Citat:
Ursprungligen postat av
Grandioso
Hur gigantisk kan denna komplott mot Nerijus egentligen vara?
Måste vara en av de största konspirationer som dragits igång mot en enskild individ
någonsin.

Det har du nog helt rätt i jag tror på dig i det här uttalandet.
Alla som har någon hum om hur förhör utföres kan förstå att NB fanns i bostaden när Gustav innan 19.00 kom från Årnäs och passerade bostaden där litauerna fanns.
Både Irina och NB förhördes om när Gustav och dottern passerade med detaljer som visade sig helt överensstämma och bevisar att NB fanns i bostaden.
Nu fanns endast en möjlighet att göra NB inte trovärdig och det var att få Aivaras och Irina att säga att NB var inte hemma 18.00.
När Irina, NB och Aivaras gick för att topsas skall NB ha sagt "Om någon frågar så var jag hemma klockan sex".
Därför vid förhöret med Aivaras blev han pressad att han skulle säga att NB var inte hemma 18.00,
Aivaras framförde att NB hade inte ljugit därför han var hemma 18.00.
Aivaras hade också delgivits misstanke om mord på Lisa Holm, därför måste han fått uppfattningen att här kan vad som helst hända.
Enligt FUP 1114 säger Aivaras
då vid förhöret så kändes som att dom ville tvinga mig att erkänna.
Enligt FUP 1113 säger Aivaras
Nu när jag tänker efter så kan jag säga så här att jag inte minns att han skulle ha varit hemma klocka 18.00. (Kanske ett sätt att tillmötesgå kravet som ställdes mot Aivaras)
Enligt FUP 18
säger Arne Jönssons fru Fermandez Cato att klocka 18.00 då tittade hon ut genom fönstret därför hon väntade gäster. Hon ser då Irina sitter och röker på trappen till deras lägenhet. De två männen står intill henne.
Naturligtvis fanns NB i bostaden 18.00 men det fanns ett stort intresse att få Irina och Aivaras att säga att han inte fanns i bostaden som skulle göra att han hade försökt få dem att ljuga om tiden och hade skumt bakom sig, ett sätt att misskreditera NB.
En smutsig taktik kan påstås, som bedrevs mot NB, med utnyttjande av Irina och Aivaras.
Den där tiden 18.00 var helt betydelselös därför Lisa försvann ca 18.40, och den tiden hade stor betydelse.