• 1
  • 2
2016-03-21, 22:23
Medlem
Xer0s avatar
Jag har egentligen inte jättestora skulder på min lägenhet (950 k på en lägenhet värd 2 miljoner renoverad). Ändå vill inte banken låta mig ha två lägenheter då de anser att jag inte kan ha två bolån.

Jag tänker att jag ändå skulle gå plus på att ha två lägenheter eftersom jag skulle kunna hyra ut den ena och tjäna ett par tusen i månaden, men detta går tydligen inte.

Skall man i så fall behöva amortera av en lägenhet helt för att "få ha" en annan?

Tänkte detta kunde ha blivit min start-up för mitt egna lilla fastighetsbolag, men så lätt var det tydligen inte. Någon som vet vad som gäller och vad man kan göra?
Senast redigerad av Xer0 2016-03-21 kl. 22:26.
Citera
2016-03-21, 22:30
Medlem
rebekks avatar
Du tror att du är den första som kommit på denna briljanta idén?

Allt handlar om risk för banken, de skiter om du tror att det kommer funka. Det handlar inte om att du vill ha "två bolån", det handlar om att de inte vill låna mer pengar till dig för att det är för mycket risk enligt deras kalkyler.

Om det funkade enligt din teori skulle det bara vara att knalla in på närmsta kontor, be om 15-20 mille i lån och sen bara börja hyra ut. Fin tanke, men i praktiken funkar det lite annorlunda.

Men du har rätt tänk, allt handlar bara om att få upp hävstången. Mer pengar tjänar mer pengar, och större lån ger mer avkastning sett i mängd pengar. Därför banker har det så bra, de tjänar pengar på pengar, bara för att de har så fett mycket..

EDIT: Ska du starta upp ditt egna lilla "fastighetsbolag" enligt konstens alla regler, så är det väldigt mycket mer än att bara köpa->hyra ut-> casha in. Och då menar jag inte pappersjobb och sådant, utan mer inkomstmässigt. Marginalerna blir väldigt mycket mindre än vad man gärna vill tro som vanligt dödlig privatperson
Senast redigerad av rebekk 2016-03-21 kl. 22:33.
Citera
2016-03-21, 22:39
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
Du tror att du är den första som kommit på denna briljanta idén?

Allt handlar om risk för banken, de skiter om du tror att det kommer funka. Det handlar inte om att du vill ha "två bolån", det handlar om att de inte vill låna mer pengar till dig för att det är för mycket risk enligt deras kalkyler.

Om det funkade enligt din teori skulle det bara vara att knalla in på närmsta kontor, be om 15-20 mille i lån och sen bara börja hyra ut. Fin tanke, men i praktiken funkar det lite annorlunda.

Men du har rätt tänk, allt handlar bara om att få upp hävstången. Mer pengar tjänar mer pengar, och större lån ger mer avkastning sett i mängd pengar. Därför banker har det så bra, de tjänar pengar på pengar, bara för att de har så fett mycket..

EDIT: Ska du starta upp ditt egna lilla "fastighetsbolag" enligt konstens alla regler, så är det väldigt mycket mer än att bara köpa->hyra ut-> casha in. Och då menar jag inte pappersjobb och sådant, utan mer inkomstmässigt. Marginalerna blir väldigt mycket mindre än vad man gärna vill tro som vanligt dödlig privatperson

Det jag tänkte var väl från utgångspunkten att jag lätt skulle ha råd att pröjsa för två lägenheter med dagens ränteläge. Om jag dessutom kunde hyra ut den ena i andra hand så skulle jag tjäna pengar på affären, och i princip få amorteringen på den nya lägenheten betald. Därmed skulle det vara bättre för mig ekonomiskt än att sälja den ena och flytta till den andra, men ja, det handlar ju naturligtvis om att få med banken på det tåget, och det är väl inte så lätt antar jag.
Citera
2016-03-21, 22:42
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Jag har egentligen inte jättestora skulder på min lägenhet (950 k på en lägenhet värd 2 miljoner renoverad). Ändå vill inte banken låta mig ha två lägenheter då de anser att jag inte kan ha två bolån.

Jag tänker att jag ändå skulle gå plus på att ha två lägenheter eftersom jag skulle kunna hyra ut den ena och tjäna ett par tusen i månaden, men detta går tydligen inte.

Skall man i så fall behöva amortera av en lägenhet helt för att "få ha" en annan?

Tänkte detta kunde ha blivit min start-up för mitt egna lilla fastighetsbolag, men så lätt var det tydligen inte. Någon som vet vad som gäller och vad man kan göra?
Om du börjar med att fråga styrelsen i din bostadsrättsförening om det är ok att du hyr ut din lägenhet i andra hand så förstår du snart vad bristen i din idé ligger, det finns i princip inga föreningar som godkänner andrahandsuthyrning.
Köp eller bygg ett parhus eller tvåfamiljsvilla och hyr ut halva.
Citera
2016-03-21, 22:51
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Det jag tänkte var väl från utgångspunkten att jag lätt skulle ha råd att pröjsa för två lägenheter med dagens ränteläge. Om jag dessutom kunde hyra ut den ena i andra hand så skulle jag tjäna pengar på affären, och i princip få amorteringen på den nya lägenheten betald. Därmed skulle det vara bättre för mig ekonomiskt än att sälja den ena och flytta till den andra, men ja, det handlar ju naturligtvis om att få med banken på det tåget, och det är väl inte så lätt antar jag.

