus nackdel, och det är många sådana.
Det finns endast två personer som tagit parti för Nerijus och hans familjemedlemmar och det är Arne Jönsson och hans fru, som har visat att de är ärliga rättvisa människor, de viker sig inte för falskheten.
Annars mot de här litauiska personerna har det funnits en mycket stor främlingsfientlighet.
Enligt litauernas uttalande i förhör kände de inte en enda svensk i området som vän och de har bott där i många år, bortsedd från Arne Jönsson och hans fru, som de tycks haft en mycket god relation till.
2016-03-26, 06:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
När de här tre Aivaras, Nerijus och Irina var på väg för att topsas skall Nerijus ha sagt om ni blir frågade, kom jag hem innan 18.00 inte senare. Han säger det här därför han var hemma innan 18.00, men för att det inte skulle bli skillnader med tiden för honom.
Aivaras och Irina var ärliga i förhöret och sade till förhörsledarna vad han sagt.
Sedan är det gjort en höna av ett fjun, som att han skulle försöka få något falskt alibi och liknande som det finns ingen grund till, utan är illvilligt förtal.
Fel. NB säger det på kvällen till AB i förbifarten när han är på väg in i köket i sitt eget hem på förhör. I köket sitter polisen och väntar. Du är ruggigt dåligt påläst med tanke på hur mycket korkade åsikter du har?
Citat:
När jag skulle lämna uppgifter så går han bredvid mig och säger om någon frågar dig klockan sex jag var hemma. Han försökte övertyga mig om att han var hemma.
2016-03-26, 06:46
Medlem
Citat:
1. Det finns åtminstone tre nivåer här: Nerijus kunde sagt att militärer varit på Martorp. Eller att de sökt på Martorp. Eller att de sökt så till den grad att vidare sök är slöseri meds tid. Enligt BS valde han det sista.
2. Jag tror inte att CB knallade fram till Nerijus och meddelade att Martorp genomsökts av militär sedan vände om på klacken och gick.
Jag tror att Nerijus fick del av den här informationen ihop med andra då man dryftade vad man visste eller trodde sig veta:
"Väster spritfabriken avsökt. Check! Dammen avsökt tror jag. Check! Gödselbrunnar. Check! Dikena runt fältet söder om mejeriflygeln vet jag säkert. Check! Martorp. Check!"
Varför intog informationsskärvan om Martorp en så prominent ställning i Nerijus minne?
Eftersom du är en självutnämnd expert på militärer som fanns på Blomberg från den 7 juni till 12 juni, borde du kunna svara på frågan vem skickade militären till Blomberg därför de måste ha fått en order till det, annars hade de inte kunnat åka dit med militärfordon m.m.
Jag själv misstänker att det var ett politiskt beslut, vad anser du om det ?
Jag har mycket svårt att se polisen skulle begära hjälp för att utreda ett försvinnande eller möjligen mord, därför polisen måste ha mycket större kunnande än militären för sådana saker.
Den tiden när det fanns allmän värnplikt och ett stort hemvärn kallades hemvärnets militär ofta in vid försvunna personer för att gå skallgångskedjor.
I det här fallet och numera finns Missing People som ställer upp för skallgångskedjor och hjälper polisen med det.
Jag kan inte se annat än att polisen hade tillräckligt med personer från Missing People.
Vad anser du var orsaken att militären kallades in till söket efter Lisa, jag anser att frågan är öppen och du som expert borde kunna komma med svaret.
Senast redigerad av Fagro 2016-03-26 kl. 06:55.
2016-03-26, 07:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Därför att han hade gömt en död flicka på Martorp.
2016-03-26, 08:03
Medlem
D.Brents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Eftersom du är en självutnämnd expert på militärer som fanns på Blomberg från den 7 juni till 12 juni, borde du kunna svara på frågan vem skickade militären till Blomberg därför de måste ha fått en order till det, annars hade de inte kunnat åka dit med militärfordon m.m.
Jag själv misstänker att det var ett politiskt beslut, vad anser du om det ?
Jag har mycket svårt att se polisen skulle begära hjälp för att utreda ett försvinnande eller möjligen mord, därför polisen måste ha mycket större kunnande än militären för sådana saker.
Den tiden när det fanns allmän värnplikt och ett stort hemvärn kallades hemvärnets militär ofta in vid försvunna personer för att gå skallgångskedjor.
I det här fallet och numera finns Missing People som ställer upp för skallgångskedjor och hjälper polisen med det.
Jag kan inte se annat än att polisen hade tillräckligt med personer från Missing People.
Vad anser du var orsaken att militären kallades in till söket efter Lisa, jag anser att frågan är öppen och du som expert borde kunna komma med svaret.

