2016-03-22, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brogueman
Vet inte riktigt hur spännande det är. Lågprisrandsytt finns redan. Vad erbjuder Herrstil för nytt?
Uppenbarligen tilltalar det en hel del, de nådde brytgränsen på några timmar och är nu uppe i det dubbla beloppet efter drygt ett dygn.

Å ena sidan är jag sugen på ett par billiga svarta captoes eller mockabroggar, å andra sidan vet jag av erfarenhet att mina fötter är rätt krångliga så internetköp utan returrätt är kanske lite väl vågat...
Citera
2016-03-22, 12:47
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Vet inte riktigt hur spännande det är. Lågprisrandsytt finns redan. Vad erbjuder Herrstil för nytt?
de erbjuder kickstarter, det tycker alla slan är skithäftigt.

är det bra? vet inte. behöver jag det? vet inte. är det kickstarter? ja. KÖP!
Citera
2016-03-22, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Bättre är ju att köpa rätt storlek från början. Kan du inte det och du inte hittar en storlek som passar bör du avstå från modellen och titta på annat håll. I längden blir det sällan bra med en sula i.
Jag funderar på att köpa ett par vinterskor i en halv eller en storlek större för att få plats med en lammullssula. Hur ser du på det?
Citera
2016-03-22, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Uppenbarligen tilltalar det en hel del, de nådde brytgränsen på några timmar och är nu uppe i det dubbla beloppet efter drygt ett dygn.

Å ena sidan är jag sugen på ett par billiga svarta captoes eller mockabroggar, å andra sidan vet jag av erfarenhet att mina fötter är rätt krångliga så internetköp utan returrätt är kanske lite väl vågat...
Jag förstår inte riktigt grejen. De sparar 400kr, vilket får betraktas som ganska lite i sammanhanget. Är det något speciellt med skorna, eller är det bara ännu ett lågprismärke?

Missförstå mig inte. Jag säger inte att det behöver vara dåliga produkter, men det känns inte riktigt som att de kommer med något nytt i något avseende.

Något som känns lite kul är självfallet ett nytt svenskt märke, men om skorna kostar 2000kr paret tvivlar jag rätt duktigt på att produktionen sker i Sverige.
Citera
2016-03-22, 15:11
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt grejen. De sparar 400kr, vilket får betraktas som ganska lite i sammanhanget. Är det något speciellt med skorna, eller är det bara ännu ett lågprismärke?

Missförstå mig inte. Jag säger inte att det behöver vara dåliga produkter, men det känns inte riktigt som att de kommer med något nytt i något avseende.

Något som känns lite kul är självfallet ett nytt svenskt märke, men om skorna kostar 2000kr paret tvivlar jag rätt duktigt på att produktionen sker i Sverige.
Du har inte brytt dig om att läsa vare sig Kickstarter-texten eller vad Jesper skriver på Shoegazing? Det är ingen som påstått att de produceras i Sverige, tvärtom är de helt öppna med att produktionen sker i Vietnam.

Om de kommer med något nytt? Nja, kanske inte men de blir ju den billigaste randsydda skon på den svenska marknaden med viss marginal, just nu 1000 kr billigare än närmaste konkurrent (jag räknar medvetet bort Meermin som inte har någon svensk representant). Återstår att se om "Made in Vietnam" har tillräckligt bra klang för att folk skall betala nästa dubbelt så mycket för dem som för ett par plastiga E**o eller V***bond. Jag kan själv tycka att 2500-3000 kr är i mesta laget för ett par svarta captoes som jag använder 1-3 ggr/år men jag måste ändå ha ett par till sådana tillfällen. 2000 kr är mer överkomligt.

Vad tycker du hade varit värt att kalla "något nytt" eller "speciellt"?
Citera
2016-03-22, 15:27
Medlem
Citat:
Du har inte brytt dig om att läsa vare sig Kickstarter-texten eller vad Jesper skriver på Shoegazing? Det är ingen som påstått att de produceras i Sverige, tvärtom är de helt öppna med att produktionen sker i Vietnam.

Om de kommer med något nytt? Nja, kanske inte men de blir ju den billigaste randsydda skon på den svenska marknaden med viss marginal, just nu 1000 kr billigare än närmaste konkurrent (jag räknar medvetet bort Meermin som inte har någon svensk representant). Återstår att se om "Made in Vietnam" har tillräckligt bra klang för att folk skall betala nästa dubbelt så mycket för dem som för ett par plastiga E**o eller V***bond. Jag kan själv tycka att 2500-3000 kr är i mesta laget för ett par svarta captoes som jag använder 1-3 ggr/år men jag måste ändå ha ett par till sådana tillfällen. 2000 kr är mer överkomligt.

Vad tycker du hade varit värt att kalla "något nytt" eller "speciellt"?
Många Kicksstarterprojekt har något helt nytt. Här har du ett exempel på ett projekt där du ska fota din fot med din telefon och få bespokeskor levererade:
https://www.kickstarter.com/projects/1833418877/m-a-d-e-tech-x-bespoke?ref=nav_search

Sen medger jag att jag skumläste lite, men min poäng var bara att jag inte riktigt förstod hypen kring det hela. 1600 är ganska mycket för ett par skor där ingen vet något alls. Framför allt är det rätt mycket för någon som inte anser sig ha råd att lägga 3000 på ett par finskor. Vidare förstår jag inte varför man tvunget ska ha randsydda svarta captoe om man nu använder dem så sällan. Då skulle jag hellre leta rätt på ett par snygga durksydda.

