Citat:
Ursprungligen postat av
anonym.hedonist
Logisk positivism föll ur mode för ungefär hundra år sedan. Det är dessutom inte matematikens vetenskapliga ansats.
Ja, logisk empirism föll ur mode ganska snart. Jag gillar dock alla saker för vad det är och logisk empirism är inte heller utdött då hela den psykologiska behaviorismen bygger på den. Logisk positivism/empirism är mtematikens ursprungliga ansats, oavsett vad du tycker.
Citat:
Du anser med andra ord att endast kvalitativ vetenskap är "riktig" vetenskap?
Nej du. Jag har bedrivit ganska många empiriska studier med kvantitativ ansats. Däremot är inte en IEA-modell en kvantitativ eller kvalitativ ansats.
Citat:
SH bedriver inte seriös forskning. Ett sådant klimat skrämmer bort blivande studerande.
PS. "Genusvetenskap" är inte ett dugg vetenskapligt.
Vad är då "seriös" forskning, enligt dig?
Vad är det i genusvetenskap som inte är vetenskapligt? Följer man poppers definition om falsifierbarhet går det att falsifiera genusstudier ganska bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Jag ogillar att det som på engelska i regel kallas för studies kallas för vetenskap på svenska. Gender studies säger man ju på engelska och "studier" och "vetenskap" är ju långt i från samma sak.
Jepp, jag håller med dig. Ofta är det folk med bristande kunskaper i just vetenskapsteori som använder vetenskap fel. Lika illa är det med folk (studenter här på FB) som försöker att diskutera läroplansteori med läroplansteoretiker likt mig. Det brukar sluta illa.