Citat:
Ursprungligen postat av
Xer0
Det jag tänkte var väl från utgångspunkten att jag lätt skulle ha råd att pröjsa för två lägenheter med dagens ränteläge. Om jag dessutom kunde hyra ut den ena i andra hand så skulle jag tjäna pengar på affären, och i princip få amorteringen på den nya lägenheten betald. Därmed skulle det vara bättre för mig ekonomiskt än att sälja den ena och flytta till den andra, men ja, det handlar ju naturligtvis om att få med banken på det tåget, och det är väl inte så lätt antar jag.
Ja din idé är helt rätt, matematiskt är det vattentätt om man ser till det du radat upp, dock så är det ju fler faktorer än så som spelar in..
Om du är så sugen på det så kolla med din nuvarande bank samt andra vad de kräver för att låna det du behöver. De är försäljare hela högen som egentligen skiter i om du kommer krascha totalt av lånen, så ingenting är skrivet i sten. Och var sparsam med dina "briljanta idér", säg något vettigt istället.
Belåna din nuvarande lägenhet till max och se läska dem med kontantinsats (som du tar blancolån på max, passa dig för räntan dock) Ingenting jag rekommenderar, men det ökar dina chanser..
Lån är livet..