2016-03-11, 12:36
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulabananer
Så det går utmärkt att använda jorden på plats men ändå inte?
Fritzl låter mig vara ute hur mycket jag vill och det är inte ovanligt att jag försvinner några timmar med hunden så det är inte det som är problemet. Problemet är att vi är alla trädgårdsintresserade här hemma och har ca 10x40l jord hemma nu så om jag köper hem ytterligare jord så kommer det verka konstigt, speciellt om det helt plötsligt försvinner igen. Om jag tar av säckarna vi redan har hemma kommer det också bli konstigt då 10 säckar inte är så svårt att hålla reda på och det syns om de har använts i trädgården eller inte.

Så åter igen , vad är det som behöver tillföras med plantjord som man inte kan åstadkomma på en plats med jord som består av flera års förmultnade lövträd, nässlor, löv o.s.v, blanda i ca 4 dl plantjord och sen lite nässelvatten, aska, epsomsalt mm vid behov?

Tack för tipset , detta kommer nog att testas! Höjde du upp lövkassen från marken något eller lät du den stå direkt på marken och säkrade fast den?

Vad synd att vattenkurering inte funkat så bra för dig, det verkar råda rätt delade meningar om resultatet. Om jag fortfarande inte fått tag i en ledig lägenhet när det är dags för torkning och kan torka i garderob eller tält med kolfilter så tar jag nog och provar lite olika metoder ("lövkassen", vattenkurering och någon regntät anordning med natriumklorid i botten) och ser vad som funkar bäst för utomhustorkning och delar med mig i tråden

Det jag säger är att det går utmärkt att anv den befintliga jorden men det blir otroligt mycket mer jobb.
Om jag hade valt att gräva och anv jord från stället så hade jag ivf blandat upp den med ex Ikeas kokos för att få bättre struktur på den. Som gödning hade jag kört på hönsskit och aska + gröngödsling.

Tja hur du logistiskt löser det är en annan femma men det känns som dina päron har väl kort koppel såvida du inte är 12år.
Du behöver kanske inte nödvändigtvis stasha 10x40L jord hemma.
Senast redigerad av 10L 2016-03-11 kl. 12:58.
Citera
2016-03-11, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Det jag säger är att det går utmärkt att anv den befintliga jorden men det blir otroligt mycket mer jobb.
Om jag hade valt att gräva och anv jord från stället så hade jag ivf blandat upp den med ex Ikeas kokos för att få bättre struktur på den. Som gödning hade jag kört på hönsskit och aska + gröngödsling.

Tja hur du logistiskt löser det är en annan femma men det känns som dina päron har väl kort koppel såvida du inte är 12år.
Du behöver kanske inte nödvändigtvis stasha 10x40L jord hemma.

Har inget emot extra jobb, tvärtom. Jag tackar för din expertis och om det är strukturen i jorden som är problemet så har jag gott om tid och lust att stå och gräva i skogen.
Jag förstår dock inte varför du spekulerar så mycket i mitt och andras privatliv när du varken vet hur jag bor, vem jag bor med, hur det ser ut på vägen dit jag tänkt odla och övriga faktorer som inte ska behöva skrivas ner i ett forum för odling men måste göras ändå för att undvika alla "jag hade gjort såhär istället". Svara på det man frågar sen gå vidare så slipper vi smutsa ner fb med massa offtoppic, spekulationer om hur jag har det hemma passar bättre på familjelivs forum.

Ja man kan förvara jorden någon annanstans och jag har ett annat ställe som jag ska odla på "riktigt" med mycket jord osv men det ligger långt borta och jag vill ha ett ställe i närheten där jag kan experimentera o.s.v. med typ 10 av ca 50 frön och att odla med befintlig jord är ett av "experimenten".
Citera
2016-03-11, 23:16
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Har inget emot extra jobb, tvärtom. Jag tackar för din expertis och om det är strukturen i jorden som är problemet så har jag gott om tid och lust att stå och gräva i skogen.
Jag förstår dock inte varför du spekulerar så mycket i mitt och andras privatliv när du varken vet hur jag bor, vem jag bor med, hur det ser ut på vägen dit jag tänkt odla och övriga faktorer som inte ska behöva skrivas ner i ett forum för odling men måste göras ändå för att undvika alla "jag hade gjort såhär istället". Svara på det man frågar sen gå vidare så slipper vi smutsa ner fb med massa offtoppic, spekulationer om hur jag har det hemma passar bättre på familjelivs forum.