Ja din idé är helt rätt, matematiskt är det vattentätt om man ser till det du radat upp, dock så är det ju fler faktorer än så som spelar in..

Om du är så sugen på det så kolla med din nuvarande bank samt andra vad de kräver för att låna det du behöver. De är försäljare hela högen som egentligen skiter i om du kommer krascha totalt av lånen, så ingenting är skrivet i sten. Och var sparsam med dina "briljanta idér", säg något vettigt istället.

Belåna din nuvarande lägenhet till max och se läska dem med kontantinsats (som du tar blancolån på max, passa dig för räntan dock) Ingenting jag rekommenderar, men det ökar dina chanser..

Lån är livet..
Citera
2016-03-21, 22:58
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
det finns i princip inga föreningar som godkänner andrahandsuthyrning.

Det är inte sant. Dessutom sitter jag i styrelsen, så om de nekade mig skulle jag kunna prata bort det, men det är inte troligt. Jag kan inte påminna mig om att vi har nekat en enda ansökning hittills. Det enda som gäller är att dom som hyr ut i andra hand får betala en lite högre avgift.

Citat:
Om du är så sugen på det så kolla med din nuvarande bank samt andra vad de kräver för att låna det du behöver. De är försäljare hela högen som egentligen skiter i om du kommer krascha totalt av lånen, så ingenting är skrivet i sten. Och var sparsam med dina "briljanta idér", säg något vettigt istället.

Jag vet inte, men som jag fattade det när jag snackade med dem så är det inte okej att ha två bolån.
Naturligtvis skulle jag kunna belåna den ena till max och sen spara ihop till reseten. Det skulle väl ta 30 år eller något att spara ihop.
Senast redigerad av Xer0 2016-03-21 kl. 23:23.
Citera
2016-03-21, 23:09
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Det är inte sant. Dessutom sitter jag i styrelsen, så om de nekade mig skulle jag kunna prata bort det.

Jag vet inte, men som jag fattade det när jag snackade med dem så är det inte okej att ha två bolån.
Naturligtvis skulle jag kunna belåna den ena till max och sen spara ihop till reseten. Det skulle väl ta 30 år eller något att spara ihop.

Skitsamma om det är bolån eller inte, lån som lån och och det enda viktiga är att du kan generera högre avkastning på det lånade kapitalet än vad de tar för att du lånar det (ränta).

Du får väl först och främst undersöka hur mycket du kan låna -hur långt du kan sträcka dig innan det blir för riskabelt. Blancolån till kontantinsats, belåna lägenhet -you name it. Därefter börja kolla på marknaden vad du kan få för dina pengar och sedan om du kan tjäna på att hyra ut det.

Kan inte mycket om bostadsmarknaden i Sverige men rent spontant känns det som att den sjunger på sista versen.. i ditt fall skulle jag sikta in mig på studentstäder, där finns det ett starkt behov oavsett hur mycket de bygger eller ränteläget
Citera
2016-03-22, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk

Lån är livet..

jaha så de utan lån har inget liv då eller?

Till TS om banken nekar dig då så är det helt enkelt för att de anser att det är för stor risk, att du sedan skrev att om du maxbelånade dig på din nuvarnade lägenhet så skulle det ta dig 30 år att spara ihop resten ger väl dig svaret på varför banken inte vill låna dig dessa pengar.
Citera
2016-03-22, 10:22
Medlem
Förhandlar med banken nu om att köpa 2st investeringslägenheter, rapporterar tillbaks när jag får besked, troligtvis idag.

Förövrigt låter din kalkyl lite förenklad, särskilt om du utgår ifrån dagens ränteläge.

Jag ber om 2 mill i lån och jag investerar 3 själv, så väldigt låg belåning, men tror ändå det blir svårt..
Citera
2016-03-22, 10:43
Medlem
OldFashioneds avatar
Banken vet att det är förknippat med risk att köpa en br för att hyra ut. Dels därför att risken är stor att du inte tillåts att hyra ut den och dels därför att det i slutändan rör sig om stora belopp som ska amorteras och göra räntebetalningar på.

Ska du bli fastighetsägare så köp en fastighet, inte bostadsrätter.
Citera
2016-03-22, 12:49
Medlem
De allra flesta bostadsrättsföreningar kräver att du är skriven i lägenheten för att få äga en andel.

Så även om du kan få tillåtelse att hyra ut temporärt (något år) så kommer det bli väldigt svårt om du inte klarar av att klona dig

Bostadsrätter är inte tänkta på något plan att använda som investeringsobjekt. Köp hus, eller något annat som t.ex. konst.
Citera
2016-03-22, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
De allra flesta bostadsrättsföreningar kräver att du är skriven i lägenheten för att få äga en andel.

Så även om du kan få tillåtelse att hyra ut temporärt (något år) så kommer det bli väldigt svårt om du inte klarar av att klona dig

Bostadsrätter är inte tänkta på något plan att använda som investeringsobjekt. Köp hus, eller något annat som t.ex. konst.

Visst, men de här reglerna är ju på väg att ändras. Regelverket måste ju ändras för att skapa rörlighet i de större städerna och politikerna har ju börjat inse det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in