2016-03-22, 14:50
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Han hade gott om tid att tänka ut historien före rättegångarna, så det låter inte som något han har kommit på i sista stund. Även om trovärdigheten är låg kan det vara sant.

Hur många gånger har vi inte sett dömda brottslingar ändra sina historier, finns en anledning till att historierna ändras i sista sekund. Att han plötsligt skulle göra en sådan helomvändning i absolut sista stund, låter alltså inte som ett desperat agerande enligt dig. Han var bara lite rädd för rampljuset tidigare att vara oskyldig för ett mord helt enkelt. Till den grad att han nekat att han ens träffat Lisa i både TR och HR, och var beredd att ta ett livstidsstraff för mord. Han förstod självklart att hans chanser skulle försämras väsentligt dessutom. Låter väldigt märkligt och inte vidare trovärdigt om du frågar mig
Senast redigerad av henkess 2016-03-22 kl. 14:53.
2016-03-22, 14:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jo men du uttrycker dig i absoluta termer utan att ta hänsyn till juridisk praxis. Men jag frågar dig igen, tror du att NB hade gått fri från mord om han stått fast vid en griftefridsteori? Angående ett sent erkännande om griftefrid så tillåt mig att tvivla på att HD skulle tycka det var rimligt pga skam.
Juridisk praxis? Vad är det? De flesta åtalade döms, är det juridisk praxis att döma? Eller är detta juridisk praxis? (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2016-03-22, 14:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Hur många gånger har vi inte sett dömda brottslingar ändra sina historier, finns en anledning till att historierna ändras i sista sekund. Att han plötsligt skulle göra en sådan helomvändning i absolut sista stund, låter alltså inte som ett desperat agerande enligt dig. Han var bara lite rädd för rampljuset tidigare att vara oskyldig för ett mord helt enkelt. Till den grad att han nekat att han ens träffat Lisa i både TR och HR, och var beredd att ta ett livstidsstraff för mord. Låter väldigt märkligt och inte vidare trovärdigt om du frågar mig
Ja, hur många gånger har vi sett det, utan att bevisningen ändrats? Här har funnits samma bevisning från TR till nu, han har hoppats på att slippa rampljuset. Advokat Hurtig talade om att DNA lika gärna kan ha kommit från nedtagning som från uppsättning, det är inget svammel, det kan mycket väl tolkas som att NB har medgivit att han tog ner kroppen.
2016-03-22, 14:57
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Juridisk praxis? Vad är det? De flesta åtalade döms, är det juridisk praxis att döma? Eller är detta juridisk praxis? (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Det heter "utom rimligt tvivel" men du verkar inte fatta det. Jag väntar fortfarande på svar på min fråga. Tror du att NB hade gått fri från mord om han hävdat griftefrid i TR och HR?

Edit: Här är nåt du kan läsa på temat om du har svårt att somna ikväll. Skriven av en av dina favoriter också.

http://svjt.se/svjt/2009/1
Senast redigerad av Sgt.Bland 2016-03-22 kl. 15:01.
2016-03-22, 15:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det heter "utom rimligt tvivel" men du verkar inte fatta det. Jag väntar fortfarande på svar på min fråga. Tror du att NB hade gått fri från mord om han hävdat griftefrid i TR och HR?
Jag vet mycket väl att det heter "utom rimligt tvivel", varför tror du inte det? Rimligt tvivel kan utgöras av NB:s förklaring. Vad spelar det för roll vad jag tror, gör det någon skillnad?
2016-03-22, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Varför så upprörd om noviser ställer frågor om hur militären gör och inte gör?

Då är det alltså ok i det militära att ta fordon, material och helikopter utan att någon chef reagerar?
Det är bara för var och en anställd att ha en "idé"?

Jag menar att så skulle det inte fungera i någon annan myndighet. Om nu någon skulle komma på tanken. Därför är det intressant att utröna hur det förhåller särskilt med tanke på detta fallet.

