2016-03-23, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Informellt, debriefing i grupp. Vad hände med offentlighetsprincipen?

Som jag skrev så nara gissade jag. Begär uy minnesanteckningar om du är intresserad. Eller enklare JO-anmäl försvarsmaktens insats.
2016-03-23, 22:28
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Joggerskan kunde inte se skillnad på bröderna. Släpp henne. Det är bara pinsamt för hela rättsväsendet.

Skyddar hon sin make? Tror hon att hon måste skydda sin make? Varför i så fall?
Där ser man verkligen hur fruktansvärt hemskt du handskas med fakta och sanningen.
Hon SÅG skillnad och hon tvekade inte ett ögonblick när hon pekade ut Nerijus som den
man som ville ha henne till sin bil (för att få mörda henne förstås på samma sätt som han
kom att mörda Lisa dagen efter).

Henne gör du allt för att få bort ur historien precis som allt annat som är minst sagt
besvärande för den person du brinner så starkt för att få fri så att han kan gå ut och
döda igen. "Släpp henne" - det säger en hel del om dig det onekiligen.

Bara ett riktigt ont och förvridet sinne kan sedan komma med det du slutligen gör.
Att AB pekar ut gästarbetaren från Balitikum för att kanske skydda sin egen man för
något som alla förstår vad du syftar på.

Du tar dig allt djupare ner i dyngan märker man.
Senast redigerad av Grandioso 2016-03-23 kl. 22:40.
2016-03-23, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja, det är ju det man efterfrågar, dvs lite gammalt hederligt polisarbete från tiden före DNA. Det du nu räknar upp håller ju inte för att bli dömd på något sätt och är bara ett enkelt och billigt försök att backa upp DNA-fynd med en alternativ historia för mördaren har då inte gett någon.

Adrianas vittnesmål.
Är det olagligt och förbjudet att fråga någon efter vägen till någon plats?
Fanns det något som helst hot med i denna situation mer än "polack" och "skåpbil"?
Hur kan man koppla detta till brottet sedan då man inte vet hur det egentligen gått till?
Som så många gånger tidigare, hur kunde hon från början missa att det var NB? NB kände i alla fall igen henne från deras möte tidigare. Skulle han ha mördat sin arbetsgivares svärdotter? det blir snurrigare och snurrigare med krystade förklaringar. Tingsrätten var klok som stoppade detta i papperskorgen.

NB har inte försökt övertala någon men det är klart att han är orolig. Att hans fru skämtar om att han skulle ha gjort det gjorde nog inte oron mindre så han påminde dom om att han var hemma vid den tiden. Jag tror knappas någon av de tre vet exakt men det vet Arnes fru som såg dom då hon väntade på middagsgäster kl 18:00. Hennes vittensmål var inte mycket värt precis som dom inledande uppgifterna från AB och IB men det är ju som vanligt i denna utredning där det gäller att välja ut och passa in för en fällande dom.

När blev det förbjudet att runka? Är det ett tecken på psykisk sjudom? Har dom räknat och redovisat alla hans runkningar och påvisat ett extremt tvångsbeteende? Man runkar kanske där man kan vara ostörd och inte hemma hos familjen eller ute bland människor men du kanske gör det annorlunda?

Bara 6 bilder av 577720 (1500 bilder av sexuell karaktär) med våldsinslag? Dessutom i webläsarens fickminne och inte sparat. Jag hade väntat mig betydligt mer och värre från en sexuallförbrytare. Dom värsta bilderna var i hans brors mobiltelefon, märkligt inte sant?
Tejpade småflickor på internet, jasså, jag trodde att han hade "gillade" en "roliga historier" med denna typ av bilder till från någon annan människa (intressant vore att veta vem). Var det han som tryckte på gillaknappen, någon som frågat? Det var tydligen frugan i alla fall som spelade "League of Angels" något NB också blev anklagad för att göra (vilket han kanske gjorde, ingen frågade).

Alibi har han från frun, visst alibi i tidigare förhör från brodern innan han ändrade sig och från Arnes fru. Tydligen vägde uppgifterna från paret med hunden tyngre för det passade polisens fantasier bättre. Där kvinnan inte visste vilken dag hon komm dit och dom berättade heller inte att dom mött honom på lördagen utan det var ju söndag. Nu kan dom andas ut ett litet tag dom dom slipper NB som alltid körde för fort då dom var ute med sina små älskade hundar och promenerade.

