2016-03-23, 17:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det betydde en hel del faktiskt för NB.
Det var bland det som gjorde att han åkte på en präktig livstidsdom för mord.
Snart lagakraftvunnen. Efter att HD förpassat Hurtigs trams ner i papperskorgen.
Ja, han sa precis det du med märklig frenesi förnekar att han sa och visst var det skumt
med en sådan uppmaning.
Som vanligt försvarar du en mycket sjuk sak. För det är det nämligen när man sitter
och anstränger sig för överbevisade mördares räkning.
Ja, självklart är det av värde om två personer berättar identiskt samma sak. Både gällande att be om alibi samt dementera tvätten:
Irina
Citat:
Citat:
Mmm, det var på måndagen när han sa, men det var inte, det var ingen order, det var bara så, sa han, tänk inte berätta att tvättade kläder annars kan dom tänka att det är ja som är inblandad
Mmm
Och sen var han själv som frågade mig, hur, hur lång tid var jag borta, och då pratade vi om det och ja sa, en och en halv timme max två timmar, och så ( ohörbart ) sa han till mig och Aivaras att ni får säga att jag kommit hem innan klockan sex, inte efter
Mmm, men då var han ju inte hemma
Mmm
Citat:
..och då frågar jag dig, har Nerijus sagt till dig och Aivaras att ni ska tala om att han var hemma klockan arton?
Att han kommit hem innan arton men inte efter
Citat:
då sa jag kanske det var du som gjorde något mot tjejen, då kollar han på mig och säger är du helt galen eller, och då säger ja, och sa till mig, eller till oss, tänk inte berätta att du tvättade kläderna, annars börjar dom misstänka mig, då sa han det Mmm, var det då han sa också att ni skulle tala om vilken, att han var hemma innan klockan var sex? Jag kom tillbaka innan arton inte senare sa han
Citat:
Jag kanske kastade ut något sådant att du hade gjort något med henne, men det var inte söndag minns inte vilken dag, det var dagen när de hittade hanskar och då frågade jag om du gömde henne någonstans för igår var dina byxor smutsiga och då undrade han om jag en dåre
Citat:
Kan det vara du som gömd någonstans flickan, inte gjort men gömt, har du gömt flickan
Skum kommentar i sig att fråga sin man om han gjort nåt mot tjejen..

Aivaras om tvätten samt vad IB fällde för kommentar:
Citat:
Citat:
Var inte dum berätta inte för snutarna att jag har bytt om
Citat:
Ni får inte vara dumma säg inte till polisen att jag tvättat kläder och det var så det börjande hela samtalet och då frågar hon det kanske var du som gjorde det.
Citat:
Sedan hörde jag hur hon säger till honom Det kanske är du som har mördat henne när kläderna varit så smutsiga. Han säger till henne dra du härifrån eller berätta det för polisen din dumma kärring.
2016-03-23, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ställt enskilt ger det inte starkt stöd och givetvis är grannarnas utpekande betydligt starkare. Dock sammanfaller det som sagt med händelseförlopp tidsmässigt. Att det skulle komma en grå, silvrig combi - utlandsregistrerad med beteckningen L - i så hög hastighet att den knappt kan stanna inom samma tidsram och inte vara NB finner jag inte troligt på den minimala vägen ut från området Skogen. För övrigt verkar AJ ha passat på vägen som genomfartsled (Lisa fick tillstånd) och det finns uppgifter i tråden att han bevakat vägen förbi sitt residens som en sur hök gällande genomfart.

Fanns det inte fler gästarbetare i området den aktuella tiden? s344. Vilken bil hade de och vilken väg körde de? (Ursäkta om detta är diskuterat tidigare i tråden. Orkar inte gå igenom drygt 10 000 sidor ) Tycker bara det verkar mest logiskt att NB kört "fyndvägen" till Martorp, och när skulle han annars ha haft möjlighet att kasta ut sakerna med tanke på att han jämt ville ha brodern med sig dagarna efter LH's försvinnande?
2016-03-23, 17:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
Fanns det inte fler gästarbetare i området den aktuella tiden? s344. Vilken bil hade de och vilken väg körde de? (Ursäkta om detta är diskuterat tidigare i tråden. Orkar inte gå igenom drygt 10 000 sidor ) Tycker bara det verkar mest logiskt att NB kört "fyndvägen" till Martorp, och när skulle han annars ha haft möjlighet att kasta ut sakerna med tanke på att han jämt ville ha brodern med sig dagarna efter LH's försvinnande?
Han gör flertal resor ensam på måndag och tisdag. Han far som en skottspole till ladan för att få access till spritfabriken och vart han kört för övrigt vet väl ingen. Oavsett så är det som jag skrev: hur stor är risken att en bil beskriven på detta sätt kör som en dåre vid samma tidpunkt på denna väg? För övrigt är han känd för att köra som en galning i trakten och det blir nog inte mindre fart med ett lik i bagaget, om han även tänkt sig en snäv tidsspegel som försök till alibi ihop med att inte väcka misstankar hemma. Han har varit ute sen kl 16 redan för ett skitjobb som skulle gått betydligt snabbare.
Senast redigerad av develi 2016-03-23 kl. 17:53.
2016-03-23, 18:09
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Varför skulle det vara "tufft"?
Förklaringen är ju lika given som att dag följer på natt: blodet hamnade där i samband
med mordet på Lisa och på intet annat sätt.
Det svaret vet förstås advokaten redan om så det behöver man inte informera honom om.
Är ju inte vidare till hjälp dock för det arbete som pågår och som syftar till att få en mördare
på fri fot igen. Ett arbete dömt att misslyckas naturligtvis.

