• 1
  • 2
2016-03-18, 16:22
Medlem
Legionariis avatar
Hejsan, har under en ca två veckor haft en ihållande smärta i levern, eller området där den sitter iallafall. Detta började då jag fick en mycket ihålig hosta samt förkylning, som jag tog Cocillana för samt antibiotika, efter att använt Cocillana ett tag började då göra ont.

Smärtan försvinner oftast om jag ligger på höger sida, trycker emot det, står upp och ibland försvinner det av sig själv när jag sitter ner. Har druckit rätt duktigt under ett par år nu, men har hållit upp i omkring en månad, har hört att man då kan börja känna av skadorna av det? Eller kan det vara gallan som spökar? Det är ingen extrem smärta, men definitivt något jag känner av. På en skala skulle jag säga runt 4 - 5, precis under höger revben. Har ej kännt mig sömning, har ej mörkt piss eller andra missfärgningar på huden/ögon. Känner mig som vanligt förutom hostan som kommer i tid och otid.

Finns det kanske någon som har någon ide om det är levern eller gallan som spökar? Har själv tänkt att ta upp detta med läkaren nästa gång jag går dit, men tänkte om det fanns någon med liknande erfarenhet som kan säga något i förväg.
Senast redigerad av Legionarii 2016-03-18 kl. 16:35.
Citera
2016-03-18, 16:27
Medlem
RagingHippies avatar
Intressant.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...an-vara-dodlig
Citera
2016-03-18, 16:31
Medlem
Legionariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Intressant.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...an-vara-dodlig

Har ej blandat något med Cocillana förutom ett par öl en gång. Eftersom den redan innehåller Etanol antar jag att detta ej skadar något nämnvärt?
Senast redigerad av Legionarii 2016-03-18 kl. 16:35.
Citera
2016-03-18, 16:34
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legionarii
...precis under höger rövben.
Säker på att du vet var levern sitter?

Låter verkligen inte som gallsten. Finns kanske ett 20-tal olika saker det kan vara, men svårt att säga utan total sjukdomshistoria och undersökning. Beroende på hur ont du har tycker jag att du skall söka på VC. Ta det helst som en egen tid, inte bara: "jo förresten" precis innan du skall gå.
Citera
2016-03-18, 16:35
Medlem
thissuitisblacknots avatar
Citat:
Har druckit rätt duktigt under ett par år nu, men har hållit upp i omkring en månad, har hört att man då kan börja känna av skadorna av det? Eller kan det vara gallan som spökar? Det är ingen extrem smärta, men definitivt något jag känner av. På en skala skulle jag säga runt 4 - 5, precis under höger rövben.

Finns det kanske någon som har någon ide om det är levern eller gallan som spökar? Har själv tänkt att ta upp detta med läkaren nästa gång jag går dit, men tänkte om det fanns någon med liknande erfarenhet som kan säga något i förväg.

"Har druckit rätt duktigt under ett par år nu"
Jo, jo, jo, för fan det är levern, har själv haft gulsot och massa skit, det är garanterat levern.

Lätt att åtgjärda, fast det kommer ta lång tid. Ska skriva tips, var god dröj

Det du gör, är att du börjar äta råa äggulor. Jag mixade två st med nybryggt kaffe, te går bra senare på dagen och sötade med stevia. Det måste du ha. Du beställer magnesium citrat på iHerb.com (bra märke är Life Extension) och tar tre st minst en gång om dagen.

Leverskada är lite besvärligt men går att fixa bara man vill. Du måste lägga till fosfolipider till kosten. Jag brukade äta GMO-fri solroslecitin (sparar pengar på iHerb) minst två matsk till varje måltid, du tjänar på att byta ut stärkelsen mot fettet där.

Det är väl mest det, alla tillskott (ta bara det jag föreslår) som silymarin, CoQ10, kanske lite glutathion är bra, särskilt silymarin (annat namn på sve) är riktigt bra, då dom ger levern riktig hjälp, vilket ger den möjlighet att avgifta sig, och läka sig från tidigare skador.

Alla såna här "levervänliga" kostråd som inte talar om typ fosfolipider och sånt bör du strunta i, dom utelämnar fett. Det är riktigt ohälsosamt.
Senast redigerad av thissuitisblacknot 2016-03-18 kl. 16:46.
Citera
2016-03-18, 16:40
Medlem
Legionariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thissuitisblacknot
"Har druckit rätt duktigt under ett par år nu"
Jo, jo, jo, för fan det är levern, har själv haft gulsot och massa skit, det är garanterat levern.