Vittnen har har tagits upp ovan men vad är det för vittesmål? Skulle dessa räcka till ett åtal? NB har ju en förklaring till varför han var ute denna dag för att göra ett jobb. Han bor bara en km från ladan och kaffet och frågan är hur han skulle ha gjort för att inte synas? Arnes söner då som bevisligen åkte förbi kaffet? Arne själv som var ute och åkte tidigare under dagen? Lars som var i ladan och tömde brunnen under söndagen. Mannen med pizzan? Dom bor alla i området och kan inte trolla bort sig från utredningen.

Allt är betydelselösa småsaker förutom DNA som är lite svårare att förklara och det kan inte NB heller göra. För att inte bara ha DNA som enda bevis så borde polisen just gjort en gammal hederlig polisutredning och inte detta spektakel till utredning. Vad skulle polisen kunna göra mer då?

* Noggrannare undersökning av ladan och ta en funderare på varför inte hundarna markerade (dom kanske borde avlivas eller bytas ut).

* Noggrannare undersökning av arbetsboden, DNA, fibrer eller fingeravtryck på skåpdörr, dunk etc. och därmed ordentligt höjt sannolikheten att han är mördaren och något hittats. Men boden verkar vara lika ren från spår av NB som hans bil är från Lisa, märkligt för en så slarvig man som kladdar ner byxor och jacka.

* Gjort en analys av Lisas skor och här får man anta att dom är helt rena och att det inte behövdes? Alltså rena skosulor som då alltså inte stödjer historien att hon gick själv in i ladan utan har blivit buren hela tiden efter mordet som då troligen skett vid mopeden. Både ladan och mjölkrummet har damm och material som lätt fastnar på skor. Gäller för övrigt även kläderna och inte heller här görs någon analys vad det gäller platser dom varit i kontakt med.

* Tagit med fynden av tillhörigheterna efter grusvägen i sitt händelseförlopp och inte bara låta det vara för att det inte passar in i deras historia och vittesmål från paret med hunden. Kanske dom funnit något intressant om dom funderat här en stund.

* Funderat över vad avsaknanden av DNA och fingeravtryck på det mesta betyder då Lisas byxor och jacka bär DNA spår från NB. Vad betyder det att IB:s DNA är på trosorna men inte NB:s. Varför är Lisas DNA i tejprullen och ingen annans. Kontaminering som fungerar när det passar polisens historia och är omöjlig i andra fall? Eventuella spår av blod (Lisas) på NB:s kläder, tvättade eller inte. Detta är inte redovisat och man får då utgå ifrån att det inte fanns ett spår av blod på något av hans plagg för det är ju en enkel kontroll. Istället blev polisen helt låst på NB som ensam gärningsman.

* Gjort en ordentlig bakgrundskontroll av NB och hans bror där dom talat med människor i deras omgivning i England och i Litauen. Någon måste ju ha något ont eller skummt att säga om mannen?

Samt en hel del mer.
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
Here we go again.
Ja tex Adriana, försök att övertala sin bror och fru om tider, försök att ÖVERTALA sin bror och fru om byxorna, sitt sjuka runkande, sitt intresse för tejpade småflickor på internet, inget alibi, vittnen. Kan va svårt för dig att tro men mördare blev faktiskt dömda för mord före dna tekniken fanns. Och man behöver faktiskt inte erkänna för att bli dömd för mord i Sverige. Vänj dig.