Det var inte meningen att totaldissa projektet som sådant. Det är alltid roligt med nya märken.
Citera
2016-03-22, 16:46
Medlem
Citat:
Framför allt är det rätt mycket för någon som inte anser sig ha råd att lägga 3000 på ett par finskor. Vidare förstår jag inte varför man tvunget ska ha randsydda svarta captoe om man nu använder dem så sällan. Då skulle jag hellre leta rätt på ett par snygga durksydda.

Det var inte meningen att totaldissa projektet som sådant. Det är alltid roligt med nya märken.
Nja, skillnaden mellan 1600 och 3000 är nog rätt stor för de flesta. För 1600 kr tror jag många kan tänka sig att chansa (åtminstone ca 120 personer som det ser ut nu) men 3000 är betydligt mer, då vill man nog "ha mer på fötterna" så att säga.

Och utan att dissa någon, var kan man hitta durksydda skor i Sverige? Vad finns det för märken och vad kostar de?
Citera
2016-03-22, 17:59
Medlem
Citat:
Nja, skillnaden mellan 1600 och 3000 är nog rätt stor för de flesta. För 1600 kr tror jag många kan tänka sig att chansa (åtminstone ca 120 personer som det ser ut nu) men 3000 är betydligt mer, då vill man nog "ha mer på fötterna" så att säga.
Håller inte riktigt med. 1600 är jäkligt mycket för en chansning om du inte har råd med 3000. Jag skulle aldrig göra det. Om jag skulle haka på den där kampanjen hade det varit av två skäl:

1) Jag vill sponsra det hela.
2) Det är en kul grej.

Citat:
Och utan att dissa någon, var kan man hitta durksydda skor i Sverige? Vad finns det för märken och vad kostar de?
Pinsamt nog har jag ingen aning. Jag har själv ett par svarta randsydda cap toe, men det var mitt första par i den här världen. Om skulle köpa ett sådant par idag hade jag gjort annorlunda.
Citera
2016-03-23, 18:54
Medlem
Bortsett från Herrstil så finns det en annan kickstarterkampanj nu också, Ace Marks som blivit den mest lyckade skokampanjen hittills. Ingen direkt skoexpert så tvekar på om de klassas som klassisk skostil. Men hur som, vad tycker folket om dem?
https://www.kickstarter.com/projects/acemarks/artisan-dress-shoes-reinvented-for-the-modern-gent?ref=category
Citera
2016-03-23, 22:26
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenReklamTack
Bortsett från Herrstil så finns det en annan kickstarterkampanj nu också, Ace Marks som blivit den mest lyckade skokampanjen hittills. Ingen direkt skoexpert så tvekar på om de klassas som klassisk skostil. Men hur som, vad tycker folket om dem?
https://www.kickstarter.com/projects/acemarks/artisan-dress-shoes-reinvented-for-the-modern-gent?ref=category

Ja det är fascinerande att det gått så bra för den kampanjen, även om de satsat hårt på marknadsföring. Rätt fula durksydda skor, knappast värda 600 dollar som de gärna vill få det att framstå att de egentligen skulle kosta, och med en larvig "vi köper tillbaka dem"-grej som specialare, vilket ju är totalt meningslöst. Kan man sälja de vidare själv isf, och få pengar, istället för rabatt på nytt par från dem. Som pricken över i har de för stora skor på alla modeller som har skorna på bild och i filmen, vilket ger extra frisk amatörkänsla över det hela.
Senast redigerad av AlisterG 2016-03-23 kl. 22:28.
Citera
2016-03-25, 00:00
Medlem
MrGallaghers avatar
Citat:
Jag funderar på att köpa ett par vinterskor i en halv eller en storlek större för att få plats med en lammullssula. Hur ser du på det?
Hur kallt kommer det vara där du rör dig och hur mycket kommer du vara ute? Jag har kämpat igenom 30 minus med en dainite-sula och lite tjockare sockar i mina mockakängor, helt utan problem. Inte optimalt om du ska stå utomhus och sälja korv eller ta timlånga promenader men en tjugominuters promenad till arbetet gick alldeles utmärkt.

Kängor rekommenderas dock om det är så kallt. Skaftet ökar värmen i skon förvånansvärt mycket.
Senast redigerad av MrGallagher 2016-03-25 kl. 00:05.
Citera
2016-03-25, 00:10
Medlem
Burnhams avatar
Ska köpa ett till par skor i April. Jag har redan ett par oxblods Allen edmonds oxfords i modellen strand, ett par svarta beaterskor från clarks (har de bara så att jag kan låta Edmondsen vila i en dag). Fråga är då vad jag ska skaffa härnäst. Kanske ett par bruna derbys? Eller kanske ett par bruna park avenue. Vill helst inte att skorna ska vara lika mina nuvarande brogues. Skorna ska inhandlas hos A.marchesan och det kan vara bra att nämna att jag klär mig allmänt avslappnat (jeans, chinos, manchester, argylestrumpor, skjortor och tröjor är vad jag har på mig).

Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in