Ja man kan förvara jorden någon annanstans och jag har ett annat ställe som jag ska odla på "riktigt" med mycket jord osv men det ligger långt borta och jag vill ha ett ställe i närheten där jag kan experimentera o.s.v. med typ 10 av ca 50 frön och att odla med befintlig jord är ett av "experimenten".

Kändes som många knepiga omständigheter som jag själv hade jobbat mig runt. Men men så kan det vara.
Kopiera random frilandstomat råd.
Det är hungriga växter vi pratar om. Svårt med små volymer, "göra bra jord" är varken billigt eller enkelt. Det tar dessutom lite tid.
Citera
2016-03-12, 16:13
Medlem
Citat:
Kopiera random frilandstomat råd.
Det är hungriga växter vi pratar om. Svårt med små volymer, "göra bra jord" är varken billigt eller enkelt. Det tar dessutom lite tid.

Okej tack så mycket! Har odlat tomater och flera andra grönsaker i några år så det ska nog gå bra detta. Jag kommer att slänga upp lite bilder oavsett resultat så får ni avgöra själva

Om jag inte minns helt fel så gör du egna frön utomhus i ganska stor skala? Har du en stor odling där du blandar honor och hanar hej vilt som typ Jamaica eller Bergen i Indien och sen rökar du budsen från pollinerade honplantor eller har du flera små odlingar där du har mer kontroll över vilka strains som blandas med varandra och som bara odlas för fröna och några separata platser med bara honplantor eller hur delar du upp det för bästa resultat med minimalt arbete?

Jag vet att budsen från pollinerade plantor inte ska vara lika potenta men jag har flera gånger fått röka med frön i som varit i samma klass som det man köper i Christiania. Så om man bara ska ha rökat till sig själv borde väl några tiotal blandade hon och han plantor räcka gott och väl fram julen iaf?
Senast redigerad av gulabananer 2016-03-12 kl. 16:19.
Citera
2016-03-12, 18:45
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Okej tack så mycket! Har odlat tomater och flera andra grönsaker i några år så det ska nog gå bra detta. Jag kommer att slänga upp lite bilder oavsett resultat så får ni avgöra själva

Om jag inte minns helt fel så gör du egna frön utomhus i ganska stor skala? Har du en stor odling där du blandar honor och hanar hej vilt som typ Jamaica eller Bergen i Indien och sen rökar du budsen från pollinerade honplantor eller har du flera små odlingar där du har mer kontroll över vilka strains som blandas med varandra och som bara odlas för fröna och några separata platser med bara honplantor eller hur delar du upp det för bästa resultat med minimalt arbete?

Jag vet att budsen från pollinerade plantor inte ska vara lika potenta men jag har flera gånger fått röka med frön i som varit i samma klass som det man köper i Christiania. Så om man bara ska ha rökat till sig själv borde väl några tiotal blandade hon och han plantor räcka gott och väl fram julen iaf?

Jag brukar köra fyra stora bäddar och fyra olika strains och vet i förväg vilken strain jag vill ha som pappa.
Nyper alla oönskade pappor och låter alla pappor från den strain jag anv pollinera alla fullständigt. Blir en helvetes massa frön.
Utegräs gör jag olja av efter att ha avlägsnat fröna.
Det blir potent med frön i bara mindre mängd rökbart.
Citera
2016-03-15, 10:48
Medlem
Tjenamoss!

Har inhandlat frön inför årets odling nu. 20 autos och 10 earlys. Borde jag köra på 3 stora bäddar med 10 frön i varje? Så alla autos får två bäddar och mina earlys får en egen bädd? Eller borde jag köra på fler bäddar? Tips?
Citera
2016-03-15, 16:32
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueCheeZe
Tjenamoss!

Har inhandlat frön inför årets odling nu. 20 autos och 10 earlys. Borde jag köra på 3 stora bäddar med 10 frön i varje? Så alla autos får två bäddar och mina earlys får en egen bädd? Eller borde jag köra på fler bäddar? Tips?