Ja, och då blir det ett indiciemål. Problem med det?
2016-03-23, 23:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
Ja, och då blir det ett indiciemål. Problem med det?
(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)
2016-03-23, 23:24
Medlem
Angående Adrianas vittnesmål i TR så är det intressant att hon är ännu mer säker i rätten än hon var vid fotokonfrontationen. Bry er inte om att Inger R hittar på att hon var "90 % säker" vid fotokonfrontationen. Det var bara ytterligare ett av hennes fulknep liknande "hantverkarkniven". Adriana var säker innan. Helt säker i rätten. Hade hon inte sett på bilder i tidningen innan hon avlade vittnesmål? Nej se det hade hon inte nämligen. Eftersom hon sett till att undvika det. Hon vittnade under ed och med juristexamen ovanpå det så hon vet vad det innebär bättre än gemene man. (Om vi då jämför med Irinas edsvurna vittnesmål så har ju hon på pluskontot sin djupa religiositet som kanske kan anses toppa juristexamen. Å andra sidan satt det hårt åt att kläcka ur sig att hon och Nerijus pratat om HR-förhandlingarna. Eftersom det enligt vissa Nerijus-kramare är obligatoriskt att tro på Irina är jämförelsen på sin plats.) Jamen bilen då? Inte ens i TR fick hon till det med någon vidare säkerhet. Nej just det. Hade hon läst tidningar så hade hon kunnat förbättra den detaljen och hävda att det var en VW Charan i den och den metalliclacken. Men se det gjorde hon inte eftersom hon som hon intygade inte följt pressens rapportering. Hon hade fokus på Nerijus vid mötet vid AT-stationen. Bilen befann sig i utkanten av hennes seende.
2016-03-23, 23:31
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
På vilket sätt var deltagarna från försvaret framgångsrika tycker du (i. e. vad är det du relaterar det som du menar "framgångsrikt" ?)? Det tog ca en vecka att hitta Lisa och petsonliga föremål som tillhörde Lisa återfanns i nära anslutning till hennes arbetsplats efter att "de framgångsrika kollegorna letat?
De var inte speciellt många personer, men det var i alla fall de som hittade de första ägodelarna söder om caféet, redan på tisdagen. Och detta var när polisen fortfarande befarade att Lisa kunde förts långt bort, vilket skulle göra sökområdet enormt.

Det var ju framgångsrikt, tycker jag.
2016-03-23, 23:36
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Angående Adrianas vittnesmål i TR så är det intressant att hon är ännu mer säker i rätten än hon var vid fotokonfrontationen.
Fotot är inte bra, belysningen är platt, vilket döljer vissa av hans drag.
Jag skulle säga att det är bra att hon inte varit helt säker när hon sett det fotot. (Vilket hon då klassade som "mest likt" mannen.)
2016-03-24, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du lyckas inte särskilt väl....du argumenterar utifrån att du "gissar"...och "...då framkom säkert"... sammantaget framstår din argumentation som mer känslomässigt driven än nopomils, låt vara att hen är ihärdigare. Principiellt är det väl inte fel att vara gnetig på skattekronorna....eller som jag uppfattar huvuddelen av kritiken (eller vad man ska kalla det) att spår kanske förstörts när många travat omkring på platsen?
Du tar i för allt vad tygen håller och tillskriver nopomil diverse känslor och inställningar till delar av det offentliga som knappast går att tillskriva hen utifrån det hen skrivit, för att i nästa sekund beskriva söket som om det vore gubbdagis på utflykt....insatsen var "framgångsrik" (ospecat till vad) och du "gissar" och man "har säkert" ansett ditten och datten......

Gnetig på skattekronorna skall man vara som ansvarskännande medborgare. Jag erinrar mig bara min egen miltärutbildning då detta inpräntades. "Om man nu fått en körorder från A till B, inga tider specifiserade, kunde man ta en kort avstickare och handla nåt på vägen? Vad tänker skattebetalarna?" Nivån på "civilt bruk av militära fordon" klarade vi ut resonemangsvis på min tid.

Det finns militärer över hela Skaraborg som förflyttar sig från A till B. Ibland ser man militärer i affärer och gröna fordon på tillhörande parkering. Så klart de gör en liten avstickare. Det är väl inget med det. Nu måste jag göra dig besviken men jag tror att man även nuförtiden för den sortens resonemang som jag beskrev ovan.

Så till den inledningsvis "civila/privata" insatsen vid Blomberg. Det blir i högsta grad en "avstickare" och ovanstående resonemang räcker inte till. Uppenbarligen fanns kronans fordon vid Blomberg till nopomils stora förtret. Någon med befogenhet såg till att så skedde. Alternativt någon med civikurage gick utanför sina befogenheter men slapp efterräkningar. Till skillnad från dig och nopomil tyckte någon att det var ett behjärtansvärt syfte. Varför tog man inte civila bilar? Man trodde nog att terrängframkomlighet kunde vara ett plus.