Vad har det med saken att göra? Varför denna hang up på militärer. En pseudodebatt för att blanda bort det allvarliga och fruktansvärda som faktiskt hänt.
2016-03-26, 08:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men JO har väl inte tillgång till militära hemligheter? Och JO har väl aldrig kritiserat militären? Det ligger väl inte ens inom JO:s område. Försvarsmakten påverkar väl knappast enskildas rättigheter.
Varför tjatar du så förbannat om militären och ställer frågor om beslutfattande, dokumentation och dyl.?
I inledningen av FUP finns händelserapport över första dygnet som härrör ur följande:

larmtider, vilka bilar som är larmade, detaljer om vad som sker etc etc finns i en datalogg över all radiotrafik utifrån anmälan RAR (rationell avrapporteringsrutin) - dvs ett rapporteringssystem/datasystem (PUST).

Det är en sammanfattad, överskådlig logg som ses i FUP. Därav ses inte heller varenda minut av insatser som finns via datasystem. Enligt vittnen har militärhelikopter flugit över Blomberg. Denna rekvirering (som sker av polisen) är inte loggad öht så delar av polisiär aktivitet är inte med. I loggen finns en kommentar att militärens logg är inlämnad til LKP på måndag kväll när eftersök avslutas. Utöver detta kommer inte militära delar delges då deras aktiviteter inte är offentliga och de har även egen dokumentation.

Det finns således ingen anledning att bli konspiratorisk och skriva en massa rappakalja om den operativa insatsen.

Det uppges att militärer som varit i området under natten 11-12 juni. Skövde regemente har utrustning för för att söka nattetid.

Hemvärnsbataljonerna, P 4 och Trängregementet deltar i eftersök kring Skövde med omnejd. Vem som är vem går inte att utröna via att titta i FUP om man inte varit på plats och mött dem - därav är det fullständigt omöjligt att påstå tillhörighet gällande till exempel BS som du tuggar fradga kring.
Det kan vara hemvärn som kopplas in i ett senare skede gällande eftersök dvs torsdag:
De blev tilldelade området kring Martorp (inkl Martopskogen) men inte själva gården och den som tilldelar sökområden är alltid polisen - varav eftersök sker i inre och yttre spaning.
På fredag är BS där som privatperson och får då göra eftersök i MPS regi - eftersom hela eftersöket givetvis är välorganiserat via polis. Det är A och O att ha ordning på vem som söker vart för att kunna arbeta enligt MSO och strategiskt beta av område för område.

Lisas pappa larmade till VB och sent på natten när han fick veta att händelsen betraktades som allvarlig ringde han för att meddela att han inte skulle komma till jobbet. I detta skede ställer några arbetskamrater upp och stöder honom på samma sätt som hans dotter och svärfar:
Inte minsta märkligt med andra ord.

---> Vakthavande befäl (VB), Jourhavande polischef - oftast räddningsledare, Polisinsatschef (PIC)

LOP och Ykom vid större händelser. Via brottsrubricering var givetvis avd för grova brott inkopplade.
På måndag rubricerade försvinnande som olaga frihetsberövande, vid 14-tiden klassas försvinnandet som Särskild händelse vilket frigjorde resurser. På onsdag uppgraderas det till människorov.

Dessa leder eftersöket och beslut fattas fortlöpande om vilka resurser som ska sättas in och begäran om hjälp sker om det så är helikopter i statlig tjänst som rekvireras, frivilligorganisationer, försvarsmakten eller annat. Den militära insatschefen samverkar med polisen som är huvudansvarig för vilka områden som ska genomsökas.

Det är ett stort eftersök med massiva insatser och det är parallellt en förundersökning.
Lisas pappa arbetar på mekaniska på Skövde regemente - vilket inte påverkar ett enda dugg då allt ligger i polisens regi. Det är precis som vid andra eftersök och inte minsta märkligt och har ingenting med SOG, främlingslegioner eller mystiska militär bortrövanden via hämndaktioner att göra:
Det är rena fantasierna eller rent av hat - baserat på uppenbar okunskap - som skapar dessa konspirationteorier och är enbart pinsam läsning.
Utöver detta är det rent oetiskt om man anklagar antingen Lisas pappa eller de personer som ställt upp med djupt engagemang i ett eftersök med tragiskt utgång.
Senast redigerad av develi 2016-03-26 kl. 08:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in