Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-03-21, 19:26
Medlem
direktörns avatar
Har en del problem med Windows Store. Den startar upp och jag kan söka efter app utan problem. Ska jag ladda ner någonting då tar det helt stopp och inget händer.
Citera
2016-03-21, 19:27
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vizual
Ok tackar, fast det kanske är lika bra att uppgradera? Läste om att det inte kommer uppdateringar till windows 7 sen

Mitt tips är att du utför en uppgradering. Bränn sedan ut installationsmedian på ett USB eller DVD.
Utför därefter en nyinstallation med hjälp av installationsmedian.

Uppdaterar datorn fullt ut och läs in nya och fräscha drivrutiner. Men glöm inte att utföra en backup på dina viktiga filer innan du utför en nyinstallation.
Citera
2016-03-21, 20:00
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av direktörn
Har en del problem med Windows Store. Den startar upp och jag kan söka efter app utan problem. Ska jag ladda ner någonting då tar det helt stopp och inget händer.

Kanske hjälper - http://www.thewindowsclub.com/reset-windows-store-cache
Citera
2016-03-22, 01:13
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Challe_
Det skedde en uppdatering igår kväll och idag upptäckte jag en massa problem.
Flera enheter via usb har slutat funka.
Någon annan som råkat ut för samma problem nu?

http://imgur.com/xjAVlGc

Vill minnas att jag såg 157 problem i loggboken, alla från gårdagen.

Vilken version visar kommandot winver? Jag har 10586.164 nu. Har det kommit nyare?
Citera
2016-03-22, 01:56
Medlem
Har varit lite lat och inte försökt något mera
Stängde bara av Windows update och rensade bort dom temporära installations filerna så systemet inte uppdateras vid omstart.

Vill tacka 1FF för tipset om hur man stänger av Windows update.

PeterNoster: Min aktuella version är 10240

Det är version 1511, 10586 som strular för mig.
Citera
2016-03-22, 09:29
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Har varit lite lat och inte försökt något mera
Stängde bara av Windows update och rensade bort dom temporära installations filerna så systemet inte uppdateras vid omstart.

Vill tacka 1FF för tipset om hur man stänger av Windows update.

PeterNoster: Min aktuella version är 10240

Det är version 1511, 10586 som strular för mig.

Gör en backup av systemet och installera sedan drivisar med Driver booster samt W.updates. Jag tror det löser det men om det inte gör det så kan du gå tillbaka med b-upen, fast med det tillståndet kan du istället börja felsöka med selektiv start enligt tidigare givna länk.
Senast redigerad av 1FF 2016-03-22 kl. 09:39.
Citera
2016-03-22, 17:57
Medlem
Körde nyss uppdateringen igen och det verkar fungera än så länge.

Det som gjordes innan uppdateringen var sfc /scannow vilket hittade 4 problem som kunde repareras och så stängde jag av så att Windows update inte kan installera drivrutiner.

Börjar det strula ännu en gång så ger jag Driver booster en chans :P

För övrigt så har en Windows.old mapp skapats även denna gång och återställningspunkterna jag gjorde tidigare är borta.
Nu minns jag inte exakt vilken väg jag var tvungen att gå för att kunna använda denna återställnings punkt men den funkade sist iaf.

Känns lite segt att mappen tar 15gig när man har ganska begränsat med plats men vågar inte ta bort detta ännu hehe.

Passar på att gör en återställnings punkt nu med så att man kanske kan ta bort Windows.old nån gång i framtiden.

Ännu en gång, tackar för hjälpen.
Senast redigerad av _Challe_ 2016-03-22 kl. 18:03.
Citera
2016-03-22, 18:59
Medlem
Vet inte om nån har goda råd på detta.
Jag har via Win 8.1 kört automatisk uppdatering till Win 10.
Det har fungerat bra ca 1 månad men den senaste uppdateringen tålde den tydligen inte.
Nu går allt med snigelfart. Jag har inte lyckats komma till kontrollpanelen.
Starta om med 8.1 DVD'n?
Eller skaffa en 10 DVD?
Vad handlar alla uppdateringar om? Antivirus?
Citera
2016-03-22, 19:07
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Körde nyss uppdateringen igen och det verkar fungera än så länge.

