Citat:
Ursprungligen postat av
demonmormor
....
Nä det har jag faktiskt inte gjort. Stämmer. Dock tkr jag det är konstigt att möta motstånd när man tar upp dessa saker.
Stämmer som du säger, självklart är samtycke något av självklarhet, deprimerande att det ens behöver diskuteras. Däremot när det inte finns tecken på våldtäkt, när det endast är ord mot ord, då borde inte en person dömas. Dock litar man generellt på en kvinnans ord mer än en mans kring detta. Vilket är en typ av positiv diskriminering mot kvinnor och en negativ sådan mot män. En negativ sådan som får katastrofala konsekvenser. Tänk att dömas för våldtäkt när man inte ens begått det. Därför finns det män som pratar om kontrakt, för att de är rädda. Sedan finns det såklart idioter.
Jag förstår att du håller med mig kring dessa olika saker. Men feminismen är spridd i så många olika led, jag själv kallar mig ju för feminist. Så jag vet de fakto att du inte pratar för alla. Vissa är verkligen manshatare, eller är pro-diskriminering av män och det är dessa som lyser igenom i diskussioner och ger feminism ett piss-dåligt ryckte.
Att män ska ta ut sin föräldraledighet lika mkt som kvinnor har flera olika anledningar. Generellt skulle jag dock säga att fördelarna för män kring detta är minst betydande för den feministiska rörelsen. Snarare ses det som ett bonuspoäng och ett sätt att visa att man kämpar även för männen (jämställdhet), för hade det inte funnits stora vinster för kvinnor kring detta så hade man inte ens rört i frågan för att förändra. Själv är jag dock emot att man delar jämt, att det istället bör vara något som familjen bestämmer internt. Jag menar, om min fru tjänar 60'000 å jag 19'000 brutto, är det då verkligen meningen att staten ska trycka ned en moralkaka i våra halsar och tvinga oss att dela lika, även om vi vill att jag som man ska vara ledig mest? Varför ska jag vara ok med att några politiker och andra människor försöker tala om för mig å min fru vad som är bäst för oss och vad vi har rätt att göra ned i detaljnivå i våra liv?
Nej det är inte mansplaining, med det är vedertaget och ok i sociala sammanhang för en kvinna (och andra män) att bli helt sexistiska och säga "mansplaining" så fort de inte tycker en annan man är pk.
Nej, den gemensamma nämnaren är människor. Människor, oavsett kön och etnicitet och religion mördar, våldtar, begår brott och diskriminerar och blir diskriminerade, kvinnor och män likaså. Även om män kan vara representerade. Men Muslimer är också representerade kring massor av sjuka saker. De om några har ofta störd syn på kvinnor och moral. Så kan man säga alla män och liknande, då kan man ta mig 17 säga alla muslimer likaså. Jag tycker dock man ska undvika båda dessa uttryck.
Ytterligare diskriminering mot män som jag kom på, och som är riktigt farlig för samhället, är just att pojkar får allt sämre betyg än flickor, att män i allt mindre utsträckning läser på universitetet. Detta tas ibland upp i media som väldigt allvarligt, men det glöms lika fort, och det är inget som feminister vill kämpa för. Snarare ser många feminister detta som positivt, då ett samhälle där kvinnor är en majoritet i etablissemanget skulle kunna förändra samhället snabbare till kvinnors fördel. Problemet är ju dock bara att man då inte uppnått jämställdhet, utan snarare bara flyttat runt på den lite. Detta riskerar likaså att man skapar en stor underklass av arga korkade, underutbildade män, som hotar samhället genom att de röstar på absurda populistiska partier. Kolla bara på Trump i USA.