Lätt att åtgjärda, fast det kommer ta lång tid. Ska skriva tips, var god dröj

Tycker det är lite konstigt att smärtan försvinner om jag t.ex. ligger ned, dock. För tillfället känns det inget alls, faktiskt. Jag har inte heller några andra symptom som jag läst på om en dålig lever.

Tack på förhand!
Citera
2016-03-18, 16:45
Medlem
ShouldBeFines avatar
Citat:
Tycker det är lite konstigt att smärtan försvinner om jag t.ex. ligger ned, dock. För tillfället känns det inget alls, faktiskt. Jag har inte heller några andra symptom som jag läst på om en dålig lever.

Tack på förhand!
Det kan vara vätskebrist, då brukar det göra ont i njurarna lätt att man som alkis inbillar sig att det är levern som spökar då. Har du vattnat din kropp som du ska? Framför allt om du gått av alkoholen kommer din kropp behöva mer vätska eftersom du kallsvettas m.m.
Citera
2016-03-18, 16:50
Medlem
Legionariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShouldBeFine
Det kan vara vätskebrist, då brukar det göra ont i njurarna lätt att man som alkis inbillar sig att det är levern som spökar då. Har du vattnat din kropp som du ska? Framför allt om du gått av alkoholen kommer din kropp behöva mer vätska eftersom du kallsvettas m.m.

Har ej känt av något att avsluta alkoholen, har aldrig haft problem med att sluta dricka i långa perioder och oftast har jag druckit 3 - 4 gånger i veckan, alltså inte slagit i mig en 70s om dagen. Har börjat dricka ordentligt med vatten dem senaste dagarna också.

Citat:
Ursprungligen postat av thissuitisblacknot
Alla såna här "levervänliga" kostråd som inte talar om typ fosfolipider och sånt bör du strunta i, dom utelämnar fett. Det är riktigt ohälsosamt.

Tackar, tackar, skall ta och kolla upp detta
Citera
2016-03-18, 17:01
Medlem
ShouldBeFines avatar
Citat:
Har ej känt av något att avsluta alkoholen, har aldrig haft problem med att sluta dricka i långa perioder och oftast har jag druckit 3 - 4 gånger i veckan, alltså inte slagit i mig en 70s om dagen. Har börjat dricka ordentligt med vatten dem senaste dagarna också.
Hade undersökt mig med tanke på hur lång tid som gått och att det ändå är 4-5 i smärta. FB i all ära men det bästa du kommer få här är en halvkvalificerad gissning av nån hobbyläkare.
Citera
2016-03-18, 17:04
Medlem
Legionariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShouldBeFine
Hade undersökt mig med tanke på hur lång tid som gått och att det ändå är 4-5 i smärta. FB i all ära men det bästa du kommer få här är en halvkvalificerad gissning av nån hobbyläkare.

Kanske tog i lite väl, huvudvärk brukar vara värre än smärtan jag känner just nu. Tänkte också att eftersom man är så ung att det borde ta ett tag till innan lever säger ifrån, men skall som sagt kolla upp det med läkare.
Citera
2016-03-18, 17:31
Medlem
Levern har inga nerver kopplade till sig, så man kan faktiskt inte "ha ont i levern" - så det behöver du inte vara rädd för. Levern är dessutom oerhört överdimensionerad, du klarar dig på en 10%-ig funktion av den. Är rätt säker på att den funkar bra hos dig

Gallan låter troligare eller något tarmrelaterat. Om gallan, så dra ner på ägg och äpplen, gå till doktorn och få papaverin som vidgar gallgångarna (inget farligt att ta om det inte skulle vara det)

Allt i magen är oerhört komplicerat och mycket går över av sig självt. De allra flesta har under någon period i sitt liv problem med magen. Tyvärr gör det saker lite värre när folk hela tiden säger att "du dricker för mycket" och ger dig dåligt samvete. Alko-Konsumtionen KAN vara en del av orsaken, visst - men inte så att du fått alkoholistsjukdomar, det är jag rätt säker på.
Citera
2016-03-18, 17:31
Medlem
ShouldBeFines avatar
Citat:
Kanske tog i lite väl, huvudvärk brukar vara värre än smärtan jag känner just nu. Tänkte också att eftersom man är så ung att det borde ta ett tag till innan lever säger ifrån, men skall som sagt kolla upp det med läkare.
Släpp levern. Gör det så simpelt som att du har ont i trakter där viktiga organ sitter och du kan inte kolla upp.

Smärtskalan är ju individuell också så den spelar inte så stor roll, du har ont och det är påtagligt samt går inte över.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in