Läskunnighet är ingen nackdel direkt. Efter förfrågan kommer beviljande eller avslag. Tydligen i detta fall beviljande.
2016-03-22, 16:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
Hur vet du att NB skulle ta ut semester? Han kan ju ha varit visstidsanställd t.o.m. det datum han planerat åka. Med löfte om att påbörja en ny anställning när han kom tillbaka. I så fall kan han ha "semester" hur länge som helst.
Tror knappast att de hade fri bostad och bensin, utan det är nog avräknat på lönen (tycker de hade låg lön i förhållande till arbetstid - 48 tim/vecka.). Dvs "du får x kr i lön + fri bostad och bensin" Om han inte haft det så hade lönen varit högre.
Tvivlar också på att det fanns nåt kollektivavtal.
Du kan gissa vad fan du vill - själv utgår jag från uppgifter som finns.

# Via intervju med hans morsa i media vet jag att han ska gå på SEMESTER:
Citat:
Den äldre tänkte också åka hem på semester och sedan återvända till Sverige med sin hustru.
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
Via att hans fru uppger det samma:
Citat:
de är trötta för vi ska snart på semester.
Fortsättningsvis via AJ i HovR. samt Åslund:
Citat:
Bröderna har bokat biljetter för hemresan till Litauen den 30 juni. De skulle varit hemma i en månad och sedan återvända till Blomberg igen.
# NB själv uppger FRI DIESEL i förhör.
Citat:
Så, så när du tankar diesel i din egen bil så skriver du inte upp det?
Nej.
Nej är det överenskommet på det sättet?
Ja, ja, jag, jag fick lov av, av arbetsgivaren i början han tankade själv sen fick jag det.
# I förhör med IB finns uppgiften om FRI HYRA.
Citat:
Vi betalar ingen hyra
# I personutredningen står om FRI HYRA.
Citat:
Bilevicius har inga hyresutgifter.

Utöver detta tjänar NB 25 000:-/ per månad och jag har inte diskuterat nåt kollektivavtal öht.
Senast redigerad av develi 2016-03-22 kl. 16:41.
2016-03-22, 16:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, tjockskalleresonemang. Du vet att DNA:t inte bevisar mord, ändå vidhåller du det.
Jag har upptäckt att min formulering "DNA bevisar endast griftefridsbrott" missförstås som om att DNA:t motbevisar mord, därför skriver jag i fortsättningen "DNA bevisar inte mer än griftefridsbrott".
Var ligger det absurda?
Allt du påstår är absurt och nonsens eftersom:
"DNA bevisar inte mer än en kontakt".

Här är dock sanningen. Skriv ut och sätt på kylskåpsdörren:
https://brottsplatssverige.se/app/uploads/2015/11/lisa-holm-dom-nerijus-puff.png
2016-03-22, 16:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

https://brottsplatssverige.se/app/uploads/2015/11/lisa-holm-dom-nerijus-puff.png
Om DNA inte bevisar mer än en kontakt bevisar det inte heller mer än griftefridsbrott. Vad är absurt?
2016-03-22, 16:49
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:

Ja det finns ju inga spår i bilen efter kroppen så något griftefridsbrott behöver NB inte alls erkänna ju. Han kan ha råkat ta på kroppen och sen kört omkring på grusvägarna i området utan någon kropp i bilen. Finns väl inget som binder NB till fyndplatsen heller mer än spår på BOs tillhörigheter som säkert kan bortförklaras på nåt klurigt sätt.

Edit: Att NB ville få bort MPS från Martorp är ju lite underligt men kan nog bara ses som att de var i vägen för hans maskletande.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2016-03-22 kl. 16:56.
2016-03-22, 16:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Om DNA inte bevisar mer än en kontakt bevisar det inte heller mer än griftefridsbrott. Vad är absurt?
DNA visar aldrig mer än en kontakt.
Därför påvisar inte DNA nåt griftefridsbrott.
Allt du säger är absurt.
Senast redigerad av develi 2016-03-22 kl. 17:01.
2016-03-22, 16:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
DNA visar aldrig mer än en kontakt.
Därför påvisar inte griftefridsbrott.
Allt du säger är absurt.
DNA påvisar inte mer än griftefridsbrott, förstå vad det betyder. Det påvisar alltså inte mord.

Vad är absurt i det jag säger?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in