Och det andra: nej, så tror jag inte att man formulerade sig; att någon annan måste ha
placerat ut fynden. Det var lite förbryllande med hur fynden hamnat där de hamnat, tyckte
man väl, men ingenting som på något sätt gjorde domstolen mindre övertygad om
Nerijus skuld till mordet på Lisa.

1+ för Edvard Fox, jag såg om The day of the jackal nyligen på dvd.

OnT: Jag borde kanske för tydlighets skull ha skrivit "alternativ förklaring", det är ändå vad jag tror skribenten efterfrågar.
Ja, man hade tillräckligt på NB så man struntade helt enkelt i att gå vidare med vem som strött ut spåren mot Martorp och fyndplatsen.
2016-03-23, 18:38
Medlem
Citat:
Du vet inte vad en kontext är om den så hoppat upp i knät på dig.
Bara i din lilla värld som de förhören gick till på något rättsvidrigt och upprörande sätt.
Helt i sin ordning liksom utredningen i sin helhet.

Ja, då kan IB få vänta ska jag tala om för dig om det väntas på något "rättsligt eftermäle.
Du kan ju inbilla dig att det blir något sånt.

Var "männen finns som Irina såg"? Ska jag berätta det för dig? De finns i fablernas värld
och ingen annanstans förstås.

Den lätt genomskådade lögnhistorien har tanten klurat ut väldigt, väldigt sent.
Hon brer på ordentligt kan man märka: "de skumma figurerna" kör flera
rundor till dungen så att de riktigt ska märkas av. Så ingen missar dem.
Märkligt att ingen annan råkade uppmärksamma dem....

Så pinsamt taffligt påhitt av fru Irina som nu snart får se sig om efter en annan försörjare.
Förhoppningsvis av mindre farligt virke än den flickmördande slusken hon dragits med
några år och som hon sket i sin son för att få vara med i Sverige.
Bra mamma, det där.

Ps. De där förhören du ondgör dig över ännu en gång gick ju alldeles utmärkt att
använda sig av i en rättsprocess mot en misstänkt. Har du verkligen missat det?

Det enda felet med förhören var att de var lite för snälla, för tama.
Mer tuffa tag kunde man gott kört med mot särskilt mördaren själv.

Du ägnar dig åt social smutskastning. Det har inget med en ev brottsmisstanke att göra.

Du är dessutom ologisk - antingen är båda förhören i Litauen intressanta eller inget - detta eftersom du inte klarar en kritisk analys.

Skulle sonen gå i en litauisk skola menar du i Sverige och i Kinnekulle?

Ingen domstol har vågat beröra hur fynden spreds. Det indikerar att IB såg rätt. Hon kan ha varit det första målet och bästa sättet att komma åt henne är att se till att hennes make blir syndabock och därigenom knäcka henne. Det fanns sannolikt två män, kortklippta.
2016-03-23, 18:40
Medlem
Citat:
Hahaahha - svag argumentation. Jag har ett långt inlägg med diskussion om militär:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
..som du älskar att gnälla på.

1. Polis leder alla insatser, begär hjälp och sen sker samverkan med olika aktörer.
2. Självklart är insatserna loggade precis på samma sätt som ses via tjänsteant. första dygnet.

Jag ser inga frågor.
2016-03-23, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Du kan nog vara viss om att försvarsmaten har utvärderat sin insats. Vad var bra? Vad kan förbättras? På frågan om det var rätt att engagera sig överhuvudtaget är det nog bara en försvinnande liten klick av din sort som skulle komma på idén att svara nekande. Vad är problemet? Tycker du i din roll som skattebetalare att det var slöseri med dina pengar? Betalar du ens skatt?

