2016-03-19, 13:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Advokat I R anser jag gjorde ett mycket bra jobb vid försvaret av NB, hon koncentrerade bevisen att NB fanns i bostaden den tiden Lisa försvann och blev mördad, advokaten hade även ett edsvittne att NB fanns i bostaden från 18.45, men ingenting hjälpte.
Därför Anders uppgifter hade sannolikt blivit betydelselösa.
Vastmanlanning har rätt - Rönnbäck tog aldrig upp detta. Det hade varit rena julbordet för henne - mer intressant än Batongen. Hon har granskat slasken, aldrig ens nuddat vid denna uppgift så det säger en hel del.

Rönnbäck var för övrigt vedervärdig.
Senast redigerad av develi 2016-03-19 kl. 14:11.
2016-03-19, 13:44
Medlem
Citat:
Rebecka, Love och Lisa lämnade cafeet samtidigt och låste dörren, Rebecka och Love gick till parkeringen där bilen de åkte med var parkerad, Lisa gick till den norra gaveln där hennes moped var parkerad.
Sedan fanns det en tredje tjej Julia som jobbade där den här söndagen och hon åkte moped till cafeet och hade parkerad den bredvid Lisas moped ,men hon åkte hem tidigare och det var sannolikt henne med moped som Janne såg, när han körde förbi en tjej med moped.
Det är Lena som i vittnesförhör den 9/6 berättar om hennes möte med Anders och vad han framfört enligt FUP 107.

Det måste vara något som är fel i Lenas vittnesmål den 9/6, annars skulle självklart försvaret använt detta vittne vid förhandlingen i TR & HR. Detta vittnesmål motsäger ju åklagarens beskrivning av gärningen.
Detta kanske har retts ut genom att man har förhört Anders och sen har Anders vittnesmål placerats i slasken?
2016-03-19, 13:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Advokat I R anser jag gjorde ett mycket bra jobb vid försvaret av NB, hon koncentrerade bevisen att NB fanns i bostaden den tiden Lisa försvann och blev mördad, advokaten hade även ett edsvittne att NB fanns i bostaden från 18.45, men ingenting hjälpte.
Därför Anders uppgifter hade sannolikt blivit betydelselösa.
Det torde du vara ganska ensam om att tycka. Att hon gjorde bra ifrån sig.

"Hon koncentrerade bevisen"...Bevisen min herre pekade ut hennes klient som skyldig
bortom allt tvivel. Du låtsas inte om alla 10 eller 13 DNA-träffar han lämnade efter sig
då han mördade Lisa. Och de är inte planterade och de är inte kontaminerade heller.

Det är ingen konspiration i Blomberg. Det är ett i mängden av alla brutala sexualmord som sker
om än något ovanligt vid utförandet och det visade sig vara ett mycket lättuppklarat fall.
2016-03-19, 14:11
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En sak till som kan förklara den till synes något oklara blandningen av olika militära enheter och förband.

Soldater är människor som behöver tid för återhämtning, mat och vila. Det kan innebära att hemvärnsförband söker viss del av dygnet och andra förband avlöser. Militära enheter jobbar i skift så att säga. Inget konstigt, man måste göra så för uthållighetens skull när insats bedrivs över tid.

Jag hoppas att jag har bringat klarhet i det som för vissa upplevs som ett mysterium direkt kopplat till skuldfrågan i det här fallet.

Ja skuldfrågan är utredd sen länge kan man tycka. Det har aldrig varit något mysterium överhuvudtaget. Militären har inte utrett något brott - och militären deltar ofta i eftersök. Men Nopomils upptåg får fortskrida i tråden - ständigt anklagar pappan och att militären är med i någon slags konspiration. Militärens underrättelsetjänst blev nog inkopplad tidigt. Inte bara pappan ringde nog in kollegor för att hjälpa att söka efter Lisa. Inget konstigt vilket som - att ta hjälp av kollegor i sökandet efter Lisa. I Vatchareeya Bangsuan fallet så var det också militärer med i söket, dom hittade dessutom kroppsdelar.

Självklart så kommer militären dyka upp i flera andra sök framöver också. Istället för att visa tacksamhet att dom ställer upp och letar, så kommer dom alltid att bli anklagade för konspiration av ett fåtal foliehattar.
Senast redigerad av henkess 2016-03-19 kl. 14:22.
2016-03-19, 14:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En sak till som kan förklara den till synes något oklara blandningen av olika militära enheter och förband.
Soldater är människor som behöver tid för återhämtning, mat och vila. Det kan innebära att hemvärnsförband söker viss del av dygnet och andra förband avlöser. Militära enheter jobbar i skift så att säga. Inget konstigt, man måste göra så för uthållighetens skull när insats bedrivs över tid.
Jag hoppas att jag har bringat klarhet i det som för vissa upplevs som ett mysterium direkt kopplat till skuldfrågan i det här fallet.
Ja, jag la ett komplement till ditt inatt då det inte finns minsta mystik iom deras närvaro - varken om det är militär eller hemvärn eller både ock.
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Ja skuldfrågan är utredd sen länge kan man tycka. Det har aldrig varit något mysterium överhuvudtaget. Militären har inte utrett något brott - och militären deltar ofta i eftersök. Men Nopomil får tydligen hållas i den här tråden, när han ständigt anklagar pappan och att militären är med i någon slags konspiration. Militärens underrättelsetjänst blev nog inkopplad tidigt. Inte bara pappan ringde nog in kollegor för att hjälpa att söka efter Lisa. Inget konstigt vilket som - att ta hjälp av kollegor i sökandet efter Lisa. I Vatchareeya Bangsuan fallet så var det också militärer med i söket, dom hittade dessutom kroppsdelar.