Allt beror på hur stora bäddar du tänkt dig och om de ex är femmade.
Bra tanke är att early behöver 2x ytan som autos behöver.
Citera
2016-03-17, 21:57
Medlem
Citat:
Allt beror på hur stora bäddar du tänkt dig och om de ex är femmade.
Bra tanke är att early behöver 2x ytan som autos behöver.

Tänkte i bäddar som du tidigare beskrivit. Alla är femmade. Okej, behöver jag göra en bädd med 8x50L till early? Hur långt mellan fröna bör jag ha på autos respektive earlys? Tänker på rotaysystemen. Ursäkta noobfrågorna men har bara odlat i kruka tidigare. Tänkte på en större odling i år. Tack för svar btw.
Citera
2016-03-17, 22:59
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Tänkte i bäddar som du tidigare beskrivit. Alla är femmade. Okej, behöver jag göra en bädd med 8x50L till early? Hur långt mellan fröna bör jag ha på autos respektive earlys? Tänker på rotaysystemen. Ursäkta noobfrågorna men har bara odlat i kruka tidigare. Tänkte på en större odling i år. Tack för svar btw.

Vad har du för femmade early? (Väldigt ovanligt imo/inte så troligt att du fått tag i dom ivf (?)).

Jag hade inte kört mer än 5 early/bädd om det är buds jag är ute efter alt satt 10 och ryckt de fem svagaste/sämst placerade.

Gör en limpa av all skit/jord och fördela seedlingsen/fröna jämt. Tänk proportion skogaholmslimpa med 4-5cm tjockt gräs lager. Där har du en upphöjd täckodlingsbädd.
Citera
2016-03-18, 21:45
Medlem
Citat:
Vad har du för femmade early? (Väldigt ovanligt imo/inte så troligt att du fått tag i dom ivf (?)).

Jag hade inte kört mer än 5 early/bädd om det är buds jag är ute efter alt satt 10 och ryckt de fem svagaste/sämst placerade.

Gör en limpa av all skit/jord och fördela seedlingsen/fröna jämt. Tänk proportion skogaholmslimpa med 4-5cm tjockt gräs lager. Där har du en upphöjd täckodlingsbädd.

Okej, då är de kanske inte femmade. Bara odlat femmade tidigare (inte earlys) så tog lite för givet att de var femmade. Jo, det är rökbara buds jag vill ha.

Gör nog 2 early bäddar då. Men hur stor är risken att plantor dör med gräslager? Jag har ju bara 30 frön (20 autos) och vill såklart ha ut så mycket som möjligt. Om jag kan, bör jag förvegga? Vet att du inte är för det generellt men hellre att mina plantor gror och blommar än att det finns risk att de dör under gräslagret. Vad är dina erfarenheter?

Edit: Earlys: 10st Royal Dane x Typhoon
Och Autos: 10st Danes White Pinapple och 10 st Blue Dwarf.

Tack.
Senast redigerad av BlueCheeZe 2016-03-18 kl. 21:47.
Citera
2016-03-19, 08:07
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Okej, då är de kanske inte femmade. Bara odlat femmade tidigare (inte earlys) så tog lite för givet att de var femmade. Jo, det är rökbara buds jag vill ha.

Gör nog 2 early bäddar då. Men hur stor är risken att plantor dör med gräslager? Jag har ju bara 30 frön (20 autos) och vill såklart ha ut så mycket som möjligt. Om jag kan, bör jag förvegga? Vet att du inte är för det generellt men hellre att mina plantor gror och blommar än att det finns risk att de dör under gräslagret. Vad är dina erfarenheter?

Edit: Earlys: 10st Royal Dane x Typhoon
Och Autos: 10st Danes White Pinapple och 10 st Blue Dwarf.

Tack.

Kolla igen om dina autos är femmade, jag tror inga av fröna du köpt är femmade.

Kör 10 i varje bädd och ryck svaga + hanar.
Citera
2016-03-21, 13:37
Medlem
Utplantering när brännässlorna tittar fram, är det försådda plantor som fått gå igång inomhus eller börjar ni då och sätter frö ute?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in