Citat:
Ursprungligen postat av
delikatess1
Enligt Systembolaget tar det 16-17 timmar att förbränna en halv flaska sprit. Gärningsmannen hävdar ju att han drack en halv flaska whiskey och omkring 4 öl. Vilket innebär att han ljuger, om han hade druckit så mycket som han säger att han drack så hade hans promille vid 02-03-tiden varit mycket högre. Jag gjorde en uträkning på en annan hemsida som även inkluderade ölen, och när GM troligtvis började dricka, och när han drack det sista. Då tar det 31 timmar innan alkoholen är helt ur kroppen. Offrets siffra stämmer bättre överens med den mängden alkohol, 1.5 promille. Men slutsatsen är att GM ljuger om hur mycket han drack.
Ja, en halv flaska starksprit och fyra starköl - då hamnar du inte på 0,5 promille vid det klockslaget. 0,5 är en normal fylla, inga konstigheter.
1,5 promille då är du dock helt väck om jag nu inte minns helt fel från det jag läst.
Det finns modeller som svenskt rättsväsende använder sig av för att räkna ut en persons berusning vid ett visst klockslag. Då utgår man från provtagningstillfället och räknar bakåt. Jag har åtminstone läst i domar att de konsulterar experter som berättar hur fulla någon viss person bör ha varit vid ett visst klockslag.
Förmodligen hade GM ett intresse i att BO skulle vara så packad som möjligt och han själv så klar som möjligt. Detta är ju uppenbarligen ett planerat mord av den allra värsta sorten. Detta hade nog kunnat bli en svensk Jeffrey Dahmer.