Självklart så kommer militären dyka upp i flera andra sök framöver också. Istället för att visa tacksamhet att dom ställer upp och letar, så kommer dom alltid att bli anklagade för konspiration av ett fåtal foliehattar.
Finns ingenting att älta i denna fråga - ett helt normalt eftersök där polis får hjälp på begäran.
2016-03-19, 14:45
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahaha - litauisk media är rolig. En expert på ansiktsanalys granskade bröderna då bägge fortfarande satt häktade. Med tanke på NBs dubbelliv, hur han beskrivs via förhör och blånekar så var det träffande fast det egentligen är humbug. Brodern beskrivs som lugnare. Google översättning:

Artikeln avrundas med allmän reflektion om att jobbet i sig skapar frustration och negativa känslor byggs upp om man inte kommer till sin rätt, slösar sin energi på fel plats - via att leva i nån annans liv:
Google translate är nog ännu roligare.
Riktiga skämtare som jobbar på det där företaget. Är man nedstämd nån gång så är det
bara till att välja ut ett litet textsycke nånstans ifrån och slänga upp det för översättning
och ofelbart blir man strax på gott humör av hur dråpligt det blir med texten.

Vad ansiktsanalys beträffar så blir den saken rolig i sig. En läpp som är för tunn och genast
kan slutsatsen dras att personen med läppen kan vara en farlig jävel.
Ett öga som hänger lite snett - där är nog en katastrof i vardande för en sån.

Ögonen kan i och för sig berätta en hel del om människan. Har vi hårda, kalla ögon som
Nerijus har så är vi kanske också hårda och kalla som personer.
Själv är jag lika snäll och oförarglig som jag ser ut till.

Citat:
Han sägs väl komma från Krekenava, Panevėžys där hans morsa bor? Där i den lilla byn var de väl och intervjuade henne iaf. och inte i en stad.
Personutredning:

Citat:
Bilevicius är född och uppvuxen i staden Panevezys i Litauen.
Här är just därifrån: https://www.youtube.com/watch?v=sdVznJckbeM
Senast redigerad av Grandioso 2016-03-19 kl. 15:09.
2016-03-19, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det måste vara något som är fel i Lenas vittnesmål den 9/6, annars skulle självklart försvaret använt detta vittne vid förhandlingen i TR & HR. Detta vittnesmål motsäger ju åklagarens beskrivning av gärningen.
Detta kanske har retts ut genom att man har förhört Anders och sen har Anders vittnesmål placerats i slasken?
Det behöver inte vara något fel i Lenas vittnesmål, utan IR kanske ansåg att hon hade sådan övertygande bevis att NB fanns i bostaden och att han därmed var oskyldig till mordet på Lisa, att hon behövde inte Anders uttalande.
IR hade bland annat vittnesmål under ed att NB fanns i bostaden från 18.45 och skulle därmed varit helt oskyldig till Lisas död.
Jag anser att om hon tagit med Anders uttalande det skulle ha varit helt meningslöst, när man ser till helheten.
2016-03-19, 15:27
Medlem
Grandiosos avatar
En sak kan vi nog räkna med: Nero boy kommer att göra allt för att slippa flyttas över till
anstalt i hemlandet. Jag tror att han är mycket väl medveten om att folk som sitter på
livstid därborta också gör det i bokstavlig mening; de kommer aldrig ut, där finns inget
som heter omvandling till ett tidsbestämt straff.
Och såvitt jag förstår så överförs en person dömd till livstid i Sverige till Litauen så
hanterar man ärendet som man gör med alla andra livstidsdömda och det blir ingen
frihet mer.

Anna Lindhs mördare, serben Mihailovic, dömd till livstid han också, har jag för mig var väldigt angelägen om att bli överförd till Serbien för han räknade med en snabbare frigivning där -
han hade ju dödat en person som serber hade anledning att tycka mindre bra om - men
det är väl också ett av de få fall där jag hört om någon utlandsfödd medborgare i Sverige
som dömts för brott i landet och uttryckt önskemål om förflyttning härifrån och få
straffavtjänandet att ske i sitt hemland.

