2016-03-19, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det behöver inte vara något fel i Lenas vittnesmål, utan IR kanske ansåg att hon hade sådan övertygande bevis att NB fanns i bostaden och att han därmed var oskyldig till mordet på Lisa, att hon behövde inte Anders uttalande.
IR hade bland annat vittnesmål under ed att NB fanns i bostaden från 18.45 och skulle därmed varit helt oskyldig till Lisas död.
Jag anser att om hon tagit med Anders uttalande det skulle ha varit helt meningslöst, när man ser till helheten.

Håller med. Eftersom det inte gjorts någon djuplodande analys, eller någon analys överhuvudtaget, av varken TR (vilket var väntat) eller HR så hade inte det gjort någon skillnad. Domarna har köpt åklagarens fantasier (Niklas Lindströms ord) rakt av. Ingen självständighet alls alltså. Märkligt.
2016-03-19, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det sista som jag läste va att han gick hos psykolog,
det va när han just hade kommit hem.

Enligt polisen som var över till Litauen för de sista förhören, mådde han bra. Det var viktigt för deras historia att han gjorde det.
Vi ska inte glömma hur utredarna belönade honom för att han sa "rätt". Hur mår man efter sådant?
2016-03-19, 21:40
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Julia åkte norrut då hon, på sin moped, lämnade cafeet den 7 Juni kl ca 18:15
Den flickan "Anders" såg åka moped den 7 Juni, kl ca. 18:30, och som han var säker på var Lisa, åkte söderut.

Så det kan inte vara Julia som "Anders" såg.

Mer info/detaljer i detta inlägg:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Sen ska vi också komma ihåg, att en av de första uppgifterna som kom fram från polisen, innan yppandeförbudet trädde i kraft, var att Lisas mobil rört sig söderut innan den slogs av/försvann.
2016-03-19, 21:44
Medlem
Citat:
Den flickan "Anders" såg åka moped den 7 Juni, kl ca. 18:30, och som han var säker på var Lisa, åkte söderut.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Ja var finns "Anders" vittnesmål? Har han också blivit hotad?
2016-03-19, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag känner till också tekniska lösningar men i det här fallet var rekvisitan att gärningsmannen skulle ha hängt Lisa genom att med ett snöre dragit över ett rör mer än 2 meter över marken hissat upp henne till röret och på det viset hängt henne.
Med block och rep blir det något helt annat att hissa upp material, då använder man hjulet som hjälpmedel, men skall man även med block och rep dra upp ca 55 kg fordras en dragkraft på mer än 55 kg därför det blir friktion också.
Jag frågade en invandrare som jobbat på byggen i sitt hemland hur stor vikt de drog upp material med block och rep, han sade en ensam person 10-20 kg med fler personer mer.
Block och rep användes när det är mindre reparationsjobb och kanske litet bygge.
Att dra upp en vikt på 55 kg med ett snöre över ett rör det säger sig själv att det är inte möjligt, det blir en enorm friktion genom att snöret ligger mot röret.
Att lyfta 50 kg med två händer är inte lätt och att dra upp den tyngden i ett snöre över ett rör är rena skämtet.
När brandmän och soldater bär personer läggs de på axeln och är inget problem att bära en person även med hög vikt, det är tekniken att få upp personen på axeln.
Jag har ju misslyckats som pedagog och tar därför hjälp av expertisen vid Harvarduniversitetet. På följande sida i deras serie med popularisering av ämnet mekanik förklaras fenomenet friktionsbromsad lina (klicka för större bilder).

http://sciencedemonstrations.fas.harvard.edu/presentations/rope-friction-around-pole

Notera hur liten kraft som behövs för att hålla emot tyngden, beroende på antalet varv runt stången. I bild 1 räcker tyngden av den lösa repändan ! Annars räcker det med fingernypan.

Av detta drar man två slutsatser:
1 Det är praktiskt taget omöjligt att fira upp 50 kg ens om bara ett varv är lindat (Fagros påpekande).
2 Med tyngden väl på plats är det oerhört lätt att hålla den kvar, liksom att släppa ner den kontrollerat för justering av läge.