"Gubbdagiset på utflykt" tillsammans med polis och MP såg till att det inte blev ett till Helena Andersson-fall. Efter omständigheterna är det en framgång ja. Den totala framgången hade ju din kelgris Nerijus sett till att omöjliggöra.
2016-03-24, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Fotot är inte bra, belysningen är platt, vilket döljer vissa av hans drag.
Jag skulle säga att det är bra att hon inte varit helt säker när hon sett det fotot. (Vilket hon då klassade som "mest likt" mannen.)

Plus att en 3D till 3D jämförelse är säkrare. Hon kan känna igen hur han bär upp huvudet och annan plastik. Känns röklukt tvärs över en rättssal?
2016-03-24, 00:47
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Men hur är det litauiska militärens bilar?
Citat:
Liksom den märkliga inblandningen av kyrkor i fupen....
Så nu ska militär från Litauen och svenska kyrkan vara inblandade också på ett hörn?

Hur gigantisk kan denna komplott mot Nerijus egentligen vara?
Måste vara en av de största konspirationer som dragits igång mot en enskild individ
någonsin.
2016-03-24, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Hur gigantisk kan denna komplott mot Nerijus egentligen vara?
Måste vara en av de största konspirationer som dragits igång mot en enskild individ
någonsin.
Det har du nog helt rätt i jag tror på dig i det här uttalandet.

Alla som har någon hum om hur förhör utföres kan förstå att NB fanns i bostaden när Gustav innan 19.00 kom från Årnäs och passerade bostaden där litauerna fanns.
Både Irina och NB förhördes om när Gustav och dottern passerade med detaljer som visade sig helt överensstämma och bevisar att NB fanns i bostaden.
Nu fanns endast en möjlighet att göra NB inte trovärdig och det var att få Aivaras och Irina att säga att NB var inte hemma 18.00.
När Irina, NB och Aivaras gick för att topsas skall NB ha sagt "Om någon frågar så var jag hemma klockan sex".
Därför vid förhöret med Aivaras blev han pressad att han skulle säga att NB var inte hemma 18.00,
Aivaras framförde att NB hade inte ljugit därför han var hemma 18.00.
Aivaras hade också delgivits misstanke om mord på Lisa Holm, därför måste han fått uppfattningen att här kan vad som helst hända.
Enligt FUP 1114 säger Aivaras
då vid förhöret så kändes som att dom ville tvinga mig att erkänna.
Enligt FUP 1113 säger Aivaras
Nu när jag tänker efter så kan jag säga så här att jag inte minns att han skulle ha varit hemma klocka 18.00. (Kanske ett sätt att tillmötesgå kravet som ställdes mot Aivaras)
Enligt FUP 18
säger Arne Jönssons fru Fermandez Cato att klocka 18.00 då tittade hon ut genom fönstret därför hon väntade gäster. Hon ser då Irina sitter och röker på trappen till deras lägenhet. De två männen står intill henne.
Naturligtvis fanns NB i bostaden 18.00 men det fanns ett stort intresse att få Irina och Aivaras att säga att han inte fanns i bostaden som skulle göra att han hade försökt få dem att ljuga om tiden och hade skumt bakom sig, ett sätt att misskreditera NB.
En smutsig taktik kan påstås, som bedrevs mot NB, med utnyttjande av Irina och Aivaras.
Den där tiden 18.00 var helt betydelselös därför Lisa försvann ca 18.40, och den tiden hade stor betydelse.
2016-03-24, 02:59
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Det är ett helt osannolikt sätt att resonera. Det är en total frånvaro av objektiv analys.
Gör domstolar så här i andra mål också? Vad säger den här rättsprocessen om svenskt rättsväsende?

Hur mår du egentligen? Förstår inte vad du gnäller på. Har inte läst några artiklar överhuvudtaget där det talas om någon rättsskandal som du ständigt upprepar. Jag och övriga ca 9,5 miljoner Svenskar verkar åtminstone tycka att rättsprocessen i det här fallet har gått rätt till. Experterna är överens också, det är ett solklart fall enligt dom. Pratet om rättsskandal står ju mest du för och några få följeslagare, skrattretande att du försöker förstora upp något som inte existerar för oss övriga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in