Men herr Bilevisius lär vilja vara kvar här och som sagt göra allt för att förhindra en
överflyttning till de hårdare tagens Litauen.
Senast redigerad av Grandioso 2016-03-19 kl. 15:32.
2016-03-19, 15:47
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Det behöver inte vara något fel i Lenas vittnesmål, utan IR kanske ansåg att hon hade sådan övertygande bevis att NB fanns i bostaden och att han därmed var oskyldig till mordet på Lisa, att hon behövde inte Anders uttalande.
IR hade bland annat vittnesmål under ed att NB fanns i bostaden från 18.45 och skulle därmed varit helt oskyldig till Lisas död.
Jag anser att om hon tagit med Anders uttalande det skulle ha varit helt meningslöst, när man ser till helheten.
Tar du inte till dig alls av vad folk skriver som svar till dig?

IR hade aldrig några övertygande bevis för att mördaren var hemma i bostaden när
mordet skedde. Hur fan skulle hon kunna ha det?
Både fru Irina och bror Aivaras lämnar alltså uppgifter vid tidiga förhör om att Nero bett
de om att ljuga för hans skull och säga att han var hemma vid den tidpunkten Lisa
försvann. Aivaras har aldrig tagit tillbaka detta. Och att frun sedermera lämnar
andra uppgifter under hovrättsförhandlingarna - helt uppenbart hur Nerijus instruerat
henne vid deras telefonsamtal med varandra då hon är väldigt precis med tiderna -
får man ta för vad det är. Hon kan ha snackat under ed hur mycket hon vill, det bevisar
bara vilket lättsinnigt förhållande hon har till det här med sanningsbegreppet och att
hon är beredd att ha överseende med en brutal lustmördare och ha denne i sitt liv igen.
Senast redigerad av Grandioso 2016-03-19 kl. 16:33.
2016-03-19, 17:35
Medlem
Citat:

Jag tror att Anders vittnesmål hade varit väl så viktigt som den pensionerade polisens.
Han kan dock ha ändrat sitt vittnesmål i efterhand.
Det är väldigt tungt att vittna till fördel för NB pga det massiva trycket emot honom.
Tex var det ju någon i butiken i Källby som hoppade av med någon dags varsel till TR.
Irinas vittnesmål anses ha liten betydelse eftersom hon är gift med NB och därmed kan antas vilja skydda honom.
Hade Irina varit svensk, haft en gedigen högskoleutbildning, haft ett högstatusjobb och kanske till och med kommit från en familj med status och kontakter i samhället är jag övertygad om att hennes vittnesmål haft högre tyngd...
2016-03-19, 17:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tar du inte till dig alls av vad folk skriver som svar till dig?

IR hade aldrig några övertygande bevis för att mördaren var hemma i bostaden när
mordet skedde. Hur fan skulle hon kunna ha det?
Både fru Irina och bror Aivaras lämnar alltså uppgifter vid tidiga förhör om att Nero bett
de om att ljuga för hans skull och säga att han var hemma vid den tidpunkten Lisa
försvann. Aivaras har aldrig tagit tillbaka detta. Och att frun sedermera lämnar
andra uppgifter under hovrättsförhandlingarna - helt uppenbart hur Nerijus instruerat
henne vid deras telefonsamtal med varandra då hon är väldigt precis med tiderna -
får man ta för vad det är. Hon kan ha snackat under ed hur mycket hon vill, det bevisar
bara vilket lättsinnigt förhållande hon har till det här med sanningsbegreppet och att
hon är beredd att ha överseende med en brutal lustmördare och ha denne i sitt liv igen.
Att AB inte tar tillbaka uppgiften beror på att han aldrig blir tillfrågad i domstol, och därmed är det inte uppenbart att IB:s vittnesmål kommer efter påverkan från NB. Därför bevisar det inte att IB har ett lättsinnigt förhållande till sanningsbegreppet.
2016-03-19, 18:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Ja det låter logiskt, han försökte dela på mobilen - så den inte kunde spåras. Därav att han tog bort mobilen ur mobilfodralet. Mer upphetsande än så blir det nog inte.
Varför skulle telefonen delas för? Ett lätt jobb tydligen då man kör bil. Varför inte bara stänga av den och slänga den utanför ladan eller någon annanstans. Moped, repbitar, örhängen, handske, blod och sperma fanns ju där ändå så varför vara så noga/omständig med telefonen? Vad spelar det för roll om telefonen spåras till den plats hon försvann? Varför vara så dum att slänga den efter transportvägen? Var är delen med processor och minne?

Men han var inte mer upphetsad än han lyckades hålla sin bil ren från spår och gömma en kropp i en arbetsbod utan spår efter sig då det logiska i så fall hade varit att i upphetsning bara slänga kroppen i ett dike någonstans, om man nu överhuvudtaget måste åka omkring med en död kropp där bak?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in