De som läst fysik på högskolenivå känner till och förstår mekaniken i detta, men rent praktiskt är det tusentals år gammal kunskap bland snickare, grovarbetare, sjöfolk, jägare, bergsklättrare och praktiskt folk i allmänhet.

Man förstår också att det är lätt att med en hand slå en enkel knop för permanent fixering. Men det räcker att lägga den obelastade änden under den belastade och rycka till för att låsa hela anordningen.

Mitt förslag till tillämpning:

GM förbereder genom att lägga ett snöre löst över röret på det föreslagna sättet. Man kan tänka sig att han står vänd västerut med rören framför sig och lindar framåt från rörkröken mot hålet i väggen 3-4 varv. Hans räckvidd med armarna är fullt tillräcklig.

En snara/ögla kan ha varit förberedd (jag tror det), men det saknar betydelse för den nu aktuella problematiken. Det naturligaste är att hänga offret i den ända av snöret som är närmast rörkröken och alltså på den sida som vetter åt rummet. Med ett raskt grepp med vänster arm om offrets höftparti och helt eller partiellt lyft, samtidigt som den andra ändan av snöret enkelt dras åt för att låsa, är kroppen på plats, hängande i stort sett framför rören (ansiktet österut) med ca 30 cm utrymme för vänstra kroppshalvan mot väggen mot ladan (norrut) och ca 13 cm utrymme bakom ryggen. Inga utrymmesproblem alls.

Själva förfarandet med kroppen kan ha tagit en mängd olika former – vilken går knappast att bevisa. T ex kan hängningen ha föregåtts av strypning genom att offret med successiv spänning av snöret tvingats upp på tå (Rader’s stil). Någon högre hängning behöver inte alls ha ägt rum. Men hängningen kan å andra sidan ha varit riktigt hög också, t o m så hög att huvudet hamnat i nivå mer eller mindre ovan röret.

Den som blir intresserad av det mekaniskt vackra, som här har skändats, kan studera följande artikel med en närmare utredning och en härledning av Euler–Eytelweins formel från 1762. Där finns också en tabell över utväxlingskrafterna för olika antal snörvarv. En intressant iakttagelse från sjölivet är att just tre varv anses lagom, eftersom flera varv kan göra reglerandet besvärligt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Capstan_equation

Överkurs: med antagandet om en helt flexibel, oelastisk lina med likformig ytfriktion gäller formeln oberoende av det omlindade objektets och snörets dimensioner och form ! Villkoren i det aktuella fallet är för tillämpningen väl uppfyllda.

Att en vuxen man kan lyfta en liten kvinna trodde jag var allmänt känt (och prövat). Den som tvivlar kan nu pröva själv under vänskapliga former (för en otränad är det klokt att spara ryggen genom att böja knäna och lyfta med lårmusklerna). Om man inte vill anstränga sig, erbjuder Youtube åtskilliga exempel. Man kan också åka till ett byggvaruhus och se hantverkare lasta in två 25-kilos betongsäckar i taget i bilen.

Att ett balsnöre håller långt över lasten av en 50 kg-kropp har intygats av folk som vet.

Detta är mekaniken. Frågan om bemästrandet av kroppen omfattar en helt annan problematik, som jag inte går in på här. Den har utretts ordentligt med övervägande av skräckslaget, hotat, psykiskt paralyserat, medvetslöst, döende eller redan dött offer. Vid levande offer har övervägts fjättring av fötter och/eller händer med snöre eller tejp eller låsning av kläderna. Oavsett omständigheterna är den mekaniska verkligheten i princip klar och den erbjuder uppenbarligen ett lätt förberett och lättmanövrerat arrangemang. Jag tycker alltså att det visats att hängningen på den aktuella platsen var väl genomförbar och att det finns spår som indikerar en viss typ av förfarande.