Edit: Det kan mycket väl vara så att någon av pappa Holms kompisar hade befogenhet att fatta beslut om att sätta in militära fordon. I slutändan skulle han då kunna få svara inför garnisonschefen för sitt beslut. Teoretiskt kunde löneavdrag stå i utsikt. Knappast avsked. Fast jag är ganska säker på att ingen på någon nivå hade några invändningar av det slag du framför. Det skulle vara omänskligt. Försvarsmekten är i högsta grad mänsklig.

Nu var det inte mig det här handlar om utan svenska försvaret dvs Försvarsmakten.

För att jag ska vara säker på att jag förstår dig rätt:
Försvarsmakten har alltså utvärderat sin insats i söket efter Lisa Holm. Är det rätt uppfattat?

Hur utvärderas det? Är det en hemligstämplad rapport?
Vem får tillgång till den?

Fortfarande saknar jag ditt svar på vilken nivå som ska bevilja en "förfrågan" av det som slaget som detta, enligt dig, rör sig om. Garnisonschefen är väl överste? Är det den nivån som godkände detta (låt vara i efterhand)?
2016-03-23, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Visst är det så att NB:s mor skulle komma och hälsa på snart? Därefter skulle de resa hem tillsammans, har jag fått för mig.

Det är det som är så absurt. Att han skulle begå ett sådant brott då, oavsett om han mördat eller bara stuvat in henne i en bod i närheten...

Det är en anledning till att det har förtigits. Det kom fram först i vittnesmålen i hovrätten. Det var väl Arne som sa det - han som råkade ut för poliser som slog vad om utgången.

Denna rättsprocess kantas verkligen av skandaler.
2016-03-23, 19:04
Medlem
Citat:
Du kommer ingen vägen - det är semester, det är fyra veckor och sen tillbaks till Blomberg.
Utöver detta kan du se min fakta (fri diesel samt fri hyra) du uppenbarligen inte hade vetskap iom dina ekvationer om löneavdrag som ett komplement.'

Är man inte anställd har man ingen semester. Det gäller även utanför byggbranschen. Det finns de i Sverige som går år med terminsanställningar som tar slut i början på juni. De har ingen semester.
De är lediga.

Precis som litauer i Sverige.
2016-03-23, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
1. Den plats som Adriana pekade ut undersöktes av polisen och de fann ingenting som pekade på att någon bil varit parkerad där, de hittade endast en fimp. Allt enligt förundersökningen.
Om gärningsmännen var en grupp, och en annan grupp de som städade och planterade och kände till lokaler m.m. då faller hela teorin att gärningsmannen måste ha känt till området.
Logiskt sett en gärningsman eller om de är fler efter utfört mord måste de fly platsen så snabbt som möjligt, därför passar det inte in att gärningsmännen utför planteringar exempelvis efter grusvägen från cafeet till Martorp.
Irina är ett mycket starkt vittne därför det är endast hon som till 100% vet om NB fanns i bostaden eller inte när Lisa försvann och blev mördad.
Ett ensamt vittne säger inte mycket därför de kan ha sett fel eller tagit fel på dagen och tiden, vittnesuppgifter blir säkra om de kan komma med detaljer och att det passar in i sammanhanget med andra saker och andra vittnesuppgifter..

En i gruppen bör ha tipsat om tejprulle nr 2 dvs den som var i ladan. Ev sannolikt att personen från "Gruppen Vän till familjen (versaler från fupen) som "upphittade" örhängena i mobillampans sken, kan ha fått lokalkännedom från någon.
2016-03-23, 19:29
Medlem
Citat:
.. och du har som vanligt inte fattat ett dugg vilka faktorer det är som bedömningen sker på och tycks leva i en faktaresistent bubbla.

Hovrätten har inte gjort någon analys. MA gjorde knappast ett vederhäftigt intryck utan stod mest och stammade.
2016-03-23, 19:31
Medlem
Citat:
Ta till dig det som skrivs: Du sprider lögner när du påstår att AB vittnat om att NB varit hemma.
Gällande Adriana handlar det inte om en fimp och bilspår - det är inte ens intressant överhuvudtaget. Det "borde" finnas spår - nej det behöver det rakt inte finnas, det är en grusväg och inte en jordig traktorstig.
Enligt dig skulle vittnesiakttagelser på asfalt aldrig kunna godtas då. Vad NB påstår är sen värdelöst.
Det handlar om tiden då han befunnit sig där och vittnets beskrivning.
Hennes beskrivning av honom.
Igenkännande som AJs anställda.
fotokonfrontation.
Att han befunnit sig vid denna plats samma tid som hon uppger i förhör.

.. Du kan vara säker på att han inte vill kännas vid att han frågat efter vägen till Medelplana.

Joggerskan kunde inte se skillnad på bröderna. Släpp henne. Det är bara pinsamt för hela rättsväsendet.

Skyddar hon sin make? Tror hon att hon måste skydda sin make? Varför i så fall?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in