2016-03-17, 00:25
Medlem
Hur ser droppet i alkohol ut?

Om 0,5 promille vid kl. 03, hur full kan han ha varit 21, 22, 23?
Citera
2016-03-17, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsteve2
Hur ser droppet i alkohol ut?

Om 0,5 promille vid kl. 03, hur full kan han ha varit 21, 22, 23?

Enligt Systembolaget tar det 16-17 timmar att förbränna en halv flaska sprit. Gärningsmannen hävdar ju att han drack en halv flaska whiskey och omkring 4 öl. Vilket innebär att han ljuger, om han hade druckit så mycket som han säger att han drack så hade hans promille vid 02-03-tiden varit mycket högre. Jag gjorde en uträkning på en annan hemsida som även inkluderade ölen, och när GM troligtvis började dricka, och när han drack det sista. Då tar det 31 timmar innan alkoholen är helt ur kroppen. Offrets siffra stämmer bättre överens med den mängden alkohol, 1.5 promille. Men slutsatsen är att GM ljuger om hur mycket han drack.
Citera
2016-03-17, 16:19
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Enligt Systembolaget tar det 16-17 timmar att förbränna en halv flaska sprit. Gärningsmannen hävdar ju att han drack en halv flaska whiskey och omkring 4 öl. Vilket innebär att han ljuger, om han hade druckit så mycket som han säger att han drack så hade hans promille vid 02-03-tiden varit mycket högre. Jag gjorde en uträkning på en annan hemsida som även inkluderade ölen, och när GM troligtvis började dricka, och när han drack det sista. Då tar det 31 timmar innan alkoholen är helt ur kroppen. Offrets siffra stämmer bättre överens med den mängden alkohol, 1.5 promille. Men slutsatsen är att GM ljuger om hur mycket han drack.
Ja, en halv flaska starksprit och fyra starköl - då hamnar du inte på 0,5 promille vid det klockslaget. 0,5 är en normal fylla, inga konstigheter.

1,5 promille då är du dock helt väck om jag nu inte minns helt fel från det jag läst.

Det finns modeller som svenskt rättsväsende använder sig av för att räkna ut en persons berusning vid ett visst klockslag. Då utgår man från provtagningstillfället och räknar bakåt. Jag har åtminstone läst i domar att de konsulterar experter som berättar hur fulla någon viss person bör ha varit vid ett visst klockslag.

Förmodligen hade GM ett intresse i att BO skulle vara så packad som möjligt och han själv så klar som möjligt. Detta är ju uppenbarligen ett planerat mord av den allra värsta sorten. Detta hade nog kunnat bli en svensk Jeffrey Dahmer.
Citera
2016-03-18, 14:55
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Detta är ju uppenbarligen ett planerat mord av den allra värsta sorten.

Hade jag planerat ett mord, i synnerhet på någon jag inbillar mig är en kampsportande kustjägare, hade jag nog förberett bättre mordvapen än en blomkruka, en brytbladskniv, en kastrull och BO:s medtagna gitarr...
Citera
2016-03-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Hade jag planerat ett mord, i synnerhet på någon jag inbillar mig är en kampsportande kustjägare, hade jag nog förberett bättre mordvapen än en blomkruka, en brytbladskniv, en kastrull och BO:s medtagna gitarr...

Jag håller med dig där.. Planerat/överlagt mord är det definitivt inte. Däremot fanns ett uppsåt under kvällens gång som lär sluta i en morddom i tingsrätten. Om inte direkt uppsåt så likgiltighetsuppsåt.
Citera
2016-03-18, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Jag baserade det på hans googlingar innan mordet samt att han så bestämt under flera veckors tid ville bestämma träff med BO. Att han inte använde något bättre mordvapen utan använde improviserade sådana talar dock för, precis som du är inne på, att det var oplanerat.
Citera
2016-03-21, 12:31
Medlem
Visst var det i veckan rättegången sker?
Citera
2016-03-21, 13:11
Medlem
sunessommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomHitSkaDuFau
Visst var det i veckan rättegången sker?

Den är idag.
Citera
2016-03-21, 18:16
Medlem
GM hävdade i dag på den första rättegångsdagen att han lider av dåligt minne:
Citat:
Den 30-årige man som är misstänkt för ett mord i Ljungby den 21 november förra året, hade svårt att minnas när han på måndagen stod åtalad inför Växjö tingsrätt. Både åklagare och försvarare fick påminna honom om vad han sagt i tidigare förhör.
Citat:
Ännu när grannarna slutligen ringde polisen fortsatte misshandeln. I tidigare förhör har den misstänkte sagt att han önskade att hans gäst skulle dö.

Mitt i alltihop har den misstänkte hällt kokande vatten över det blodbestänkta golvet och sitt offer. Han sade sig vilja skrubba bort allt blodet.

Rättegången fortsätter med vittnesförhör på tisdagen.

http://www.smalanningen.se/article/r...m-ljungbymord/

Ska bli intressant att se vad åklagaren yrkar på för straff. Förmodligen ett tidsbestämt skulle jag tro.
Citera
2016-03-21, 18:19
Medlem
T34Panzers avatar
"Misstänkte mördaren har tappat minnet"

Ja det var ju lägligt...;-)

jag är övertygad om att han kommer ihåg det mesta. Han körde ju samma "taktik" i de inledande förhören "jag vet inte/jag minns inte" och mirakulöst nog lycksdes de ändå lirka ur honom mycket mer, och detaljerat dessutom.

http://www.smp.se/vaxjo/misstankte-m...tappat-minnet/
Citera
2016-03-21, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
"Misstänkte mördaren har tappat minnet"

Ja det var ju lägligt...;-)

jag är övertygad om att han kommer ihåg det mesta. Han körde ju samma "taktik" i de inledande förhören "jag vet inte/jag minns inte" och mirakulöst nog lycksdes de ändå lirka ur honom mycket mer, och detaljerat dessutom.

http://www.smp.se/vaxjo/misstankte-m...tappat-minnet/

Verkligen, dåligt minne kring själva händelsen, men ypperligt bra minne gällande vad som ledde fram till händelsen. Hur offret betedde sig, vad han sa och gjorde. Om det finns något värre än mördare så är det mördare som ljuger. Tänk att det ska vara så jävla vanligt.. Folk har sett för mycket skit på TV, och tror att man kommer undan bara genom att säga "jag minns inte" eller blåneka. Ett fantastiskt exempel där är ju Lisa Holms mördare.
Citera
2016-03-23, 10:02
Medlem
"VÄXJÖ Den man, som misstänks ha dödat en man i 25-årsåldern på besök hos honom i Ljungby, ska dömas för mord. Men först ska han psykundersökas.
Det blev beskedet från Växjö tingsrätt på tisdagen när rättegången om det misstänkta mordet i Ljungby i november förra året avslutades"

http://www.smalanningen.se/article/r...han-ska-domas/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in