Det som gjordes innan uppdateringen var sfc /scannow vilket hittade 4 problem som kunde repareras och så stängde jag av så att Windows update inte kan installera drivrutiner.

Börjar det strula ännu en gång så ger jag Driver booster en chans :P

För övrigt så har en Windows.old mapp skapats även denna gång och återställningspunkterna jag gjorde tidigare är borta.
Nu minns jag inte exakt vilken väg jag var tvungen att gå för att kunna använda denna återställnings punkt men den funkade sist iaf.

Känns lite segt att mappen tar 15gig när man har ganska begränsat med plats men vågar inte ta bort detta ännu hehe.

Passar på att gör en återställnings punkt nu med så att man kanske kan ta bort Windows.old nån gång i framtiden.

Ännu en gång, tackar för hjälpen.

Jaa du - så vitt jag ser så är det inte en ren installation utan en uppgradering. En del gör fel när de ska göra sin rena installation med externt media och väljer uppgradera inifrån Windows GUI`t som kommer upp istället för att skapa media för en annan dator vilket kan åstadkomma en ren install. De tror att bara för att de gör via mediat istället för att låta Windows göra det i datorn så blir det en ren en oavsett. Kan du ha gjort så?

Gå till inställningar - återställning, kolla där om du har kvar möjligheten att backa till tidigare Os.

Hursom - du ska inte få någon old när du gör en vanlig Windows uppdatering.

Rensa lite med Windows extended disc cleanup - http://www.sevenforums.com/tutorials/76383-disk-cleanup-extended.html. Samma för W10 men alla poster bör inte användas i ditt fall.

Det finns en del annat du kan göra också för att återvinna utrymme.
Senast redigerad av 1FF 2016-03-22 kl. 19:12.
Citera
2016-03-22, 19:11
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Vet inte om nån har goda råd på detta.
Jag har via Win 8.1 kört automatisk uppdatering till Win 10.
Det har fungerat bra ca 1 månad men den senaste uppdateringen tålde den tydligen inte.
Nu går allt med snigelfart. Jag har inte lyckats komma till kontrollpanelen.
Starta om med 8.1 DVD'n?
Eller skaffa en 10 DVD?
Vad handlar alla uppdateringar om? Antivirus?

Kanske hittar du något här - https://www.google.se/search?q=w10+very+slow+after+update&sourceid=ie7&r ls=com.microsoft:sv-SE:IE-Address&ie=&oe=&gfe_rd=cr&ei=QIrxVsyBHcee-wbHzJW4BA.

Men det bästa du kan göra som undviker problem nu och i framtiden är att göra en ny ren installation av Windows. Även Ms rekommenderar det.

Uppdateringarna förbättrar Windows.
Citera
2016-03-22, 19:18
Medlem
Myskosnubbens avatar
Hej!

Jag hade tänkt införskaffa en ny ASUS-laptop.

Men då läser jag att den har Windows 8.1 förinstallerat.

Nu är det så att denna laptop har hybriddisk, 1TB + 16GB SSD. Jag undrar ifall jag fortfarande kan uppgradera till Windows 10 förutsatt att operativsystemet är installerad på SSD-disken?

Såg att både Windows 8.1 och Windows 10 hade samma krav på diskutrymme, 20GB för 64-bit operativsystem. Då går det inte riktigt ihop att ens Windows 8.1 är installerad på den...

EDIT: alltså är en uppgradering ens nödvändig då också, är inte 8.1 bra också?
Citera
2016-03-22, 20:06
Medlem
Snoovits avatar
Har uppgraderat en dator, so far so good. Om jag i framtiden behöver ominstallera, hur ska jag gå tillväga? Detta finns säkert redan besvarat i tråden men är lite lat och orkar inte leta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in