En rekonstruktion skulle naturligtvis undanröja varje tvivel. Jag skulle själv åta mig att genomföra den, för jag har provat alla moment. Jag är visserligen sportig, men en skrivbordsmänniska av en helt annan årsmodell än NB:s.
2016-03-19, 22:22
Medlem
henkesss avatar
Citat:

Inte lisa heller, var väl runt 18:45 när GJ passerade ladan och såg mopeden.
2016-03-19, 22:24
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Vad vill du ha sagt med det, att allt är en enda stor konspiration? Precis som i alla andra fall, så skrivs det rätt ofta enstaka fel. Kolla bara på aftonblaskan, finns inte många nyheter som är helt korrekta där. Det förekommer faktafel, interna fel, tryckfel och det mörkas då det handlar om invandrare. Det jag vill säga är att det här fallet är inte unikt överhuvudtaget - då det gäller medias hantering av fallet. Du kan ta vilket annat fall som helst, så garanterar jag dig att du kommer hitta minst lika många små fel.

Jag påpekar ett systematiskt fel. Det verkar finnas en anledning att det repeteras ad infinitum. Verkar nästan som man vill göra det till en sanning för det passar bättre in i det scenario man vill ha. Cirkelresonemanget att NB är en skruvad sexualsadist trots att det inte finns något i hans historia som pekar på det. Man verkar inte vilja gräva djupare i faktumet att en dotter till en militär tycks ha mördats genom något som liknar en avrättning.
2016-03-19, 22:31
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Uppenbarligen finns inga spår i hans bil eftersom han inte använde sin egen bil till att frakta Lisa.

Ändå bygger dommarna delvis på vittnesmål som säger att NB åkte just sin egen bil i hög fart till och från Martorp.
2016-03-19, 22:34
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Ja var finns "Anders" vittnesmål? Har han också blivit hotad?

Min bäste herre!

Du får väl fråga Rönnbäckskan varför hon inte kallade Anders till vittnesbåset. Förmodligen hade han inget att tillföra, hade han blivit hotad hade inte Rönnbäckskan tvekat att vända sig till media, " mitt vittne har hotats" med sin vanliga känsla för dramatik. Han rörde väl ihop tiderna, han ändrade ju tiden med en timme när han fick reda på när Lisa slutade på cafeet.

I Sverige har vi allmän vittnesplikt, man måste vittna om man blir kallad.
2016-03-19, 22:34
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Inte lisa heller, var väl runt 18:45 när GJ passerade ladan och såg mopeden.

GJ verkar dock varit så berusad att han inte minns ett enda dugg i övrigt från den kvällen. Det ter sig nästan lite besynnerligt att han minns just den detaljen med tanke på att han inte minns något annat.
2016-03-19, 22:36
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Min bäste herre!

Du får väl fråga Rönnbäckskan varför hon inte kallade Anders till vittnesbåset. Förmodligen hade han inget att tillföra, hade han blivit hotad hade inte Rönnbäckskan tvekat att vända sig till media, " mitt vittne har hotats" med sin vanliga känsla för dramatik. Han rörde väl ihop tiderna, han ändrade ju tiden med en timme när han fick reda på när Lisa slutade på cafeet.

I Sverige har vi allmän vittnesplikt, man måste vittna om man blir kallad.

Anders vittnesmål borde dock funnits med i FUP. Det lyser dock med sin frånvaro.
2016-03-19, 22:49
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag påpekar ett systematiskt fel. Det verkar finnas en anledning att det repeteras ad infinitum. Verkar nästan som man vill göra det till en sanning för det passar bättre in i det scenario man vill ha. Cirkelresonemanget att NB är en skruvad sexualsadist trots att det inte finns något i hans historia som pekar på det. Man verkar inte vilja gräva djupare i faktumet att en dotter till en militär tycks ha mördats genom något som liknar en avrättning.
Både motivet och det totalt uteblivna konsekvenstänket är helt klart förbryllande i det här fallet. Och dagen innan mordet så verkar det som att en annan tjej hade tur och överlevde nästan precis utanför mördarens dörr. Helt jäkla otroligt korkat att mörda första bästa tjej man ser efter att man gått hemifrån. Men när man läser förhören med den litauiska trion så inser man ganska snabbt att det här är inga skarpa hjärnor utan snarare det motsatta. Hade mördaren klarat sig den här gången så hade nog nästa offer varit längre hemifrån dock. Sen är det ju också helt jäkla bisarrt att sitta och blåneka till den bevisning som ligger. Advokaten får ju göra helt klart att här måste man dra till med en jäkla bra alternativ teori för att ha någon somhelst chans att undkomma mord.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in